środa, 22 marca 2017

MILCZENIE Shūsaku Endō

"Za tym złowrogim spokojem morza czuję milczenie Boga: wydaje mi się, że Bóg milczy z założonymi rękoma, słysząc ludzki lament."

Znakomicie ukazane gwałtowne i brutalne zderzenie dwóch cywilizacji i wypełniających je wartości religijnych. Książka niesamowicie wciąga, zapewnia intensywne przeżycia, skłania do wielowątkowych refleksji, pozostawia czytelnika z wciąż otwartym pytaniem o istnienie boga. Sugestywnie, przejmująco, dramatycznie, z dynamicznym rytmem prowadzącym po scenariuszu zdarzeń, przy czym dysponującym także sporo przestrzeni na pogłębione przemyślenia. Bezwzględna walka władz siedemnastowiecznej Japonii z chrześcijaństwem, polityka represji uzasadniona poczuciem zagrożenia wobec spójności kraju, szeroka skala stosowania okrutnych fizycznych i psychicznych tortur. Fakty, ówczesne wydarzenia leżące u źródeł opisywanej historii, ukazane z dbałością o spójność wyrazistych obrazów i przenikliwość emocjonalnego wydźwięku. Losy prawdziwych postaci poddane literackiemu przetworzeniu wywołują ogromne wrażenie, a psychologiczne portrety silnie przekonują. Podobało mi się zastosowanie różnych form prowadzenia narracji, co bardzo ubarwiło i zintensyfikowało odbiór fabuły. Wspaniała powieść, wymagająca, ale równocześnie pozostawiająca z poczuciem dużej satysfakcji czytelniczej.

Trzej portugalscy misjonarze dostają się potajemnie do Japonii w poszukiwaniu swojego mistrza i mentora, ojca Cristóvão Ferreira, który po dwudziestu latach oddanego tworzenia wspólnoty chrześcijańskiej rzekomo dokonał aktu apostazji. Z zaangażowaniem śledzimy silne wątpliwości, intensywne wahania i żywiołowe rozterki ogarniające jednego z jezuitów, Sebastião Rodriguesa, dla którego kapłaństwo w zasadniczym stopniu nadało sens życiu. Wystawiony na wyjątkową próbę wiary wpada w coraz większą niepewność, poczucie wstydu, wszechogarniające cierpienie. Narastający konflikt wewnętrzny, konieczność dokonywania trudnych wyborów, wydają się nieuchronnie wiązać z klęską i porzuceniem wyznawanych wartości. Jak długo zdoła opierać się niebezpiecznym podszeptom, potężnym naciskom, negatywnemu przykładowi niesionemu przez ceniony autorytet, utraconej ufności, okrutnego milczenia boga wobec ludzkiego cierpienia? Jak daleko odejdzie od wyśnionych marzeń związanych z poświęceniem i wytyczonej wymagającej ścieżki życia? Czy wciąż cieszyć się będzie szacunkiem w oczach swoich i innych? Czy wobec silnych represji pozostanie w zgodzie z sobą, a w tym wypadku gotów będzie zginąć śmiercią męczeńską? Czy też metodą kolejnych ustępstw powoli zacznie zbliżać się do nieuchronnej moralnej katastrofy, wyrzeczenia się istoty wiary, skorzystania z obietnicy swobodnego życia?

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura piękna, 284 strony, premiera 23.01.2017 (1966), tłumaczenie Izabela Denysenko
Książkę "Milczenie" zgarnęłam z półki "bestsellery". :)

80 komentarzy:

  1. Świetny post, możliwe że przeczytam 💖 zachęcił mnie ten artykuł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, bo książka warta, aby ją dostrzec. :)

      Usuń
  2. Słyszałam o tej powieści i naprawdę mam ochotę ją przeczytać. Twoja recenzja mnie tylko utwierdziła w tej decyzji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie w moim guście, choć na pewno znajdzie wielu zwolenników :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Teraz i ja mogę film obejrzeć, ale za jakiś czas, teraz jeszcze mocno książkę mam w pamięci. :)

