poniedziałek, 20 marca 2017

PROBLEM TRZECH CIAŁ Cixin Liu

WSPOMNIENIE O PRZESZŁOŚCI ZIEMI tom 1

"Cywilizacja nadal będzie niszczyła wszystkie formy życia na Ziemi oprócz ludzi."

Rzadko mam okazję zapoznać się z fantastyką wywodzącą się z azjatyckiego kontynentu, dlatego z dużym zaciekawieniem sięgnęłam po pierwszy tom serii "Wspomnienia o przeszłości Ziemi". Książka otrzymała prestiżową Nagrodę Hugo za najlepszą powieść dwa tysiące piętnastego roku. Powieść czyta się z zaangażowaniem, wprowadza w nietuzinkowy świat, wypełniony nauką, filozofią, polityką, biznesem, ekologią i akcentami chińskiej historii. A do tego skrajne uczucia bohaterów wobec ludzkiej cywilizacji, poddawanie w wątpliwość humanizmu, pragnienie nawiązania kontaktu z kosmitami, pomimo towarzyszącego mu niewątpliwie ogromnemu zagrożeniu, zagadkowe nieustanne odliczanie, nowe religijne nurty i wojenne nastroje. Wszystko podane w przekonującym stylu, dokładnie przemyślanym, mocno oddziałującym na wyobraźnię czytelnika i nakłaniającym do refleksji. Przyjemne zaczytanie.

Początek dwudziestego pierwszego wieku, seria samobójstw wybitnych chińskich fizyków. Wyjątkowo rozbudowana, wymagająca, tajemnicza i wciągająca gra wirtualna, wywołująca psychologiczny wpływ na jej uczestników. Echa dramatycznych wydarzeń na wyższych uczelniach pod koniec lat sześćdziesiątych będących następstwem proletariackiej rewolucji kulturalnej i zalewającej kraj fali ideologicznego szaleństwa. Niezwykle wpływowa organizacja Granice Nauki zrzeszająca wielu sławnych uczonych. Super tajny projekt badawczy resortu obrony sprzed kilkudziesięciu lat. Intensywne poszukiwania inteligentnego życia pozaziemskiego. Próby rozwiązania problemu grawitacyjnego oddziaływania trzech słońc. A nawet poddawanie w wątpliwość zasadności istnienia i słuszności praw fizyki, a tym samym prawdziwości wyjaśnień podstawowych zależności obowiązujących w przyrodzie. W jakim stopniu umniejszanie zasadności rozwoju nauki może zdeterminować osłabienie cywilizacyjnego postępu?

Ye Wenjie, córka zamordowanego wybitnego profesora fizyki, pomimo ciążących na niej zarzutach o działaniach sprzecznych z oficjalnymi poglądami władzy państwowej, warunkowo rozpoczyna pracę w wojskowej bazie badającej przestrzeń kosmosu. Kilkadziesiąt lat później, Wang Miao, specjalista z zakresu nanomateriałów, uwikłany w politykę, przydzielony do konspiracyjnej misji, spotyka się z tą legendarną już uczoną. Jak zetknięcie się dwóch indywidualności nauki wpłynie na losy świata? Obie kluczowe postaci ciekawie zarysowane, owiane tajemnicami, wciągnięte w teorie spiskowe i morderstwa. Intrygująco prowadzą po współczesnym scenariuszu zdarzeń, jak i retrospekcjach. Niecierpliwie wyczekuję kolejnych tomów tej porywającej serii. Interesuje mnie kontynuacja apokaliptycznej prognozy ludzkości i monumentalnej wizji wszechświata. Czy faktycznie przyczynimy się do zagłady naszego gatunku?

4.5/6 - warto przeczytać
science fiction, 452 strony, premiera 14.03.2017, tłumaczenie Andrzej Jankowski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis. :)

62 komentarze:

  1. Przyznam ze bym prEczytala zwlaszcza ze to azjatycka wersja a ja tam uwielbiAm cos co nie jest znow zachodem^^ pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z niecierpliwością wyczekuję drugiego tomu, liczę, że pewne wątki zostaną pociągnięte z mocnymi akcentami. :)

      Usuń
  2. Brzmi całkiem interesująco :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta książka musi być porywająca. Co prawda, nie mam doświadczenia na polu literatury azjatyckiej, ale przecież od czegoś trzeba zacząć. Problematyka książki wydaje mi się interesująca, a więc z przyjemnością ugoszczę tę pozycję na mojej półeczce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka z pewnością dostarczy wiele satysfakcji czytelniczej. :)

      Usuń
  4. Jak mawiają anglicy: Sounds great!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele elementów tu ze sobą świetnie współgra, interesujące zaczytanie. :)

      Usuń
  5. Może za jakiś czas sięgnę, ale teraz daję pierwszeństwo innym książkom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Porządek na liście musi być, choć czasem warto go przełamać. :)

      Usuń
  6. Kolejny wartościowy wpis u Ciebie, i zachęcająca do przeczytania recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  7. Recenzja tak interesująco napisana, że aż naszła mnie ochota na sięgnięcie po tę książkę. Z reguły nie czytam takiej literatury, jednak skutecznie zachęcasz. Niestety nie mam doświadczenia z fantastyką azjatycką, w ogóle nie czytam ani fantastyki ani książek azjatyckich, ale skoro jest taka dobra - czemu nie! Może nadeszła pora na poszerzenie swoich horyzontów bądź chociażby spróbowanie! :)

    PS. Świetny blog! Bardzo się cieszę, że na niego (przypadkiem) trafiłam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś długo opierałam się fantastyce, ale jak już się do niej przekonałam, to teraz nie wyobrażam sobie, aby się w niej nie zaczytywać. :)

      Usuń
  8. Spojrzenie na świat autora z zupełnie odmiennej od europejskiej kultury. Ale , jak widać w recenzji, wszędzie pogląd na losy naszej planety są podobne.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wygląda na nietuzinkową powieść. Wprawdzie ten gatunek nie jest najchętniej przeze mnie zgłębianym, ale myślę, że dla porywającej i intrygującej historii, mogłabym zrobić wyjątek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Propozycja czytelnicza inna niż większość, przyjemnie spędziłam czas w jej towarzystwie. :)

      Usuń
  10. Lubię czytać postapo i poznawać różne wersje autorów na ten temat...

