niedziela, 9 maja 2021

HISTORIA KOMUNIZMU NA ŚWIECIE. KACI

THIERRY WOLTON

HISTORIA KOMUNIZMU NA ŚWIECIE tom 1 

"Sprawujemy dyktaturę proletariatu, władzę terrorystyczną."
Włodzimierz Iljicz Lenin


Zastanawiałam się, czy sięgnąć po książkę, mega cegła jak przystało na zakres omawianej tematyki, a w planach wydawniczych jeszcze dwie będące jej kontynuacją. Lecz dałam przekonać się nietypowemu ujęciu historii komunizmu na świecie. Na studiach socjologicznych i ekonomicznych należałam do roczników zmuszonych w starym duchu politycznym przedzierać się przez wykłady z marksizmu, socjalizmu i komunizmu. Teraz chciałam spojrzeć na komunizm z szeroko ujętej rzeczywistości, całościowego podsumowania jego powstania, podboju świata, sprawowania władzy, rozpadu imperium. Pierwszy tom przybliża komunizm z perspektywy portretów katów, drugi będzie głosem ofiar, trzeci skoncentruje się na współwinnych. Interesująco będzie komplementarnie przyjrzeć się tym wymiarom.

Thierry Wolton ukazuje, jak narodziła się ideologia komunistyczna, jakim powodzeniem cieszyła się wielka utopia, jak dramatycznej podlegała ekspansji, jak działała i jakie były jej następstwa. Zwraca uwagę na powielanie tej strategii politycznej i jednoczesne dokładanie przez naśladowców własnych reżimowych rozwiązań. Przedstawia totalitaryzm komunistyczny jako najstraszliwszą katastrofę ze względu na wielkość i czas trwania, najbardziej morderczy bilans ludzkich strat w dziejach, niewyobrażalne barbarzyństwo. Ukazuje, jak wiele poświęcono istnień, aby sprawował władzę nad ludzkimi umysłami w skali globalnej. Jedna trzecia ludzkości dwudziestego wieku podlegała komunizmowi, zawładnął trzydziestoma krajami, a współcześnie jedna piąta krajów pozostaje pod jego wpływami. Szacuje się, że reżimy komunizmu spowodowały śmierć od sześćdziesięciu pięciu do dziewięćdziesięciu czterech milionów osób.

Iluzoryczne wyrażanie woli ludu z jednoczesnym bezkompromisowym głębieniem mas, żądaniem całkowitej uległości wobec partii, negowaniem indywidualności, zmuszaniem rzeczywistości do nagięcia się do norm utopii. Nieustanna walka władzy z resztą społeczeństwa, eliminowanie elit intelektualnych, masowa eksterminacja, militaryzacja gospodarki, kolektywizacja rolnictwa, perfekcyjne opanowanie propagandy, udoskonalanie cenzury, zbiurokratyzowanie państwa. Stosowanie rozbudowanych metod represji, ograniczanie suwerenności jednostek, unicestwienie swobodnych wypowiedzi, traktowanie głodu jako broni, zastraszanie, zwalczanie wewnętrznych wrogów, organizowanie pokazowych procesów, obozów pracy poprawczej, tajnych egzekucji. Wszystko w imię rzekomego wyższego dobra, przy całkowitej samowoli rządzących, bezkarności przywódców, zaprzeczaniu zbrodniom, odpowiednim naświetleniu wydarzeń za żelazną kurtyną, posuniętym do granic absurdu kulcie jednostki.

Przypasowała mi narracja, lekka, przyjazna, pozbawiona sztucznie nadmuchanych szczegółów, jednocześnie wypełniona istotnymi informacjami. Zapoznawanie się z książką podzieliłam na kilkanaście części, tak aby każdego dnia do niej wracać i chętnie się w nią zagłębiać. Publikacja spełniła pokładane w niej nadzieje, dobrze przepracowywało się tematykę, chociaż liczyłam, że jeszcze więcej dowiem się o azjatyckim i afrykańskim komunizmie. Widać, że Thierry Wolton mocno przygotował się do opracowania historii komunizmu na świecie i podania go w atrakcyjnej formie. Z wdzięcznością przyjęłam, zawarty na końcu książki, indeks nazwisk, bardzo ułatwiający poruszanie się po obszernej księdze. Oczywiście, nie mogło zabraknąć przypisów i bibliografii, nie sądzę, abym poszła w dalsze uszczegóławianie, ale z ciekawością wyczekuję drugiego tomu.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura faktu, historia, 1206 stron, premiera 07.04.2021 (2015), tłumaczenie Michał Romanek
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu.

41 komentarzy:

  1. Mój teść lubi takie książki, myślę że ta by mu się spodobała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno pozycja znajdzie swoich zwolenników, w tym tych, którzy żyli w tamtych czasach.

      Usuń
  2. Ciekawy temat,tamten okres bardzo mnie interesuje. Sama nie doświadczyłam ówczesnych trudów,ale znam je z opowieści dziadków i rodziców.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawno nie czytałam nic o ideologii komunistycznej, więc może to zmienię.

