czwartek, 23 marca 2017

STRAŻNICY ŚWIATŁA Abby Geni

"Za każdym razem, gdy coś pamiętamy, zmieniamy to. Taka już natura naszego mózgu... Jedyne pewne wspomnienia, jak sądzę, to te, które zostały utracone. To te mroczne zakamarki umysłu. Nieotwarte, niedotykane, nienaruszone."

Bardzo przyjemne i zajmujące zaczytanie, trudno oderwać się od misternie i z wdziękiem opowiadanej historii. Powieść osadzona w niezwykłym zabarwieniu grozy, intrygującym wątku kryminalnym, ma w sobie coś niezwykłego, uroczy magnetyzm słów i silną sugestywność obrazów. Dzika natura zakątka leżącego na krańcu świata, surowość krajobrazu z przewagą ostrych szarych granitowych skał, izolacja od wydarzeń współczesnej cywilizacji, ekologiczne aspekty, mglisty wyspiarski klimat, ograniczona przestrzeń z charakteryzującą ją niepokojącą legendą. I doskwierająca samotność, pośród wycia wiatru, łomotu fal, przenikających po niebie ptaków, wylegujących się na brzegu fok, krążących wokół wysp wielorybów i rekinów.

Autorka ciekawie wykreowała postać głównej bohaterki, jej silne przywiązanie do przeszłości, niemożność oderwania się od bolesnych wspomnień, poszukiwanie pociechy i ukojenia w licznych podróżach po kontynentach. Z jednej strony osoba, którą łatwo zranić i skrzywdzić, a z drugiej strony obdarzona wielką walecznością i determinacją. Darzymy ją sympatią, zrozumieniem, chętnie współodczuwamy radości, smutki, wahania, rozterki i zmagania. Miranda, fotograf przyrody, pasjonat utrwalania piękna natury, przybywa na roczny pobyt na Wyspy Farallońskie, zwane także Wyspami Umarłych, będące zatopionym w wodzie łańcuchu górskim, leżącym niedaleko wybrzeża kalifornijskiego. Wspólnie z sześcioma biologami decyduje się na życie w odosobnieniu, aby obserwować dzikie zwierzęta i zdobyć zachwycające ich zdjęcia.

Kontakty Mirandy z naukowcami wydają się podszyte nie tylko tajemnicami, mrocznymi nastrojami, ale również intensyfikującym się zagrożeniem i strachem. Wśród tak małej i zamkniętej społeczności, pozbawionej nawet podstawowej prywatności, musi dochodzić do konfliktów i sporów, jednak w pewnym momencie przybierają one dziwny i zaskakujący scenariusz. Ponure tragedie zdają się znaczyć już nie tylko historię wyspy, ale również jej nielicznych mieszkańców. Atmosfera zagęszcza się, przemoc wysuwa się na pierwszy plan, śmierć nie do końca wydaje się być przypadkowa, gra pozorów wciąga każdego uczestnika zdarzeń, zaś zaufanie staje się deficytowym towarem. Nie brakuje jednak wplecionych w absorbującą fabułę ciepłych, romantycznych i marzycielskich nut, głębokiej więzi i szacunku człowieka wobec przyrody, wpasowania w naturalny cykl życia ekosystemu. Porywający debiut, zdecydowanie wart poznania, gdyż zapewnia satysfakcjonujące przeżycie czytelnicze.

