sobota, 19 listopada 2016

NARODZINY GNIEWU Joanna Jax 307/2016

[PRZEDPREMIEROWO]

ZEMSTA I PRZEBACZENIE tom 1

W wyjątkowy sposób smakuje się książkę Joanny Jax - zanurzamy się w nią zmysłowo, dociera głęboko do serc, angażujemy myśli, tracimy poczucie czasu, trudno jest się od niej oderwać. Ciepło przyjęłam malowniczą historię zwykłych, a jednocześnie niezwykłych ludzi. Pierwszy tom zapowiada wciągający cykl powieściowy, bardzo dobre zaczytanie, słodko-gorzką opowieść, intrygującą, emocjonalną i refleksyjną. (bookendorfina rekomendacje)


"Tak jak prawdziwe ludzkie oblicza, gdy zrzucają maski hipokryzji. I wtedy widać ich ułomność, słabość i podłość."

Starannie podsycany gniew potrafi niebezpiecznie zawładnąć całym życiem człowieka, niezwykle silnie ograniczyć spojrzenie na świat, zaślepić zawiścią, zazdrością i frustracją, nie pozwolić, aby bolesne rany duszy stopniowo zabliźniały się. To mroczna i ponura ścieżka losu, wyniszczająca, destrukcyjna, często zabójcza. Pielęgnowana przez lata wściekłość na kogoś lub coś, zmienia się w koszmar, z którego szalenie trudno uwolnić się. Stajemy się wówczas jego więźniem i zakładnikiem. Czasami wystarczy tylko kropla, aby przechylić szalę na stronę zła, gwałtownie wybuchnąć i spłonąć, a kiedy indziej negatywne emocje ujawniają się niespodziewanie i cichaczem, konsekwentnie drążą ludzkie serca, zatruwają myśli, determinują zachowania, niestety wykazują się również tendencją do pozostania w człowieku na dłużej.

W wyjątkowy sposób smakuje się powieść Joanny Jax, zanurzamy się w nią zmysłowo, dociera głęboko do naszych serc, angażujemy myśli, tracimy poczucie czasu, trudno jest nam się od niej oderwać. Przyjęłam ją bardzo pozytywnie, niezwykle malowniczo opisywana historia zwykłych a jednocześnie niezwykłych ludzi. Losy bohaterów wydają się nam bardzo bliskie, chętnie śledzimy występujące w nich liczne perturbacje, doskonale odbieramy siłę różnorodnych emocji targających powieściowymi postaciami. Naturalnie, jednych obdarzamy niemal natychmiastową sympatią, drudzy wzbudzają w nas mieszane uczucia, a jeszcze innych traktujemy jak czarne charaktery. Ich fascynujące ścieżki życia wielokrotnie przecinają się, ściśle przeplatają i mocno warunkują wzajemnie. W supłach bogatych zdarzeń i zaskakujących okoliczności z przyjemnością i upodobaniem odnajdujemy uniwersalny wzór ludzkiej natury.

Powieść rozgrywa się na tle bolesnej polskiej historii, wędrujemy od piętnastego do czterdziestego roku dwudziestego wieku. Tragiczne doświadczenia wojenne w kontraście do życia przepełnionego radością i pragnieniami. Trudy, ale i sielskość życia na wsi, małe gospodarstwa i wielki majątek na rubieżach Galicji, Chełmice. Zderzenie obrazu wypełnionej dorożkami i bałagułami przedwojennej Warszawy, potrafiącej się bawić, bogacącej się, przemysłowej, oraz widoku stolicy w gruzach i ruinie, z przerażeniem i cierpieniem malującym się na twarzach jej mieszkańców pospiesznie przebiegających dawnymi ulicami, chowających się w zaułkach, z lękiem spoglądających przez ramię. Fascynująco, że los rozrzuca bohaterów także po świecie, docieramy do Moskwy, Londynu, Fort William, Budapesztu, Belgradu, Split, Casablanki czy Sztokholmu.

