czwartek, 15 lutego 2018

TA DZIEWCZYNA Michelle Frances

[PRZEDPREMIEROWO]

"...stworzył między nimi przepaść, której nigdy dotąd nie było... rodzony syn oddalał się od niej."

Dziewczyn w tytułach thrillerów ostatnio sporo się pojawiło, ale ta dziewczyna ma w sobie coś szczególnego. Przygoda czytelnicza z frapująco rozwijającym się scenariuszem zdarzeń, ciekawie zaplecioną intrygą, w której nie brakuje sprytnie przeprowadzonych zwrotów akcji i zaskakujących elementów. Trudno oderwać się od stron książki, oferuje pokaźną dawkę różnorodnych emocji, niejednoznacznych interpretacji, wciągające snucie domysłów i przypuszczeń, a przy tym narastające napięcie spełniające się w kulminacyjnej odsłonie.

Autorka poprowadziła dwa równorzędne wątki psychologiczne oscylujące wokół rozbudowanego punktu stycznego. Podążamy dwiema ścieżkami, odkrywamy dwie silne osobowości, dostrzegamy dwie różne perspektywy spojrzenia na te same zjawiska, epizody, gesty i słowa. Skrajności, które z założenia powinny zmierzać do wzajemnego zrozumienia, szacunku i akceptacji, za sprawą niechęci i nieprzychylności przeobrażają się we wrogie i zwalczające się siły. Dochodzą do tego mroczne tajemnice, niepokojące sekrety, groźne przekłamania, wielkie kłamstwa, złowieszcze oszustwa, a także oddana we władanie zapomnienia bolesna przeszłość.

Ludzie różnie odbierają, identyfikują i reagują na wybraną rzecz, co często powoduje nakręcanie spirali pomyłek, przeinaczeń, nieścisłości, będących doskonałym bodźcem do niechęci, wzgardy, uprzedzeń i nienawiści. A jeśli dołączymy wygórowane ambicje, zdradliwą nadopiekuńczość, negatywne cechy charakteru, powstaje wybuchowa mieszanka, potrafiąca dotkliwie zranić zarówno ofiarę, jak i prześladowcę. Thriller trzyma w niepewności, kto tak naprawdę jest tym czarnym charakterem, co się za nim kryje, dlaczego postępuje w ten, a nie inny sposób. Intuicyjnie odbieramy właściwe sygnały i przesłania, lecz niemal do końca powieści wstrzymujemy się z ostatecznym werdyktem.

Wysoko oceniam ten debiut literacki, gdyż interesująco i udanie spędziłam z nim czas, sprawdził się jako bardzo dobry pomysł na pasjonujący relaks z książką w ręku. Niekiedy zdarzenia wydawały się mało prawdopodobne, postać Daniela potraktowana zbyt powierzchownie, niemal marionetkowo, jednak nie przeszkadzało to w pozytywnym odbiorze przygody czytelniczej. Skupiłam się na tym, aby podążać za wyobraźnią autorki, odbierać ponury i złowróżbny klimat, wczuwać się w skomplikowane relacje na linii matki i dziewczyny, dostrzegać wszelkie niuanse i delikatności w układance niebezpiecznej gry prowadzonej przez kobiety, w której wiele się dzieje.

Laura, ciesząca się bogactwem, sławą i uznaniem producentka seriali komediowych, ale niespełniona w małżeńskim życiu, wszystkie ciepłe uczucia przelewa na syna, Daniela, jest jej oczkiem w głowie i najbliższym przyjacielem. Dwudziestotrzylatek, student medycyny, doskonale rozumie się z matką, mają wiele wspólnych obszarów do rozmów i spędzania wolnego czasu. Jednak ich serdeczna więź zostaje wystawiona na próbę, kiedy w życiu młodego mężczyzny pojawia się Cherry, niezwykle piękna, inteligentna i ambitna agentka nieruchomości, dziewczyna z zagadkową przeszłością i niejasnymi zamierzeniami.

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller psychologiczny, 416 stron, premiera 15.02.2018, tłumaczenie Paweł Lipszyc
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

44 komentarze:

  1. Po debiuty chętnie sięgam, więc tej powieści daję szansę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio faktycznie na okładkach ciągle jakieś mgliste tytuły o dziewczynach. Jakoś nie mogę się do nich przekonać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba chwycić za książki i zaczytywać się, sporo naprawdę dobrych przygód czytelniczych z dziewczynami w tytule. :)

      Usuń
  3. Słyszałam że dużo osób czeka na te premierę, mnie jakoś te książki wszystkie podchodzą do dziewczyny z pociągu- jakoś wszystkie mi przypominają tę książkę ��

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapowiada się całkiem ciekawie, jestem ciekawa, jak w książce rozwinięty jest ten wątek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść przekonała mnie do siebie, świetny relaks czytelniczy. :)

      Usuń
  5. Ktoś napisał, że nie może się do tej książki przekonać. Mnie te książki przyciągają i przyznam szczerze, że się ich boję. Muszą być mocne i sensacyjne. Który z najnowszych thrillerow psychologicznych należy do Twoich ulubionych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tyle ulubionych, że w zasadzie trudno wszystkie je wskazać. Zerknij na moje oceny podczas spisywanych wrażeń czytelniczych. :)

      Usuń
  6. Skoro to debiut i w dodatku wysoko oceniony, to nie ma się co zastanawiać :).

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam ochotę na taki trzymający w niepewności thriller. Myślę, że "Ta dziewczyna" wpadnie wkrótce w moje ręce.

    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetna recenzja, nie jest to mój ulubiony gatunek ale bardzo mnie zaciekawiłaś :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie :)
    https://justynarecenzuje.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Wiem komu na pewno przypadnie do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Masz niesamowite tempo czytania i pisania.
    A co do książki, chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo mnie zaciekawilas, to moj gatunek literacki <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Zapowiada się ciekawie :)
    www.szegducha.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten debiut kusi mnie od momentu, kiedy po raz pierwszy zobaczyłam jego zapowiedz.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja jeszcze poczekam na inne recenzje zanim po nią sięgnę. Ostatnio ostrożnie podchodzę do wyboru książek :) A Twoja recenzja bardzo fajna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, taki wybór książek, że trzeba właściwie dobierać przygody czytelnicze. :)

      Usuń
  15. Gdzieś widziałam w zapowiedziach i zapisałam sobie do przeczytania. I sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciekawa historia i przykuwająca uwagę okładka.

    OdpowiedzUsuń
  17. Opis książki brzmi niezwykle ciekawie, aż chce się przeczytać i poznać kim jest tytułowa "Dziewczyna".

    OdpowiedzUsuń
  18. Dobry wpis, czuje sie bardzo zaintrygowana! Zdecydowanie siegne po ta pozycje :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetne, znowu trafiłaś moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że pokrywają się nasze zainteresowania. :)

      Usuń
  20. Brzmi bardzo ciekawie i zaskakująco. Chętnie przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  21. Już tyle razy słyszałam o tej książce, a jeszcze po nią nie sięgnęłam. :-)

    OdpowiedzUsuń