      Usuń
  5. Świetna recenzja, jednak chyba tym razem nie dlamnie ta pozycja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkiem możliwe, trzeba poszukiwać tego, co aktualnie nasza dusza potrzebuje. :)

      Usuń
  6. Coś dla mnie, wpisuję na listę, która pęka w szwach, ale co tam, dla dobrej lektury warto :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właściwe podejście do sprawy. :) Pozdrawiam ciepło. :)

      Usuń
    2. na dobrą książkę zawsze znajdzie się czas i miejsce na półce :-)

      Usuń
  7. Z tej lektury można się pewnie sporo dowiedzieć o historii Japonii

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wybrany aspekt jak najbardziej, choć już upolowałam kolejną ksiązkę poświęconą tej tematyce. :)

      Usuń
  8. Książka nie w moim typie, ale z tego co piszesz wydaje się interesująca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początkowo też miałam obawy czy mnie ta historia zainteresuje, ale okazało się, że bezpodstawne, warto słuchać podszeptów intuicji czytelniczej. :)

      Usuń
  9. Przeczytam, może i siebie w ten sposób uratuję od moralnej katastrofy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym z pewnością poległa w takich dylematach, z jakimi przyszło zmierzyć się głównemu bohaterowi. :)

      Usuń
  10. Choć to raczej książka nie dla mnie, znam kilka osób, którym z pewnością ją polecę :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Kupiłem dawno, ale nie mam czasu się za nią zabrać :(

    OdpowiedzUsuń
  12. O, zapowiada się świetnie. Szukałam właśnie czegoś ciekawego na prezent i widzę że znalazłam 🙂

    OdpowiedzUsuń
  13. Ponoć fajna, książka, ponoć fajny film, ale mimo sympatii do aktora, nie potrafię się do tego tematu przekonać :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Cieszę się, że i ty polecasz! Muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  15. To jedna z tych książek, które mnie kuszą i odrzucają jednocześnie. Spróbuję, bo po Twojej recenzji widzę, że to może być naprawdę coś dobrego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dałam się wciągnąć w świat książki, nie żałuję. :)

      Usuń
  16. Brzmi świetnie i totalnie w moim typie, a skoro oceniasz ją w kategorii "koniecznie przeczytaj" to ja ją muszę rzeczywiście koniecznie przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Brzmi ciekawie! Najpierw przeczytam książkę, a później pewnie obejrzę film. Tak dla porównania :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Krótko, zwięźle i na temat. Takie recenzje są najlepsze. Na pewno o wiele lepiej najpierw przeczytać książkę, a dopiero potem obejrzeć film.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Choć czasami zdarza mi się odwrotnie, ale to wówczas, kiedy nie wiem, że jakaś książka kryje się za filmem. :)

      Usuń
  19. moja koleżanka bardzo zachwalała tę książkę:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Chyba jednak nie moje klimaty, więc daruję sobie zarówno wersję książkową, jak i filmową. ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie namawiam, bo każdy wybiera to, co mu jest aktualnie potrzebne. :)

      Usuń
  21. Na książkę raczej się nie skuszę, ale film chętnie obejrzę.

    OdpowiedzUsuń
  22. Jestem bardzo ciekawa tej książki, również ze względu na wiarę. Sama opowieść może być niezwykła. Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zasadzie nie ma wygranych po żadnej ze stron. I to też w pewien sposób wstrząsa. Fanatyzm religijny i poczucie zagrożenia.

      Usuń
  23. Izabelo, Twoje wrażenia z lektury wyzwoliły we mnie gwałtowne emocje i mnóstwo pytań, a jeżeli już Twoja relacja jest tak oddziałująca, jaka musi być sama książka? :)
    Wielotorowość narracji, pozwalająca zbliżyć się do bohaterów i świata, do którego trafili, odmienność, poszukiwania i próby zachowania samego siebie, a do tego czytelnicza świadomość, że fabuła tkana jest z przędzy autentycznych biografii...