Nawet w wypełnionych dramatyzmem czasach miłość odnajduje swoją szansę, jakby wbrew niekorzystnym okolicznościom, pomaga trwać w nadziei i walczyć o marzenia. Udowadnia, że człowiek jest zdolny do wielkich poświęceń, z oddaniem myśli o bliskiej osobie, wykazuje się gotowością do odważnych czynów, o podjęcie których wcześniej siebie nie podejrzewał. Jednak w tragicznych sytuacjach potrafią się również uaktywnić mroczne i ciemne strony natury człowieka, niełatwo nad nimi zapanować. Widzimy, jak życie dwóch przyrodnich braci przyjmuje zupełnie różne odcienie, toczy się w odmiennych kierunkach, jak wiele ich dzieli, jak mocny mur powstaje między nimi. Wkradają się niepożądane powiązania, dochodzą zawirowania ludzkich namiętności, fałszu i pozorów. Z zaciekawieniem obserwujemy, jak zajmująco toczy się scenariusz zdarzeń, zastanawiamy się, czy uda się rodzeństwu nawiązać nić porozumienia, a może wręcz odwrotnie, niechęć, nienawiść i zazdrość zyskają na sile.

Dzięki tej porywającej przygodzie spędziłam sympatyczne i udane spotkanie z książką w ręku. Pierwszy tom zapowiada wciągający cykl powieściowy, bardzo dobre zaczytanie, słodko-gorzką opowieść, intrygującą i bliską sercu zaskakującą zmienność kolei losów. Ciekawa mieszanka charakterów, zależności, uczuć, wiary, nadziei, losowych szans i narzucanych ograniczeń. Zastanawiające, jak często błędy czy potknięcia odległej przeszłości pojedynczych osób determinują losy wielu rodzin? Jak gniew i nienawiść nieustannie współgrają w scenariuszach ludzkich żyć? Z przyjemnością sięgnę po kolejną odsłonę serii, pragnę jak najszybciej dowiedzieć się, dokąd zaprowadzą zawiłe drogi przeznaczenia powieściowych postaci, jakie niebezpieczne szlaki przyjdzie im przecierać, w jaki sposób ich wyjątkowo zagmatwane i złożone relacje rzutować będą na kolejne pokolenia. Niecierpliwie czekam zatem na "Otchłań nienawiści".

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura obyczajowa
data premiery: 22.11.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Videograf. :)

57 komentarzy:

  1. Recenzja jak najbardziej zachęcająca by sięgnąć po tę książkę. Jdnak ja osobiście nie do końca czuję takie klimaty międzywojenne. Trudno mi się czyta książki osadzone w tych czasach, moja wyobraźnia nie pracuje wówczas tak jak trzeba. Zawsze z rezerwa podchodzę do tego typu książek, może popełniam błąd, ale cóż nic na to nie poradzę.
    Ciekawa recenzja!
    Pozdrawiam
    Kejt_Pe
    Ukryte Miedzy Wersami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy z nas ma ulubione klimaty, po które zawsze chętnie sięga, ale warto też zajrzeć w inne, bo i w nich czekają na nas przyjemne niespodzianki. :)

      Usuń
  2. Cudownie piszesz! Ah i kolejna książka do listy #must have ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa, wzmacniają pasję czytania. :) A powieść z pewnością przeniesie w inny świat, choć bliski nam, bo dotyczący naszej natury, nie zmiennej od pokoleń. :)

      Usuń
  3. Lubię takie książki, chociaż nie należą oni do najprostszych :) bardzo dobra recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyczekuję drugiego tomu, mam wrażenie, że autorka znów przygotuje dla nas coś ciekawego i wciągającego. :)

      Usuń
  4. Już nie mogę się doczekać aż w pełni zanurzę się w tej historii ;) Pani Joanna pisze bardzo dobrze, ale jeszcze niewiele osób o tym wie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię styl autorki, wyczucie emocji i budowanie powieściowego nastroju. Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  5. Nie czytałam jeszcze żadnej książki autorki, a słyszałam, że są dobre. Muszę się ogarnąć, przeczytać wszystko co w kolejce czeka i zabrać się za nowe, nieznane pozycje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię po nie sięgać, obietnica przyjemnych chwil z książką w ręku. :)

      Usuń
  6. Recenzja przekonywująca. Klimaty międzywojenne to coś dla mnie, czasami lubię się zanurzyć w tym gatunku

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale mnie zaciekawiła ta książka! Jeszcze to tło historyczne, na pewno ją przeczytam ;)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam zatem na wrażenia po zapoznaniu się z powieścią. :) Satysfakcjonującego zaczytania! :)

      Usuń
  8. Niestety nie bardzo mam czas na czytanie ale recenzja świetna

    OdpowiedzUsuń
  9. Twoje recenzje są pięknie napisane oraz pełne pasji. Po książkę pewnie nie sięgnę, bo to jednak nie mój gatunek, ale samo przeczytanie recenzji jest interesujacą lekturą:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię, kiedy książka do mnie przemawia, skłania do refleksji, dzięki temu czuję, że mój świat się wzbogaca, stąd mnóstwo emocji w moich opisach z czytelniczych przygód, każda inna, niepowtarzalna. :)

