wtorek, 20 października 2020

JAK PACHNIE DESZCZ?

SIMON KING, CLARE NASIR

"Zapach deszczu unosi się w powietrzu od czasu, gdy powstały pierwsze kontynenty i oddzieliły się od oceanów... do roku 1964 zapach deszczu był bezimienny, aż wreszcie otrzymał nazwę petrichor."

Nie spodziewałam się, że książka będzie tak wybornie przesiąknięta informacjami, faktami, nowinkami i ciekawostkami. Kompendium wiedzy o najróżniejszych zjawiskach pogodowych. Odpowiednik książeczek cieszących się ogromną popularnością wśród dzieci, w których prezentuje się fascynujące odpowiedzi na ciekawe pytania, ale tu oczywiście mamy do czynienia z formą dla dorosłych. Wciąga w tajemnice świata klimatu i pogody, zachęca do odkrywania, poznawania i przypomnienia. Sporo wiedzy przygarnęłam, o wielu rzeczach nie miałam zielonego pojęcia, część zdążyłam zapomnieć od czasów szkolnych, ale to skłoniło do aktualizacji i pogłębienia.

Narracja taka, jaką lubię najbardziej, swobodna, przyjazna, wyjaśniająca, a zarazem rzeczowa, nie jest przeładowana zbędnymi szczegółami, ale dba o znaczące detale. Mnóstwo danych, o których słyszy się w wiadomościach, czyta w artykułach, ale teraz zebrane w jednym miejscu, a co równie ważne, zgrabnie połączone i przyciągająco zinterpretowane. Interesująco wnika się w arkany na temat Słońca, wpływu przestrzeni kosmicznej i planet na aurę na Ziemi, w rewelacje odnośnie składników pogody, rodzajów chmur, cyklonów, tornad i huraganów, a także w spektakl tęczy, zorzy polarnej, wiru pyłowego, trąby wodnej, ukochanych przez obserwatorów wschodów i zachodów słońca. I wiele podobnych, choćby panująca na innych planetach pogoda, zależności między wojną a pogodą, ziemskie zmiany klimatyczne, choć ostatnie zagadnie potraktowano dość pobieżnie, liczyłam na więcej, trzeba będzie zatem doczytać w innych publikacjach.

Każdy rozdział podzielono na wiele segmentów, zatem można w dowolnym momencie powrócić do przerwanej lektury, albo czytać ją według własnego klucza hierarchii zainteresowań. A do tego przydatny słownik pojęć, chętnie odwoływałam się do niego. Widać, że Simon King i Clare Nasir pasjonują się tym, co robią w życiu zawodowym, potrafią zajmująco opowiadać, co ku czytelniczej satysfakcji znajduje przełożenie w publikacji. Sprawdź, czy znasz odpowiedzi na sto pytań o zadziwiających zjawiskach pogodowych, jak wiele wiesz o czymś z czym żyjemy tak blisko każdego dnia i co ma wpływ na życiowe plany. Szkoda, że mało ilustracji wzbogaciło treść, przy kilku omówieniach bardzo przydałyby się, jako wzrokowiec szybciej zrozumiałabym zawarte w treści przesłania. Warto sięgnąć po książkę, więcej niż ogólna orientacja w meteorologii.

5/6 - koniecznie przeczytaj
literatura popularnonaukowa (meteorologia), 340 stron, premiera 01.09.2020 (2019)
tłumaczenie Magdalena Hermanowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Rebis.

40 komentarzy:

  1. Coś dla mnie, mam na oku tę pozycję i jestem jej ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też ją muszę przeczytać, zaciekawiła mnie recenzja...
      Lubię tego typu książki...

      Usuń
    2. a mnie nie dość, że zaciekawiła to jeszcze wprawiła mnie w bardzo dobry nastrój <3

      Usuń
  2. Książka ciekawie się zapowiada, myślę, że przypadnie do gustu dorosłym i starszym dzieciom :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka o metorologii ? O proszę nigdy o takiej nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię takie treściwe książki popularnonaukowe!