    Dziękuję Ci za wskazanie tej cennej pozycji. Z pewnością będę jej poszukiwać, ponieważ z miejsca stała się moją lekturą obowiązkową. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Intuicyjnie czułam, że to książka dla mnie, bardzo dobrze, że po nią sięgnęłam, bardzo dobra przygoda czytelnicza. :)

      Usuń
  24. Jeden z bardziej lubianych przeze mnie aktorów na okładce :)
    Książka mnie zainteresowała, więc zapisuję tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo cenię sobie książki, które pokazują prawdziwą naturę człowieka, które dalekie są od jego idealizowania i raczej koncentrują się na jego wewnętrznych dylematach czy nawet przemianie. Z chęcią sięgnę po książkę:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tych ludzkich słabościach też jest pewien rytm, schemat, obraz, ciekawie jest się w nie zagłębiać. :)

      Usuń
  26. O filmie słyszałam, ale o książce nie. Właściwie nie wiem jeszcze na co się skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Zdecydowanie nie dla mnie :P Za dużo religii w tym wszystkim :P

    OdpowiedzUsuń
  28. To może być bardzo ciekawa lektura...

    OdpowiedzUsuń
  29. Brzmi ciekawie. Będę mieć na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Przyznam szczerze, że początkowo byłam sceptycznie nastawiona zarówno do książki, jaki samego filmu, ponieważ to kompletnie nie moje klimaty, ale po Twojej recenzji jestem zdecydowana dać szansę obu! Chociaż zacznę pewnie od książki!

    pozdrawiam,
    JN

    http://live-and-let-read.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też początkowo pojawiły się lekkie obawy, ale później zostały szybko rozwiane, warto po książkę sięgnąć. :)

      Usuń
  31. Fajnie napisana recenzja, ale "nie moja bajka". Zaproponuje ją bratu o ile jej jeszcze nie przeczytal. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  32. Oglądałam film oparty na scenariuszu taj książki i przyznam, że chętnie sięgnę po nią. Twoja recenzja jak zwykle doskonale napisana. Przymierzam się, aby napisać choć kilka recenzji, ale jeszcze tego nie robiłam. Może czas spróbować :), a przyznam że jesteś moją guru w tej kwestii :) Dziękuję i pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa, bardzo cieszą. <3 Z ogromnym zainteresowaniem będę wczytywać się w Twoje recenzje. Już nie mogę się ich doczekać. tak pięknie piszesz o podróżach. :)

      Usuń
  33. Po pierwsze czytasz z prędkością światła! A po drugie, nie byłam zainteresowana tą książką, a po Twojej recenzji wylądowała na mojej liście ;) Strach Cię odwiedzać :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam czytać, wciąż się czuję nienasycona przygodami czytelniczymi. :) A tę książkę polecam. :)

      Usuń
    2. Ja też uwielbiam czytać i każdą wolną chwilę spędzam z książką, ale doba jest za krótka, a tych chwil zdecydowanie za mało, czekam na emeryturę, wtedy będę czytała od rana do nocy ;) Miłego dnia, Iza :)

      Usuń
    3. Może faktycznie na emeryturze człowiek będzie miał więcej czasu na czytanie, chyba, że zdominują ją inne zajęcia, jak choćby opieka nad wnukami. ;)

      Usuń
  34. Film oglądałam i choćby dlatego, muszę kiedyś przeczytać książkę. Niestety nie po mojemu, bo kolejność powinna być odwrotna, ale trudno.
    :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Miałam iść na film, ale jakoś nie dotarłam, więc chętnie przeczytam książkę. Ciekawi mnie zarówno Japonia, jak i historia misji chrześcijańskich, więc chętnie poznam tę opartą na faktach opowieść:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że nie sądziłam, że książka tak mi się spodoba. :)

      Usuń
  36. Mam w planach książkę i film. To zdecydowanie wartościowa pozycja :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Jak utrzymuje poziom filmu, to jest to zdecydowanie pozycja warta uwagi!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Filmu jeszcze nie oglądałam, więc nie mogę dokonać porównania, ale książka bardzo mnie wciągnęła. :)

      Usuń
  38. trochę klimat dla mnie za ciężki, ale bardzo mnie kusi, czas na trochę dojrzalszą literaturę :-)

    OdpowiedzUsuń