wtorek, 28 marca 2017

KONKLAWE Robert Harris

"Pewność jest wielkim wrogiem jedności. Pewność jest śmiertelnym wrogiem tolerancji."

W znakomitym stylu napisana książka, wciągającym, pozwalającym na mocne zaczytanie, płynne wędrowanie poprzez wątki i niecierpliwe wyczekiwanie na trzymający w napięciu finał. Może niedokładnie takiej właśnie fabuły się spodziewałam, jednak podana przez Roberta Harrisa intryga pobudza wyobraźnię, porywa wartkim rytmem i pozwala cieszyć się dobrą przygodą czytelniczą. Mieszanka ciekawie prowadzonego thrillera, wzbogacona owianą tajemnicami sensacją, psychologicznym studium ludzkich słabości i politycznym suspensem przenikającym watykańskie mury.

Blisko dwustu kardynałów z całego świata przyjeżdża do Watykanu, aby po śmierci papieża Franciszka, opowiadającego się za ideą ubogiego Kościoła, dokonać wyboru najpotężniejszego przywódcy duchowego. Jacopo Lomeli, dziekan Kolegium Kardynalskiego, odpowiedzialny za organizację konklawe, wyłania się jako główny bohater powieści. To dzięki jego relacji, wypełnionej cechującym go opanowaniem, powagą, dostojeństwem, niewzruszonością i odpowiedzialnością, dowiadujemy się, co dzieje się za zamkniętymi drzwiami Kaplicy Sykstyńskiej i w pokojach Domu Świętej Marty. Bacznie obserwujemy silne i gwałtowne starcie wyłaniających się frakcji w religijnej społeczności naprzemiennie dominujących nad sobą w wyścigu po prestiżowe zwycięstwo, choć nie unikniemy też chwil lekkiego przestoju i monotonii wynikających z wielokrotności podobnych form scenicznych budowanej intrygi.

Jednak wielokrotnie zaskoczeni zostajemy obrotem spraw. Kiedy odnosimy wrażenie, że już zdołano wyznaczyć triumfatora konklawe, natychmiast pojawiają się nowe odsłony manipulacji, spisków i prowokacji, które raptownie zmieniają kierunek toczącej się historii. W zasadzie każdy scenariusz zdarzeń wydaje się prawdopodobny w świetle odkrywanych stopniowo prawd, knowań, machinacji, kryzysu wiary i pragnienia władzy. I choć wytypowanie przeze mnie prawdopodobnego zwycięzcy okazało się prawidłowe, to jednak wydźwięk sukcesu nowego papieża zawiera niespodziewany i jakże prowokujący pierwiastek. Za którą wizją Kościoła opowiedzą się ostatecznie kardynałowie? Czyż najpodlejsze grzechy nie są często popełniane z najbardziej wzniosłych pobudek?

4.5/6 - warto przeczytać
thriller, 336 stron, premiera 15.03.2017, tłumaczenie Andrzej Szulc
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros. :)

64 komentarze:

  1. Cały opis prezentuje się ciekawie, kolejna pozycja dopisana do listy "Przeczytać" ;)
    Pozdrawiam Cię serdecznie, Izo ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dałam się książce wciągnąć, mam nadzieję, że i Tobie się spodoba. :)

      Usuń
  2. Jestem ciekawa czy nie nudziłaś się przy czytaniu tej książki? Jest ekscytująca?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W znakomitym stylu napisana książka, wciągającym, pozwalającym na mocne zaczytanie, płynne wędrowanie poprzez wątki i niecierpliwe wyczekiwanie na trzymający w napięciu finał.

      Usuń
  3. U Ciebie prawdziwa kopalnie wiedzy o nowych propozycjach książkowych. Zawsze zaglądam i znajduję coś dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, fascynujących podróży z książkami. :)

      Usuń
    2. Myślę, że to jedna z tych książek w których można się zaczytać.

      Usuń
  4. Zachęcające! Bardzo rzadko czytam thrillery, ale ten mnie kusi ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. "Blisko dwustu kardynałów z całego świata przyjeżdża do Watykanu, aby po śmierci papieża Franciszka..."

    Czy chodzi o obecnego papieża, czy to tylko przypadkowy zbieg okoliczności?

    OdpowiedzUsuń
  6. Po serialu "Młody papież" książka z pewnością przyciąga czytelników. Zresztą po książce i filmie Browna tajemnice Kościoła znów stały się ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  7. Też prawidłowo wytypowałam zwycięzcę ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta książka intryguje mnie odkąd zobaczyłam ją w zapowiedziach, studium psychologiczne ludzkich słabości? Zaciekawiłaś mnie, chętnie przeczytam :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Intrygującego zaczytania, czekam na wrażenia. :)

      Usuń
    2. oo, też jestem zaciekawiona, moze ta książka doczeka się przeczytania ;-)

