wtorek, 25 lutego 2020

NIC O MNIE NIE WIESZ E.G. Scott (Elizabeth Keenan, Greg Wands)

"Niesamowite, jak - przy wystarczająco silnej woli - jesteśmy w stanie zaciemniać oczywistości, aż stają się niemal niewidoczne."

Mocno pokręcona przygoda czytelnicza. Fabuła oparta na kilku wątkach poprzetykanych wspólną nicią tajemnic i sekretów. Atrakcyjna narracja, łagodnie przechodzi się przez ujęcia scenariusza zdarzeń. Wiele się dzieje na pierwszym planie, ale i w drugim rozgrywają się znaczące incydenty, naprzemiennie wymieniają bliższe i dalsze motywy, a każdy z nich warunkuje poprzedni i następny. Opowieść przybliżana oczami trzech kluczowych postaci - żony, męża i kochanki - a wspomnienia rozdzielają interpretacje dokonywane przez detektywów prowadzących sprawę zaginięcia dwóch kobiet. Ciekawe pomysły na intrygę, frapująco rozwijające się, przyjmujące zaskakujące kierunki przebiegu. Jednak nie wszystkie elementy przekonały mnie do siebie. Mam wrażenie, że w przypadku kilku z nich, wyobraźnia zbyt poniosła autorów, tworząc z mocnej i mrocznej intrygi niepotrzebną groteskę. I tak jak droga ku zakończeniu nosiła znamiona realności i prawdopodobieństwa, tak finalna odsłona wymsknęła się spod kontroli. Ale jeśli ktoś lubi takie nieco szaleńcze i oderwane od rzeczywistości rozwiązania, to będzie czuł się zadowolony.

Duet pisarzy, za pośrednictwem opowieści, zobrazował jak mało tak naprawdę wiemy o sobie samych i naszych bliskich, jak bardzo możemy mylić się w ocenie innych, obsesyjnie krzywdzić niesłusznymi posądzeniami, lub iść w drugą skrajność, okazywać zupełną obojętność wobec wyraźnych sygnałów kłamstw i matactw, ponieważ jest się przekonanym o całkowitej szczerości. Paranoja i bierność potrafią zniszczyć nawet najlepiej układający się związek. A tam, gdzie nie ma zaufania i szacunku, nie może być mowy o zdrowych, trwałych i spełnionych relacjach. Przyznam, że zachowanie Rebecci wielokrotnie wprawiało mnie w konsternację. Zupełnie nie kierowała się logiką, nie przyjmowała do świadomości prawdy potwierdzanej przez fakty. Wolała obdarzać ufnością domysły i przypuszczenia niż o nich porozmawiać. Tylko w niewielkim stopniu jej podejście do sprawy usprawiedliwiało głębokie uzależnienie od środków farmaceutycznych. Podsumowując, warto zwrócić uwagę na thriller, niesie potencjał wciągania i angażowania, zyskuje atrakcyjnie wytworzonym klimatem. Szkoda natomiast, że warstwa psychologiczna nie została staranniej dopracowana, bo wówczas wystawiłabym mu znacznie wyższą ocenę.

4/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 442 strony, premiera 29.01.2020 (2019), tłumaczenie Jacek Żuławnik
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Muza.

41 komentarzy:

  1. Właśnie jestem w trakcie czytania tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda na ciekawą lekturę, która sprawdzi się na dłuższe wieczory lub podróż samochodem/pociągiem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tyle zaległości, że tym razem dam sobie spokój. Jakoś nie kręci mnie ta fabuła, nawet nie wiem dlaczego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, tyle ciekawych ksiăżek, a stos hańby rośnie!

      Usuń
    2. Mam podobnie. Kilka półeczek z tomikami czeka, ale dla tej też zrobię miejsce. 😁

      Usuń
    3. Już półeczek? Oj, chociaż i ja mam podobnie, ale z mangami. Chociaż szybciej sie czyta :D

      Usuń
    4. Półeczki? Phi! Ja mam góry, ale już powoli je wyczytuje :D

      Usuń
  4. Ludzie tak różnie podchodzą do życia,że wcale się nie dziwię,że ta bohaterka tak właśnie się zachowywała...

