niedziela, 16 czerwca 2019

TRON CEZARA Steven Saylor

ROMA SUB ROSA tom 13

"Świat bez ludzi byłby lepszy." Lawrence Durrel

Że też ja wcześniej nie wiedziałam, że czeka na mnie tak wciągająca i przyjemna seria. Jakże zgrabne połączenie powieści kryminalnej i dramatu historycznego, osadzenie zajmującej intrygi opartej na spisku i brutalnym morderstwie w starożytnym Rzymie, sprytne wymieszanie faktów i fikcji. Przenosimy się do czterdziestego czwartego roku przed naszą erą, a dokładnie do istotnych wydarzeń i zmieniających bieg incydentów dziejących się między dziesiątym a dwudziestym trzecim marca. Dyktatorskie rządy Gajusza Juliusza Cezara, frustracja zwolenników republiki, ogromne niezadowolenie tłumów i jednocześnie tętniąca życiem poezja, odważne kobiety walczące w cieniu mężów o władzę, czy miejska elita oddająca się modnym zajęciom. Autor przeprowadza czytelnika przez dzielnice Rzymu, przez ubogie, brudne, tłoczne i niebezpieczne, przez eleganckie, wzniosłe, gustowne i ekskluzywne, przez serce miasta, świątynie, posągi i publiczne budowle. Wnikamy w codzienne zwyczaje, kult tradycji, sytuację społeczną, gospodarczą i polityczną, a nawet militarne plany podboju świata. Czujemy, że swobodnie przenosimy się w ówczesne czasy, zwodzeni bogatą w opisy narracją, zwracającą uwagę na szczegół i kontekst. Łapiemy się na nurt konfliktów, knowań, spisków i manipulacji, detektywistycznej zagadki przewidywanego zamachu i zabójstwa, różnych metod docierania do wolności, luksusu i władzy.

Spodobała mi się kluczowa postać, Gordianus Poszukiwacz, sześćdziesięciosześcioletni prywatny detektyw, zatrudniany przez elity pragnące zachować w tajemnicy mroczne grzechy, ale też odkryć sekrety wrogów i sprzymierzeńców, bo dzięki pozyskanej wiedzy utrzymują się na powierzchni politycznej układanki, a w końcu czasy nie należą do spokojnych i przyjaznych, w jednej chwili mogą zmienić barwy i kierunki. Gordianus, wykazujący się wyjątkowym talentem w logicznej dedukcji, dostrzegający rzeczy dla innych niewidoczne, wiedzący, kogo pytać i w jakiej sprawie, potrafiący wiązać fakty, zostaje poproszony przez sławnego Marka Tulliusza Cycerona o wybadanie społecznych nastrojów i wyłapanie oznak ewentualnego zagrożenia dla Cezara. Wzywa go również sam Cezar, powierza podobną w wydźwięku tajną misję, jednocześnie wynosi do rangi senatora. Czy uda się Poszukiwaczowi trafić na właściwy trop planowanej zdrady i zbrodni? Bo to, że ojciec ojczyzny zginie zasztyletowany wiemy z lekcji historii, znamy też niesione słowem przekazy, jak to wyglądało, ale czy zaskoczy nas interpretacja Stevena Saylora? Jestem zadowolona z przygody czytelniczej, świetnie się przy niej zrelaksowałam, przeniosłam w daleką przeszłość, ale pozostałam w niepodlegającej zmianom ludzkiej naturze, chętnie umówię się na spotkanie z poprzednimi tomami cyklu.

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał, 384 strony, premiera 09.04.2019 (2018), tłumaczenie Janusz Szczepański
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

44 komentarze:

  1. Ogólnie nie przepadam za książkami, w których pojawia się polityczne układanki - polityka to po prostu nie mój konik :) ale motyw przewodni serii odpowiada mi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Rebis kojarzy mi się z bardzo dobrymi ksiażkami. W liceum przeczytałam całą ich serię Williama Whartona i Johnatana Carolla :).

    OdpowiedzUsuń
  3. Trochę nie nasz gatunek ale wiem kogo na pewno zainteresuje

    OdpowiedzUsuń
  4. To chyba nie jest książka dla mnie, polityczne układanki i machlojki to nie jest coś co mnie kręci. Receznja mimo wszystko ciekawie napisana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo wszystko dobrze jest wiedzieć jak to kiedyś w polityce bywało, a chyba nie zmieniło się nic w tej kwestii :-)

      Usuń
  5. Słyszałem wiele dobrego o tej ksiązce :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo odległe czasy... Trochę historii...

    OdpowiedzUsuń
  7. Kusiło mnie, żeby po nią sięgnąć, ale ostatecznie zrezygnowałam po tym jak się dowiedziałam, że to trzynasty tom :/.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Długość serii może odrzucić:( zwłaszcza jak ktoś ma ograniczony czas na czytanie.

