poniedziałek, 7 września 2020

ROZMOWY Z SERYJNYMI MORDERCAMI

CHRISTOPHER BERRY-DEE

"Podobnie jak żyjące drzewo zawiera w sobie swój pierwotny rdzeń, w głębi każdego z nas istnieje Dziecko, którym kiedyś byliśmy. Stanowi ono fundament tego, czym się staliśmy, czym jesteśmy i czym będziemy." Rhawn Joseph

Kiedy miesiąc temu zapoznawałam się z "Rozmowami z seryjnymi morderczyniami" Christophera Berriego-Lee, publikacją będącą studium profili seryjnych zabójczyń i ich przerażających czynów, stwierdziłam, że z zainteresowaniem sięgnę po inną książkę autora, która wgryza się w tę tematykę, ale z perspektywy męskich kryminalistów. „Rozmowy z seryjnymi mordercami” okazały się publikacją ciekawą i szokującą. Rozmiar i jakość zbrodni bardzo przygnębiały, to relacje nie dla osób o słabych nerwach, nie fikcja literacka obdarzonego mroczną wyobraźnią pisarza, a faktyczne zdarzenia zbadane i przedstawione przez światowej sławy kryminologa śledczego. 

Staramy się jak najdalej uciekać od zła, a zwłaszcza w czystej postaci, aby umieć się przed nim bronić, trzeba je poznać, rozpracować, wyszukać współzależności i odrębności. Ale czym innym jest dostrzeżenie nieprawidłowości i symptomów, a czym innym zrozumienie i usprawiedliwienie. Berry-Dee wskazuje na konkretne oblicze zła, przedstawia ogrom krzywd wyrządzonych przez seryjnych morderców. Poszerza grupę nie tylko o bezpośrednie ofiary i oprawców, ale rodziny, przyjaciół i znajomych. Patrzymy na cierpienie w społecznym wymiarze. Dociekamy, na ile traumatyczne zdarzenia z dzieciństwa, potwierdzenie zespołu istnienia chromosomów XYY, rodzaj wykształcenia, mają wpływ na skalę przemocy i bezwzględności. Szukamy powtarzających się wzorów i statystyk. Potwierdzamy, że nie ma mowy, aby stały się czynnikami umniejszającymi zbrodnicze szaleństwo, skrajnie sadystyczne i wyrachowane, tworzące otoczkę kłamstw i negacji. Czy kryzys w życiu osobistym, dodatkowy stres, kłótnie rodziców, maltretowanie przez dorosłych, to główne wyzwalacze patologicznych prób zdobycia władzy, rekompensaty niepowodzeń, zemsty za krzywdy? A może już od początku niektórzy rodzą się pod gwiazdą zbrodni?

Przyglądając się zwyrodniałym umysłom, bestiom w ludzkiej postaci, potworom zamieszkującym w wypaczonych osobowościach, dostajemy odpowiedzi na pytania psychologów i kryminologów. Badając szczegółowo zbrodnie i prześwietlając zachowania sprawców, poszukując śladów modus operandi, zaglądamy w najmroczniejsze głębie ludzkiej psychiki. Książka ukazuje, co dzieje się, gdy przewagę ma dzikość, brutalność i dwulicowość. Poznajemy życiorysy sławnych seryjnych morderców, grozę czynów, rozmiar destrukcji psychiki. Zastanawiamy się, jak wielkiej potrzeba determinacji, by badać opisywane przypadki, wydobywać na światło dzienne przerażającą prawdę, weryfikować zeznania, docierać do kąta spojrzenia zwyrodnialców na świat i ludzi. Już czytanie o tym sprawia, że wystawiamy się na spory dyskomfort psychiczny, przechodzą ciarki, wyzwalają się ogromne pokłady empatii wobec ofiar, a co dopiero przebywanie w jednym pomieszczeniu z więźniem, aby przeprowadzić wywiad. Po takie książki sięgam nie tylko po to, aby przenikać złożoną psychikę człowieka, ale również aby lepiej wczuwać się w przeżywanie kryminałów.

4/6 - warto przeczytać
literatura faktu (kryminologia), 350 stron, premiera 26.02.2020 (2003)
tłumaczenie Tomasz Wyżyński
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

34 komentarze:

  1. Koniecznie muszę przeczytać! Bardzo mnie taka tematyka nurtuje,ludzka psychika potrafi być naprawdę pokręcona i nieprzewidywalna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziwiam autora,który spisywał te wszystkie wynurzenia i osobiście spotkał się z bohaterami książki. Sama nie miałabym odwagi.

