piątek, 3 września 2021

DAVID COPPERFIELD

CHARLES DICKENS

KLASYKA DLA DZIECI tom 4

"W tej chwili jestem bardzo "skrumny", ale mam też trochę władzy!"

Niestety, nie miałam jeszcze okazji zapoznać się z trzecim tomem serii, a szkoda, bo w niej dla odmiany żeńska bohaterka, za to chętnie zrelacjonuję wrażenia po spotkaniu z czwartym. Klasyka dla dzieci nawiązująca bezpośrednio do twórczości Charlesa Dickensa spotka się z uznaniem szerokiego grona odbiorców, chociaż przedstawia świat z perspektywy pierwszej połowy dziewiętnastego wieku, to pokazuje uczucia znane współczesnym dzieciom. Odwołuje się do cech natury ludzkiej, niesie porcję uniwersalnych prawd. Wiele radości sprawia poznawanie książeczek i obserwowanie emocji, jakie budzą w młodej czytelniczce, z którą przemierzam różne obszary literatury. Seria ułatwia dzieciom wdrażanie się w pasję czytania, zrozumienie klasyki literatury, zachęca do poznania w przyszłości oryginalnych historii przedstawianych utworów.

Philip Gooden umiejętnie wybiera z oryginału najważniejsze elementy scenariusza zdarzeń, przedstawia je w skondensowanej i atrakcyjnej formie, przy zachowaniu ponurego nastroju przeplatanego radosnymi chwilami. Stosuje językowy materiał łatwy do przetworzenia przez dzieci. Postaci podtrzymują charakterystyczne cechy osobowości, wyróżniające przymioty i skazy, szybko zdobywają sympatię lub antypatię. Książkę wzbogaca przyjemna oprawa graficzna, fantastycznie współtworzy klimat, zachęca do odkrywania kolejnych stron. Tytuł nadaje się do samodzielnego poznawania przez młodocianych. Duża czcionka wprawia w biegłe czytanie. Mile widziana obecność dorosłego przy wgryzaniu się w przedstawianą historię, aby dopowiedzieć okoliczności intrygi, ocenić zachowania postaci, wskazać na niuanse walki dobra ze złem.

"David Copperfield" pokazał wyjątkowo zmienne losy półsieroty, raz po raz coś zmieniało się w życiu chłopca, jak na dwunastolatka dużo przeszedł, poznał gorzkie smaki przeznaczenia i potrafił wyrwać słodkie brzmienie szczęścia. Aby zapomnieć o kłopotach codzienności uciekał w świat książek, a te odwdzięczały mu się chwilami spokoju i mądrymi informacjami. David trafił na surowego ojczyma, poznał skromne życie rodzinne, nawiązał bliskość z nieznaną wcześniej ciocią, uczył się w szkole z internatem, ale niespodziewanie zmuszony był przerwać naukę. Próbował zostać prawnikiem w Londynie, a w wolnych chwilach pisał powieści. Przyszedł też czas na zmierzenie się z czarnym charakterem, "skrumnym" młodzieńcem o bardzo wybujałych ambicjach i niekończącej się zachłanności. Czy rozszyfrowanie zakusów Uriaha Heepa wprowadzi wreszcie stabilizację w życie Davida? Co uda mu się od życia utargować, co da nadzieję, a co los sam mu sprezentuje? Zerknij na pierwszy tom serii ("Oliver Twist") i drugi ("Wielkie nadzieje").

4.5/6 - warto przeczytać
literatura dziecięca, literatura piękna, wiek 9+, premiera 15.06.2021 (2020)
twarda okładka, 96 stron, format 13,3cm x 20,5cm
tłumaczenie Magdalena Patryas, ilustracje Santiago Calle, adaptacja Philip Gooden
Tekst ukazał się pierwotnie na Szkrabajki.pl


 

16 komentarzy:

  1. Czy ta pozycja będzie odpowiednia dla 12 - tki? Chętnie bym jej sprezentowała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak zaznaczyłam w opisie, książka rekomendowana dla dzieci od dziewiątego roku życia, zatem jak najbardziej. :)

      Usuń
    2. czyli ja jeszcze muszę trochę poczekać, dam rade ;-)

      Usuń
  2. W sumie to dobrze, że w taki sposób przybliża się klasykę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam dwa pierwsze tomy, chętnie skuszę się na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Paulina Kwiatkowska3 września 2021 16:07

    Klasyka w dziecięcym wydaniu pozwala na przybliżenie ciekawych dzieł.

    OdpowiedzUsuń
  5. Z pewnością chętnie skuszę się na tę lekturę, dwie pierwsze części mi się podobały.

    OdpowiedzUsuń
  6. Atutem tego cyklu jest to, że można wejść w niego w dowolnym momencie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam tej książki nawet jako dziecko. Teraz też w ogóle mnie nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Podoba mi się coraz bardziej ta seria klasyki dla dzieci. ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. chętnie skusze się na całą serię, fajnie jest poznawać klasykę w nowej odsłonie :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Tego autora kojarzę dzięki Opowieści wigilijnej i chętnie poszerzę znajomość tematu.

    OdpowiedzUsuń
  11. Poznałam sporo tych książek z serii Klasyka dla dzieci w formie audiobookow i bardzo mi się podobały.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wolę wersję pisaną, ale treść jest i tak ta sama :)

      Usuń
  12. Ciekawa seria, myślę, że sprawdzi się idealnie na prezent z okazji urodzin czy świąt dla dzieciaków z najbliższej rodziny.

    OdpowiedzUsuń
  13. Pamiętam, że jak byłam mała, to animacja na podstawie tego tytułu bardzo mnie przerażała.

    OdpowiedzUsuń