wtorek, 13 lutego 2018

ROŚLINNY KABARET. BOTANIKA I WYOBRAŹNIA Richard Mabey

[PREMIEROWO]

"...męczennica wytwarzająca własne środki owadobójcze, cisy zdolne doprowadzić do zespolenia korzeni powietrznych z pniem, owadożerne gatunki dysponujące siłą umięśnionych zwierząt, storczyki wytwarzające substancje podobne do owadzich feromonów i dziwidło olbrzymie samoistnie podnoszące temperaturę własnych tkanek..."

Spodziewałam się innej przygody czytelniczej, ale i taka forma zajrzenia w świat roślin bardzo mi się spodobała. Autor wspaniale oddał to, jak bardzo jesteśmy uzależnieni od tych organizmów, jak potrafią zachwycić różnorodnością, pięknem, skalą wykorzystania w codzienności i zdobyczach nauki. Krótkie rozdziały zabierają czytelnika w mini podróże po uniwersum drzew, krzewów, krzewinek, roślin jednorocznych, dwuletnich i bylin. Mnóstwo ciekawostek, anegdot, zaskakujących informacji, kolorowych ilustracji. Przez wszystko przebija się szacunek wobec królestwa roślin, docenienie ich niebywałej inteligencji, niezwykłych umiejętności przystosowania się do specyficznych lokalnych warunków, sposobów komunikacji, sztuki kamuflażu, bogactwa kształtów i kolorów.

To także uwzględnienie przeszłej perspektywy, prześledzenie spojrzenia na nie począwszy od artystycznych paleolitycznych rysunków na skałach sprzed czterdziestu tysięcy lat, aż do współczesności. Podobały mi się liczne odwołania do literatury, malarstwa, elementów mitów, dawnych i obecnych wierzeń, uniwersalnych symboli, obrazów roślin jako metafor ludzkich uczuć. Jak bardzo zmieniało się zapatrywanie i podejście do roślin, pragnienie ich zrozumienia i poznania, jak wiele w nim pasji do odkrywania, ujawniania tajemnic, przyswajania wiedzy. I jak dużo jeszcze pozostało do obserwacji, zgłębiania i skojarzeń. Rośliny jako zajmujące i przebojowe istoty, mające własny pomysł na życie. Autor prowadzi czytelnika także po przykładach jego indywidualnych ścieżek wychwytywania piękna roślin i jego przeżywania.

Na książkę należy przeznaczyć więcej czasu, tak aby dozować poznawane porcje wiedzy, a jednocześnie czerpać przyjemność z towarzyszącej jej otoczce. Styl narracji przyjazny i przejrzysty, sprzyjający uważnemu studiowaniu przyrody, rozbudzaniu wyobraźni, fascynacji wieloaspektowością, historycznym ujęciem. Rośliny towarzyszące człowiekowi w jego podróży życia, społecznym rozwoju, współistniejące z innymi królestwami organizmów, tak znacząco kształtujące mapę świata i rozwój różnorodnych gatunków. Ich wykorzystanie w rolnictwie, biznesie, medycynie, źródłach energii, zielonej przestrzeni otaczającej nas w domowym zaciszu, miejskich ogrodach czy krajobrazowych parkach, a także w kulturze i religii.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura popularnonaukowa, 460 stron, premiera 13.02.2018, tłumaczenie Magda Witkowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

42 komentarze:

  1. Chętnie ją przeczytam, interesująca :-) Lubię książki popularnonaukowe :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałem niedawno podobną książkę, tylko ze świata zwierząt. Idea krótkich, treściwych rozdziałów bardzo mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też taka forma odpowiada, wówczas mogę łapać wolne chwile w ciągu dnia i sięgać po książkę. :)

      Usuń
  3. Chyba tematyką nie dla mnie jednak w wolnej chwili czemu by nie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. I to może być coś dla mnie bo uwielbiam roślinność wszelaką :)

    OdpowiedzUsuń
  5. baaardzo lubię książki tego typu :) niesamowite czego można się dowiedzieć :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jak wiele wciąż pozostaje do odkrycia, fascynujący świat roślin. :)

      Usuń
  6. Z miłą chęcią po nią sięgnę. Miło od czasu do czasu zmienić coś i dowiedzieć się czegoś nowego.

    OdpowiedzUsuń
  7. A to z kolei zupełnie nie moje klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Niebanalny pomysł na książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Hmm... Brzmi całkiem ciekawie. Przekartkuję i zobaczę, czy to coś dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię takie ciekawostki, z chęcią przeczytam co tam rośliny kryją w sobie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka wydaje mi się nietypowa :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo interesująca propozycja. Chętnie ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubię podziwiać piękne rośliny - ale do ich pielęgnacji niestety nie mam dobrej ręki i potrafię uśmiercić nawet te najprostsze w utrzymaniu. Więc dobrze, że nie jest to poradnik - bo i tak na nic by się nie zdał ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu o cisach, baobabach, sekwojach, daktylowcach, sagowcach, dębach, leszczynie, bawełnie, kukurydzy, żeń-szeniu, jabłoni, mięcie, ogórku narcyzie, niezapominajkach, tulipanach, paprociach storczykach, liliach, lnie...

      Usuń
  14. Ale teraz jest trend na tego typu książki! Wszędzie je widać po prostu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo dobrze, trzeba podnosić świadomość jak bogaty jest świat przyrody, jak wiele mu zawdzięczamy, jak ważnym jest go chronić. :)

      Usuń
  15. Takie książki sie tez przydają, zawsze można po nie sięgną, by cos sprawdzić :) Są często sporą dawką wiedzy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak właśnie jest tutaj, sporo nowych rzeczy się dowiedziałam, a to zawsze bardzo cieszy, satysfakcjonuje, rozwija. :)

      Usuń
  16. Książka zdecydowanie w moich klimatach. Interesuje mnie wszystko, co dotyczy przyrody, a roślin w szczególności. Chcę ją mieć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zatem "Tajemnicze życie grzybów" Roberta Hofrichtera też powinno Cię zainteresować, ich świat ukazany w książce zrobił na mnie wielkie wrażenie, sporo się z niej ciekawych rzeczy dowiedziałam. :)

      Usuń
  17. Bardzo ciekawa recenzja, która zachęciła mnie do przeczytania tej książki! : )
    Pozdrawiam! :)
    https://buszujwkuchni.com : )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fantastyczna podróż w świat roślin. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  18. Jestem ciekawa tego, jak autor przedstawił świat roślin, to musi być bardzo interesująca przygoda czytelnicza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi się spodobała, teraz szukam podobnych do niej publikacji. :)

      Usuń
  19. O mi taka książka przydałaby się niedawno jak podejrzewalismy że dziecko zjadło kwiatka i omawialiśmy się czy jest trujący...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że książka zachwyciła mnie swoją opowieścią o świecie roślin. :)

      Usuń