      Usuń
    2. Tak tematyka jest dość interesująca, więc ksiażka może być wciągająca

      Usuń
  2. Sama okładka jest przerażająca, ale treść dość ciekawa, jeśli ktoś jest pasjonatem tej tematyki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, jeśli komuś podoba się taka tematyka to na pewno lektura tej publikacji przypadnie mu do gustu.

      Usuń
  3. Ciekawe studium przypadków - jednak nie dla mnie, bo często nie potrafię przestać myśleć o popełnionych zbrodniach, rozważając, co by było gdyby...

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam tę książkę na czytniku. Dobrze, że o niej napisałaś, bo już wiem, czego się spodziewać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam tę książkę i zrobiła niezłe wrażenie. Na pewno nie jest to lekka i łatwa lektura. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to chyba właśnie o to chodzi żeby przedstawić ten trudny i skomplikowany temat

      Usuń
  6. Facet zna sie na temacie - może chwilami zbyt napędza swoje ego, ale lubię jego opracowania.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie szczególnie zainteresowała mnie ta publikacja, więc na ten moment ją sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  8. uwielbiam takie klimaty, ten pokrętny kierunek myślenia, chętnie sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  9. Ta książka na pewno spodoba się mojej znajomej ona uwielbia takie klimaty :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Te książkę chętnie przeczytam, jest to jednak literatura faktu...
    Czasami i o takich ludziach trzeba przeczytać, by wiedzieć jak reagować i na co zwracać czasami uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa jestem bardzo tej książki. Fascynują mnie spaczone umysły. Jak tacy ludzie myślą, co czują...

    OdpowiedzUsuń
  12. To rzeczywiście może być bardzo intrygująca publikacja, zapamiętam ją. Regularnie szukamy sposobów by łatwiej identyfikować niebezpieczne jednostki, ale nieodmiennie wpadamy w sidła własnych założeń i reguł, które koniec końców z jakiegoś nieznanego nam powodu się nie sprawdzają...

    OdpowiedzUsuń
  13. Intrygująca książka. Wydaje mi się, że mogłaby mnie zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
  14. Kiedy ja znajdę czas na te wszystkie książki. Ta również mnie ciekawi.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  15. Ojej, zapowiada się mocna książka! Chętnie kiedyś się za nią zabiorę!

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam tę książkę na oku od jakiegos czasu.

    OdpowiedzUsuń
  17. często oglądamy filmy o podobnej tematyce z mężem więc i może ksiązka przypadłaby nam do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Mam tę pozycję na swojej liście do kupienia, bardzo mnie kusi przeczytanie jej bo zbiera naprawdę dobre recenzje ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Podejście do tematu, ale też sam temat są ciekawe i nadal niewiele jest tego typu opracowań na rynku.

    OdpowiedzUsuń
  20. Mocna książka, przyprawia o gęsią skórkę, a gdy do tego dodamy autentyczność zdarzeń to włos się jeży na głowie!

    OdpowiedzUsuń
  21. Czytałam jedną książkę tego autora i nie dotrwałam do końca, w ogóle mi nie przypasowała.

    OdpowiedzUsuń
  22. Tę przygodę czytelniczą mam już za sobą. Teraz pora na morderczynie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeczywiście, też bywają wśród nich psychopatki ... niestety...

      Usuń
  23. Po tę książkę na pewno nie sięgnę, ale Ślubnego może by zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja mam na liście tę książkę. Uwielbiam takie książki popularnonaukowe.

    OdpowiedzUsuń
  25. oj tak tą książkę chętnie bym przeczytała i to z wypiekami na twarzy i wewnętrznym npięciem pochłaniałabym treść...

    OdpowiedzUsuń
  26. Pierwszy cytat bardzo mądry. Zgadzam się z tym w 100% nasze wewnętrzne dziecko, odzywa się w krytycznych sytuacjach. Okładka bardzo wymowne.

    OdpowiedzUsuń
  27. Książka wydaje się trochę przerażająca, ale w jakiś sposób intrygująca. Być może przeczytam.

    OdpowiedzUsuń