    OdpowiedzUsuń
  4. Na ten moment się nie skuszę, jednak wiem kto może być nią zainteresowany.

    OdpowiedzUsuń
  5. Publikacja na pewno znajdzie swoich zwolenników, ktoś będzie chciał czytać o komunizmie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Niezłym kompendium jest "Czarna księga komunizmu". Daje dość dobry obraz ideologii i ukazuje różne modele rządów w poszczególnych krajach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam jeszcze tego tytułu, więc może także zwrócę na niego uwagę.

      Usuń
  7. Dobrze, że narracja w tej publikacji jest lekka i przyjemna. To spory plus.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobrze, że na zakończenie pojawił się indeks nazwisk. Jesteśmy ciekawe drugiego tomu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dobrze, że można zauważyć wspaniałe przygotowanie autora do pisania tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  10. Historia komunizmu na świecie na pewno jest różnorodna. Dobrze, że autor pisze lekko.

    OdpowiedzUsuń
  11. Sama na razie mam w planach inne lektury, ale wiem komu ją polecić.

    OdpowiedzUsuń
  12. Oooo brzmi fenomenalnie, bardzo pouczająco, ale widzę też, że to niezła cegiełka, i to z tego co piszesz, dopiero pierwsza z trzech! Nie mniej, zapamiętam tę książkę, bo nawet jeśli nie teraz to z przyjemnością kiedyś w przyszłości! Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno warto zobaczyć, czy lekki styl pisarza nam odpowiada i w przyszłości może skusić się na kolejne tomy.

      Usuń
  13. Myślę, że taką książkę warto przeczytać :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Myślę że hasło: "historia lubi sie powtarzać" brzmi tutaj mrocznie. Czasem mam wrażenie że w dzisiejszych czasach są instytucje których działanie nawiązuje do dawnych mrocznych czasów, może to za mocno powiedziane ale mam wrażenie że są rzeczy idące w naprawdę złym kierunku. Co do książki napewno ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, czasami takie mroczne schematy bywają powielane, ale lepiej jest się tego wystrzegać.

      Usuń
  15. Tę książkę mam już na swojej liście do przeczytania. Bardzo mnie ciekawi.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam wrażenie, że ta pozycja niekoniecznie trafiłaby w mój literacki gust...;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma sensu się zmuszać, nie każdemu musi podobać się to samo.

      Usuń
  17. Taka tematyka nie jest w moim guście. Niestety nie jest dla mnie. Myślę że nie będę się za nią brać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic na siłę, nie każdy musi sięgać po to samo i to jest ciekawe.

      Usuń
  18. Czasem lubię poczytać książki o tematyce literatury fakty. Jednak taka historia już mnie nie interesuje.

    OdpowiedzUsuń
  19. Fajnie ze jest książka opisującą skąd się biorą takie idee

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno znajdą się osoby, które z zainteresowaniem zagłębią się w tę lekturę.

      Usuń
  20. Bardzo ciekawa książka, może przeczytam, choć aktualnie wolę coś bardziej lekkiego. ;) :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Choć polityka to nie moja mocna strona, chętnie zapoznam się z tą publikacją. Na jaki temat mają być kolejne części?

    OdpowiedzUsuń
  22. To na pewno ciekawa i intrygująca książka dla każdego fana takich tematów!

    OdpowiedzUsuń
  23. Polityki unikam, ale ten temat bardzo mnie akurat interesuje, więc tytuł zapisuję

    OdpowiedzUsuń
  24. Wędrówki po kuchni10 maja 2021 12:04

    Rzadko sięgam po ten rodzaj literatury, ale tym tematem interesuję się od dawna i z chęcią sięgne po tę ksiązkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze jest poszerzyć wiedzę w interesującym nas temacie, zawsze można dowiedzieć się czegoś nowego.

      Usuń
  25. ilość stron powala, chyba nigdy nie przeczytałam książki, która miałaby tyle stron

    OdpowiedzUsuń
  26. Tym razem to nie książka dla mnie. Temat kompletnie mi nie podpasował.

    OdpowiedzUsuń
  27. Na pewno nie jest to ksiazka, ktora kazdy przeczyta,alw dla zainteresowanych tematwm to swietna gratka:)

    OdpowiedzUsuń
  28. Wygląda to na idealną pozycję dla wszystkich zainteresowanych historycznymi tematami.

    OdpowiedzUsuń
  29. Myślę, że to bardzo ciekawy temat. Jak bardzo ludzie marzyli o nieosiągalnej utopii.

    OdpowiedzUsuń
  30. Dla mnie super temat, bo zawsze mnie interesowały przyczyny i to jak omamić tak lud, żeby chciał takiej dyktatury.

    OdpowiedzUsuń
  31. Wygląda na książkę, którą gwarantuje ogromną dawkę wiedzy. Tematyka może być interesująca.

    OdpowiedzUsuń