      Usuń
  9. OOoo często mijam bilbordy z reklamą tej książki i bylem ciekaw twojej opinii :) Nie zawiodłem się :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie do tej historii nie ciągnie, ale książkę kupiłam dla mamy :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wojciech Chmielarz bardzo poleca tę książkę. Więc choć początkowo byłam do niej sceptycznie nastawiona, po tamtej opinii i takiej recenzji jak Twoja, jednak wrzuciłam ją na listę książek do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciągnęła mnie w ten fikcyjny? świat tajemnic i manipulacji. :)

      Usuń
  12. Nie czytałam podobnej powieści, więc chętnie zmierzę się z tym tematem. Jestem też ciekawa czy prawidłowo wytypowałabym głowę Kościoła :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam ją na swojej liście do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  14. To już kolejna pozytywna opinia o tej książce, którą przeczytałam. Tym bardziej zostawiam ją na liście lektur obowiązkowych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieco inny thriller niż te co ostatnio czytałam, lubię takie klimaty, więc nie mogłam się na niego nie skusić. :)

      Usuń
  15. Nie znałam tego autora, ale myślę, że chętnie zapoznam się z jego twórczością

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto, świetny relaks z książką w ręce, podszyty dreszczykiem, interesujące zaczytanie. :)

      Usuń
  16. Jestem bardzo ciekawa tej książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam wrażenie, że to coś "pomiędzy" Danem Brownem, a Umberto Eco - więc przypuszczam, że przypadłoby mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Thiller to zdecydowanie nie moja bajka, ale ta książka mnie jakoś przyciąga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba zatem posłuchać podszeptów czytelniczej intuicji. :)

      Usuń
  19. Podoba mi się tematyka i umiejscowienie akcji. Chętnie po ten tytuł sięgnę. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Jestem niesamowicie ciekawa tej książki - po pierwsze ze względu na intrygującą tematykę, a po drugie ze względu na wiele zachęcających opinii. Mam nadzieję, że spełni moje oczekiwania :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Takie książki to ja mogę czytać :)
    Mijam codziennie jej reklamę w metrze - chyba pora wybrać się do księgarni.

    OdpowiedzUsuń
  22. Zapisuję na listę książek do przeczytania. Zapowiada się interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  24. Zapisuję na listę książek do przeczytania. Zapowiada się interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  25. Czekałam na nią ;) Jeszcze też poczekam z przeczytaniem, ale już sobie ostrzę ząbki :) "najpodlejsze grzechy popełniane z najbardziej wzniosłych pobudek" - jakież to prawdziwe w świecie po prostu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na tego typu książki zawsze dam się skusić. :) Satysfakcjonującego zaczytania. :)

      Usuń
  26. Upewniłaś mnie, że dobrze zrobiłam, zamawiając sobie ten tytuł u "Zajączka". Skusił mnie ostatnio w Świecie Książki i posunęłam się do całkiem niedelikatnej sugestii, że chciałabym ją dostać w prezencie:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój zajączek też został dobrze poinformowany o propozycjach czytelniczych, które sprawią mi radość. :)

      Usuń
  27. Zaskakujący pomysł na osadzenie fabuły za nieprzeniknionością watykańskich murów i prawdopodobieństwo mozliwych wydarzeń po raz kolejny uświadomiło mi, jak małą jeszcze jest moja wyobraźnia, ponieważ nigdy nie zastanawiałam się nad tego rodzaju powieściami :) Podobnie, nigdy nie sięgałam też po dzieła z dorobku samego Harrisa, chociaż wielokrotnie czytałam opinie na temat autora.
    Przypuszczam, że jako studium psychologiczne jest to pozycja bardzo wartościowa. Co więcej - Twoje pytanie, domykające recenzje, skłoniło mnie do głębokiego zamyślenia. Rzeczywiście, czy szlachetność intencji nie zostaje w konsekwencji przekuta na zbrodnię?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka świetnie wpasowała się nie tylko w mój gust czytelniczy, ale także w klimat ostatnio prowadzonych ze znajomymi dyskusji i przyszłości Kościoła. :)

      Usuń
  28. Mimo tego znakomitego stylu i wciągającej akcji ja jakoś ciągle nie jestem przekonana. Kusi mnie to porządne skupienie na psychologii, ale fabularnie mam wrażenie, że to nie do końca moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. najlepiej samemu się przekonać, mnie ta przygoda czytelnicza spodobała się. :)

      Usuń
  29. Ta książka na początku, kiedy ją zobaczyłam wywołałą we mnie wielkie "Woooow", potem jakoś tak mój zapał opadł, bo przypomniałam sobie, ze przecież ja nie lubię tego typu thillerów. Czeka na swoją kolej na czytniku i obawiam się, że poczeka jeszcze troszkę, chociaż przyznaję, że dzięki Twojej recenzji jestem teraz ciut bardziej zainteresowana tym tytułem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko w swoim czasie, choć nie ukrywam, że ja nie mogłam się doczekać spotkania z tą powieścią. :)

      Usuń
  30. Lubię takie książki, na ta też zwróciłam uwagę, mam ją w najbliższych planach. Mam nadzieję, że mi się uda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że nie będziesz rozczarowana tą przygodą czytelniczą. Mnóstwo fantastycznych wrażeń, osadzonych w ciekawym klimacie. :)

      Usuń