wtorek, 21 września 2021

OSZUKANA

CHARLOTTE LINK

KATE LINVILLE tom 1

"Wszystko zaczęło się tak niewinnie, tak niezauważalnie."

Podobało mi się, i to bardzo, szybko wdrożyłam się w przyjemny i rozbudowany styl narracji, natychmiast podchwyciłam atmosferę trudnego do zdefiniowania groźnego niebezpieczeństwa. Charlotte Link wzbudziła w bohaterach nieustanny dziwny niepokój i potrzebę troski o bezpieczeństwo bliskich, co znalazło odbicie w przeżyciach czytelnika. W miarę rozwoju akcji intensyfikowało się w poczucie bezpośredniego zagrożenia. Właśnie takie thrillery jak "Oszukana" sprawiają mi najwięcej frajdy czytelniczej, o odcieniu kryminału, z domieszką dobrze prowadzonej sensacji, gdzie wiele się dzieje, na granicy przetrwania, ze zgrabnie rozpisanym scenariuszem zdarzeń, wypełnionym efektownymi incydentami, bazującymi na mocnych emocjach, z ciekawie nakreślonymi portretami postaci, o różnorodnych osobowościach i postawach.

Co prawda, miałam zastrzeżenia do bierności życiowej kluczowych bohaterów, tendencją do nadmiernego użalania się nad sobą, oddawania steru życia nie zawsze życzliwemu losowi. Lecz dało się to wytłumaczyć zamysłem wytworzenia osobliwej aury braku poczucia własnej wartości, przekonaniu o niskich umiejętnościach dochodzeniowych, niepewności, która tak naprawdę nie wiadomo, skąd się brała. Autorka frapująco wnikała w te aspekty, sprawiała, że mocniej wierzyło się w motywy kierujące osobami, z jednej strony tak oddalonymi mentalnie od siebie, z drugiej pomimo odmiennych doświadczeń z natychmiast podchwytywanymi podobieństwami. Chętnie zapuszczałam się w te sfery psychologiczne. Autor scenariuszy filmowych z objawami wypalenia zawodowego, polityczny imigrant z traumą tortur reżimu Saddama Husajna, młoda dziewczyna przytłoczona aspektami nieoczekiwanej ciąży, nadkomisarz z syndromami byłego alkoholika, a przede wszystkim kobieta z bolesną raną samotności zawodowej i prywatnej.

Czterdziestoletnia Kate Linville, sierżant śledczy Scotland Yardu, przybyła do rodzimego miasta, aby bliżej przyjrzeć się prowadzonemu przez miejscową policję dochodzeniu w sprawie wyjątkowo brutalnego pobicia i zabicia jej ojca, emerytowanego funkcjonariusza policji kryminalnej. Śledztwo nie posunęło się do przodu od kilku miesięcy, zespół prowadzący zafiksował się na jednej teorii i nie spoglądał z różnych perspektyw. Kate, skazującej się na społeczne odosobnienie, ciężko było nawiązywać kontakty, wiele rzeczy wstrzymało ją na otwarcie wobec innych, zamykała się w niekorzystnych wyobrażeniach o samej sobie. Kobieta niszczyła sobie życie, ale jednocześnie dostrzegało się, że pomimo utrwalonych negatywnych nawyków pragnęła o nie walczyć. 

Sprawcą morderstwa kierowała wściekłość i nienawiść. Czy zatem można je było potraktować jako akt zemsty? Sprawa stała się dla wszystkich uczestników trudna i koszmarna. Pojawiły się nowe ofiary, z każdym krokiem robiło się bardziej nieprzyjemnie i problematycznie. Niepozorne aspekty zmieniały się w coś szalenie ważnego. Właściwe wskazówki odnośnie prawdy były tuż pod powierzchnią, ale nikt ich nie dostrzegał na czas. Czy Kate udało się zajrzeć tam, gdzie nie dotarła policja? Czy dostrzegła to, co innym umknęło w zalewie nieistotnych informacji? Poznaj też inne książki Charlotte Link przybliżone na Bookendorfinie ("Decyzja" i "Ostatni ślad").

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller kryminalny, 552 strony, premiera 16.10.2019, tłumaczenie Anna Makowiecka-Siudut
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Sonia Draga.

