niedziela, 12 marca 2017

ŚWIATY I ZAŚWIATY WCZESNOŚREDNIOWIECZNYCH SKANDYNAWÓW Władysław Duczko

MOCE WIKINGÓW tom 1

"Wszędzie tam, gdzie Skandynawowie zatrzymywali się na dłuższy czas, archeolodzy znajdują materialne ślady ich obecności. Jest ona jeszcze bardziej widoczna, jeżeli razem z wojownikami przybywały kobiety."

Świetnie odnalazłam się w książce, wiele dowiedziałam się, a czytanie sprawiło mi ogromną przyjemność. Pochłonęło mnie spojrzenie na wczesnośredniowieczne czasy, nie tylko dlatego, że jestem mocno zainteresowana tematyką opisywaną w publikacji, ale również z powodu bardzo przejrzystego i przekonującego stylu pisania autora. Znakomicie przybliżona tematyka epoki wikingów, ich kultury, sfery duchowej, stylu życia, wydźwięku czterech twórczych i niszczących wieków. Profesjonalnie przedstawiona, bez przytłaczania specjalistycznymi terminami, wyjaśniona z wielką pasją, wzbogacona licznymi zdjęciami i ilustracjami. Szkoda było kończyć tę niesamowitą podróż, dlatego z niecierpliwością wyczekuję drugiego, mam nadzieję, że równie angażującego tomu.

Wikingowie, piraci, grabieżcy, doskonali najemnicy wojenni, ale też odkrywcy nieznanych światów, kupcy przyczyniający się do rozkwitu gospodarek, ludzie Północy wpływający na przemiany strukturalne społeczeństw i królestw, twórcy miast, a nawet państw. Wierzyli w wielu bogów i w inne nadprzyrodzone istoty, mieli silne poczucie hierarchiczności i własnej wartości, a także świadomość dominacji przeszłości nad ich życiem. Jakże ciekawie było czytać o odnalezionych przedmiotach wikingów, a zwłaszcza różnorodnej biżuterii ukazującej dynamikę życia, trendy artystyczne, wykorzystywane techniki tworzenia, formy i motywy. Ozdoby jako wyznacznik prestiżu społecznego, wyznawanej idei religijnej, przynależności do grupy społecznej, etnicznej, oraz niezwykle fascynujący magiczny sposób myślenia dawnych mieszkańców Północy.

Przypisywane przedmiotom moce, w tym także związane z magią ochronną amulety i talizmany, skarby zakopywane w ziemi, jako element kultu przodków i ich dziedzictwa, przedmioty składane do mogił, należące do tradycji, będące swoistym kapitałem rodowym, manifestacją mentalności, wyobrażeń i mitologicznych wierzeń. Przyznam, że bardzo ciekawie było na to wszystko spojrzeć z punktu widzenia znalezisk archeologii, zrozumienia wikińskiej odrębności w postrzeganiu i pojmowaniu świata, silnego przywiązania do przeszłości, kulturalnych odniesień, skupienia wokół czołowych rodów, obrazu wspólnot wikińskich, skonfliktowanych, przesiąkniętych zemstą i morderstwami. Mobilni wikingowie, dla których migracja stała się instrumentem rozwiązywania problemów społecznych, politycznych i populacyjnych, wciąż będą zachwycać swoją historią.

5/6 - koniecznie przeczytaj
historia, 357 stron, premiera 30.11.2016
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu ERICA. :)

56 komentarzy:

  1. Muszę sprawdzić, zapowiada się ciekawie :) i przy okazji Twój wpis przypomniał mi o konieczności przeczytania Mitologii nordyckiej Neila Gaimana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele się z niej dowiedziałam, warto było po nią sięgnąć. :)

      Usuń
  2. Uwielbiam poznawać historię z książek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa propozycja - dzieki Tobie juz wiem co kupic bratanicy na urodziny ☺

    OdpowiedzUsuń
  4. Idealna książka dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. O Wikingach lubię czytać, fascynuje mnie ten temat ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabrałam się za zgłębianie tej tematyki ze względu na staronordyckie klimaty w książkach, tak aby lepiej zrozumieć fabuły. :)

      Usuń
  6. Raczej nie sięgam po tego typu publikacje, ale w zasadzie mogłabym to zmienić :) Przekonuje Twoja bardzo pozytywna opinia, więc chyba rozejrzę się za tą książką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fascynujące, ile można się dowiedzieć z tylko pozornie zwykłych artefaktów. :)

      Usuń
    2. Jako dziecko chciałam być archeologiem, więc myślę, że odnajdę się w tej publikacji :)

      Usuń
    3. Mnie też chodził po głowie ten zawód, kiedy przymierzałam się do wyboru kierunku studiów. :)

      Usuń
  7. Chcę, chcę, chcę!! Ostatnio mam taką ochotę na jakąś książkę związaną z Wikingami, że nawet nie zdajesz sobie sprawy jak się cieszę, że dodałaś tę recenzję i mogę sobie zapisać tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że mogłam pomóc, satysfakcjonującego zaczytania. :)

