środa, 24 października 2018

CENA NIEWAŻKOŚCI Dariusz Kortko, Marcin Pietraszewski

"Ziemia autentycznie "wisi" w przestrzeni. Świadomość obecności w bezkresie, wśród miliardów gwiazd naszej galaktyki rodzi naturalne pytania o miejsce ludzi, sens istnienia i daje przekonanie, że człowiek jest tylko niepokorną nicością."

Sięgając po książkę liczyłam, że będzie to publikacja, która w bardziej szczegółowy sposób niż ogólnie dostępne materiały internetowe i prasowe przedstawi sylwetkę Mirosława Hermaszewskiego. Oczywiście, autorzy skorzystali również z książek, filmów i dokumentów, ale to rozmowy własne z uczestnikami i świadkami pierwszego lotu Polaka w kosmos wydały mi się najbardziej interesujące i odkrywcze.

Podtytuł "Kulisy lotu Polaka w kosmos" jest trafnym odzwierciedleniem konstrukcji i zawartości książki. Doniosłe wydarzenie ciekawie osadzono w kontekście i realiach lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku, szerokich nawiązaniach do sytuacji politycznej, gospodarczej, społecznej i kulturalnej, masowej socjalistycznej propagandy sukcesu, rosyjsko-amerykańskiej rywalizacji o podbój kosmosu. Zajmujące zerknięcie na barwy historii towarzyszące mi w latach nastoletnich, odświeżenie wspomnień, sięgnięcie do odczuć panujących wówczas w społeczeństwie, przypomnienie sposobu promowania lotu Polaka w kosmos w środkach masowego przekazu, zakładach pracy, szkołach, czy na ulicach. Autorom udało się pokazać zderzenie wysokiej rangi podróży w kosmos i miernej ówczesnej polskiej rzeczywistości.

Szersza perspektywa spojrzenia na przygodę człowieka z kosmosem, zmagania ludzkości z mega wyzwaniem, przykłady sukcesów i klęsk programów w docieraniu do gwiazd. Sporo anegdot i ciekawostek z pobocznych odniesień, nawiązań do wybranych technologicznych rozwiązań i trudnych psychologicznych aspektów. Oddanie atmosfery towarzyszącej lotom, ale chciałoby się więcej wrażeń z pobytu w kosmosie, niezwykłych doznań wyzwalanych wówczas w człowieku, relacji z tego, co mogła przeżyć zaledwie garstka osób z całej planety. I pytanie, czy faktycznie cena nieważkości warta była poniesienia, w kontekście zbiorowym i indywidualnym?

Książkę czyta się dobrze, narracja lekko prowadzona, wątki kluczowe i poboczne płynnie zazębiają się. Dostrzeżemy też próbę oddania różnych odcieni tych samych wydarzeń, wyścigu o jedyną polską szansę na podziwianie Ziemi z góry i trwałe zapisanie się na kartach historii, spojrzenia polskich astronautów na lot Mirosława Hermaszewskiego. Niestety, we wszystko potężnie ingeruje polityka, ta dawna i ta nowa, odzywają się ludzkie słabości i ambicje.

4/6 - warto przeczytać
literatura faktu, 360 stron, premiera 29.08.2018
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Agora.

35 komentarzy:

  1. Raczej nie są to moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że ta książka jest zdecydowanie dla mnie :)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam prezent dla mojej przyjaciółki :D Osobiście nie lubię tej tematyki książek, kiedy w młodości się tym interesowałam, ale teraz mi przeszło ;) Ale jej na pewno się spodoba :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To nie moje klimaty, ale niewątpliwie książka jest bardzo ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa postać i myślę, że mogłaby mnie ta książka zaciekawić.

    OdpowiedzUsuń
  6. chociaż zdecydowanie wolę kryminały, to jednak książka zapowiada się na tyle interesująco, że zwrócę na nią uwagę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Na pewno jest to świetna książka dla miłośników astronautyki. Ja tym razem jednak spasuję.

    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem fanem książek popularnonaukowych, nie przeczytałem jej jeszcze ale już wiem że przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Obecnie zauważam,że tematyka kosmosu jest wszechobecna an rynku z nowościami, ciekawy opis.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kiedy Ty masz czas te wszystkie książki czytać i jeszcze o nich pisać?!

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapowiada się naprawdę ciekawie, a raczej bym na nią nie zwróciła uwagi na półce

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostatnio miałam do czynienia z podobnymi pozycjami jako nastolatka. Póki co pozostanie na liście oczekującej, bo myślę że jednak warto będzie po nią sięgnąć. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam okładkę tej książki, zapowiada się ciekawie - w końcu coś o polskich astronautach :)

    OdpowiedzUsuń
  14. O, nie słyszałam o tej książce! A chętnie przeczytam, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawe. Jak skończę obecnie czytane książki podróżnicze to chętnie się z nią zapoznam bardziej.

    OdpowiedzUsuń
  16. Jestem bardzo ciekawa, jak to naprawdę wyglądało. Szkoda, ze takie podniosle wydarzenia nie sa wolne od wplywow politycznych.

    OdpowiedzUsuń
  17. Pamiętam to kosmiczne zamieszanie. Jednak obawiam się, ze na opisanie prawdziwej historii jeszcze za wcześnie. Polityka to jednak wstrętna dziedzina naszego zycia.

    OdpowiedzUsuń
  18. Brzmi interesująco. Człowiek jako niepokorna nicość, zgadzam się z tym w 100 procentach.

    OdpowiedzUsuń
  19. Takich książek nie czytuję ale jest na pewno świetna.

    OdpowiedzUsuń
  20. Generalnie nie moja stylistyka, ale nie mowie nie...

    OdpowiedzUsuń
  21. Lubię tego typu książki. Ale muszę przyznać, że samo myślenie o kosmosie mnie przeraża. Mój mały mózg nie ogarnia kompletnie, jak to może być nieskończone. I jeszcze idea czarnych dziur... Brr. Już wolę nie pamiętać, że nad tym ślicznym niebiesciutkim niebem z białymi obłoczkami czai się bezkresna czerń.

    OdpowiedzUsuń
  22. Troszkę, jednak, nie moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  23. Zdecydowanie nie moje klimaty, jednak dla kogoś kto interesuje się astronautyka może być nie lada gratka.

    OdpowiedzUsuń
  24. Rzadko sięgam po literaturę faktu. Zdecydowanie za rzadko!

    OdpowiedzUsuń
  25. Link do tej recenzji poleciał prosto do największego fana książek o kosmosie jakiego znam ☺

    OdpowiedzUsuń
  26. Ostanio wypatrzyłam ją na półce w księgarni. Zastanawiałam się jaka jest. I teraz się do niej przekonałam.

    OdpowiedzUsuń
  27. Przeglądałam ją w ksiegarni, ale nie wydaje się być dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  28. To chyba jednak nie moja bajka ;-)

    OdpowiedzUsuń
  29. Chętnie bym przeczytała, osadzona w takim bardziej szerokim tle, bardzo dobra recenzja, to dla mnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  30. Czy fragment którejś z Twoich recenzji znalazł się już na książce?

    OdpowiedzUsuń
  31. Widzę, że tym razem proponujesz naprawdę daleką podróż :)

    OdpowiedzUsuń
  32. jedno z tych miejsc, o których marzę, a nie jest w zasięgu ręki :( ale na to radą jest ta książka, mogę choć troszkę przenieść się do kosmosu! :)

    OdpowiedzUsuń