wtorek, 30 maja 2017

ABUBAKA Rafał Socha

"Dresy znieruchomiały. Sekundę albo dwie trwało przetwarzanie dźwiękowej informacji w obu wygolonych czaszkach. Następnie rozległo się urywane mamrotanie, ucisk zelżał. Mięśniaki odstąpiły..."

Ciekawy pomysł na fabułę, scenariusz zdarzeń nakłaniający do rozmyślań o tajemniczej alternatywnej rzeczywistości, różnej od tej obecnej, dobrze poznanej i przyswojonej, lecz połączonej z nią przez wspólny składnik, element ludzki. Pragnienie wyrwania się poza zmysłowe postrzeganie, intrygujące poszukiwanie odpowiedzi na prawdopodobieństwo istnienia paralelnego życia, ewentualna próba jego zbadania, przeniknięcia i zrozumienia.

A gdyby okazało się, czy za pośrednictwem przeskoku czasowego czy dzięki kreatywności mózgu w tworzeniu zadziwiających obrazów, że wkraczamy niespodziewanie w równoległy świat, jak bardzo musielibyśmy zmierzyć się z nim, wpasować się w niego? Czy wówczas stalibyśmy się zupełnie innymi osobami, nie tylko w sferze charakterologicznej, ale również zawodowej? Które wyróżniki tożsamości pozostałyby stałe bez względu na zmianę okoliczności? Co wówczas definiowałoby poczucie szczęścia? Jakie mielibyśmy marzenia?

Thriller, który czyta się w różnych rytmach, są fragmenty, które wciągają, ale pojawiają się też i te mniej przykuwające uwagę. Liczyłam na budowanie większego napięcia, podsuwanie czytelnikowi mniej oczywistych i wyraźnych tropów, intensywniejszą walkę głównego bohatera w odbijaniu się od alternatywnych rzeczywistości, bardziej pogłębiony aspekt dyskomfortu w nagłym przeskoku do nowych ram i reguł życia. Odpowiadały mi za to humorystyczne scenki, których prosiłoby się więcej, a także zręczne manipulowanie barwami sensacji.

Rafał Socha ma sympatyczny i sugestywny styl pisania. Natychmiast rzuca się w oczy wyjątkowa szczegółowość w opisywaniu rzeczywistości. Z jednej strony to bardzo pomaga w przedostaniu się wyobraźni do opowiadanej fikcji, konkretnym umiejscowieniu się w niej, ale z drugiej strony powstaje wrażenie, że gdyby zrezygnować w kilku miejscach z precyzji ukazania, powieść zyskałaby na dynamiczności. Niewątpliwie jednak, zastosowany zabieg dodaje narracji indywidualnych i charakterystycznych cech.

Michał Kownacki, nauczyciel przedmiotów zawodowych, podczas urlopu z rodziną, staje w obronie mężczyzny atakowanego przez bandę chuliganów. Podczas walki traci przytomność, a kiedy ją odzyskuje, wszystko wokół niego zmienia się diametralnie. Jak bardzo zdezorientowany, zagubiony i niepewny musi czuć się w nowych okolicznościach, kiedy gubi to, co dotychczas było w jego życiu najcenniejsze, wspomnienia nie zgadzają się z faktami, a i on sam wydaje się w pewien sposób sobie obcy, a myśli zaskakujące. Czy podda się i wpasuje w to, co nowe, a może podejmie walkę o odzyskanie tego, co zostało mu zabrane?

