środa, 21 czerwca 2017

OSOBLIWOŚĆ CISZY Alicja Masłowska-Burnos

[PRZEDPREMIEROWO]

TRYLOGIA CISZY tom 3

"W obliczu cierpienia wszyscy jesteśmy tacy sami, mądrzy czy głupi, bogaci czy biedni cierpimy tak samo."

W przyjemnych klimatach relaksujemy się przy książce, dostajemy niemałą porcję obyczajowych nut, kryminalnych barw, sensacyjnych elementów i thrillerowskich akcentów. Ciekawa mieszanka gatunków, wiele się dzieje, intrygujące zdarzenia przedstawione dynamicznym rytmem. Autorka odwołuje się do wydarzeń z przeszłości głównej bohaterki Mai, także dzieciństwa naznaczonego traumą. Wydobywa na światło dzienne wiele tajemnic, jednocześnie wplata w bieżącą akcję niepokojące incydenty. Stopniowo prowadzi czytelnika ku poznaniu prawdy o losach kobiety. Spoiwem wiążącym wątki powieści są różne odcienie ciszy, choćby ten towarzyszący śmierci bliskiej osoby, kiedy świat staje się emocjonalną pułapką, zamknięciem w domu, pracy, perfekcjonizmie, byle tylko oddalić od siebie przejmujące myśli. Tragiczne wydarzenia, po których trudno wrócić do codzienności, znaleźć uzasadnienie istnienia, a co dopiero odzyskać harmonię, złapać odpowiedni rytm, zaufać własnym możliwościom, uwierzyć w wewnętrzną siłę, śmiało pokusić się o radość i szczęście.

"Ludzie mają stare dusze, Maju, wtedy kiedy nikt ich nie kocha, wtedy są starzy, czekają już tylko na śmieć, bo trudno jest się im odnaleźć w samych sobie."

Pomóc wyrwać się z silnego potrzasku bolesnego milczenia może rozliczenie z przeszłością, oswojenie lęków i obaw, wyjście poza zamknięty wewnętrzny świat, pozwolenie na przeistoczenie słabości w siłę, zabliźnienie ran prawdziwą przyjaźnią i miłością. Osobliwie, jak wówczas cisza staje się sprzymierzeńcem, narzędziem walki o marzenia i napędem ku śmiałemu pójściu dalej. Jakże często ból i cierpienie stają się kierunkowskazami na ścieżce życia, bo właśnie nawet gorzkie emocje znajdują uzasadnienie, jako cenna lekcja, doświadczenie życiowe, nierozerwalna część przeznaczenia. Tak właśnie odbieram przesłanie powieści, podkreślenie, że choć mroczne zło może na jakiś czas przejąć stery naszego losu, to i tak nie zdoła pokonać drzemiącego w nas dobra, zaś cisza może być niejednoznaczna i różnorodna w wydźwięku, formie i barwie, może nas ograniczać i hamować, ale też stać się zakątkiem ukojenia i źródłem odwagi. Wiara w siebie, drugiego człowieka, nadzieja dającą moc, nie powinny nigdy zamierać. Książka "Osobliwość ciszy" znakomicie komponuje się z poprzednimi odsłonami cyklu, "Nie wchodź w moją ciszę" tom pierwszy, "Odprowadzam ciszę" tom drugi, sprawiając, że opowiadana historia staje się spójna. Skłania ku refleksji, jak mocno emocjonalnym stanem może być cisza pomimo utożsamianego z nią pozornego spokoju i złudnej równowagi?

literatura współczesna, 246 stron, premiera 10.07.2017
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Psychoskok. :)

76 komentarzy:

  1. Ale ciekawy temat na książkę! Połączenie gatunków też takie jak lubię! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jeszcze z przesłaniami, które przypominają nam o najważniejszych wartościach w życiu człowieka. :)

      Usuń
  2. Świetna recenzja. MimO, że ostatnio czytam inny rodzaj literatury, to książka ląduje na mojej liście :-) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmo intrygująco. Pięknie opisalas rozne rodzaje ciszy towarzyszące nam w życiu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Już od pierwszego tomu wiem, że muszę to przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaintrygowałaś mnie :) moja dusza cierpi- ciężko znaleźć mi książkę, której zakończenia nie odgadnę po połowie..... lub 3/4...

    OdpowiedzUsuń
  6. Powinnam zacząć od poprzednich części, tak przyjemnie i przekonująco piszesz o tym cyklu, że mam wielką ochotę go poznać.

    OdpowiedzUsuń
  7. podobno warto posiedzieć w ciszy, bo to tak naprawdę pomaga poznać nam samych siebie. Bo tak, jak napisałaś cisza
    Może nas Ograniczać lub wręcz przeciwnie, skłaniać do przemyśleń i dalszych działań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im jestem starsza tym bardziej lubię ten spokojny wymiar ciszy. :)

      Usuń
  8. Czasem mam wrażenie, że wiele dzieci też ma stare dusze, choć rozumiane inaczej niz w książce. Mają tak przenikliwe spojrzenia, jakby wiedziały wszystko. A książka zapowiada się niezwykle ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  9. To chyba strasznie smutna książka, takie zatapianie się w traumach i smutkach...