      Usuń
  10. Pani Izabelo, jaka jest Pani najważniejsza lekcja, jakiej nauczyła się Pani podczas lektury tej książki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Absolutnie nie z takim nastawieniem podchodziłam do książki. :) Oczekuję drażnienia emocji, wyobraźni, wprowadzenia w ciekawy klimat, i to dostałam. :)

      Usuń
  11. To prawda, że długo pielęgnowana złość może przyczyniać się do wielu krzywd, ale ja jestem właśnie po seansie Krainy Lodu, wiec wierze też, że miłość jest wspaniałym lekarstwem na wszystko ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też oglądaliśmy wczoraj Krainę Lodu i wierzymy, że miłość zwycięża.

      Usuń
    2. Bo miłość potrafi przezwyciężyć wszystko, wyleczyć, dać nadzieję, pokazać cały koloryt świata. :)

      Usuń
  12. Nie przepadam za książkami w takim klimacie, ale Twoja recenzja jest na tyle dobra, że moze nawet skusiłaby mnie do przeczytania��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie zaglądam właśnie w takie klimaty, niby odległe, a jeszcze tak bliskie, i to pokoleniowe spojrzenie z historią w tle, bardzo mi odpowiada. :)

      Usuń
  13. Lektura wydaję się być bardzo ciekawa i podejrzewam, że zaciekawiłaby mnie... tylko, że to kolejny cykl, a ja mam tyle innych pozaczynanych. Pozdrawiam serdecznie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też mało czasu na cykle, jednak wyczekiwanie kolejnego tomu też ma swój smaczek. :)

      Usuń
  14. Zamierzam przeczytać, bo lubię styl autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatycznego zaczytania! :) I czekam na wrażenia po zapoznaniu się z powieścią. :)

      Usuń
  15. Lubię takie tajemnicze i nieco mroczne okładki ;)

    Spojrzenie EM

    OdpowiedzUsuń
  16. Wiem, że lektura będzie wymagająca, ale mam chęć poznać twórczość autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie oczarowała powieść "Długa droga do domu", choć cykl "Dziedzictwa von Becków" też mocno mnie wciągnął. :)

      Usuń
  17. Poluję na nią, może już niedługo trafi w moje łapki?

    OdpowiedzUsuń
  18. Trochę się boję, że nie podołam i rzucę tę książkę w kąt :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałabym takich obaw, to książka, która potrafi wciągnąć. :)

      Usuń
  19. Wymagająca, ale warta uwagi. Czuję się zachęcona :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zapowiada się na wartą uwagi lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Brzmi dość melodramatycznie, lubię takie klimaty:). A to jest polska autorka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zerknij na http://lubimyczytac.pl/autor/101446/joanna-jax :)

      Usuń
  22. Chętnie bym przeczytała tę książkę, bo wydaje się być naprawdę warta uwagi, jednak trochę zniechęca fakt, że nie jest to samodzielna powieść - ostatnio mam trochę przesyt serii. Ale jeśli będę miała okazję, to mimo wszystko sprawdzę, jak spodoba mi się ta książka. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostatnio policzyłam, że mam aż dwadzieścia cztery napoczęte serie, trochę to niepokojące, jednak wyczekiwanie na kolejne tomy i tak wydaje mi się intrygujące. :)

      Usuń
  23. cykl powieściowy? :) ciekawe, zanurzenie w historie i cała atmosfera też :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawy pomysł na fabułę, bohaterów, zdarzenia, kaprysy losu, zbiegi okoliczności, mnie się bardzo podobało. :)

      Usuń
  24. Tak wiele książek i tak mało czasu. Recenzja jak zwykle świetna- plastyczna, obrazowa i wciągająca. Ostatnio bardzo się nacięłam na serię książkową i od tej pory mam zasadę: czytam serię, kiedy już wszystkie tomy zostaną wydane. Czytałam dwa z trzech tomów i liczyłam, że w ciągu tych ośmiu lat autorka wydała ostatnią. Niestety muszę czekać, dlatego serię Joanny Jax dopisuję na listę: przeczytać w komplecie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkowicie rozumiem taką postawę, przez wiele lat również byłam jej wierna. :)

      Usuń
  25. zaciekawiłaś mnie recenzją, dawno nie czytałam niczego w podobnym klimacie, na pewno sięgnę :-)

    OdpowiedzUsuń