czwartek, 20 czerwca 2019

BUDZĄC LWY Ayelet Gundar-Goshen

"Śmierć uczy cię wszystkiego, co musisz wiedzieć."

To nie jest książka dla lekkiego i niezobowiązującego relaksu, thriller kierowany do ambitnego i wymagającego czytelnika, poszukującego w literaturze coś więcej niż szybką chwilę zapomnienia o kłopotach codzienności. Powieść jawi się jako wnikliwe studium ludzkiej natury, z perfekcyjnie sportretowanymi bohaterami, wzmacnianymi pięknym stylem narracji, któremu ulegałam całkowicie. Wzbudza mroczne myśli, satysfakcjonujące w brzmieniu, a jednocześnie rozjaśnia je błyskami nadziei, nadając przypadkom znamiona ufności.

Rzadko mam do czynienia z tak napisanym dreszczowcem, drażniącym wyobraźnię tylko pozornie w bezpośredni sposób, umiejętnie stopniującym napięcie, bo najważniejsze kryje się nie w zdarzeniach, lecz w emocjach, postawach i zachowaniach postaci. Normalne i przeciętne osoby, a jednocześnie niezwykłe i frapujące, uwikłane w ciążące nad nimi fatum i konsekwencje błędnych decyzji. Potwierdza się, że każdy los człowieka utkany jest z setek mniej lub bardziej wytrzymałych nici, zaś ich splot ciekawi najbardziej, skłania do rozważań i interpretacji. Cenię książki, które koncentrują się na uważnym spojrzeniu w głąb ludzkiej duszy, penetrują myśli bohaterów ze swobodą, docierają do sekretów, które nie chcą ujawnić się nawet ich właścicielom, po prostu dotykają rdzenia istoty człowieczeństwa. I jeszcze ten dualizm, kontrastowość, dychotomiczność. Jestem przychylna powstawaniu takich przygód, wiele dają od siebie, ale też wiele wymagają od czytelnika.

Jeden incydent diametralnie zmienia szczęśliwe życie Ejtana Grina, neurochirurga, w pasmo niekończących się obaw, wstydu, poczucia winy i wyrzutów sumienia. Czy da się je uciszyć i odkupić udzielaną pomocą lekarską w osobliwym otoczeniu i pod nadzorem wyjątkowej kobiety? Zajmująco jest obserwować, jak zmienia się perspektywa Ejtana, jakie przemyślenia dochodzą do głosu, jak przekracza granice, o których szczelność moralną usilnie wcześniej walczył. Dlaczego zmiana okoliczności pociąga za sobą zaburzenie hierarchii ważności i budzi w człowieku drapieżcę? Powieść przekonała mnie, wywołała pozytywne wrażenia, liczyłam jedynie na inne zakończenie, ale to zaproponowane ma swoje uzasadnienie i wymowę, warto ją poznać. Zerknij na inne książki z serii z żurawiem: "Kwiat wiśni i czerwona fasola", "Cesarski zegarmistrz", "Tygrysica i akrobata", "Krótka historia Stowarzyszenie Nieurodziwych Dziewuch", "Ślady wilka", "Kot, który spadł z nieba", "Dziewczyna z konbini", zajmujące i ujmujące opowieści.

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller psychologiczny, 350 stron, premiera 20.05.2019, tłumaczenie Marta Dudzik-Rudkowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Uniwersytetu Jagiellońskiego.

53 komentarze:

  1. Zdecydowanie pozycja brzmi ciekawie choć to nie w pełni mój ulubiony gatunek ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. jestem ambitnym czytelnikiem i kiedyś z pewnością by mnie zainteresowała, jednak teraz bardziej dbam o swoje emocje i wystarczy mi dreszczu w realu ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo dobra, zachecajaca recenzja. Tylko ja nie wiem skad ty masz tyle czasu na czytanie :P U mnie książka na miesiac/ dwa to juz niezly wynik :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi interesująco, choc już od dawna nie czytam dreszczowców, ale może warto znowu zaczać?

    OdpowiedzUsuń
  5. Brzmi doskonale. Dreszczowiec z wnikliwym studium ludzkiej natury i doskonale sportretowanymi bohaterami. To musi być niezwykła, choć zapewne i wymagająca lektura. Koniecznie trzeba przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  6. czasami lubię taką ciężką literaturę, której nie da sie łatwo czytać

    OdpowiedzUsuń
  7. Ależ mnie zaciekawiłaś! Sam tytuł przyciąga, a widzę, że treść przypadłaby mi do gustu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Cóż, nie zawsze zakończenie książek jest takie, na jakie liczymy. Ale może to dobrze, że pojawia się efekt zaskoczenia?

    OdpowiedzUsuń
  9. To wnikliwe stadium ludzkiej natury ukazane w książce bardzo mnie ciekawi. 😊

    OdpowiedzUsuń
  10. Obawiam się, że nie podołam wyzwaniu i utknę na początkowych stronach tej książki. Po Twojej recenzji odnoszę wrażenie, że nie jest to jedna z tych przyjemnych, lecz jedna z tych ciężkich lektur.