33 komentarze:

  1. Mam tę książki autorki w planach przeczytać i widzę, że to dobra decyzja.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba nie kojarzę tej książki, więc będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  3. To akurat autorka,która chyba jeszcze nigdy mnie nie zawiodła - a jej książki niezmiennie trzymają w napięciu,niezależnie od tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nooo.... Jestem ciekawa jak Kate poradziła sobie z tą trudną sprawą.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo, bardzo lubię te autorkę i mam wszystkie jej książki, chociaż nie do końca są wszystkie równo emocjonujące, to fakt.

    OdpowiedzUsuń
  6. Autorka ma bardzo przyjemne i wciągające pióro. Ten tytuł jeszcze przede mną, ale przekonałaś mnie bym sięgnęła po niego jak najszybciej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro też jesteś zadowolona z jej sposobu pisania tym chętniej się na coś skuszę.

      Usuń
  7. Paulina Kwiatkowska21 września 2021 10:29

    Jest się w czym zagłębić, a to dopiero początek serii. Super!

    OdpowiedzUsuń
  8. Chciałabym kiedyś przeczytać coś tej autorki, może uda mi się nadrobić zaległości.

    OdpowiedzUsuń
  9. Thriller kryminalny zawsze mnie przekonuje, będę miała serię w pamięci.

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię trudne i koszmarne sprawy, więc jestem nią bardzo zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię takie książki, gdzie emocje wysuwają się na plan pierwszy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, dlatego spróbuję zapoznać się z czymś tej autorki.

      Usuń
  12. Koleżanka jest fanką tej autorki- ja niestety nigdy nie lubiłam kryminałów.

    OdpowiedzUsuń
  13. muszę przeczytać. OBOWIĄZKOWO. bardzo mój klimat.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ta bierność życiowa głównych bohaterów nie przemawia na korzyść książki...

    OdpowiedzUsuń
  15. Na jesienne wieczory mam w planach tą książkę. Ostatnio zaczynam czytać thrillery kryminalne, choć to nie jest mój klimat do końca, to mam jakieś urozmaicenie w czytelnictwie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie miałam okazji czytać książek tej autorki, ale z tego jak opisujesz tę książkę wynika, że warto się w niej zaczytać

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo rzadko sięgam po thrillery, raczej ten cykl polecę siostrze.

    OdpowiedzUsuń
  18. Czytałam coś Link dawno temu i pamiętam, że dobrze pisze, ale jak dla mnie trochę za bardzo wszystko rozwleka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam za sobą jakąś jej książkę. Kojarzę, że była dobra, ale nie wiem, co się stało, że nie kontynuowałam czytania.

      Usuń
  19. Thrillery to nie moja bajka, więc na ten pewnie się nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  21. Słyszałam o książkach tej autorki. Szczególnie o " Dziki Łubin" który mam w planach bo akcja toczy się w czasie wojny a ja wojenne książki uwielbiam.

    Co do thrillerów raczej po nie sięgam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O Dzikim Łubinie też słyszałam, ale jeszcze nie miałam okazji czytać.

      Usuń
  22. Czytałam jakąś pozycję autorki wiele lat temu i byłam zadowolona z tej lektury. Nie wiem, czemu nie sięgnęłam po więcej.

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo ciekawa ksiazka, juz ja gdzies widziałam w sieci, ale nie pamietam gdzie. Bardzo ciekawa recenzja, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  24. Taką książkę zawsze warto mieć w zanadrzu na jesienne wieczory.

    OdpowiedzUsuń
  25. Wędrówki po kuchni23 września 2021 13:12

    Kolejna pozycja, którą mocno mnie zaciekawiłaś. Chyba się skuszę i dodam do koszyka :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Cały dorobek tej autorki jeszcze przede mną, a jest z czego wybierać.

    OdpowiedzUsuń
  27. Thrillery bardzo lubię, kryminały też, więc myślę, że mogłabym się odnaleźć przy tej książce. Zapiszę sobie tytuł na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  28. Czy tłumaczenie się u nich jakoś znacząco poprawiło? Pamiętam, że kiedyś parokrotnie byłam mocno zawiedziona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak na razie, nie trafiłam na tłumaczenie, do którego miałabym większe zastrzeżenia.

      Usuń