niedziela, 26 lipca 2020

ROZMOWY Z SERYJNYMI MORDERCZYNIAMI

[PRZEDPREMIEROWO]

CHRISTOPHER BERRY-DEE

"Umysł łatwo adaptuje się do okoliczności, a w razie potrzeby nieco ją naciąga, by stworzyć z poszczególnych części sensowną całość. Im większa pomysłowość, tym łatwiej człowiek może posunąć się za daleko i popełnić błąd." Edward Hall Alderson

Studium profili seryjnych morderczyń i ich przerażających czynów. Charles Berry-Dee przybliża skalę okrucieństwa socjopatycznych kobiet. W niewielkim stopniu odnosi się do ogólnych teorii morderstw, natomiast koncentruje się na konkretnych przykładach. Wnikamy w mroczne zakamarki ludzkiej duszy, poznajemy śmiercionośne skłonności, badamy dziedziczenie psychopatycznych predyspozycji, obserwujemy groźne reperkusje złego wychowania i wadliwego środowiska społecznego, omawiamy czynniki uruchamiające przemoc wśród pozornie normalnych i sprawnych umysłowo osób. Zastanawiamy się, dlaczego wielokrotne morderstwa dokonane przez kobiety tak bardzo zadziwiają i wzbudzają niezwykłe zainteresowanie opinii publicznej?

Autor, kryminolog śledczy, przeprowadził mnóstwo rozmów z osadzonymi w więzieniu drogą wywiadu i korespondencji listowej. Docierał do prawdy poprzez dokładną analizę dokumentów, konsultacje ze śledczymi, wysłuchanie się w słowa bliskich obu stron. Odrażające zbrodniarki często nie wyróżniały się z tłumu kryjąc się za maską pospolitości, albo od razu wzbudzały negatywne odczucia. Nie koncentrowały się na planowaniu zdając się na przypadek, albo działały według ściśle przemyślanych kroków. Nie wysilały się szczególnie na maskowaniu zbrodni, albo czerpały satysfakcję z ich zatajania. Nie funkcjonowały w izolacji współdziałania, albo brały stery we własne ręce. Bez względu na zawód, wiek, wykształcenie, zamożność i narodowość, każda wykazywała się bezwzględnością, brutalnością, dwulicowością, kłamstwem i manipulacją. Zło kryjące się w ich umysłach nie miało sobie równych, niezależnie od epoki, w której żyły.

Ciarki przechodziły podczas zaznajamiania się ze szczegółowymi opisami perfidnych zbrodni. Niezwykle trudno było uchwycić rozumem koszmar dramatów, nawet pomimo naświetlonego tła morderstw, które mogłyby wprowadzić czynniki usprawiedliwienia. Potwornie wynaturzona natura morderczyń nie poddawała się łatwej interpretacji i analizie. Skrajne zboczenie psychiki, totalny brak wyrzutów sumienia, nie pozostawiały jednak wątpliwości ekstremalnej patologii. Motywy, techniki i śledztwa. Uduszenia, otrucia, zasztyletowania, długotrwałe tortury, zadzierzgnięcia pętlą, strzały z broni palnej. Standard życia za więziennymi kratami w różnych krajach.

Narracja przyjazna, nastawiona na lekki odbiór, choć niepotrzebnie wkradły się powtórzenia. Berry-Dee wysuwał ciekawe hipotezy, wyłuskiwał istotne detale zbrodni i okoliczności, wrzucał do tekstu własne przemyślenia przesiąknięte emocjami i bezwarunkowym piętnem złych czynów. Takie osobiste zaangażowanie było jak najbardziej pożądane. Nie przekonały mnie natomiast częste porównania zdolności do popełniania i tuszowania zbrodni przez mężczyzn i kobiety, oprócz promocyjnych nawiązań do poprzednich publikacji kryminologa, nic nowego i zaskakującego nie wniosły. Bo czymże różnią się w wymiarze etycznym morderstwa dokonane przez teoretycznie słabą płeć od zrealizowanych przez fałszywie silnych męskich osobników?

4/6 – warto przeczytać
literatura faktu (kryminologia), 276 stron, premiera 29.07.2020 (2018)
tłumaczenie Tomasz Wyżyński
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

37 komentarzy:

  1. Ta książka interesuje mnie ze względu na portret psychologiczny mordercy. Pobódki kierujące mordercą to niezwykły materiał do badań...

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć:) Super blog, zapraszam do mnie. Jestem nowa w blogosferze. Miłego dnia życzę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fascynują mnie seryjni mordercy. Zastanawiam się zawsze co takim ludziom siedzi w głowie? Co nimi kieruje? Jakie myśli, uczucia towarzyszą im podczas popełniania zbrodni, przed nią i po niej... Chętnie zajrzę do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo mnie kusi ta pozycja. lubię takie akcje będę miała na uwadze tę książkę już ,mogę wypożyczać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie za bardzo do niej nie ciągnie, ale nie mówię nie, bo gusta czytelnicze się jednak zmieniają.

