niedziela, 17 lutego 2019

WŁADCA CIEMNOŚCI Donato Carrisi

PAENITENTIARIA APOSTOLICA (MARCUS) tom 3

"W nic nieznaczących rzeczach kryje się nieoczekiwany spokój."

Książki tego autora pochłaniam w błyskawicznym tempie, odpowiada mi mocno sensacyjny klimat, wypełniony wielowiekowymi tajemnicami do odkrycia, dawno zapomnianymi sekretami, które teraz domagają się odsłonięcia. Także "Władca ciemności" charakteryzuje się ciekawym pomysłem na fabułę, bazującym na strachu przed czymś groźnym, złowróżbnym, niepokojącym, i jak się wydaje, nieuniknionym. Trzecia odsłona serii o Marcusie potrafi zaskoczyć i złapać czytelnika w pułapkę niecierpliwego podążania za scenariuszem zdarzeń.

Akcja nasycona spektakularnymi wydarzeniami, nieoczekiwanymi zwrotami, śmiałymi pułapkami zastawionymi na kluczowe postaci powieści. Może w pewnym stopniu domyślamy się, dokąd zmierza finał książki, jednak nie jest to ani oczywiste, ani pozbawione możliwości snucia przypuszczeń i dokonywania interpretacji. Dobrze bawiłam się zagłębiając się w opowieść, choć mam lekkie wrażenie, że jednak czegoś mi w tym zabrakło, przysłowiowej kropki nad i, ale gdyby to napisał ktoś inny niż Donato Carrisi, pewnie nie zwróciłabym uwagi na lekki niedosyt, po prostu po tym autorze oczekuję jeszcze mocniejszych i zagmatwanych wrażeń. Jednak nie ma się co czepiać, jest mrocznie, krwisto, zaskakująco, odbywamy intrygującą podróż współczesnymi ulicami Rzymu, dawnymi podziemiami miasta, echami bogatej i posępnej przeszłości Wiecznego Miasta, oraz działającej w ukryciu, znanej tylko nielicznym, watykańskiej organizacji.

Gwałtowna burza przechodząca nad Rzymem doprowadza do awarii elektrowni, pogrąża stolicę w nieprzeniknionym mroku, pozbawia mieszkańców i turystów dostępu do urządzeń, komunikacji, instytucji, mediów, sklepów. Władze wprowadzają stan wyjątkowy, zapowiadają bezwzględną walkę z wszelakimi objawami przestępczości, zachęcają ludność do pozostaniu w domach na czas przywrócenia funkcjonowania linii energetycznych. Jednak czy te profilaktyczne działania uchronią metropolię od bałaganu, chaosu, anarchii, paniki i histerii? I jeszcze gdzieś grasujący bezwzględny morderca, który oprócz zmasakrowanych ciał pozostawia też specyficzne znaki, jak się wydaje, możliwe do rozczytania tylko przez Marcusa, ostatniego członka świętobliwego zakonu penitencjariuszy, odpowiadającego za Trybunał Dusz, strażnika granicy między krainą światła a światem ciemności, specjalizującego się w odkrywaniu anomalii, oraz Sandrę Vega, pracującą wcześniej w zespole policyjnych fotografów, a teraz w biurze paszportowym. Postać Marcusa wciąż wyjątkowo niejednoznaczna i zagmatwana, z jednej strony dość ponura i groźna, z drugiej dająca świadectwo równowagi i sprawiedliwości. Inne książki autora omawiane na blogu to pierwszy tom "Trybunał Dusz", drugi "Łowca cieni" i kryminał "Dziewczyna we mgle".

4.5/6 - warto przeczytać
sensacja, 336 stron, premiera 30.01.2019 (2016), tłumaczenie Jan Jackowicz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

23 komentarze:

  1. Zupełnie nie znam autora, a ta książka wydaje sie godna uwagi. Czy książki z tej serii można czytać osobno czy warto trzymac sie kolejnosci?

    OdpowiedzUsuń
  2. Przypomina to trochę scenariusz z mega mega kultowej książki pt "blackout". Serdecznie polecam przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  3. Też jestem ciekawa czy można zacząć od trzeciej części. Opis brzmi ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam tego autora, książka już czeka na swoją kolej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam poprzednie tomy i naprawdę mi się podobały! Fajna historia, dobrze napisana. Ten tom mam w najbliższych planach!

    OdpowiedzUsuń
  6. PS. Bo już w sumie czeka tak na półce i patrzy :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawie zapowiada się ta książka. Z resztą ja bardzo chętnie sięgam po wszystko co dotyczy Włoch😉 To jeden z moich ulubionych krajów na ziemi

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo dobrze zapowiada się ta książka, jak i cała ta seria :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Autora nie znam, ale skoro polecasz - poszukam w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi bardzo ciekawie, czuję, że mogłoby mi się spodobać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zaciekawiła mnie..ja męczę drugi Tom biografii Gombrowicza. Ciekawe ale cegła.

    OdpowiedzUsuń
  12. Jednym słowem armagedon, jak nie ma prądu współczesny człowiek przestaje istnieć...
    Sensacja ? Chyba przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie miałam styczności z twórczością tego autora, ale recenzją mnie zaciekawiłaś

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawa fabuła, chętnie przeczytam całą serie :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie miałam okazji jeszcze czytać książek z działu sensacja

    OdpowiedzUsuń
  16. Jak wrócę do tego gatunku, to spróbuję się z autorem, bo wydaje mi się, że to zdecydowanie trafia również w moje klimaty :)

    mrs-cholera.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Po sensację bardzo rzadko sięgam. W ogóle mnie nie ciągnie do tego typu książek.

    OdpowiedzUsuń
  18. Początek mnie zachęca do czytania ale potem kryminał już nie bardzo

    OdpowiedzUsuń
  19. ooo, brzmi bardzo zachęcająco :D Od razu zaczęłam sobie wyobrażać co by to było gdybym akurat na taką sytuację w Rzymie trafiła, strach się bać ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Trochę mi to Browna przypomina, chyba aż za bardzo 😋

    OdpowiedzUsuń
  21. oo, brzmi fajnie, może sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo lubię książki, których akcja dzieje się we Włoszech :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ciekawa propozycja. Jeszcze nawet o niej nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń