sobota, 5 listopada 2016

MNICH Matthew Gregory Lewis 295/2016

"Nie wiedział, jak niepewną jest sława związana z powszechnym aplauzem i że starczy jednego momentu, by świat zbrzydził sobie dziś tego, który jeszcze wczoraj był bożyszczem tłumu."

Niesamowicie czyta się tę powieść gotycką, fantastycznie napisana, z pazurem, imponującą wyobraźnią i głęboką znajomością ludzkiej natury. Naprawdę trudno uwierzyć, że wyszła spod pióra niespełna dwudziestoletniego Matthew Gregory Lewisa, dwieście dwadzieścia lat temu. Nawet dziś, zanurzając się w niej odczuwamy ogromne zainteresowanie, przemożną chęć przeżycia kolejnych wydarzeń, wnikliwego poznania charakterów i czynów postaci. Zaskakuje niezwykły zmysł obserwacji, celność spostrzeżeń, wyjątkowa umiejętność oddania każdego szczegółu. Fenomenalne opisy przekonują, doskonale ilustrują mroczną i posępną scenerię, akcję wypełnioną napięciem, niepewnością i drżeniem serca. Z uwagą śledzimy bogate duchowe rozterki bohaterów i celne oddanie zasad psychologii zachowania tłumu. Patrząc przez pryzmat mentalności ludzi żyjących w tamtych czasach, dostrzegamy poświatę tajemniczości, posmak czegoś nieznanego, niewyobrażalnego, niewytłumaczalnego. Co ciekawe, także dzisiejszych czytelników napełnia coś na kształt strachu i trwogi. Wiara w zabobony, przepowiednie, demony, zjawy, duchy, głosy zza światów. I ta wszechobecna melancholia, złe podszepty, nieustanna walka czystości i grzechu, uleganie i odrzucanie silnych namiętności, potęga piekielnych mocy, wyrazistość słabości i wad człowieka. Niecne czyny, nienaprawialne krzywdy, zbrodnie, udręki umysłu, krwawe sceny, czarnoksięskie praktyki, oraz duszne przyklasztorne lochy, stare krypty, ciemne i zawiłe korytarze. Jak dla mnie, rewelacyjna uczta czytelnicza, której niczego nie brakuje, doskonały pomysł na spędzenie kliku satysfakcjonujących godzin z książką w gotyckim klimacie, jego sugestywnym obrazie, dreszczykiem emocji i refleksjom o naturze nas samych. Ludzkie wady i przywary, pokusy trudne do odrzucenia, pycha rozsadzająca serca, uwielbienie dla próżności i pochlebstw, brak miłosierdzia, fałszywe osądzanie, szydzenie, zawiść, hipokryzja czy krzywoprzysięstwo, nie zmieniają się od wieków, wciąż im ustępujemy i ulegamy.

Trzydziestoletni Ambrozjo, jako sierota przygarnięty przez zakonników, żyjący w odosobnieniu od świata, według surowych i sztywnych zasad, zajmuje się nauką i umartwianiem ciała. Wybrany na opata klasztoru, raz w tygodniu wygłasza w katedrze wspaniałe kazania, chwytające za serca i umysły, rozbudzające pobożność, z niezwykłą mocą przemawiające do wiernych. Cieszy się ogromnym szacunkiem, podziwem i umiłowaniem społeczności. Traktowany jak święty, staje się niekwestionowanym autorytetem dla mieszkańców Madrytu. Jednak, nikt nie zdaje sobie sprawy, co się faktycznie dzieje w życiu Amrozja, jakim pokusom musi stawić czoło, z czym przychodzi mu walczyć i jak coraz bardziej zostaje wciągnięty w nieczyste, zatrważające i niebezpieczne sytuacje. Czy mnich podda się obłudnej moralności, zakłamanej etyce, fałszywym wzorcom, rzekomej pobożności i wielkim mniemaniu o sobie? A może wykaże się ogromną determinacją w walce ze złem, przekona wewnętrzną siłą, niezłamaną wiarą w Boga, miłością i wyrozumiałością wobec drugiego człowieka? Z jego intrygującą historią ściśle łączą się losy jakże demonicznej Matyldy, niewinnej niewiasty Antonii, dzielnego młodzieńca Lorenzo de Mediny, przymuszonej do klaryskiego życia Agnes i bezgranicznie zakochanemu w niej Rajmunda de las Cisternas. Niezwykle barwne postaci, każda znacząco wzbogaca fabułę powieści. Nie sposób nie wspomnieć również o świetnie sportretowanej dojrzałej kobiecie Leonelli, potraktowanej z humorem i z przymrużeniem oka, a także Elwirze Dalfa, której decyzja z młodości rzuciła się cieniem na całe życie. Piękna oprawa graficzna książki, cieszy wzrok i wzmacnia niesamowity klimat wytwarzany w powieści. Zaś posłowie Macieja Płazy "Mnich, czyli pycha i pokusa" dostarcza mnóstwo interesujących informacji o genezie powieści gotyckiej, a także przyjęcia "Mnicha" przez współczesnych autorowi czytelników i krytyków.

6/6 - rozkosz czytania
powieść gotycka
data premiery: 12.10.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Vesper. :)

50 komentarzy:

  1. nie myslałaś, aby nagrywać recenzje? w sensie głosowe wpisy robić? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie miałabym już na to czasu, zdecydowanie wolę kolejną książkę przeczytać. :)

      Usuń
    2. mi taka forma recenzji odpowiada, wolę słowo czytane :-)

      Usuń
  2. opis świetny, być może, dzięki Tobie sięgnę kiedyś po tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakoś tak się złożyło, że 'Mnicha' nigdy nie czytałam. Ale lubię powieści gotyckie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciągnęłam się od pierwszych słów, genialna narracja i to tło dawnych czasów. :)

      Usuń
  4. Już dawno miałam przeczytać tę książkę, jeszcze bardziej mnie zachęciłaś! Teraz już nie mam wyjścia :D
    http://thebookhothead.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że wzmocniłam postanowienie przeczytania jej, sama się nie spodziewałam, że tak doskonale się z tą powieścią zgram. :)

      Usuń
  5. Oczywiście słyszałam o tej książce od Olgi z Wielkiego Buka. twoja recenzja jeszcze powiększa moje zainteresowanie tą pozycją. Koniecznie muszę sięgnąć:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Iza ostatnio żyję właśnie takimi klimatami. Jest to dla mnie ogromne zaskoczenie byłam pewna że znajdę coś u Ciebie i nie zawiodłam się. No a ja też mam coś nowego po długim czasie wreszcie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Klaudia, byłam, odwiedziłam, i jak zwykle się zainspirowałam, bardzo się cieszę, że znów będę miała okazję zapoznać się z Twoją twórczością. :)

      Usuń
  7. No no, ale mnie zaciekawilas tym tytułem :) klimat z tamtych lat i wszystko co z tą fabułą związane po prostu mnie przyzywa :D i to napisał tak młody człowiek, szacunek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy wczuć się w klimat tamtych czasów, a ta przygoda naprawdę staje się niesamowita. :)

      Usuń
  8. Wydaje się ciekawą lekturą i bardzo chętnie bym przeczytała :) Jeśli ją zdobędę w bibliotece to na pewno przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka inna propozycja czytelnicza niż zazwyczaj, lubię tak urozmaicać sobie książkowe przygody. :)

      Usuń
  9. Zaintrygowałaś mnie chociaż na początku patrząc na okładkę pomyślałam 'nie czytam' a tu proszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że to wydanie Mnicha bardzo mi odpowiada, niezwykła szata graficzna. :)

      Usuń
  10. Lubię wszystko co gotyckie:))
    "Mnicha" czytalam dawno temu, w innym wydaniu, ale ksiązka ta zapadła mi mocno w pamięć.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dla mnie jest to pozycja obowiązkowa ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Oooo, to coś całkiem innego od większości książek, podoba mi się taki klimat, chętnie bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyta się naprawdę w szybkim tempie, ani się człowiek obejrzy, a mocno wciągnie. :)

      Usuń
  13. Aż "rozkosz czytania"? Zaczynam żałować, że jednak się na nią nie zdecydowałam. Jak trafię na jeszcze kilka takich recenzji to pozostanie mi albo ją kupić, albo się powiesić :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biorąc pod uwagę wszystkie jej zalety i to w jaki sposób przebiegało nasze spotkanie, nie mogłabym życzyć sobie lepszego zaczytania. :)

      Usuń
  14. Jeszcze nigdy chyba nie czytałem powieści gotyckiej, może być naprawdę ciekawie...

    OdpowiedzUsuń
  15. Chociaż klimaty całkowicie nie moje, to jednak napisałaś o tej książce tak ciekawie, że poczułam się zaintrygowana! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba się przekonać samemu, mnie bardzo się podobało, jakbym z jednej strony żyła w innych czasach, a z drugiej tak doskonale znała naturę ludzką. :)

      Usuń
  16. Jestem bardzo ciekawa, jak potoczą się losy mnicha. Tytuł oczywiście zapisuję. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam na wrażenia po przeczytaniu książki. :)
      Naprawdę ciekawa przygoda czytelnicza przed Tobą. :)

      Usuń
  17. Nie miałam okazji czytać tego typu książki, ale może warto się za nią porozglądać :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zdecydowanie mamy odmienne gusta czytelnicze (w większości przypadków ) :)

    Pozdrawiam,
    Czytaninka

    OdpowiedzUsuń
  19. Jestem w szoku. Odmówiłam recenzowania tej książki, bo mocno się jej obawiałam. A tu proszę - takie zachwyty. Chyba muszę odwołać swoją decyzję i zmierzyć się z tą publikacją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im bardziej coś tajemnicze, tym bardziej mnie do tego ciągnie. I to już nie jest chyba tylko zwykła ciekawość. :)

      Usuń
  20. Nie czytałam nigdy powieści z podobnym bohaterem, ale czuję się naprawdę zainteresowana. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyobrażam sobie, jakie wrażenie robiła na żyjących ówcześnie czytelnikach. :)

      Usuń
  21. Jak rozkosz to.... z rozkoszą bym się nią zaczytała ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawno nie dawałam maksymalnej noty książce, o to już o czymś świadczy. :)

      Usuń
  22. Oj to zdecydowanie nie jest ksiązka dla mnie...
    Pozdrawiam,
    Zaczytana Wiedźma
    ZaczytanaWiedźma.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. Czytałam i też byłam zadowolona z lektury:)

    OdpowiedzUsuń
  24. rzadko miewam okazję do czytania powieści gotyckich, ale jak już siądę to potrafię się w nich rozpłynąć

    OdpowiedzUsuń