piątek, 11 listopada 2016

OFIARA Joyce Carol Oates 299/2016

"Ich życie przypominało teraz pędzący pociąg, który zatrzymuje się bez ostrzeżenia na stacjach nieuwzględnionych w rozkładzie jazdy."

Mocna i inteligentna propozycja czytelnicza, jak najbardziej warta, aby po nią sięgnąć. Doskonała satyra na niektóre społeczne zachowania, perfidne manipulacje środowisk politycznych, religijnych, przedstawicieli władzy, sportu, kultury, środków masowego przekazu. Autorka idealnie wyczula czytelnika na wszelkie niuanse, niezwykle celnie uderza w fałszywe tony wyłaniające się niekiedy zza takich słów jak ofiara, sprawca, świadkowie i moralizatorzy.

Przeszywający obraz okrutnej zabawy w prawdę, bezwzględne naciąganie faktów i interpretacji zdarzeń do pożądanych teorii, podsuwanie rzekomych dowodów, bez oglądania się na ból i cierpienie innych, aby tylko wpasować się w obowiązującą konwencję i aktualne potrzeby. Lawirowanie wokół nienawiści, przemocy, kłamstw, matactw i niedopowiedzeń. Oszustwa chowające się za pozorną troską i walką o wyjątkowe wartości, nadużywanie zaufania i wiary, hipokryzja, która wydaje się nie mieć granic. Zadziwiające, jak wszystkie działania i środowiska napędzają się wzajemnie, jedno bez drugiego nie potrafi żyć, rzucane w eter słowa przyjmowane są za dobrą monetę, wygodną sytuację, bez konieczności rzetelnego potwierdzenia. Zatrważający spektakl, zyskanie na zgliszczach ludzkich sumień i poczucia winy czegoś służącego jednostkowym celom.

Czytając książkę, dostrzegamy, jak wiele może znaczyć jedno pomówienie, oskarżenie, plotka puszczona w społeczną przestrzeń, spadająca na podatny grunt i żywiąca się ludzkimi emocjami, słabościami, oczekiwaniami i mylnymi wyobrażeniami. Przestaje mieć znaczenie wiarygodność informacji, nie dopuszcza się do głosu osób dysponującą faktyczną wiedzą, bo nie ma w tym żadnego interesu. Wychwytujemy kakofonię kłamstw, nieuzasadnionej zemsty, uprzedzeń rasowych, fanatyzmu religijnego, wykorzystywania naiwności innych, celowej prowokacji i bezdusznej zmowy. Porażający brak miejsca na refleksję, tolerancję i wybaczanie. Uświadamiamy sobie, jak niejednoznaczne są interpretacje tych samych zjawisk i ich wymowa w zależności od okoliczności. Dostrzegamy potęgę instrumentów manipulacji i wywoływania sensacji w rękach nieodpowiednich osób.

W Red Rock, dzielnicy Pascayne, o wysokiej przestępczości, silnej aktywności gangów, wszechobecnej biedy i bezrobocia, zdewastowanych ulic, zniszczonych ogrodzeń, porzuconych fabryk, nauczycielka odnajduje czternastoletnią uczennicę, ciemnoskórą Sybillę Frye. Dziewczyna została brutalnie pobita, zgwałcona i pozostawiona na pewną śmierć przez oprawców, którymi jak się okazuje są biali policjanci. Rodzina nie jest zainteresowana nagłośnieniem sprawy, jednak po włączeniu się w dociekanie prawdy osób trzecich, śledztwo nabiera przeszywających obrazów i nośnych medialnie idei, dynamicznie rozwija się w zaskakujących kierunkach. Wszystko dzieje się po koniec lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku, na bazie echa zamieszek rasowych i tragicznych zdarzeń, które wydarzyły się w New Jersey wcześniej przed dwudziestoma laty.