      Usuń
  8. Jeżeli lubisz powieści o Wikingach to serdecznie Ci polecam "Północną drogę" Cherezińskiej :)
    Ja zakochałam się w Wikingach, dlatego bardzo się cieszę, że wspomniałaś o tej książce, kolejne "must have", nie tylko, że chcę przeczytać, ale muszę ją mieć na półce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czytałaś "Furię ludzi Północy" Philipa Parkera? Też książka warta poznania. :)

      Usuń
  9. Brzmi intrygująco. Z chęcią się zapoznam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyta się bardzo szybko, ciekawie przedstawiona tematyka, powinna Cię wciągnąć. :)

      Usuń
  10. Ja przeczytam każdą książkę w jakikolwiek sposób związaną ze Skandynawią, więc tą też muszę się bliżej zainteresować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że bardzo dobrze mi się ją czytało, wiele się dowiedziałam. :)

      Usuń
  11. Kiedyś należałam do bractwa wikińskiego, trochę z tarczami malowanymi w skandynawskie symbole biegałam, teraz czytam "Mitologię nordycką" Gaimana i jestem w temacie:) Brzmi jak dobra pozycja na dalsze wgryzanie się w temat:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No proszę, bractwo wikińskie, też chyba bym się zdecydowała. :)

      Usuń
  12. Słyszałam, że tego typu książki są bardzo ciekawe. Tak sobie myślę, że i ta książka pojawi się na mojej liście ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę można dać się wciągnąć w takie popularnonaukowe publikacje. :)

      Usuń
  13. miałam w swoim życiu etap, w którym fascynowały mnie legendy i mity skandynawskie. Dziś jednak magiczne właściwości przedmiotów i cała "magia" to niestety nie mój klimat :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo interesujący tytuł, zapowiadający niebanalną treść :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z innej niż zazwyczaj perspektywy, a jednak bardzo ciekawie. :)

      Usuń
  15. To moje klimaty :) Trzeba czasami oderwać się od zbyt poważnych treści :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie książki z pewnością pozwalają nam na podróż w czasie. :)

      Usuń
  16. Uwielbiam takie książki, może po nią sięgnę :0

    OdpowiedzUsuń
  17. Tym razem jednak tytuł nie dla mnie, odpuszczę sobie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Przyznam, że o Wikingach jeszcze nie czytałam, brzmi bardzo zachęcająco i chętnie sięgnę także po ten tytuł, ale z pewnością nie w najbliższym czasie, jednak zapamiętam te książkę, lubię poznawać historię ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Inny smak historii niż w szkolnym wydaniu, bardzo przystępnie i wciągająco napisana książka, warto mieć ją na uwadze. :)

      Usuń
  19. Uwielbiam serial "Wikingowie" więc i pewnie książka w tej tematyce powinna mi przypaść do gustu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serialu jeszcze nie oglądałam, zostawiam na wakacyjny przegląd serialowy. :)

      Usuń
  20. Chyba czas dowiedzieć się czegoś więcej o historii Skandynawii ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolejna publikacja, która mi to umożliwiła, z innej perspektywy, bardzo ciekawie. :)

      Usuń
  21. Och, Izabelo! Muszę poznać tę książkę - to kolejna nęcąca pozycja, którą mi pokazujesz <3

    Wikingowie to wspaniała, szlachetna rasa, której system religijny i społeczny fascynuje mnie od dawna. Trudno jednak znaleźć publikację, która nie zaatakuje nas gęstwą naukowych terminów, lecz - jak widzę - to możliwe. Niezmiernie intryguje mnie kwestia ornamentyzacji otoczenia przez dzielnych wojowników, zazwyczaj postrzeganych jako barbarzyńskie plemiona, szerzące spustoszenie. Kiedy spoglądam na misterne ozdoby wzbiera we mnie jakaś fala tkliwości dla wojowniczego, lecz przecież bynajmniej nie surowego Piękna... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest coś surowego a zarazem pięknego w historii dawnych Skandynawów, interesująco jest się w nią zagłębiać, bardzo satysfakcjonujące poznawanie przeszłości. :)

      Usuń
  22. Oj to musi być ciekawa lektura. Wikingowie to bardzo interesujący temat, uwielbiam serial Vikings, byłam też w Norwegii i Szwecji gdzie miałam okazję zetknąć się na żywo z tym co po sobie zostawili :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że uda mi się kiedyś zajrzeć do muzeów poświęconych tej tematyce, z bliska przyjrzeć się odnalezionym artefaktom, poczuć ten dreszczyk przeszłości. :)

      Usuń
  23. O rany, marzę o tej książce! Jeśli lubisz te klimaty to serdecznie polecam Ci książki prof. Leszka Słupeckiego. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie omieszkam i po nie sięgnąć, zapowiada się interesująco. :)

      Usuń