poniedziałek, 19 lutego 2018

MARTWA JESTEŚ PIĘKNA Belinda Bauer

[PRZEDPREMIEROWO]

"Zdawał sobie jednak sprawę, że ten stan nie będzie trwał wiecznie i w pewnym momencie będzie musiał zacząć pożyczać od obcych. W zamian chciał ich unieśmiertelnić przez sztukę."

Mocne zagęszczenie akcji, wiele się dzieje, w zasadzie cały czas trzymani jesteśmy w napięciu i niepewności. Pomimo, że autorka stosunkowo szybko decyduje się na ujawnienie czytelnikowi sylwetki mordercy, to jednak potrafi umiejętnie podkręcić atmosferę. Zastanawiamy się, czy ciemne i mroczne strony osobowości, negatywne wzorce zachowań, zatrważająca aura manipulacji i osaczenia, wygra w niebezpiecznej rozgrywce, podstępnie omami chorym i wypaczonym umysłem, niejako przejdzie na kolejną osobę, sprytnie wciągnie w posępne myśli i refleksje. Właśnie to ryzykowne i zdradliwe zrównanie dwóch pozornie wydawałoby się różnych charakterów, których jednakże łączy wspólna płaszczyzna zbrodni, najbardziej podobało mi się w pomyśle na fabułę.

Książkę czyta się dobrze, szybko mkniemy po kolejnych stronach w poszukiwaniu odpowiedzi na wysuwane przypuszczenia, odgadywane kierunki scenariusza zdarzeń i portretowanych bohaterów. Czasami przeszkadza spora naiwność i nieostrożność kluczowej postaci, choć przebojowość i nieustępliwość powinny być trwale wpisane w specyfikę zawodu dziennikarki. To tylko pokazuje jak łatwo zagubić się w wyznawanej hierarchii wartości, kiedy grozi bezpośrednie niebezpieczeństwo, kiedy następuje zamiana miejsc między zaintrygowanym obserwatorem a przerażonym uczestnikiem zdarzeń. Trzydziestoletnia Eve Singer, telewizyjna reporterka kryminalna, po nawiązaniu specyficznej więzi z seryjnym mordercą, odsłania swoje prawdziwe słabości, ale też przekonuje się o mocnych stronach.

Sytuację podgrzewają rodzinne kłopoty i zmartwienia dziennikarki, zaniepokojenie stagnacją w budowaniu karierze, tak naprawdę brak ciepłych barw w życiu osobistym. Zwodnicza rozgrywka z wyjątkowo brutalnym zabójcą, mająca początkowo wymiar pozyskiwania informacji z pierwszej ręki, możliwości wyprzedzenia medialnej konkurencji, przeobraża się w walkę o życie swoje i bliskich. Oboje potrzebują publiczności i oboje chcą wzajemnie wykorzystać się, ale kto wygra w tym układzie, kto komu ulegnie, komu uda się postawić na swoim, wyjść obronną ręką? Przyznam, że chętnie obejrzałabym film oparty na tym thrillerze, mógłby powstać fascynujący i porywający obraz, z sensacyjną finalną odsłoną i odniesieniami do moralnych dylematów, społecznych postaw i etyki zawodu dziennikarza.

4.5/6 - warto przeczytać
thriller kryminalny, 448 stron, premiera 28.02.2018, tłumaczenie Paweł Wolak
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu MUZA.

35 komentarzy:

  1. Fajnie, że dużo się dzieje, taka ksiażka wtedy wciąga na maksa :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniały język recenzencki, jak zwykle. Tekst zachęca do przeczytania książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe i motywujące słowa, wzmacniają moją pasję czytania i dzielenia się wrażeniami. :)

      Usuń
  3. Uwielbiam książki które chce się jak najszybciej przeczytać żeby się czegoś dowiedzieć alenjakos za kryminałem nie przepadam!;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio mam szczęście do dokonywanych wyborów czytelniczych, książki wpasowują się w mój gust i potrzeby chwili. :)

      Usuń
  4. burzliwe zwroty akcji - to lubię!lukasz j

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten tytuł mi się z czyms kojarzy, chyba był jakiś film, albo inna ksiażka, które miały podobny.

    OdpowiedzUsuń
  6. O, to musi być dobra książka :) ciągle widzę ją w mediach społecznościowych i chyba mam na nią ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czekam na tą książkę! Mam nadzieje, że nie bedzie przereklamowana!

    OdpowiedzUsuń
  8. Tytuł sugeruje psychopatycznego mordercę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Super recenzja, książka by mnie wciągneła

    OdpowiedzUsuń
  10. Super, jeszcze bardziej nie umiem doczekać się lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Będę rozglądać się za tym tytułem.:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Już od pewnego czasu mam ją na oku, sadzę że to kwestia dni zanim będzie w moich rękach. Klimatycznie bardzo mi odpowiada.

    OdpowiedzUsuń
  13. Całość brzmi bardzo ciekawie i chyba się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetna recenzja, to coś dla mnie :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Tytuł creepy :) Musi być niezła zawartość ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Do zagranicznych książek mi jakoś nie po drodze, ale ta mnie do siebie ciągnie. Jak tylko wpadnie w moje ręce, spróbuję się przełamać :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię takie książki. Myślę, że sie skuszę.

    OdpowiedzUsuń