Ogarnia nas smutek, żal, współczucie, ale też gniew i sprzeciw wobec tego, co spotkało Sybillę. Trudno czyta się relacje z bolesnych doświadczeń w jej życiu, mocno wbijają się w myśli i serca. Jednak, do świadomości przebijają się także inne spostrzeżenia, początkowo ledwie uchwytne, lecz z czasem przybierające na sile, nie dające się wykluczyć i zapomnieć. Przejmująca, wzruszająca, wnikliwa, momentami szokująca, ale również prowokująca, ironiczna i zmuszająca do refleksji powieść. Napisana wciągającym stylem, inspirowana prawdziwymi zdarzeniami, angażująca zainteresowanie i emocje czytelnika, wywołująca z jednej strony zrozumienie, a z drugiej brak akceptacji ludzkich ułomności i słabości. Historia przekonująco skonstruowana, pochłania się ją w szybkim tempie, a potem długo jeszcze wybrzmiewa jej przesłanie.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura współczesna
data premiery: 28.09.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu W.A.B. :)

40 komentarzy:

  1. Doskonała recenzja. Uwielbiam sposób w jaki je piszesz. Po tę pozycję sięgnę zapewne, aby się w niej zagłębić. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piszę zaraz po przeczytaniu książki, kiedy jeszcze mnóstwo emocji i refleksji we mnie drzemie. :) Powieść, która w mądry i wnikliwy sposób obrazuje funkcjonowanie społeczeństwa, środków masowego przekazu, tej groźnej manipulacji i wykorzystywania naiwności drugiego człowieka. Mocno przemawia do czytelnika. Satysfakcjonującego zaczytania! :)

      Usuń
  2. Obłudy polityków i tego typu tematów mam dość na co dzień, niekoniecznie chciałabym o tym jeszcze czytać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zaledwie jeden z elementów poruszonych w książce, stanowiący tło do dziejących się wydarzeń wokół sprawy Sybilli, zatem nie powinno Cię to drażnić. Tak funkcjonuje świat, od tego nie uciekniemy, a powieść bardzo wnikliwie nam wiele różnych aspektów sygnalizuje, ze sporą dawką wyczucia i emocji. :)

      Usuń
  3. Napisałaś rewelacyjną recenzję - zaintrygowałąś mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, bo choć książka porusza trudne tematy, to jednak napisana jest w bardzo wciągającym stylu, pozostawia z uczuciem czytelniczej satysfakcji. :) Interesujących chwil z książką w ręku. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  4. Przekonałaś mnie do przeczytania tej książki. Musze jej poszukać

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam tylko jedną powieść Oates, która nie zachwyciła mnie zbytnio. Jednak "Ofiarę" przeczytałabym przyjemnością - ta powieść zdaje się uderzać w tony, które w literaturze bardzo mnie pociągają. Zapowiada się mocno zaangażowana lektura ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka bardzo poważna, myślę, że każdy powinien się z nią zapoznać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokazuje świat z pewnej perspektywy, uczula na powszechne mechanizmy, a jednocześnie zawiera spory ładunek emocji, nie można obok niej przejść obojętnie. :)

      Usuń
  7. O takich manipulacjach z wielką chęcią przeczytam, lektura pewnie otwiera oczy na wiele zjawisk.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wooow! Mocne! Mam nadzieję, że nie zapomnę o tej książce, bo aż poczułam dreszcze, gdy czytałam Twoją recenzje. Akurat teraz manewruje po tym gatunku, sięgam to tu, to tam, dlatego tak bardzo ta książka wpasowuje się w mój gust czytelniczy. Ekstra!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatycznego zaczytania! :) Jestem przekonana, że książka wywoła spore wrażenie. :)

      Usuń
  9. Teraz muszę napisać-przekonałaś mnie! Takie niuanse i doborowe środowisko, nie pozostaje mi nic innego jak przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo podoba mi się to stopniowe podwyższanie napięcia, podkreślanie pewnych przekazów, mocno działają na czytelniczą wyobraźnię. :)

