niedziela, 26 września 2021

DIAMENT ŚMIERCI

MATTHEW HART

"Diamenty mają sekretny język, a kupujący wie, ze nigdy nie nauczy się nim mówić. Sprzedawca musi przekonać klienta, aby mu zaufał."

Trudno było mi wejść w styl narracji, ale w miarę poznawania kolejnych rozdziałów, oswoiłam się, a nawet polubiłam. Nie tyle odnoszę się do stylistyki językowej, co do frapująco wytworzonej atmosfery, opowieści z dreszczykiem, w której nic nie jest takim, jakim się na pierwszy rzut oka wydaje. Śledziłam scenariusz zdarzeń zapleciony intrygującym wzorem, przekładałam doświadczenia bohaterów w wyobraźni, a jednak wciąż byłam niejako poza obszarem sensacyjnej aktywności. I to miało swój urok, bo tak jak w prawdziwym życiu, nie można poznać do końca wszelkich okoliczności i motywów ludzi. Im głębiej wnika się w jakąś sprawę, tym więcej pojawia się niejasności, powiązań i zależności. A kiedy wchodzi się w obszar teorii spiskowych, nawet wobec wydawałoby się twardych dowodów, powstaje ogromne pole do interpretacji i wątpliwości. 

Matthew Hart świetnie gmatwał prawdę, chował w cieniu, spychał do trudno dostępnych sfer. Zajmująco ukazał odwieczne prawa rządzące polityką i biznesem, ale też ludzkimi słabościami i wybujałymi ambicjami. Mniej przekonująco wybrzmiewały pojedyncze incydenty, niektóre faktycznie niosły znamiona mocnej sensacji, w którą łatwo było uwierzyć, natomiast zdarzały się takie, które mało wnosiły do fabuły i klimatu, a poza tym cechowały się małym stopniem prawdopodobieństwa. Kluczowa postać nie w pełni ukształtowana, brakowało większego zbliżenia na charakterystykę osobowości, momentami wydawało się, że już ją chwytałam, by za chwilę stracić w sprzecznych ujęciach. Pomimo zastrzeżeń, uważam, że warto było zwrócić uwagę na tego autora. Powieść zawierała elementy, których potencjał nie został wykorzystany, lecz wiele aspektów intrygi porywało. Chętnie podążałam tropem wypełnionych mistyfikacją i śmiercią tajemniczej historii różowych diamentów, najcenniejszych kamieni szlachetnych na świecie, 

Alex Turner, pracownik Departamentu Skarbu, prowadził obserwację w imieniu służb skarbowych. Celem była likwidacja przestępczej operacji prania brudnych pieniędzy przywożonych do USA w postaci diamentów. Jednakże, w ramach zastawionej pułapki na terenie jednego z nowojorskich kościołów nie wszystko poszło zgodnie z planem, a w zasadzie, mało co odbyło się tak, jak powinno. Co więcej, jeden z tajnych kontaktów, młoda dziewczyna, została zamordowana przez nieznanego sprawcę. W tym czasie, Harry Nash, amerykański miliarder, zostaje kandydatem na urząd prezydenta, intensywnie udzielał się w mediach, zaś jego żona z dumą pokazywała prawdziwy skarb, diament zwany Rosyjskim Różem, zachwycający, ale i złowróżbny. Na Alexie Turnerze, znawcy diamentów, spoczywał ciężar dotarcia do przeszłości kamienia. Im bliżej odsłonięcia sekretów, tym dłuższe mroczne cienie i większe bezpośrednie niebezpieczeństwo.

4/6 - warto przeczytać
sensacja, 278 stron, premiera 10.08.2021 (2020), tłumaczenie Jan Pyka
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

31 komentarzy:

  1. Brzmi całkiem ciekawie, może uda mi się do niej kiedyś zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może tak, choć jest tyle książek, że nie uda się poznać wszystkiego.

      Usuń
  2. Wielka szkoda, że cały czas byłaś poza obszarem sensacyjnej aktywności.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam wcześniej o tej książce i to się raczej szybko nie zmieni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a mi gdzieś mignęła okładka, ale nie przyglądałam się jej uważnie

      Usuń
  4. Ja to takie książki omijam szerokim łukiem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Paulina Kwiatkowska26 września 2021 11:21

    Nie do końca czuję się nią zainteresowana, więc się nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dostrzegam zręczne pióro autora i fajną kreacje postaci, mimo niedociągnięć wnioskuje z opisu że warto siegnąć po tą ksiażkę <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Do tej książki przekonałaś mnie już początkiem recenzji - bardzo lubię, gdy nie można być za nic pewnym! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj tak, takie wątpliwości trzymają przy treści i nie pozwalaja sie oderwać od czytania.

      Usuń
  8. Lubię zagłębić się w sensację, ale zazwyczaj szukam ciekawszych lektur.

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie zwróciłam wcześniej uwagi na tę książkę i widzę, że wiele nie straciłam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Minimalne niedociągnięcia nie skreślają u mnie tej książki, z chęcią bym przeczytała

    OdpowiedzUsuń
  11. nie dla mnie, ale gdyby pokazała się ekranizacja, mój teść na pewno by obejrzał ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie przepadam zbytnio za wątkami politycznymi, a tutaj chyba jest ich sporo...

    OdpowiedzUsuń
  13. Diamenty to podobno najlepsi przyjaciele - szkoda, że tak niedostępni ;) a na serio, za dużo cienia i gmatwanina, bym mogła to unieść tym razem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie sięgam raczej po sensację, thrillery czy kryminały albo horrory. Nie mój klimat :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Widzę że autor nie do końca wykorzystał potencjał, niecałe 300 stron to zbyt mało by w pełni rozwinąć wszystkie wątki.

    OdpowiedzUsuń
  16. Trochę sensacji, trochę thrillera - opis zachęca, więc poszukam tej powieści.

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię książki, w których nic nie jest tak jak na pierwszy rzut oka się wydaje.

    OdpowiedzUsuń
  18. Już mi się podoba treść tej książki, bo taka nieprzewidywalna

    OdpowiedzUsuń
  19. To jest ksiazka z którą się zapoznam. Mimo sensacji jestem jej bardzo ciekawa. Zachecilas mnie w poście.

    OdpowiedzUsuń
  20. Jak już będę miała spokojniejszy czas, to na pewno wezmę tę książkę pod uwagę, wybierając tytuł, który mam zamiar kupić i przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawa i zaskakująca fabuła, czyli coś co lubię. Z przyjemnością przeczytam w wolnym czasie.

    OdpowiedzUsuń
  22. Rzadko sięgam po sensację, ale wiem komu mogę polecić tę pozycję.

    OdpowiedzUsuń
  23. Wydaje mi się, że fabuła mogłaby mnie wkręcić na tyle, że zatraciłabym się czytając tę pozycję. Zapisuję!

    OdpowiedzUsuń
  24. Cytat już skradł moje serce. Książkę mam na swojej półce także już w niedalekiej przyszłości się za nią zabiorę :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Myślę że ksiazka jest bardzo fajna . Sądzę ,że kiedyś sięgnę po nią. Pewnie będę ją czytać z chęcią.

    OdpowiedzUsuń
  26. lubię takie historie, duża kasa i wątek kryminalny, to zawsze mnie wciąga, chętnie przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  27. Diamenty to ulubione kamienie kobiet, więc bardzo mnie zainteresowała ta propozycja. Książki sensacyjne czytam dość rządko ale ta zapowiada się fanie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Książka zapowiada się ciekawie, a okładka robi wrażenie. Z chęcią się z nią zapoznam.

    OdpowiedzUsuń