czwartek, 1 lutego 2018

KSIĘGA DINY Herbjørg Wassmo

DINA tom 1

"Żal to obrazy, których nie można zobaczyć, a które mimo wszystko trzeba w sobie nosić."

Już po pierwszych rozdziałach książki dostałam potwierdzenie wysuwanych przypuszczeń, że przybliżana historia może mnie mocno wciągnąć i zafascynować. Autorka w pięknym stylu snuje opowieść, dbając o wysoki stopień realizmu dnia codziennego, ale jednocześnie odwołuje się do ulotnych duchowych spraw. Poprzez sugestywne opisy przenosimy się w norweskie klimaty połowy dziewiętnastego wieku. Poznajemy ówczesne uwarunkowania i mentalności społeczne na tle życiowych zmagań i wojennych nut przenikających do świata mieszkańców małej osady Reinsnes. Dostrzegamy charakterystyczną surowość, przenikliwą naturalność i niewymuszoną szczerość, to potrafi fascynująco urzec.

Podobała mi się podróż przez cienką granicę między krainą zmarłych a sferą żywych, różnobarwna melodia rozbrzmiewająca w duszach ludzi, kunsztownie oddane echa przemijania, towarzystwa przemocy, kresu i śmierci. Ale również niezwykła odwaga, wierność wyznawanym wartościom, oddanie rodzinie, umiejętność udzielania pomocy i stawania w obronie praw, czy dotyczą one indywidualnych pragnień, czy grupowych potrzeb, czy solidarnej przynależności. Ścieżki życia wyrazistych i przekonujących bohaterów przeplatają się we frapujący i tajemniczy sposób. Silnie wyczuwamy ich obecność, delektujemy się różnorodnością, prawdziwością w pokonywaniu przeciwności, buntowaniu się przeciw nieprzyjaznemu przeznaczeniu.

Z napięciem i zaangażowaniem przyglądałam się głównej postaci powieści, nieszablonowej i złożonej osobowości, której dramatyczne wydarzenia z dzieciństwa pozostawiły głębokie i bolesne bruzdy na psychice. Wspaniale było odszyfrowywać postawy Diny, nieodgadnione zachowania, impulsywne czyny, oraz przypatrywać się zmianom dokonującym się w jej charakterze i powierzchowności. Powiedzieć, że to osoba harda, porywcza, nieokiełznana, niepokorna i uparta, to wciąż za mało, kobieta wyprzedzająca swoje czasy, szokująca i prowokująca, urzekająca namiętnością, dzikością i bezpośredniością, ale też bezbronnością i wrażliwością. Niezwykle trudno przewidzieć jej ruchy i zamierzenia, nieustannie wychwytujemy przeciwieństwa, magnetycznie przyciąga nas do siebie, choć czasem niełatwo ją lubić.

Pomysłowa fabuła, której nie brakuje szybkich uderzeń, jednak prym wiodą spokojne rytmy. Wszystko splatają emocje targające człowiekiem, te dobre i te złe, odpowiednio dobrane i wymieszane, gdzie samotność i bliskie więzi dopełniają się wzajemnie. Napotkamy także zabawne odniesienia do kobiecych i męskich portretów, wspaniale rozpisane dialogi, bogato wspierające wątki opowieści. Styl narracji zapewnia płynne pochłanianie podróży czytelniczej. Niełatwo jest oderwać się od stron książki, cudownie hipnotyzuje, zagłębiając się w nią mamy wrażenie przenoszenia się w czasie i miejscu. Specyficzna książka, ale zdecydowanie ma w sobie to coś wyjątkowego, zatraciłam się w niej, bardzo mi się spodobała.

"Syn szczęścia" tom 2, "Dziedzictwo Karny" tom 3

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna, 580 stron, premiera 18.06.2014 (1989), tłumaczenie Ewa Partyga
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Smak Słowa.

