poniedziałek, 24 czerwca 2019

UPROWADZONY Lee Child

JACK REACHER tom 2

"Licz na najlepsze, ale szykuj się na najgorsze."

Drugi tom serii o Jacku Reacherze jeszcze lepszy (pierwszy "Poziom śmierci"), fantastycznie spędziłam z nim czas, dając ponieść się sprytnie skonstruowanej intrydze, wyrazistemu portretowi postaci, klimatowi sensacji nasyconej efektownymi akcjami. Konkretnie, dosadnie i brutalnie, ale też pozostawiona wolna przestrzeń dla luzu, zmyślności i różnic temperamentów. Szybko mkniemy po stronach książki, nie decydujemy się na wybijające z wartkiego rytmu przerwy, chcemy jak najszybciej poznać, co autor przygotował w dalszych częściach. Sporo zwrotów akcji, kilka zaskakujących rozwiązań fabularnych, spełnione oczekiwania czytelnika, ale też lekka przewidywalność i schematyczność, mimo wszystko te ostatnie biorę na plus, gdyż tego właśnie spodziewam się przy zajmującej, choć lekkiej rozrywce z dreszczykiem walk, ucieczek, misji ratowania świata. Zastanawiam się nad swobodnym gadulstwem przeciwników głównego bohatera, odkrywaniu kart, które powinny pozostać zasłonięte przypuszczeniami i interpretacjami. I zbyt dużo zdradzający opis na okładce, a szkoda, bo wczesne ujawnienie istoty tajemnicy umniejsza napięcie podczas poznawania opowieści, najlepiej zatem ominąć go i od razu przejść do początku wciągającej historii.

W spokojny biały dzień, w centrun Chicago, Jack Reacher zostaje uprowadzony z przypadkowo napotkaną kobietą. Pozorna prawda, gdyż kluczowa postać, po pierwszym zaskoczeniu, tak naprawdę sama niejako zezwala na porwanie. Wydaje mi się, że Jack już inaczej nie potrafi, musi znaleźć się w nieodpowiednim miejscu i w nieodpowiednim czasie, aby przyciągać kłopoty, ale też okazje do udowodnienia wyjątkowych umiejętności wojskowych i intuicji superbohatera. Facet z determinacją walczy o sprawiedliwość i ochoczo wyciąga pomocną dłoń do pięknych kobiet będących w tarapatach. Jednak Holly Johnson myśli zupełnie odwrotnie, jako agentka FBI to ona stara się uratować życie cywila, toteż dochodzi do zabawnych pomyłek i prób charakterów. Uwięzieni w ciężarówce, skuci kajdankami, terroryzowani przez złych ludzi, dociekają motywów i zamierzeń porywaczy. Jak to zwykle bywa, sprawa okazuje się mieć drugie dno, a może nawet trzeci wymiar. Kim faktycznie jest Holly, dlaczego jest cenną zdobyczą, czemu służy jako karta przetargowa? I na koniec, drobna dygresja, wciągnęły mnie ciekawe opisy specyfiki oddawania celnych strzałów z dużej odległości, bardzo sugestywnie działające na wyobraźnię, aż chce się poćwiczyć na strzelnicy, poczuć dychotomię opanowania i adrenaliny.

5/6 - koniecznie przeczytaj
sensacja, 480 stron, premiera 22.05.2019 (1998), tłumaczenie Paulina Braiter
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

54 komentarze:

  1. Świetne motto :-) Taka prawda.
    A książka do przeczytania, jak sensacja , to tylko latem :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. autor gdzieś mi znany i fabuła interesująca :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię ten gatunek. Odprężają mnie takie książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie kończę pierwszy tom za sprawą twojej poprzedniej recenzji i książka bardzo mi się podobała. Ten tom również planuje w niedalekiej przyszłości przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam książki tego autora, więc i tą na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jednak warto, bo ja nie czytałam nic tego autora :-)

      Usuń
  6. Ty to potrafisz wynaleźć fantastyczne książki. Kolejna propozycja po którą z ogromną przyjemnością sięgnę. Wtopic się w fabułę, pobudzić wyobraźnię to zdecydowanie warto.

    OdpowiedzUsuń
  7. Spodziewałam się, że będzie dobre. Nie czytałam jeszcze, ale teraz mam ochotę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam w planach twórczość autora. Ale to w takich odległych :) na razie niezbyt mnie ciągnie do serii o Reacherze:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam w planach, ale nie wiem nawet od czego zacznę.

      Usuń
    2. Ja również:) ale będę się zastanawiać, gdy w końcu zabiorę się za te książki.

      Usuń
  9. Najlepiej czytać ją wieczorną porą :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja już wypożyczyłam pierwszą część - czeka na przeczytanie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Brzmi intrygująco. Zdecydowanie muszę dodać do swojej listy czytelniczej :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Brzmi ciekawie choć nie jestem fanką sensacji 😉

    OdpowiedzUsuń
  13. Trzeba będzie sięgnąć po pierwszy tom.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo lubię zaskakujące wydarzenia w książkach, myślę, że pomimo,że gustuję winnej literaturze to ta książka mogłaby mi się spodobać

    OdpowiedzUsuń
  15. Coraz bardziej kusisz mnie tą serią, z pewnością przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Może kiedyś się skuszę :)
    Pozdrawiam serdecznie ♥♥
    Nie oceniam po okładkach

    OdpowiedzUsuń
  17. Pierw bym musiała przeczytać pierwszy tom, ale mi się nie chce. Na pewno była to fajna przygoda dla Ciebie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Idę przeczytać recenzję 1szego tomu. Mowisz, ze pierwszy lepszy?