3.5/6 - w wolnym czasie
thriller, 400 stron, premiera 07.02.2017
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Oficynka. :)

51 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. fajna okładka, ale jeśli chodzi o fabułę to nie jestem do końca przekonana

      Usuń
  2. Brzmi interesująco, nawet jeśli powieść nie sprawdziłaby się u mnie jako thriller, to i tak ma szansę mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysł na fabułę brzmi zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też do siebie przyciągnął. :)

      Usuń
    2. czasami sam pomysł to za mało niestety, jeszcze autor musi umiejętnie to pociągnąć

      Usuń
  4. I znowu jestem w szoku, że nawet chyba przypadłoby mi do gustu, a ocena 3,5 ? heh :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To subiektywne odczucie, może na Tobie książka zrobi większe wrażenie. :)

      Usuń
  5. 3,5? to nisko stosunkowo jak na tego bloga i Panią recenzentkę ;)
    A co do samej książki to nie wiem, czy język mi pasuje z przytoczonych fragmentów :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie do końca powieść mnie przekonała, ale wiele fragmentów dobrze mi się czytało. :)

      Usuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie przepadam za thrillerami, a jeśli już po nie sięgam, to oczekuję czegoś naprawdę mocnego.

    OdpowiedzUsuń
  8. Widzę, że szału nie ma, zatem chyba dam sobie spokój z tą książka, tym bardziej, że ma na razie co czytać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Szkoda, że nie trzyma bardziej w napięciu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby okroić niektóre opisy, powieść wiele by zyskała na dynamiczności, a przy okazji więcej napięcia by się wkradło. :)

      Usuń
  10. Oooo Wydawnictwo Oficynka - bardzo dawno ich nie czytałam. Ostatnio chyba "Czraną wołgę". Dzięki za przypomnienie.

    Kinga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto zerknąć na propozycje czytelnicze, może akurat coś wpasuje się w czytelniczy gust i przyciągnie uwagę. :)

      Usuń
  11. Wiele wątpliwości wzbudza we mnie ta książka. Trochę potwierdzasz to pisząc o nierównym rytmie w tej powieści. Można przeczytać, ale chyba nie w sytuacji, gdy czekają stosy ciekawszy pozycji ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie nadałabym tej książce priorytetu, jednak przyjemnie spędza się z nią czas, w wolnej chwili na tak. :)

      Usuń
  12. Muszę przyznać, że sam tytuł książki i zapisany przez Ciebie cytat, dużo o książce mówią. Jak zawsze trafiłaś w punkt. ;) Niestety chyba tym razem się jednak nie skuszę, z racji miliona książek na liście do przeczytania, ale za to weszłam na stronę wydawnictwa, bo dawno do nich nie zaglądałam! :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Te alternatywne rzeczywistości to trochę jak Matrix, a którym nie przepadam ;) Ale cytat o dresach bardzo mi się spodobał - i uważam go za niezwykle trafiony w odniesieniu do większości przedstawicieli tej grupy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko, że w Matrixie mieliśmy sztuczną inteligencję, a tu bardziej chodzi o warianty życia. A cytat i mnie się bardzo spodobał. :)

      Usuń
  14. brzmi dość ciekawie, ale mam tyle książek do przeczytania, że brakuje miejsca na nowe:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie jest to mój ulubiony gatunek ale jeżeli jest dobrze napisany, to duży plus :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W większości dobrze odnajduję się w thrillerach, świetnie potrafię się przy nich zrelaksować. :)

      Usuń
  16. Na razie nadrabiam zaległości czytelnicze :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Chyba nie do końca mój temat jeśli chodzi o tę konkretną książkę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś innego, ciekawy pomysł na fabułę, może się spodobać. :)

      Usuń
  18. Pomysł na fabułę ciekawy, ale nie zawsze to idzie w parze z odczuciami recenzenta i czytelnika :-) pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  19. Myślę, że muszę przeczytać, bo lubię thrillery :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zapowiada się ciekawie. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo mnie cieszy, że po latach zachłystywania się literaturą zaraniczną, polscy autorzy podbijają serca czytelników:-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Zapowiada się świetnie, choć ostatnio unikam czytania książek grozy ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba robić sobie przerwy, później chętniej się do nich wraca. :)

      Usuń
  23. chyba trochę za dużo czytam fantasy żeby mnie ta historia zaskoczyła ;-)

    OdpowiedzUsuń