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam ją zapisaną na liście. W tym miesięcu jeszcze po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak jak bohaterka tej książki, tak i w realu ludzie czasem wolą wierzyć w jakąś fikcję, niż w prawdę. I to nawet wtedy, kiedy ktoś przedstawia twarde dowody na jakiś temat - oni wiedzą swoje. Przykre to.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo przykre, ale takich osób jest niestety sporo.

      Usuń
  7. Gdzieś już o tym czytałam, tylko nie wiem gdzie. Przyznam że opisane przez Ciebie zachowanie Rebecci może nieźle zirytować. Nie wiem czy jestem przekonana. Ale dzięki za szczerość!

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetne! Okładka mocno zachęcająca do czytania, recenzja tak samo. Zaintrygowałaś mnie!

    OdpowiedzUsuń
  9. Zapowiada się ciekawie, książka wpisuje się w mój klimat :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak zwykle świetna recenzja, ale książka nie w moim typie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja chyba muszę sobie zrobić przerwę od książek, bo każda mnie ostatnio męczy ��

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostatnio coraz częściej sięgam po thrillery psychologiczne. Czasami naprawdę robią wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  13. "Pokręcona przygoda czytelnicza", to brzmi intrygująco;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ostatnio polubiłam się z takim gatunkiem książek. Z chęcią sięgnę po ta w wolnej chwili

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam ochotę na tę książkę :) I to ogromną!

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo lubię thrillery, więc zapisuję sobie ten tytuł :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam i podobała mi się. Zresztą moja opinia na blogu, także jak masz ochotę to zapraszam ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie czytałam jej wcześniej, więc kiedyś nadrobię.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ta Rebecca to ma faktycznie dziwny charakter....

    OdpowiedzUsuń
  20. Mam ma liście i może w tym życiu przeczytam 🙂

    OdpowiedzUsuń
  21. Właśnie od jakiegoś czasu zastanawiam się nad tą książką, czy aby warto po nią sięgnąć?! Ale Twoja recenzja skłania mnie, by jednak dać jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  22. Mam ten tytuł na swojej liście czytelniczej. Już kilkakrotnie wpadałam na wpisy z tą książką. Wszystkie zachęcały do lektury. Tak więc i ja po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Thrillery to mój ulubiony gatunek literacki. Lubię takie napięcie podczas czytania.

    OdpowiedzUsuń
  24. Raczej podsunęłabym ten tytuł swojej mamie ;) Wolę teraz lekkie książki, przy których mogę odpocząć ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Książka wydaje się dość ciekawa, ale mam tyle zapisanych pozycji, że na razie podziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ostatnio bardzo często wpadam na tę książkę w internecie. Nawet sama zastanawiałam się, czy po nią sięgnąć. Póki co została jednak na liście książek, które może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. podoba mi się cytat, czytałam sporo badań na ten temat, dlatego z chęcią przeczytałabym tę książkę :-)

    OdpowiedzUsuń
  28. Książka wydaje mi się ciekawa i pomimo niedopracowania pewnych wątków, chętnie bym ją przeczytała. Poza tym thrillery to mój żywioł :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Mnie bardzo wciągnęła ta książka!

    OdpowiedzUsuń
  30. Mnie ta niedopracowana warstwa psychologiczna bardzo bolałaby podczas lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Ode mnie całkowite 10 na 10! Dawno nie czytałam tak świetnego thrillera, wszystko całkowicie mnie pochłonęło. Chciałabym trafiać na same w tym stylu.

    OdpowiedzUsuń
  32. Thriller brzmi całkiem nieźle, więc chętnie w wolnej chwili zerknę na ten tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Chyba dam jej szansę. Zapowiada się ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  34. O, zapowiada się coś dla mnie, chyba poczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Ciekawe. Ostatnio pociągają mnie takie klimaty, więc z pewnością po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń