czwartek, 8 marca 2018

DZIECKO Fiona Barton

KATE WATERS tom 2

"Kiedy prawdę zastępuje się milczeniem, milczenie jest kłamstwem."  
Jewgienij Jewtuszenko 

Autorka ciekawie wciąga w intrygująca fabułę, potrafi przykuć uwagę czytelnika, choć w scenariuszu zdarzeń nie ma spektakularnych akcji, zaskakujących zwrotów czy dynamicznego rytmu. Jest natomiast doskonale odmalowana dramaturgia, nadawanie pobudzającego wyobraźnię niepokoju biegu zdarzeń, możliwość przyjrzenia się sytuacji z trzech perspektyw, wzbogacanie wiedzy o stopniowe ujawniane fakty i fragmenty prawdy. Klimat powieści bardzo mi odpowiadał, przemawiał do mnie swoją barwą, umiejętnie wytworzoną atmosferą.

Również jako atut odebrałam charakterystyki postaci, zróżnicowanych osobowościowo, z elementami mrocznej przeszłości, głęboko skrywanymi tajemnicami, nadmiarem sekretów zatruwających każdy aspekt życia, siecią oszustw i kłamstw żyjących własnym życiem, niepozwalających na osiągnięcie poczucia pełnej wolności, czystego sumienia, zrzucenia ciężaru winy i uśmierzenia straty. Przeszkadzała mi za to zbytnia przewidywalność przybliżanej historii, zdumiewająca niewiedza policji odnośnie badań pokrewieństwa, chciałam mocniejszego trzymania w niepewności, bardziej niespodziewanych manewrów w fabule, a także większej niewyrazistości w interpretacji dobrych i złych bohaterów. Jednak dominują pozytywne wrażenia po odbyciu przygody czytelniczej, wciągająca i frapująca propozycja relaksu z książką.

Kate Water, dziennikarka poczytnego londyńskiego dziennika, wiedziona intuicją, ciekawością i dociekliwością, stara się wyjaśnić jak najwięcej szczegółów związanych z odnalezieniem na placu budowy szkieletu noworodka. Dociera do informacji, które coraz bardziej pochłaniają jej uwagę, przeprowadza wiele dających do rozmyślań rozmów, emocjonalnie angażuje się w usłyszane wspomnienia i przedstawione relacje. Dziennikarskie śledztwo rozrasta się i komplikuje, także policyjne dochodzenie dostarcza kilku zaskakujących dowodów. Rozwiązanie łamigłówki wymaga czasu, wytrwałości i delikatności. Zajmującym wątkiem powieści okazał się też aspekt kondycji współczesnych mediów, dokonujących się w błyskawicznym tempie zmian w sposobie pracy reportera, koncentracji na szybkich newsach generujących kliknięcia i komentarze w społeczności internetowej, zrzucających na drugi plan jakość i wiarygodność podawanych informacji.

4/6 - warto przeczytać
thriller psychologiczny, 542 strony, premiera 15.02.2018, tłumaczenie Agata Ostrowska
Książkę "Dziecko" zgarnęłam z półki "nowości".

33 komentarze:

  1. Zgadzam się z myślą "Kiedy prawdę zastępuje się milczeniem, milczenie jest kłamstwem." Zapowiada się kolejna ciekawa i nietuzinkowa pozycja czytelnicza. Już zapisuję na listę tegoroczną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Intrygującego spotkania z książką. :) A cytat bardzo mi się spodobał, ma siłę przekazu. :)

      Usuń
  2. Ja nie mam czasu, żeby przeczytać te wszystkie książki, którymi mnie kusisz! Mam nadzieję, że zdążę po nią sięgnąć przed latem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba wybierać to, co najbardziej nam w danej chwili potrzeba, co wpasowuje się w nastrój. :) Sama mam mnóstwo książek, które czekają na półce na spotkanie. :)

      Usuń
  3. Okładka mi już mówi, że warto sięgnąć po tę lekturę

    OdpowiedzUsuń
  4. To jest książka którą muszę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. O nie! Nic o mordowaniu dzieci. To nie dla mnie 😣😣😣😣

    OdpowiedzUsuń
  6. Ka książka, to mój czytelniczy priorytet.

    OdpowiedzUsuń
  7. 550 stron i już przeczytane! :O

    OdpowiedzUsuń
  8. Uśmiać się można, bo bloger przetrącił Awiolę, tak zwaną Violettę Sadowską za szczytowanie podczas zachwalania durnych pisarzy. Hahaha do awioli nikt mądry nie zagląda

    https://seczytam.blogspot.com/2018/03/pokaz-morde-szczeniaku-czyli-bol-pupci.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi ciekawie, choć też trochę niepokojąco ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Chętnie, bardzo chętnie, tylko kiedy ja znajdę na to wszystko czas...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Deficyt czasu to bolączka każdego miłośnika książek. :)

      Usuń
  11. Możliwe, że w przyszłości przeczytam, jak znajdę nieco więcej wolnego czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. I już wiem że muszę przeczytać tę książkę

    OdpowiedzUsuń
  13. O mamuśku, kolejna fajna książka na listę do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Napewno sięgne po tą książkę :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem bardzo ciekawa, jakie drugie dno kryje się za tym przerażającym znaleziskiem i całą historią.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Choć kilka zastrzeżeń miałam, to jednak książka powinna Ci się spodobać. :)

      Usuń