sobota, 17 lutego 2018

ZAGINIONE MIASTO BOGA MAŁP Douglas Preston

"Ta wielka kultura tylko mignęła nam przed oczami, 
a potem pochłonął ją las."

Wciągnęła mnie ta książka, rewelacyjnie mi się ją czytało, z dużą lekkością i ogromnym zainteresowaniem. Nawet nie przypuszczałam, że dam się tak zaangażować w poszukiwanie i odkrywanie zaginionego prekolumbijskiego miasta w dziewiczej, zdradzieckiej i nieprzystępnej honduraskiej dżungli. Douglas Preston wspaniale przenosi czytelnika w niezbadane i niegościnne tereny, z nieujarzmioną przyrodą, gdzie mordercza wędrówka staje się ogromnym wyzwaniem. Region Mosquitia, najgęstsza dżungla świata, ostatni azyl prawdziwie dzikiej natury, srogie łańcuchy górskie, strome wąwozy, majestatyczne wodospady, huczące górskie rzeki, zdradliwe bagna, gwałtowne powodzie, lawiny błotne, wyjątkowo jadowite zwierzęta, a na ich obrzeżach narkotykowe kartele, nielegalne wycinki drzew i brutalne morderstwa. Eksploracja takich miejsc przez naukowców i badaczy wiąże się z ogromnym wysiłkiem, niebezpieczeństwem i logistyczną próbą sił.

Autor w przyjazny sposób prowadzi narrację, angażując uwagę czytelnika nie tylko ciekawą relacją z osobistych doświadczeń, prawdziwych zdarzeń, odkryć, rozmów i wywiadów, ale również bogactwem uszczegółowionych informacji, podanych w przystępnej formie, z którymi chętnie zapoznajemy się. Jako uczestnik ekipy ma nadzwyczajną szansę obserwować pracę geologów, archeologów, przyrodników, filmowców i fotografów. Natychmiast odbieramy, że relacjonowanie odsłaniania śladów wyrafinowanej kultury prekolumbijskiej, zdumiewającej cywilizacji, kryjącej wiele sekretów i ważnych tajemnic, absorbuje go w pasjonujący sposób. Dzięki jego pisarskiemu udziałowi w wyprawie także i my doceniamy wagę dokonywanych odkryć, wzniosłość i skalę przedsięwzięcia, jego poszczególne etapy, od śmiałych marzeń i pragnień, poprzez planowanie i organizację, do realizacji, pierwszych sukcesów i ich następstw. Jakbyśmy sami mieli okazję dotknąć niezwykłych artefaktów Miasta Jaguara, dowodów przeszłości i legend, które fascynują historyków, archeologów i poszukiwaczy skarbów.

A przy tym uzmysłowić sobie jak niszczycielską postawę przyjmujemy wobec środowiska naturalnego, jak mocno ingerujemy w zmianę krajobrazów, nadwyrężając i zatruwając to, co powinno służyć nie tylko nam, lecz również przyszłym pokoleniom. Wszakże spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność, aby gatunek ludzki także za kolejne stulecia mógł cieszyć się darami oferowanymi przez naszą planetę. Preston uświadamia jakim zagrożeniem są groźne i śmiertelne choroby, jak szybko przenoszą się obecnie między kontynentami, ze względu na znaczące zmiany klimatyczne, wyjątkową łatwość podróży i dewastujące kurczenie się zielonych terenów. To także spojrzenie na niekorzystne trendy rozwijające się we współczesnych społeczeństwach, spolaryzowanych i skonfliktowanych, niepokojąco zbliżających się do skraju zagłady cywilizacji. Bo czyż człowiek jako gatunek nie ma zakodowane wielokrotne popełnianie tych samych błędów, skłonność do niewyciągania wniosków ze swojej działalności, niechęć do odbierania lekcji pokory? "Cywilizacje nie trwają wiecznie. Wszystkie kolejno zmierzają ku upadkowi niczym fale rozbijające się o brzeg."

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura faktu, 400 stron, premiera 17.01.2018, tłumaczenie Dariusz Żukowski
Książkę "Zaginione Miasto Boga Małp" zgarnęłam z półki "nowości".

53 komentarze:

  1. Książka z silnym, zdecydowanym przekazem, bardzo na czasie! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie bardzo w moich klimatach, choć przyznaję, że może być ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. To co nieznane zawsze wywołuje nutkę zaciekawienia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wydaje się ciekawa 😃 jednak u mnie tyle książek do czytania czeka A czasu brak 😢

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Deficyt czasu i mnie daje się we znaki, tyle chciałoby się jeszcze przeczytać. :)

      Usuń
  5. Ta książka może być dla mnie ciekawa, sięgnę po nią :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam, jest rewelacyjna! Szkoda, że pewnie nie dotrze do dużej ilości osób, a powinna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, ze wiele osób będzie miało okazję zapoznać się z nią, zdecydowanie warto po nią sięgnąć. :)

      Usuń
  7. O! Jeśli to literatura faktu, to ja jestem bardzo na TAK!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa jestem tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajnie, że ktoś ma pomysł na taką literaturę faktu. Osobiście lubię czytać takowe książki, ale muszę odłożyć ją na później.

    OdpowiedzUsuń
  10. Skoro recenzja tak dobra to chyba nie pozostaje nic innego niż zamawiać ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Twoje recenzje są tak zzachęcające, że kolejną książkę dopisuje do listy książek, ktore warto przeczytać😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się dobierać książki według moich zainteresowań, nastroju, potrzeby chwili. :)

      Usuń
  12. Bardzo ciekawa! Dopisuje do mojej listy😁

    OdpowiedzUsuń
  13. Właśnie mam ją w kolejce do przeczytania z biblioteki. Douglas Preston, to autor, którego książki biorę w ciemno. Ta jedynie potwierdza słuszność tej teorii 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam zatem na Twoje wrażenia, mnie książka przeniosła w bardzo fascynujący świat. :)

      Usuń
  14. Brzmi jak coś bardzo, bardzo, bardzo dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Mnie przyciągnął do tej książki autor, który współtworzy z Childem serię świetnych thrillerów przygodowych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że jeszcze tych thrillerów nie czytałam. :) Chętnie to nadrobię, bo pozytywne opinie zbierają. :)

      Usuń
  16. Książka wydaje się nietuzinkowa.

    OdpowiedzUsuń
  17. O książka dla mnie! Dzięki za recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja ostatnio czytam po nocach. W kolejce czeka kilka ciekawych pozycji do których może dolożę również tą.

    OdpowiedzUsuń
  19. Wydaje się być cieakwa ale nie moje klimaty

    OdpowiedzUsuń
  20. To coś dla mnie , z przyjemnością bym przeczytała, lubię literaturę faktu :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawa propozycja.Jeszcze o niej nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Tak, koniecznie przeczytam, tym razem tytuł idealnie dla mnie <3

    OdpowiedzUsuń
  23. Kolejna fajna propozycja na Twoim blogu! Super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się takie wyszukiwać, słuchać się swoich gustów i zainteresowań. :)

      Usuń
  24. To będzie coś dla mnie. :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Człowiek jest okropny , wszystko niszczy ...

    OdpowiedzUsuń
  26. Jestem zainteresowana! Raz, ze tytuł ciekawy a dwa, ze przeczytałaś książkę z łatwością i szybko! A to wazne:) lubię tego typu książki!

    OdpowiedzUsuń