    OdpowiedzUsuń
  19. Zawsze cieszy to, kiedy książki, od których wymaga się dobrze przemyślanej intrygi, okazują się jeszcze lepsze. Niespodziewane zwroty akcji, dobrze przemyślane chwyty, idealnie wykreowani bohaterowie – czego chcieć więcej? W sumie jednego: następnego tomu!
    Nie znam poprzedniej części, ale po Twoich zachwytach widzę, że sporo tracę. No nic, trzeba nadrobić! ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Czytałam pierwsza część i tak bardzo chce przeczytać drugą, a po tej recenzji mam nadzieję przeczytać ją jeszcze dziś wieczorem.

    OdpowiedzUsuń
  21. Zaczęłam czytać już 2 tom jestem w połowie i jest świetnie jak na razie ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. świetna propozycja:) musze po nia sięgnąć;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Historia zaginięcia wydaje się być interesująca, może ta książka znajdzie się u mnie

    OdpowiedzUsuń
  24. Piękna agentka i bohaterski cywil - to musi być mieszanka wybuchowa! :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Właśnie zastanawiałam się czy warto kupić 😉

    OdpowiedzUsuń
  26. Lubię tą serię. Akcja wartka, wciągająca, bohater da się lubić, książka potrafi zaskoczyć, czegoż wymagać więcej? :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Lubię książki z wartką akcją i dobrą intrygą. Może skuszę się na pierwszy tom 😊

    OdpowiedzUsuń
  28. zawsze się boje siegac po drugi tom, bo mam opory przed tą słynną "klątwa drogiego tomu". Super, że jestes zadowolona z kolejnego tomu. Zawsze miło kiedy kolejne tomy nas zaskakują. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  29. Dobry material na film... izis88

    OdpowiedzUsuń
  30. Tym razem podziękuję na samym wstępie. Kiedyś wzięłam się za Poziom śmierci - tom 1 i niestety nie byłam w stanie przebrnąć przez tę historię. Zostawiłam Jacka w połowie książki, dlatego po drugi tom nawet nie sięgnę. Okazało się, że to nie moje klimaty

    OdpowiedzUsuń
  31. Mnie się bardzo podobało! Cała seria zresztą

    OdpowiedzUsuń
  32. Kusisz. takiej wartkiej akcji mi trzeba, ale najpierw sięgnę po pierwszą część.

    OdpowiedzUsuń
  33. Ciekawa historia. Mimo że za sensacją nie przepadam.

    OdpowiedzUsuń
  34. Niestety, sensacja to nie moja bajka, jednak mimo to mam w planach kiedyś sięgnąć po tego autora (dokładnie od recenzji 1 tomu tej serii) :)
    Zobaczymy czy sceptycznej mnie przypadnie do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Czytałam coś tego autora (musisz mi wybaczyć, ale nie pamiętam tytułu) i w sumie jakoś szczególnie się tym nie zachwyciłam. Pamiętam, że środek okropnie mnie zmęczyl...

    OdpowiedzUsuń
  36. Cytat bardzo życiowy :-) Książka wydaje się być ciekawa, choć nie czytałam pierwszego tomu :-)

    OdpowiedzUsuń
  37. Rzadko czytam takie książki. Ale może dla tej zrobię wyjątek ;)

    OdpowiedzUsuń
  38. Nie poznałam jeszcze twórczości tego autora i choć po sensację sięgam rzadko tak w tym wypadku chyba się skuszę. Zaintrygowalaś mnie tą recenzją. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  39. Zazwyczaj nie czytam takich książek ale ta recenzja mnie zainterowała

    OdpowiedzUsuń
  40. Lubię taką wartką akcję, choć nie ukrywam, że najczęściej jednak sensację oglądam na szklanym ekranie :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Nie czytałam jeszcze żadnej książki tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  42. Jestem zainteresowana tą książką, ale najpierw muszę poszukać pierwszego tomu ;)

    OdpowiedzUsuń
  43. Mam w domu kilka książek autora, ale póki co nie ciągnie mnie do nich ;)

    OdpowiedzUsuń
  44. Bardzo lubię takie historie, w których ktoś zostaje porwany. Jest jeszcze lepiej, gdy nagle okazuje się, że porywacze tworzą sektę (jeden z moich ulubionych wątków). Może kiedyś skuszę się na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  45. Z tą strzelnicą to faktycznie tak jest :) a fabuła wydaje się wciągająca - tajemnicza osoba, motyw i okoliczności nie do końca oczywiste.

    OdpowiedzUsuń
  46. Szukam ciekawej książki na urlop i znalazłam. Z przyjemnością przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  47. Super książka na wakacje! Czytałam i jestem nią zauroczona :)

    OdpowiedzUsuń
  48. Po filmach z tym bohaterem z chęcią sięgnąłbym po książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  49. Sama recenzja Wywołałam moją ciekawość :)

    OdpowiedzUsuń
  50. Fabuła tego tomu podoba mi się bardziej niż pierwszego, więc być może się skuszę na tę serię.

    OdpowiedzUsuń