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller, 320 stron, premiera 10.03.2017, tłumaczenie Marcin Rusnak
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Kobiecemu. :)

57 komentarzy:

  1. Ooooo bardo ciekawy pomysł i musi wciągać :) Dziękuję za recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejna świetna recenzja. Bardzo mnie zaintrygowałaś. Koniecznie muszę przeczytać tę książkę. A co do wspomnień one naprawdę potrafią płatać figle, wiem sama po sobie. Doświadczyłam wiele w tej kwestii, jeśli chodzi o mojego synka. Z przyjemnością przeczytam, jak to wygląda w tym rekomendowanym przez Ciebie debiucie literackim :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja również tego doświadczyłam, pamięć człowieka może być bardzo ulotna, potrafi zniekształcać obraz wspomnień. :) Fascynujących chwil spędzonych z tą książką. :)

      Usuń
  3. Bardzo się cieszę, że tak wysoko ją oceniłaś! Też czekam na ten tytuł :D Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zastanawiałam się również nad tą książką i... teraz jeszcze większą mam na nią ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawa propozycja czytelnicza, więc warto po nią sięgnąć. :)

      Usuń
  5. Jak zwykle wspaniała recenzja którą zachęca do sięgnięcia po kolejną lekturę ☺

    OdpowiedzUsuń
  6. Olga z Wielkiego Buka napisała o tej ksiażce, że to najlepsza pozycja 2017 roku i tym sposobem wzbudzila moj sceptycyzm w stosunku do niej. 2017 rok dopiero się zaczyna, a tu już takie słowa... Dzięki Bogu przeczytałam Twoją recenzję i teraz wiem, że zainteresuje się tą książką w przyszłości. Szczególnie pociąga mnie wyspiarski klimat. Jestem ciekawa co wyszło autorce z tej historii. Świetnie, że tu wpadłam, dzięki za recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dziwię się, że książka zrobiła ogromne wrażenie, nie odebrałam jej aż tak oszałamiająco, jednak niewątpliwie jest to porywająca powieść, mocno wyspiarski klimat, spora dawka tajemnic i ten kryminalny dreszczyk emocji. :)

      Usuń
  7. Izabelo często czytam Twoje recenzje, zżera mnie ciekawość, któż to ukrywa się pod zdjęciem końskiego konia i tak pięknie pisze o książkach...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pasjonatka książek z różnych gatunków. ;) Ściskam serdecznie. :)

      Usuń
  8. Kolejna pozytywną recenzja tego tytułu, mnie klimat tej książki nie do końca przekonuje. Główna bohaterka i jej kontakty z biologami nie wzbudza póki co mojej większej uwagi, może skusze się w przyszłości:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba dać jej szansę się zaprzyjaźnić, ma w sobie moc przyciągania uwagi. :)

      Usuń
  9. Bardzo mi się podoba pomysł na tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Cały maj mam wolny - coś czuje, że nie zdążę przeczytać wszystkich książek, które mam na liście... Zaintrygował mnie Twój opis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to jest urok wspaniałych przygód czytelniczych, wciąż podsycają nasz apetyt na te książkowe podróże. :)

      Usuń
  11. Intryga brzmi bardzo ciekawie, jestem zaintrygowana relacją głównej bohaterki z biologami i tego, jak wygląda jej życie wśród tej złowrogiej i potężnej natury. ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Właśnie dzisiaj rano słuchałam Wielkiego Buka na Youtubach (po komentarzach u góry widzę, że nie tylko ja), która bardzo entuzjastycznie podeszła do tej książki. Aż zachciało mi się samej przekonać. U Ciebie widzę bardziej stonowanie, ale wciąż dobra ocena. Może, może:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść potrafi zauroczyć, chętnie poddałam się jej wyspiarskiemu klimatowi. :)

      Usuń
  13. Jak trudno oderwać się od czytania, to muszę też sięgnąć po książkę:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo podoba mi się ten wątek odosobnienia oraz naukowy, nie wiem czy poradziłabym sobie z wątkiem kryminalnym, ale pozycja niewątpliwie warta zapamiętania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością byś sobie poradziła, bardzo interesująco jest prowadzony. :)

      Usuń
  15. Mam nadzieję, że uda mi się przeczytać tę książkę, bo już od kiedy pojawiła się w zapowiedziach wydawnictwa wydała mi się interesująca :)

    Pozdrawiam
    www.myfairybookworld.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  16. Zaintrygowałaś mnie. Okładka cudowna, zapisuję na listę do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam zatem na wrażenia po przeżyciu tej czytelniczej przygody. :)

      Usuń
  17. Ostatnio o tej książce było bardzo głośno. Jako, że ze mnie po raz kolejny wyszła okładkowa blachara muszę przyznać, że już sama okładka niezmiernie mnie kusiła, a Twoja recenzja jeszcze bardziej pobudziła mój czytelniczy "Apetyt" na tę pozycję.