      Usuń
  8. Jak polityka, to zdecydowanie podziękuję. Choć recenzja jak zwykle ciekawie napisana

    OdpowiedzUsuń
  9. O na tę książkę bym się skusiła.

    OdpowiedzUsuń
  10. Oooo... Biorę w ciemno, coś idealnie dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Dramaty historyczne to z kolei nie moja bajka...:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo nie lubię przeniesienia w książkach do odległych lat. A jeszcze przed naszą erą! Uh... Jeszcze przez wątki kryminalne bym przebrnęła, ale te historyczne całkowicie mnie zniechęcają.

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi ciekawie, ale wow, że to już trzynasty tom! Na pewno po drodze musiały być jakieś potknięcia.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie czytałam chyba jeszcze tak odległego w czasie dramatu historycznego.

    OdpowiedzUsuń
  15. 13 tom, tym razem nie bede polować na tę książkę, bo całe życie zajęło by mi nadrobienie ;d

    OdpowiedzUsuń
  16. Zawsze fascynowała mnie kwestia morderstwa Cezara, chętnie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  17. Zawsze fascynowała mnie kwestia morderstwa Cezara, chętnie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam pomieszanie faktów i fikcji :) o starożytności czytałam mało książek, a przecież jest to fascynujący temat

    OdpowiedzUsuń
  19. Zawsze bardzo interesowała mnie starożytność i fabuła powieści osadzonych w tych czasach.

    OdpowiedzUsuń
  20. tom 13... to mnie przeraziło :D Tematyka jak najbardziej natomiast dla mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Zdaje mi się, że przeniesienie czytelnika do czasów nie do końca przecież odgadnionych, jest nie lada wyzwaniem dla Twórcy. Zaciekawiła mnie koncepcja tej książki niezmiernie :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Co za pomysł - detektyw w starożytnym Rzymie. Historia i śledztwo to może być ciekawe połączenie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Oj koniecznie muszę to przeczytać , bo mam zobowiązania wobec Julka :-))

    OdpowiedzUsuń
  24. nie lubię kryminałów, ale ten bym przeczytała :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. nie moja tematyka, ale chętnie zajrzę

    OdpowiedzUsuń
  26. Mój tata byłby zachwycony całą serią ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. To coś dla mojego taty. Ja jakoś nie przepadam za takimi książkami.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ja Cię podziwiam z tymi tasiemcami. To trochę jak telenowela. 😂🙈 ale tematyka świetna. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  29. Książka wspaniale się zapowiada. W dodatku zachęca Twoja wysoka nota. :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Zawsze fascynowały mnie książki dobrze bazujące na czasach, w których osadzono ich fabułę. Jestem ciekawa tej.

    OdpowiedzUsuń
  31. Niestety, ale książka nie dla mnie... Nie jest to moja tematyka.

    OdpowiedzUsuń
  32. Moja tematyka zdecydowanie, uwielbiam takie książki i chętnie przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
  33. bardzo interesuje mnie to jak ludzie z dawnych czasów potrafili tak wnikliwie oceniać sytuację

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo, ale to bardzo podoba mi się zaprezentowany przez Ciebie cytat. Jest taki... boleśnie prawdziwy!
    A co do książki, to jest wiele takich pozycji, które sprawiają wrażenie miernych, ale kiedy tylko dochodzi do ich lektury, zdajemy sobie sprawę, że jest znacznie lepiej! I może ja sama nie jestem zainteresowana zaprezentowanym przez Ciebie tytułem, ale na pewno ci, którzy lubują się w tych klimatach poczują się jak w raju! ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. Nie lubię, kiedy fabuła osadzona jest tak dawno temu. Męczą mnie zachowania bohaterów. Jednak mimo wszystko doceniam Liz, na jaki możemy sobie obecnie pozwolić

    OdpowiedzUsuń
  36. Ilość tomów serii może odstraszać. Sama nie mam wiele czasu na czytanie, dlatego wolę sięgać po jednotomowe lub trylogie :-)

    OdpowiedzUsuń
  37. Nie moja tematyka, ale to coś zdecydowanie dla mojego męża :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Ostatnio nie mam ochoty na długie serie. Czytam książki, które mają max 4 tomy, boje się utknąć na dłużej, bo wolę zmieniać często czytane historie niż przepaść w jednej fabule.

    OdpowiedzUsuń
  39. bu.... to nie dla mnie :) Aczkolwiek ciekawa propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  40. Jak ja uwielbiam tego typu powieści! I jeszcze ten Cezar, jak nic ją przeczytam!
    Pozdrawiam gorąco!

    OdpowiedzUsuń