poniedziałek, 25 lutego 2019

LEONARDO DA VINCI. ZMARTWYCHWSTANIE BOGÓW Dmitrij Mereżkowski

[PRZEDPREMIEROWO]

"Choćbym pozostał na zawsze wśród ciemnicy, choćby nikt o mnie nie wiedział, ja o sobie wiem."


Z wielką przyjemnością zanurzałam się w książkę, wspaniale odświeżyła wiedzę o życiu i twórczości Leonarda da Vinci, a przy tym przeniosła, za pośrednictwem wyjątkowo wciągającej narracji, w klimat średniowiecza. Natychmiast wychwytujemy zestawienie umysłu geniuszu wyprzedzającego nie jedno, a kilka pokoleń, i mrocznych czasów, które kojarzą się zwyczajowo z zacofaniem, chaosem i manifestacyjną pobożnością. A jednak nie dla wszystkich wiedza znosiła znamiona tabu, to nie do końca czas cywilizacyjnego upadku i pogrzebania wielkiego dorobku starożytności, dostrzec można niezwykłe bogactwo i niejednorodność epoki. Czasy Leonarda da Vinci również obfitowały w znaczące dla dojrzewania cywilizacji zdarzenia, polityczne intrygi, mecenaty sztuki i pragnienia zrozumienia świata.

Powieść znakomicie ilustruje, jak niepospolitą i trudną do zaszufladkowania postacią był Leonardo da Vinci, jakimi osobami się otaczał, dla kogo pracował, a przede wszystkim, jakie zajęcia i wizje przykuwały jego uwagę. Widzimy, jak podchodził do świata, przyrody i ludzi, kogo wybierał na uczniów, jak spoglądał na szarlatanów, dworskie knowania i religijną retorykę. Imponuje szerokie spektrum zainteresowań, dziedzin nauki, do których biegła niczym niepowstrzymana ciekawość i w żaden sposób nieograniczona wyobraźnia. Niebywała zachłanność na wiedzę, odkrywanie tajemnic świata, odwaga do wybiegania myślami w daleką przyszłość. Panoramiczne horyzonty niepozwalające zatrzymać się na dłużej przy jednym dziele, bo czas nieubłaganie mija, a jeszcze tyle pozostało do odsłonienia i uchwycenia rozumem. Pewna nonszalancja wobec finansowego wymiaru życia, a nawet wzgarda wobec materializmu, o ile nie są to fundusze konieczne do eksperymentowania i tworzenia wynalazków. Pięćsetna rocznica śmierci Leonarda da Vinci staje się impulsem do sięgnięcia po tę powieść historyczną, zmierzenia się z duchem fascynującej osobowości, poszanowania zachowanego dorobku, ale i też do dziś aktualnych przewodnich myśli w postrzeganiu rozwoju człowieka i rozkwitu nauki. Wybitny geniusz, rozumiany i doceniany za życia zaledwie przez garstkę ludzi, wyśmiewany i lekceważony przez ogół, wspomnienia o nim wciąż budują skrzydła dla nauki, twórczości i prekursorstwa, bo choć spełniło się marzenie człowieka o lataniu, to ileż nowych i ambitnych wyzwań czeka.

5/6 - koniecznie przeczytaj
powieść biograficzna, 312 stron, premiera 27.02.2019 (1899), tłumaczenie Eugenia Żmijewska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu MG.

30 komentarzy:

  1. Leonardo da Vinci od lat fascynuje nie tylko historyków, ale również artystów, którzy pragną zgłębić wiedzę o nim i próbować mu dorównać. A wątpię, by komukolwiek się udało, bo ten człowiek posiadał wręcz nadnaturalną inteligencję.
    Może ja sama nie sięgnę po tę publikację, ale na pewno zrobią to ci, którzy mają braki w wiedzy na temat poczynań Leonarda. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że nie prowadził np. dzienników. To dopiero byłoby ciekawe!

      Usuń
  2. Z przyjemnością przeczytam tę książkę, niespotykany umysł....
    Chyba nikt mu nie dorówna ...

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwiebiam postać Leonarda. Może nie widać tego po literaturze jaką recenzuje ;) z pewnością zakupie tę pozycję, ponieważ bardzo mnie zachęciłaś.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam u siebie tę książkę i za niedługo będę czytać. Jestem niesamowicie ciekawa tej postaci.

    OdpowiedzUsuń
  5. To musi być ciekawa biografia. Od czasu do czasu lubię przeczytać biografię wielkich, bo jak pokazuje każda tego typu książka - umysł wielkich był niesamowity i tajemniczy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za fajną zapowiedź, trafia do mojej listy zakupowej :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie zastanawiałam się nad życiorysem Leonarda da Vinci, ale muszę to zmienić. Nie spodziewałam się, że był aż tak wybitną postacią. Czy sięgnę po tę książkę? Nie wiem, jednak z pewnością pogłębię swoją wiedzę o da Vinci'm.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem ciekawa takiej biografii, bo postać zacna.

    OdpowiedzUsuń
  9. To trochę smutne, że dopiero takie rocznice zachęcają czytelników do lepszego poznania niektórych mających wpływ na historię sztuki artystów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biografie są ciężkie w odbiorze, trochę nudnawe, może dlatego.

      Usuń
    2. Sądzę, że wszytko zależy od tego, jak zostaną napisane...

      Usuń
  10. Choćbym pozostał na zawsze wśród ciemnicy... a tu takie zaskoczenie. Pewnie sam nie przewidział, że będzie tak sławny ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Tym razem nie moje klimaty, jednak jest w niej coś inspirującego, także szanuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. myślę że ciekawa lektura na wieczór.

    OdpowiedzUsuń
  13. O! Zapowiada się bardzo interesująca książka. Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Zanotuje tytuł, bo to taka ksiażka, której teraz (z dwójką dzieci plączącymi się pod nogami) nie mam szans przeczytać w spokoju :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To istotnie wyjątkowo interesująca postać. Z przyjemnością sięgnę po tę pozycję i poznam bliżej głównego bohatera. Zaciekawiła mnie jego biografia, którą zapewne się zainteresuję bardziej szczegółowo.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciężko czyta mi się książki biograficzne, za dużo dat i wiadomości

    OdpowiedzUsuń
  17. Zdecydowanie pozycja dla mnie - trochę sztuka, trochę biografia, a przede wszystkim pasja i ciekawość świata!

    OdpowiedzUsuń
  18. To jedna z takich książek od których ciężko się oderwać

    OdpowiedzUsuń
  19. To jest fantastyczna postać. Czytanie o jej życiu to wielka frajda. Chętnie zapoznała bym się z ta książka :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Polecę tę książkę mojej koleżance. Czuję, że jej spodobałaby się bardziej niż mnie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Mój idol lat młodzieńczych ;) Chętnie odświeżę sobie informacje na temat Leonarda - jestem bardzo ciekawa jak autor uchwycił jego życie i wplótł w epokę.

    OdpowiedzUsuń
  22. a ja lubię biografie! A przecież Leonardo da Vinci był wybitnym człowiekiem, dlatego warto znać jego dzieje:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Moja koleżanka bardzo interesuje się taką tematyka - wiec chętnie podrzucę jej link z recenzją, na pewno z niego skorzysta :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Słyszałam o niej :) To jedna z niewielu biografii, które chcę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  25. Czyżby taka trochę w stylu Dana Browna ta biografia?

    OdpowiedzUsuń
  26. Mam te książkę jednak na razie się jeszcze za nią nie zabrałam ;)

    OdpowiedzUsuń