      Usuń
  10. Ksiązka jest już w drodze do domnie więc już nie moge się doczekac aby ją przeczytać :)
    Pozdrawiam,
    Zaczytana Wiedźma
    ZaczytanaWiedźma.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z zainteresowaniem zapoznam się z Twoimi odczuciami po przeczytaniu książki. :) Satysfakcjonującej lektury! :)

      Usuń
  11. Czuję się przekonana, świetnie napisana recenzja, jestem oczarowana! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powieść naprawdę potrafi oczarować, przyznam, że dla mnie było to spotkanie wypełnione silnymi emocjami. :)

      Usuń
  12. Zaintrygowałaś mnie tą pozycją. Dzisiejszy świat oferuje nam całą gamę fałszu, oszczerstw, obłudy. Chętnie spojrzę prawdzie w oczy.
    A "Wołanie kukułki" polecam! Nie zawiedziesz się. Chętnie przeczytam Twoją opinię na temat tej książki.
    Pozdrawiam serdecznie- strefawyobrazni.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po sugerowany tytuł z pewnością sięgnę, moje klimaty, więc nie ma się nad czym zastanawiać. :)

      Usuń
  13. Jak najbardziej jestem za :) Zapisuję sobie tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałoby się jak najwięcej takich dobrze skonstruowanych książek czytać, wciągająca fabuła, doskonałe portrety bohaterów i jeszcze to napięcie między stronami. :)

      Usuń
  14. Jestem tu po raz pierwszy i muszę stwierdzić, że jestem zachwycona tą recenzją!! Dokładna pod każdym względem i po prostu rewelacyjna. Bez wątpienia zostaję tu na dłużej.
    Co do książki, to jestem jej szalenie ciekawa! Myślę, że będzie to przykład dobrej literatury, która wciągnie mnie bez reszty.
    Bez żadnych wątpliwości dopisuję sobie ten tytuł na moją listę.
    Pozdrawiam!

    bookmania46.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję za miłe słowa, wzmacniają moją pasję do czytania, bardzo się cieszę. :) A powieść, faktycznie mocno wciąga, jeszcze po zamknięciu ostatniej strony, wciąż intelektualnie drażni nasze zmysły. :)

      Usuń
  15. Bardzo lubię Twoje recenzje, ale obawiam się, że ta książka jest jednak dla mnie za mocna. ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przypuszczam, aby była za mocna, napisana w ten sposób, że głęboko w nią wnikamy, a jednak nie pozostajemy z poczuciem przygnębienia. Świetna fabuła i niezwykle dobre prowadzenie narracji. :)

      Usuń
  16. Zapowiada się bardzo ciekawie! Takie mocne książki to zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Przestanę Cię chyba odwiedzać (nawiedzać)... Co nie wejdę, to coś mnie zaintryguje, a lista rośnie, a czasu nie przybywa :P

    Ściskam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba się inspirować wzajemnie, wiadomo, że wszystkiego nie mamy możliwości przeczytać, jednak zawsze coś wybierzemy dla siebie. :) A ta książka zdecydowanie warta jest poświęconego jej czasu. :)

      Usuń
  18. Wygrałam kilka dni temu tej autorki 'Sourland' i czekam na niezwykłe przeżycia książkowe. Teraz Ty piszesz o tej pisarce, a to dobra rekomendacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również i ja z wielkim zainteresowaniem i przyjemnością sięgnę po inną książkę tej autorki, bardzo przekonuje mnie takie pisarstwo, dostałam wszystko to, czego najchętniej poszukuję w powieściach. :)

      Usuń
  19. jestem po lekturze i gorąco polecam - tematyka ani łatwa ani przyjemna, ale nie tego spodziewałam się po Oates. Jako jedna z nielicznych potrafi pisać o trudnych sprawach, których nie jeden autor się boi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tematyka jej książek z pewnością nie należy do najłatwiejszych, ale sposób prowadzenia fabuły mocno podziwiam, daję się wciągnąć i później jeszcze długo przeżywam. :)

      Usuń