    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A widzisz, mnie okładka do końca nie przekonała, ale doceniam zamysł takiej jej właśnie odsłony. :)

      Usuń
  18. Zachęcająca recenzja, poszukam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Skusiłaś! Widziałam już tę książkę, ale jakoś niespecjalnie interesowałam się tematyką, a tu proszę - warto. Przeczytam na pewno. Dziękuję za polecenie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Gdzieś mi już śmignęła przed oczami ta okładka, ale jakoś nie zwróciłam na książkę większej uwagi. Dopiero ty mnie zaintrygowałaś. Może kiedyś, gdy będę miała więcej czasu... :)
    Pozdrawiam! http://bookwormss-world.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Tajemnice, mrok, zagrożenie- wszystko, co uwielbiam, a na co w ostatnim czasie mam wielką ochotę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Rzeczywiście pożerasz książki :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Groza i wątek kryminalny to to, co lubię w książkach najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Czytam na temat tej książki, wiele bardzo różnych opinii więc chyba sama musze przeczytać i zadecydować :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo lubię cytaty, które umieszczasz na początku każdej recenzji.
    Otwierają głowę, inspirują i pozostawiają w umyśle czytelnika coś, co w mojej branży (reklamowej) nazywane jest "efektem wow" :)

    Na przykład to zdanie - aż kipi od inspiracji :)
    [przynajmniej tak je odbieram]:

    "Za każdym razem, gdy coś pamiętamy, zmieniamy to."

    OdpowiedzUsuń
  26. Mam już u siebie i nie mogę się doczekać swojej opinii po przeczytaniu. Mam tylko nadzieję, że okaże się warta szumu, jaki wokół niej powstał! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się podobała i to bardzo, a to jest dla mnie najważniejsze, kiedy sięgam po przygodę czytelniczą. :)

      Usuń
  27. Natychmiast poczułam więź z Mirandą - nie wiem, czy to dla splotu jej wrażliwości i niezłomności, czy też po prostu jej trudnych zmagań z przeszłością. Wydaje mi się, że ucieczka przed widmem minionych wydarzeń jest niemożliwa, pozostaje więc jedynie walka - niekoniecznie obarczona brzemieniem wyrzeczenia się przeszłości, ale jej akceptacji. Czasami potrzebujemy wytłumaczyć samym sobie, że pewne zdarzenia zdeterminowane były okolicznościami, że nawet nasza wina, nie pozostaje przynależna tylko nam, choć wykwita plamą skrupułów...

    Zainteresowała mnie również atmosfera izolacji, eskalacja przemocy, podejrzeń, rozpraszających pozory i motyw podglądanej Natury :)

    Dziękuję, Izabelo, za rekomendację! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Autorka ciekawie poruszyła kilka aspektów w tle fabuły, nasunęły mi one kilka pytań, na które z przyjemnością szukałam odpowiedzi. :) Jestem przekonana, że Tobie też się ta książka spodoba. :) Fascynującego zaczytania i oczywiście czekam na wrażenia. :)

      Usuń
  28. I znowu mnie zaciekawiłaś. ;) Tu jeszcze robotę robi zdecydowanie świetna okładka - przyciągająca wzrok i aż wołająca, żeby sprawdzić treść. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę wciągające zaczytanie z dreszczykiem, oprawione w mroczny wyspiarski klimat. :)

      Usuń
  29. baaardzo chętnie sięgnę, fabuła jest intrygująca :-)

    OdpowiedzUsuń