piątek, 12 maja 2017

LOKATORKA JP Delaney

[PRZEDPREMIEROWO]

"...nie jesteśmy w stanie udoskonalić naszych poprzednich związków bez względu na to, ile razy próbowalibyśmy je odtworzyć. Każde kolejne niepowodzenie tylko wzmacnia w nas błędne zachowania."

Thriller zapewnia sporą dawkę mocnego, ciekawego, intrygującego i porywającego zaczytania. Trudno się od niego oderwać, błyskotliwie skonstruowana i fascynująco przedstawiona fabuła, bazująca na świetnie poprowadzonych wątkach psychologicznych i umiejętnie owiewającej wyobraźnię czytelnika niepewności. I jeszcze ta jakże nieprzeciętna atmosfera, wyjątkowo perfekcyjnie zaprojektowanego i minimalistycznie urządzonego domu, z jednej strony jego surowość wywołująca szokujące wrażenie, a z drugiej strony urzekające piękno prostoty.

Chłodna elegancja budynku, któremu prawdziwego bogactwa i sensualności nadają dopiero jego lokatorki. Wydawałoby się, że to idealne miejsce do odrzucenia wspomnień bolesnej przeszłości, restartu życiowych pragnień i rozpoczęcia wszystkiego od nowa. Jednak czy w tak inteligentnym domu, uwzględniającym najbardziej ambitne i wizjonerskie rozwiązania, wyposażonym wyłącznie w przedmioty najwyższej jakości i chronionym najnowocześniejszymi systemami zabezpieczeń, faktycznie można czuć się bezpiecznym? Jak silne może powstać wrażenie zagubienia wywołane przez przenikliwą ciszę, złowieszczą pustkę, niepokojące i nieuchwytne przeświadczenie bycia obserwowanym? Oczekiwałam głębszego ukazania wpływu domu przyszłości na psychikę jego mieszkańców, swoistego piętna odciśniętego przez wyspecjalizowane, zindywidualizowane i zautomatyzowane oprogramowanie zamkniętej przestrzeni, jednak wówczas powieść obrałaby inny kierunek, a ten zaproponowany okazał się całkiem niezły.

Budynek posiada dramatyczną historię, której odkrywanie okazuje się fascynujące, coraz bardziej zapętlone, czasem wymykające się realnemu osadzeniu w rzeczywistości oraz rodzące wiele intrygujących przypuszczeń. Kiedy już wydaje się nam, że uchwyciliśmy istotę scenariusza zdarzeń, natychmiast następuje zwrot akcji i całkowite odwrócenie perspektywy postrzegania. Przyznam, że najbardziej podobało mi się właśnie podążaniem tropem kryminalnych zagadek, wspartych elementami zgrabnie podsycanego napięcia, tylko pozornie klarownych osobowości głównych bohaterek powieści, Emmy i Jane, których aura domu naznacza w trwały sposób. Żadnych oczywistości czy pewności, za to wskazywanie złożoności czynników, odchodzenie od podobieństw, uwypuklanie przeciwności i skrywanie do ostatniej chwili motywów postępowań. Sugestywne opisywanie miejsc, osób, incydentów, pierwotnych instynktów zakodowanych w każdym z nas, uwalnianych w określonych okolicznościach i wywołujących dysonans między naturalnym odruchem a normami moralnymi.

Każdy dialog wnoszący coś istotnego do poszukiwania prawdy, drobne sugestie odwracające uwagę od właściwych tropów, pytania nakłaniające do udzielenia odruchowych, podświadomych, a za chwilę rozważnych odpowiedzi. Niepozwalanie, aby czytelnik tylko biernie śledził rozgrywającą się partię gry w ludzkie losy, lecz by z chęcią się w nią angażował. I zaskakujące zakończenie, kryjące się pod wieloma warstwami niedomówień i sugestii. Bardzo dobrze odnalazłam się w tej przygodzie czytelniczej, zabrzmiała przekonująco, dostarczyła wielu emocji, mocnych wrażeń i ciekawych spostrzeżeń odnośnie skomplikowanej natury człowieka. Jak bardzo dobrymi aktorami potrafimy być, zwłaszcza wobec bliskich nam osób? W jakim stopniu skazani jesteśmy na powtarzalność wzorców zachowań? Czy doskonałość i oryginalność potrafią współpracować, czy też wykluczają się wzajemnie?

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller psychologiczny, 458 stron, premiera 14.06.2017, tłumaczenie Mariusz Gądek
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Otwartemu. :)

73 komentarze:

  1. Z wielką przyjemnością sięgnę po tę książkę. Akurat ukaże się tuż przed moim urlopem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. już się nauczyłam, ze wydawnictwa wiedza kiedy wydawać najlepsze książki :-)

      Usuń
  2. Już gdzieś o niej słyszałam, zapowiada się interesująco :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Poluję już na nią, jest na liście zakupowej na czerwiec. Zrobię sobie taki prezent na imieniny ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. O, jaka emocjonująca recenzja! 🙂 A jak jeszcze słyszę że trudno się od niego oderwać to biorę się z chęcią za lekturę 👍

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma wszystko, co sprawia, że zanurzamy się w nią z zainteresowaniem. :)

      Usuń
  5. Podesłane i odhaczone do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam, gdzieś mi sie obio o uszy ż ejest dosyć wciągająca. Teraz po Twoim opisie wiem ,że tak jest.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie sięgam często po tego typu książki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zaintrygowałaś mnie. Thriller psychologiczny, który wciąga i od którego nie sposób się oderwać - to coś dla mnie. Z chęcią sięgnę po ową powieść :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Oj zapowiada się ciekawie :D Zazdroszczę Ci jej lektury, bo sama chętnie bym przeczytała :) Kto wie... może się uda!

    Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Trochę już o tej książce czytałam, zresztą same pozytywne opinie:) Trochę mnie to martwi, bo przeważnie wtedy, gdy powieść jest wychwalana, ja jestem rozczarowana;p Na pewno jednak ją sprawdzę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja ostatnio przerzuciłam się na kryminały i thrillery psychologiczne właśnie. Tej pozycji w ogóle nie widziałam. Wpisuję na swoją listę do przeczytania!

    OdpowiedzUsuń
  12. Ten thriller jest już na mojej liście. Intrygująca fabuła i ta nieprzewidywalność bardzo mnie kusi ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam i jestem zachwycona! Świetny thriller :)
    Skryta Książka

    OdpowiedzUsuń
  14. Na pewno ją przeczytam, "chodzi za mną" już od jakiegoś czasu ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ah, uwielbiam taki klimat i twoje recenzje!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Wydaje mi się że ta książka zbiera dość... mieszane opinie. Chyba muszę po nią sięgnąć, aby się przekonać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nie spotkałam złej opinii o tej książce. Może okładką przypomina Ci "Chemika", a on faktycznie zbiera mieszane opinie. :)

      Usuń
  17. Mam ogromną ochotę po nią sięgnąć :)Dzięki za zachęcającą recenzję

    OdpowiedzUsuń
  18. Ta książka jest na mojej liście must read, szkoda tylko, że premiera jest w czerwcu. To kolejna recenzja, która potwierdza, że na książkę warto czekać :).

    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na tę propozycję czytelniczą, w moim odczuciu, jak najbardziej warto poczekać. :)

      Usuń
  19. Nie wiem, dlaczego tak bardzo lubię tego typu książki - może to skłonność do masochizmu i zamiłowanie do odczuwania strachu nawet podczas nocnego wyjścia do toalety ;) W każdym razie - muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zupełnie jak ja, też lubię się zaczytywać w takich klimatach. :)

      Usuń
  20. Ta książka była świetna! Najlepszy thriller jaki czytałam. Przeczytałam ją w dwa dni. Naprawdę było to coś przerażającego, dziwnego, wyjątkowego i naprawdę świetnego! Mam nadzieję, że to będzie thriller roku! :D
    Lost in my books

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale, że książka dostarczyła Ci tak emocjonującego zaczytania, u mnie było podobnie. :)

      Usuń
  21. Recenzję przeczytałam na wdechu... To ciekawe jak będzie z książką ;)
    /Pozdrawiam,
    Szufladopółka

    OdpowiedzUsuń
  22. to raczej pozycja dla kolezanki ktorej zaraz podesle linka :D pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  23. Chyba czytałam już o tej książce. Interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  24. Budynek jako bohater zagadki kryminalnej wydaje mi się całkiem ciekawym i odmiennym pomysłem. Szczególnie, że zdaje się on być twierdzą :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Brzmi ciekawie. Będę miała ten tytuł na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  26. Dużo dobrego już o niej słyszałam, a z tego co piszesz, to w tej zamkniętej i nieco nietypowej przestrzeni sporo się dzieje. Podoba mi się, że czytelnik nie stoi z boku, lecz czuje się zaangażowany w wydarzenia i zaintrygowany bohaterami. Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że takie prowadzenie fabuły, jak również oczywiście pomysł na nią, bardzo mi odpowiadają. :)

      Usuń
  27. Zapowiada się bardzo interesująco, muszę po nią sięgnąć!

    OdpowiedzUsuń
  28. Powieści pochłaniające czytelnika w głąb własnej materii, naprężając struny czujności i każąc wytężyć cały zmysł spostrzegawczości stanowią znakomitą przygodę, której walor zasadza się na intelektualnym zelektryzowaniu. "Lokatorka" nadal jest mi obca, niemniej zafascynowało mnie zderzenie surowego piękna sterylnej przestrzeni z żywym kobiecym powabem, zwłaszcza że padają tu pytania o relacje międzyludzkie, maskaradę codzienności, uwikłanie w pasma przemilczeń.
    Sama najlepiej odnajduję się w przytulnych wnętrzach, wypełnionych cieszącymi oko przedmiotami, ale minimalistyczny umiar i rozwaga zastanawiają mnie jako fenomen właśnie potrafiący wyostrzać detal. Izabelo, zaitnrygowałaś mnie tą powieścią, rozbudzając we mnie pragnienie sięgnięcia poń swoją sugestywną recenzją. Dziękuję! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta surowość posunięta do ekstremalnych granic, uwidoczniona choćby w regułach rządzących domem, jego wyposażeniu... mocne wrażenia. :) Kiedyś jeden pokój mieliśmy tak urządzony, ale to był on przeznaczony na kino domowe. :)

      Usuń
  29. Wrzucam na swoją listę "Must read". Dzięki <3

    OdpowiedzUsuń
  30. Podoba mi się okładka i recenzja, spakuję ją ze sobą na urlop.

    OdpowiedzUsuń
  31. Kurde mam problem, bo z chęcią bym ją przeczytał po Twojej recenzji. ;)

    OdpowiedzUsuń
  32. Mnie się bardzo podobała ta historia. Klimat, tajemnica i wyraziści bohaterowie. Dla mnie bomba :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mnie dostarczyła wielu mocnych wrażeń czytelniczych. :)

      Usuń
  33. Czytałam i byłam pod wielkim wrażeniem. Książka nieźle trzymała w napięciu i zaskoczyła mnie tym, do czego to wszystko finalnie doprowadziło. Zdecydowanie przyznam, że polubiłam thrillery psychologiczne. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, bo ja thrillery psychologiczne uwielbiam, będziemy miały okazję wymieniać się wrażeniami. :)

      Usuń