sobota, 25 września 2021

OSTRZE

ANNE METTE HANCOCK

MROKI KOPENHAGI tom 1

"Anna często śniła o tym, jak go zabija... Czy już jest po wszystkim?"

Kryminał sprawia, że chętnie się w niego zagłębiamy, chociaż nie należy do wybitnych. Intryga ciekawie zawiązana, z przemyślanym konspektem na przebieg zdarzeń, uwzględnionymi atrakcyjnymi incydentami, okraszonymi sensacyjnymi barwami. Pomysł na fabułę zajmująco rozpracowany, poddajemy się grze snucia domysłów i przypuszczeń. Wiele elementów trzymanych jest przez dłuższy czas w ukryciu, co sprawia, że nie wpadamy szybko na właściwe tropy, a to podgrzewa niecierpliwe poznawanie. Momentami wkradają się thrillerowskie akcenty, mnożą się groźne okoliczności wokół kluczowej postaci, zatem nie brakuje napięcia. Otrzymujemy obraz sytuacji z dwóch zgrabnie wyważonych perspektyw, detektywistycznej i dziennikarskiej.

Narracja przyjemna, stawia na dynamikę akcji i relacji międzyludzkich, elastycznie dostosowuje się do przebiegu zdarzeń, chociaż brakuje sugestywnych opisów, tak aby można było nie tylko przebiegać po stronach książki, ale jeszcze mocno zaangażować się. Mankamentem są również nie w pełni przekonujące portrety bohaterów, jakby dopiero zaczęli być nakreślani, ale nie można im odmówić frapujących akcentów przeszłości, zwłaszcza Heloise. Znawcy kryminałów stwierdzą, że powieść niczym szczególnym nie wyróżnia się na tle jej podobnych, składnie włącza się w nurt lekkich kryminalnych klimatów, ale przyjemnie wypełnia czas, na tyle, że z zainteresowaniem sięgam po drugą odsłonę tej duńskiej serii.

Wrześniowa Kopenhaga nie rozpieszcza pod względem pogody, ponura kolorystyka przenosi się do dzielnic i ulic miasta, ale także wkracza w mroczne cienie ludzkiej natury. Starszy aspirant Erik Schäffer, po niespodziewanym pojawieniu się świadka, wraca do sprawy morderstwa prawnika wywodzącego się z bogatego rodu. Kobieta podejrzana o dokonanie zbrodni, Anna Kiel, wciąż wymyka się organom ścigania. Heloise Kaldan, dziennikarka śledcza zajmująca się sprawami gospodarczymi, otrzymuje osobliwe listy właśnie od Anny Kiel. Postanawia podążyć tropem podsuwanych informacji, dowiedzieć się, dokąd zaprowadzą, co tak naprawdę chce przekazać morderczyni, dlaczego stała się obiektem fiksacji psychicznie chorej zabójczyni. Także w życiu osobistym Heloise pojawiają się niepokojące brzmienia domagające się wyjaśnienia.

4/6 - warto przeczytać
kryminał, 370 stron, premiera 12.05.2021 (2017), tłumaczenie Edyta Stępkowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Mova.

27 komentarzy:

  1. Widzę, że rozpoczynasz sporo nowych serii. Jest z czego wybierać. Nie wiem czy skuszę się na tę lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szkoda, że kryminał nie należy do wybitnych. Na razie raczej się nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi bardzo ciekawie, dodaję na listę i bardzo chętnie również przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie krymianły są idealnie dla mnie. Zaczynam od "lżejszych", by potem przejśc do tych bardziej wymagających :D Kinga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to jakiś sposób, zawsze można trafić na bardzo ciekawe lektury.

      Usuń
  5. Ciekawy tytuł serii, choć ona sama niekoniecznie do mnie przemawia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Paulina Kwiatkowska25 września 2021 14:19

    Rzadko sięgam po kryminały, a po te średnie już w ogóle prawie wcale.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy tytuł serii, Ja może poczytam

    OdpowiedzUsuń
  8. O! Znów czytasz coś z nowej serii :) Zapowiada się całkiem, całkiem. Choć teraz mam ochotę na lżejszą tematykę, to na pewno za jakiś czas po tę lekturę sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tych serii jest tyle, że muszę ograniczać nowe cykle, bo nie nadążam :D

      Usuń
  9. nie jest to książka dla mnie, zupełnie mnie nie zaciekawia, ale wiem komu polecę :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jakoś wcześniej nie wpadła mi w oko, ale mam co czytać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ostanio kryminały nawet mi sie spodobały

    OdpowiedzUsuń
  12. Widzę ze fajna lekturka sie szykuje dla mojego znajomego:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo polecam, niezwykle miło można spędzić czas z taką publikacją.

      Usuń
  13. Szukam jednak czegoś mocniejszego, ale lekkie kryminalne klimaty też mają swój urok.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kolejna z pozycji, która jest ciekawą ale ja jakoś nie jestem z tych co sięgają po nie. Super napisany post.

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka wydaje się ciekawa, ale to jednak nie jest powieść dla mnie. Poza tym mam wiele zaległych pozycji do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ten tytuł gości na na mojej półce z ksiażkami i muszę przyznać, że książka mnie zachwyciła. Dla mnie jest to świetna seria :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Może być to ciekawa propozycja dla miłośników tego typu opowieści.

    OdpowiedzUsuń
  18. Słyszałam już o tej serii i mam w planie się na nią skusić. Sporo osób ją ostatnio polecało.

    OdpowiedzUsuń
  19. Widziałam już gdzieś okładkę tej książki, jednak jakoś mnie do siebie nieszczególnie przekonała. Może kiedyś jak wpadnie mi w ręce.

    OdpowiedzUsuń
  20. Myślę że to nie będzie książka dla mnie. Ale polecę ja koleżance pewnie będzie zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
  21. kocham książki i filmy, których akcja dzieje się w Skandynawii, zawsze są specyficzne i mroczne a ja uwielbiam ten klimat

    OdpowiedzUsuń
  22. Z kryminał czasem lubię obejrzeć jedynie film, po książki o takiej tematyce bardzo rzadko sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Przedstawiasz nam serie za serią kryminałów, będzie co czytać na jesienne wieczory.

    OdpowiedzUsuń
  24. Intryguje mnie fabuła, ta narracja. Przepadam za kryminałami i o ile recenzja tomu drugiego mnie zraziła do tej serii, tak tutaj czuje się zachęcona do lektury. I teraz mam mieszane uczucia :)

    OdpowiedzUsuń