      Usuń
  5. Lubie taka tematykę, psychologii z reportażem. Myślę że siegne po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawa książka chętnie przeczytam.
    Lubię takie dociekania i analizy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dociekania i analizy mogą być bardzo ciekawe, jednak to nie jest do końca moja tematyka, więc sobie odpuszczę.

      Usuń
  7. Kurcze to może być ciekawe :) Może kiedyś się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ostatnio parę tego typu książek wyszło. Już parę mam na swojej liście. Chyba będę musiałam wybierać pomiędzy nimi.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  9. To nie za bardzo moja tematyka, więc sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam tą część o mordercach (mężczyznach), ta na razie czeka... ;) KasiaK

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka pewnie ciekawa, tematyka niestety nie dla mnie. Kiedyś bym pewnie chętnie ją przeczytała, obecnie wolę lżejszą lekturę

    OdpowiedzUsuń
  12. Recenzja super niemniej jednak książka zdecydowanie nie dla mnie, a szkoda. Polecę przyjaciółce! 😉

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo kusząca propozycja, będę ją miała na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ta ksiązka musi być przerażająca, szczegółowe analizowanie zbrodni i motywy.

    OdpowiedzUsuń
  15. Lekka lektura na lato to na pewno nie jest, ale myślę, że to książka warta przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twój komentarz rzucił mi się w oczy i umysł przeczytał "lekka lektura na lato" bez reszty kontekstu ;)

      Usuń
  16. Ostatnio mam taki nastrój, że czytam niemalże wyłącznie reportaże. Ten tytuł również brzmi interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  17. Coś dla mnie, zawsze ciekawili mnie seryjni mordercy, co nimi kieruje?
    Ja to przeczytam koniecznie.
    Nie zamierzam seryjnie mordować, ale dużo się dowiedzieć, co siedzi w chorych umysłach.
    Pozdrawiam!
    Irena-Hooltaye w podróży

    OdpowiedzUsuń
  18. Zdecydowanie coś dla mnie. W sensie jestem ciekawa tematu i motywacji tych osób.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomyślałam jeszcze, że to musi być fascynująca lektura, gdy odkrywa się, że z jednej strony ma się do czynienia z mordercą, a z drugiej z człowiekiem, który nie wyróżniał się tłumu.

      Usuń
    2. I to jest właśnie ciekawe, że taki morderca wygląda i zachowuje się pozornie, jak każdy normalny człowiek..

      Usuń
  19. Bardzo dobrze mi się czyta opracowania tego autora, a to niedawno do mnie dotarło właśnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jeszcze nie czytałam nic tego autora, więc chyba spróbuję :)

      Usuń
  20. Mogłabym przeczytać, porównać sylwetki damskich i męskich morderców :)

    OdpowiedzUsuń
  21. moja siostra uwielbia takie klimaty, wiec na pewno jej kupię i sprezentuję ;-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja ostatnio czytałam *Polskie Morderczynie* Bondy. Myślę że wspomniana przez Ciebie książka byłaby ciekawa kontynuacją :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Szkoda, że jest to literatura faktu! Ponieważ lubię taki klimat morderstwa itp, może się skuszę jak będzie dostępny jako e-book!

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie polecam od tego autora "Rozmów z psychopatami", bo to takie gówno, że szlag człowieka trafia przy lekturze... I dlatego raczej po inną jego książkę nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  25. Mam tę książkę na półce, już za niedługo zabieram się za jej czytanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Kupuję! Ostatnio zafiksowałam się na temacie seryjnych morderców, oglądam sporo filmów fabularnych i dokumentalnych. Książkę też bardzo chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  27. Czasem zastanawiam się, jak to jest zbierać materiały do takiej książki. Na pewno mocno obciążające psychicznie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Och, jak ja lubię takie reportaże! Niezwykle fascynują mnie zawiłości ludzkiej spaczonej psychiki morderców czy innych zwyrodnialców.

    OdpowiedzUsuń
  29. Tak naprawdę to aż strach myśleć o tym co "siedziało" w głowach i sercach tych wszystkich kobiet. Podejrzewam, że każda z opisanych historii jest bardzo wciągająca i pokazuje dramat i tragedię życiową nie tylko ofiary ale także sprawczyni.

    OdpowiedzUsuń
  30. Brzmi groźnie i mroczne, ale zainteresowałaś mnie lekturą. Tym bardziej, że jest to literatura faktu.

    OdpowiedzUsuń