    OdpowiedzUsuń
  10. Ale pięknie opisujesz (mimo tematu książki) :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Połączenie obyczajówki z nutką sensacji to coś, co sama piszę, więc jestem ciekawa tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  12. bardzo fajna książka! to moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Serdecznie pozdrawiamy i życzymy przyjemnej lektury

    OdpowiedzUsuń
  14. Zaciekawił mnie Twój opis ;) tyle tytułów już mam do przeczytania, że chyba życia mi nie wystarczy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak mnie, ale miło się wyczekuje kolejnych inspiracji czytelniczych. :)

      Usuń
  15. Nw, to chyba nie mój klimat, ale recenzja super.

    OdpowiedzUsuń
  16. Interesujące :) chętnie sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie czytałam tej serii, choć ją kojarzę. Niemniej jednak na chwilę obecną mam inne plany czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W wolnej chwili zerknij na trylogię, powinna Ci się spodobać. :)

      Usuń
  18. Pierwszy raz słyszę o tej serii. Nie jestem pewna czy to coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Recenzja zawodowa. Jednak książka zdecydowanie nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, wybieramy to, co w danej chwili od książek potrzebujemy. :)

      Usuń
  20. Brzmi ciekawie, jestem zainteresowana serią :)

    OdpowiedzUsuń
  21. No wspaniała recenzja proszę Pani. Podziwiam jak zawsze:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Kiedyś więcej czytałam podobnych książek, teraz przerzuciłam się na coś bardziej lekkiego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tej książki nie zaliczam do ciężkich, wiele w niej różnych gatunków literackich, które ciekawie się ze sobą mieszają. :)

      Usuń
  23. Ostatnio już mi się przejadły wszystkie motywująco - rozwojowe książki, ta więc wydaje mi się fajną pozycją na najbliższe dni! :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Ta akurat książka mnie nie zainteresowała :) Ale recenzje czyta się jak zwykle przyjemnie!

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  25. Sama po sobie wiem, że cisza ma wiele różnych znaczeń. Niekiedy jest przerażająca, innym razem drażniąca, a jeszcze innym po prostu potrzebna. Autorka książki uchwyciła to pięknie w jednej książce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta mnogość znaczeń ciszy w pewien sposób właśnie została przeze mnie odkryta. :)

      Usuń
  26. Jeśli książka jest w połowie zachęcająca jak Twoja recenzja to ja to biorę :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo zachęcają recenzja! I ten cytat, który przytoczyłaś! Cudny! <3

    OdpowiedzUsuń
  28. Fajna recenzja. Czuję się zachęcona do lektury. U Ciebie zawsze można znaleźć czytelnicze perełki 😊

    OdpowiedzUsuń
  29. A wiesz co Ci powiem mi cisza kojarzy się dwojaka. Cisza jest spokojem, utuleniem po burzy. Ale jest też niebezpieczeństwem, pozornym ładem. Iza jak zawsze piękna recenzja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję serdecznie. :) Właśnie wczoraj rozmawiałam z koleżanką o tej różnej interpretacji ciszy, która w każdym z nas drzemie. Ciekawa dyskusja się wywiązała, od razu zahaczyłyśmy też o interpretację krzyku. :)

      Usuń
  30. Z chęcią przeczytałabym tę serię. Jestem mocno zaintrygowana.

    OdpowiedzUsuń
  31. Dzieki za ta recenzje. Warto czytac blogi recenzentow ksiazek, bo mozna wylapac ksiazki, ktorych samemu by sie z pewnoscia nie kupilo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też często trafiam na książki, które inaczej by mi umknęły, a to cieszy. :)

      Usuń
  32. Zapiszę sobie tę serię, bo po wczorajszym skończniu "Prokuratora" P.Świst odczuwam potrzebę przeczytania czegoś dobrego. :D

    OdpowiedzUsuń
  33. Ciekawie to wygląda, chyba będę musiała sięgnąć po tą trylogię — tym bardziej, że akurat nie mam nic innego do czytania, a właśnie na takie klimaty mam ochotę po maratonie młodzieżowych powieści :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemnego zaczytania. :) A ja właśnie szykuję się na książkę dla młodzieży, ale w takich poważniejszych nutach. :)

      Usuń
  34. Takie książki lubię - z nuta tajemniczości. Chętnie bym po nią sięgnęła :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Wakację się zaczęły, więc zaczynam nadrabiać książkowe zaległości a u Ciebie zawsze znajduję coś ciekawego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, buszuję po różnych gatunkach, wciąż to nienasycenie czytelnicze. :)

      Usuń
  36. Zapowiada się bardzo interesująco! Znowu zachęciłaś mnie do rozszerzenia mojej listy książkowej. Przez Ciebie mam co raz więcej zaległości! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale to tak cieszy, kiedy tyle ciekawych przygód czytelniczych przed nami. :)

      Usuń
  37. Super recenzja, na pewno przeczytam💛

    OdpowiedzUsuń