70 komentarzy:

  1. Zapisują ja bo niedługo będę robiła zamówienie w księgarni, więc kolejną pozycja na liście wskoczyla właśnie dziś.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zainteresowałaś nie tym tytułem, przejrzę bliżej przy okazji wizyty w empiku ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zazdroszczę tego czytania. Ja odkąd weszłąm w scrapbooking czytam malutko :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Genialna książka! Bardzo polecam. I pięknie napisana recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Recenzja pozytywna i to bardzo, warta przeczytania :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Juz dawno mialam te ksiazke w planach. Mysle ze mnie dodatkowo zmotywowalas;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Zapowiada się całkiem ciekawie, intryguje mnie to przeplatanie się światów :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam książki, od których nie można się oderwać. Mam nadzieję, że "Dina" wkrótce trafi w moje ręce – dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  9. Zatraciłam się w Twojej recenzji :) Kolejna książka do kolekcji :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawa recenzja, chętnie sięgnę po tę książką. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękna okładka, klimatyczna fabuła, intrygująca postać główna, emocje... Jestem na tak! Zachęciłaś mnie! Muszę przeczytać!
    Miłego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jedna z najlepszych powieści jakie czytałam:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Trochę się obawiam, czy dam radę odnaleźć się w tej specyficznej książce. Zastanowię się nad nią jeszcze.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja juz 2 lata planuję przeczytac książki tej autorki. Czy to jest Twoja pierwsza jej książka? Warto zacząć od niej czy od 'Stulecia"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam tylko tę trylogię, ale z pewnością sięgnę po inne książki autorki, jestem bardzo ich ciekawa, to zdecydowanie coś dla mnie. :)

      Usuń
  15. Polecę mężowi i chyba siostrze :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja to bym się chętnie z Tobą spotkała i porozmawiała o wszystkich przeczytanych książkach ;) Kolejne super polecenie! Moja lista książek do przeczytania się wydłuża... ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Właśnie wzięło mnie przeziębienie i natrafiłam na Twoją recenzję. To nie może być zbieg okoliczności! Muszę tylko kogoś wysłać do księgarni. :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jak zwykle brzmi bardzo ciekawe i w dodatku dałaś wysoką notę :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ciekawa propozycja. Słyszałam o tej książce dużo dobrego, więc na pewno warto po nią sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ale mnie zaciekawiłaś! szczególnie bohaterowie, którzy trzymają się swoich wartości- tak potrzebni w dzisiejszych czasach :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Od dawna mam tę książkę w planach. Właściwie od momentu jej premiery. Jednak nie mogę trafić na nią w bibliotece, a póki co nie chcę jej kupować.

    OdpowiedzUsuń
  22. Przydałaby się taka lektura na pobyt w szpitalu... ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. I mnie zaciekawiłaś! Zapisuję tytuł, by w wolnej chwili po nią sięgnąć! :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Świetna propozycja, zapisuję na listę do kolejnego zamówienia

    OdpowiedzUsuń
  25. No i następna ciekawa pozycja do przeczytania w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Wysoka nota od ciebie, więc przeczytam, lubię takie surowe klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  27. I kolejny tytuł muszę sobie zapisać! Fabuła zapowiada się ciekawie. Specyficzna książka to coś dla mnie!

    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Taka fabuła, a dodatkowo surowe norweskie klimaty - czuję, że mogłabym się w tej książce zakochać :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Widziałam kiedyś film o takim tytule i wydaje mi się, że będzie to ta sama historia.

    OdpowiedzUsuń
  30. Mam ochotę poz później tę historię.

    OdpowiedzUsuń
  31. Mam takie pytanie techniczne... Ile dziennie wejść na blog potrzeba, by otrzymywać książki do recenzji od wydawnictw?

    OdpowiedzUsuń
  32. Już kiedyś słyszałam o tej książce. Był też chyba film?
    Zastanawiam się, czy są w tej powieści jakieś nawiązania do tej biblijnej Diny. :)
    Postaram się nie zapomnieć o tym tytule, ostatnio lubię właśnie takie klimaty, jakie odmalowałaś w swojej recenzji. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Filmu jeszcze nie widziałam, ale chętnie go teraz obejrzę. :)

      Usuń