    OdpowiedzUsuń
  11. brzmi ciekawie, chyba się skuszę w wolnej chwili;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wydaje się być intrygująca i interesująca. Taka inna. Super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, powieść przekonała mnie, chętnie sięgnę po kolejne odsłony. :)

      Usuń
  13. Nigdy chyba nie czytałam „azjatyckiej fantastyki", a brzmi naprawdę ciekawie. Masz wielki dar do pisania o książkach - uwielbiam czytać Twoje recenzje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję za miłe słowa, moje wrażenia po przeczytaniu książek są odbiciem fascynujących przygód. :)

      Usuń
  14. Fantastyka, nauka, nowe religie... Brzmi nietuzinkowo. Zapowiada się całkiem niesztampowa fabuła. Może przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka, na którą z pewnością warto zwrócić uwagę. :)

      Usuń
  15. O, z taką książką się chyba nie spotkałam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo ciekawy pomysł na książkę. Zapoznam się z nią również ze względu na to, że została nagrodzona.

    OdpowiedzUsuń
  17. Smierc naukowcy, odkrycia, i trzymająca fabuła, to musi być lektura, ktora zapada na długo w pamieci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ciekawy sposób skłania do refleksji, nawiązuje do myśli naukowych, podaje intrygujący scenariusz zdarzeń. :)

      Usuń
  18. Gdzieś mi umknęła ta powieść a szkoda, bo chętnie dałabym się na nią namówić :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zastanawiałam się nad zamówieniem tej powieści, ale jednak zrezygnowałam. Jeśli chodzi o fantastykę, to chyba wolę najpierw sięgnąć po klasykę, a później nadrabiać nowe książki z tego gatunku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klasyka już za mną, więc w naturalny sposób rozglądam się za czymś nowym. :) Ta powieść zawiera w sobie wiele elementów nawiązujących do dawnej fantastyki. :)

      Usuń
  20. Widzę, że dużo się dzieje w tej książce :) Rzadko sięgam po książki w tematyce postapokaliptycznej, ale jeśli już, to zazwyczaj trafiają w mój gust, ale z drugiej strony te wizje zagłady Ziemi trochę mnie przerażają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jestem bardzo ciekawa, jak dalej potoczą się losy gatunku ludzkiego w tym wydaniu. :)

      Usuń
  21. Jak rozumiem, akcja toczy się w Chinach. Choćby z tego względu chętnie przeczytam:)do tego nieco polityki, intryg i nauki, Jestem na tak:)

    OdpowiedzUsuń
  22. Może się skuszę w wolnej chwili ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Od początku wydawało mi się, że ta książka może być tą ciekawą i wartą przeczytania. :) Dziękuję za potwierdzenie! :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Kusisz. Lubię poznawać azjatycką literaturę - często bardzo się ona różni od naszej. Dlatego przy okazji chętnie poznam i ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tej azjatycki klimat bardzo ciekawie w niej przebija się. :) Satysfakcjonującego zaczytania. :)

      Usuń
  25. Ciekawy tytuł, nie powiem, że nie :D Uwielbiam tajne projekty i morderstwa, a zwłaszcza połączone :D Chyba sięgnę po tę książkę - kilkakrotnie już mi mignęła, więc chyba muszę się nad nią pochylić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam na wrażeniu po zapoznaniu się z tą przygodą czytelniczą. :)

      Usuń
  26. Tym razem nie dla mnie, ale nie pogardziłabym, gdyby wpadła w moje ręce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może pojawi się okazja do czytelniczej wędrówki po "Problemie trzech ciał". :)

      Usuń
  27. Azjatycka fantastyka brzmi intrygująco, ale chyba sobie daruję. Obawiam się, ze ta wersja apokalipsy do mnie nie przemawia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie w pewien sposób przekonuje, choć nie ukrywam, że wyczekuję dalszego rozwoju akcji. :)

      Usuń
  28. Nie słyszałam o tej książce :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Niestety, mam ogromne zaległości w sferze literatury azjatyckiej. Sama się sobie dziwię, ponieważ kultura azjatycka mnie fascynuje od bardzo dawna, więc pozostaje mi działanie i nadrabianie zaległości ;)

    "Problem trzech ciał" wydaje się być pozycją atrakcyjną przez wzgląd na swoją złożoność i z pewnością czymś więcej, niż tylko powieścią z gatunku science fiction. rzeczywiście, to intrygujące, na ile sceptycyzm jest w stanie podważyc racjonalne fundamenty i osłabić zapędy innowacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnóstwo ciekawych wątków zostało w tej powieści poruszonych, cieszę się, że miałam okazję rozpocząć tą podróż po "Wspomnieniach o przeszłości Ziemi". :)

      Usuń