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam takie klimaty, zapisuję do przeczytania:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam dreszczowce. Wpisuję na listę książek do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  13. Czasami trzeba sobie samemu wejść na ambicję i poczytać coś bardziej wymagającego

    OdpowiedzUsuń
  14. Myślę, że to bardzo ciekawa pozycja, ale zdecydowanie nie odpowiednia na takie upalne dni. Teraz wolę czytać coś lżejszego, bo mózg i tak sam mi się gotuje :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Uwielbiam takie książki! Chetnie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  16. Kolejny thriller, na który mam ochotę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Ta pozycja brzmi bardzo ciekawie, ale nie wiem, czy w taką pogodę, jaka teraz panuje za oknem, mam siły na tak wymagającą lekturę. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam takie książki psychologiczne:) zapisuję sobie tytuł,)

    OdpowiedzUsuń
  19. Jedno zdarzenie potrafi wywrócić nasz świat do góry nogami. To niesamowite ale i przerażające...

    OdpowiedzUsuń
  20. Zaciekawiłaś mnie tą propozycją, mimo to, że nie do końca będzie lekko ;-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawa propozycja , aż się zastanawiam czy nie przeczytać pomimo,że to jest thriller...

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo oryginalna okładka, choć treść chyba niekoniecznie dla mnie - czy da się po tym zasnąć?

    OdpowiedzUsuń
  23. Już sama okładka wzbudza u czytelnika niepokój :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Książka chyba z duża dozą przemyśleń i dysonansów wewnętrznych.

    OdpowiedzUsuń
  25. Chętnie przeczytam. Bardzo lubię psychologiczne wątki w powieściach. :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Lubię takie niejednoznaczne lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Lubię tego typu książki, a Ty jak zwykle zrecenzowałam ją po mistrzowsku.

    OdpowiedzUsuń
  28. O! Fabuła wydaje sie naprawdę intrygująca. Będę miała ten tytuł na uwadze😊

    OdpowiedzUsuń
  29. "Śmierć uczy cię wszystkiego, co musisz wiedzieć" - wielu filozofów Wschodu by sie z tym zgodziło!

    OdpowiedzUsuń
  30. Moją uwagę od razu zwróciła okładka, bardzo mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  31. Mój tata ostatnio wspominał o tej książce i mówił że naprawdę świetnie się zapowiada. Chyba kiedyś po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  32. Czasem lubię sięgnąć po coś wymagajacego myślenia, takie książki zapadają w pamięć!

    OdpowiedzUsuń
  33. Na samym początku wspomniałaś, że nie jest to lekka książka. Z racji, iż są wakacje, wole teraz sięgać po mało zobowiązujące lektury, przy których będę mogła się odprężyć. Mój mózg musi odpocząć od wymagających podręczników szkolnych.

    OdpowiedzUsuń
  34. Wygląda na ciekawą książkę ;)
    Z chęcią się za nią wezmę w wolnej chwili

    OdpowiedzUsuń
  35. Książka przy której trzeba pomyśleć, to coś dla mnie - filmy typu horrory psychologiczne, też uwielbiam - trzymają w napięciu!

    OdpowiedzUsuń
  36. Propozycja dla lubiących takie gatunki, ale nie dla mnie

    OdpowiedzUsuń
  37. Czasem Wole wlasnie takie ciezsze pozycje. By nabrac dystansu do swojego zycia i problemów

    OdpowiedzUsuń
  38. Thriller z rozbudowanymi postaciami, to coś co baaardzo lubię!

    OdpowiedzUsuń
  39. Lubie książki które wymagają od czytelnika myślenia i chwili namysłu

    OdpowiedzUsuń
  40. Sam opis książki nie ciągnie mnie A jednak twoją recenzja sprawia że jeżeli kiedyś znajdzie się w moim otoczeniu to z ciekawości po nią sięgnę ale dreszczowce to ja lubię czytać jednak na jesień :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Niepozorna ilustracja na okładce, intrygujący tytuł i bardzo zachęcająca do przeczytania recenzja :)
    Wszystko wskazuje na to, że to bardzo ciekawa propozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Bardzo podziwiam ludzi, którzy czytają często gęsto wymagające książki. Osobiście powiem Ci szczerze, że ja sięgam po te książki dość rzadko.może trochę za rzadko. Ale wakacje nie służą mi czytaniu żeby dużo myśleć. Może następnym razem. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  43. Tego tyou książki uwielbiam czytać w czasie urlopu. Zapusuje na listę

    OdpowiedzUsuń
  44. Bardzo lubię taki wachlarz tego co siedzi w glowie jednego tylko człowieka, a co uzależnione jest od zdarzeń, sytuacji. Mieszanka wybuchowa bo nic nie może być jednoznaczne.

    OdpowiedzUsuń
  45. W wakacje wolę sięgać po lekkie lektury, ale być może jesienią wrócę do tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  46. Gdybym zobaczyła tę książkę na półce w księgarni w ogóle bym nie pomyślała, że to thriller. Skoro twierdzisz, że to coś ambitniejszego od przeciętnej powieści z tego gatunku, to chętnie sięgnę po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  47. Dreszczowiec - to jedno słowo sprawiło, że chce ją przeczytać 😸

    OdpowiedzUsuń
  48. Czasami sama świadomość tego, że książka jest wymagająca sprawia, iż ma się ochotę odstawić wszystko inne i sprawdzić, czy aby na pewno te słowa są prawdziwe. I tak jest teraz w moim przypadku. Z ogromną chęcią przeprowadziłabym test na tej książce, bo bezapelacyjnie mnie zaintrygowałaś.

    OdpowiedzUsuń
  49. Lubię książki które wymagają myślenia, jednak nie jestem pewna, czy to aby na pewno jest tytuł dla mnie. Może kiedyś, jak wpadnie mi w ręce to przeczytam!
    Pozdrawiam gorąco!

    OdpowiedzUsuń