    OdpowiedzUsuń
  5. Deszcz pachnie ciepłem latem i taki najlepiej lubię, extra tytuł :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie książki. Przepełnione ciekawostkami, ale napisane lekko i przyjemnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To połączenie idealne. W sam raz dla osób ciekawych świata, ale wcale nie biegłych w każdym temacie. Lubię takie książki.

      Usuń
  7. Bardzo ciekawa pozycja, zwłaszcza, że w liceum geografia to była moja pasja. Zobaczymy czym zaskoczy mnie ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajny pomysł na książkę, też chętnie bym ją przeczytała :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Opis zachęca, zwłaszcza część o wpływie kosmosu na pogodę. Nigdy nie zastanawiałem się jak dokładnie powstaje zorza polarna czy tęcza, więc na pewno sięgnę kiedyś po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Na razie jeśli chodzi o zjawiska atmosferyczne i meteorologię poruszam się razem z synkiem raczej w obszarze książek dla dzieci,ale kto wie - może kiedyś zechcę poszerzyć dotychczasową wiedzę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo wciągająca książka, sama przeczytałam jedynym tchem i pewnie jeszcze do niej wrócę <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie są to tematy po które chętnie bym sięgnęła.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo podoba mi się te tytuł! A kasiążka tez wydaje się ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka wydaje się ciekawa, myślę, że na pewno przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  15. o kurczę brzmi naprawdę ciekawie :) muszę po nią sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ooo z początku nie do końca byłam zainteresowana, ale lubię takie ciekawostki. Jeśli są opisane przystępnym językiem, to przyswajam je z prędkością światła! A potem zaskakuję wiedzą znajomych - warto przecież wiedzieć, jak pachnie deszcz. :))

    OdpowiedzUsuń
  17. Po tego typu książki naprawdę chętnie sięgam, nauka zawsze ciekawy temat. ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Zawsze mnie zaintrygowały tego typu zjawiska. To musi być bardzo wciągająca lektura.

    OdpowiedzUsuń
  19. Mogę chyba śmiało powiedzieć ,że to idealna lektura na jesienne szarugi i sloty, oby ich tylko było tej jesieni jak najmniej a wiedzy z zakresu geografii, czy meteorologii nigdy za wiele.

    OdpowiedzUsuń
  20. Myślę, że ta książka idelanie nadawałaby sie dla mojego taty. Może zrobię mu prezent

    OdpowiedzUsuń
  21. Książka dla wszystkich, którzy chcą wiedzieć więcej. Dobry pomysł na prezent:)

    OdpowiedzUsuń
  22. To chyba nie za bardzo moja tematyka, więc tym razem odpuszczę sobie tę publikację.

    OdpowiedzUsuń
  23. Książki o meteorologii nigdy nie czytałam. I nie wiem czy by mi podpasowała.

    OdpowiedzUsuń
  24. Dużo słyszałam o tej książce. Też już przy zapowiedzi zwróciła moją uwagę.

    OdpowiedzUsuń
  25. Raczej nie czytam książek o takiej tematyce, ale jeśli wiadomości ujete są w przystępny a co najważniejsze ciekawy sposób, mogłabym poświęcić czas na taką włąśnie lekturę. Pomogłaby mi w tłumaczeniu synowi zjawisk pogodowych, bo jego pani w szkole średnio sobie radzi z takimi zagadnieniami.

    OdpowiedzUsuń
  26. Może taka książka byłaby fajną podpowiedzią dla rodziców mających małych ciekawskich w domu. Moje dzieciaki czasami zadają tak szczegółowe pytania, że musimy w popłochu szukać odpowiedzi:-D

    OdpowiedzUsuń
  27. Fajny sposób na poszerzenie wiedzy, zbiór ciekawostek i lekka narracja - zrobię dla niej miejsce w domowej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
  28. Jako że zawsze lubiłam zapach deszczu, a w sumie ziemi po deszczu i ozonu po burzy, to muszę przeczytać książkę o tym!

    OdpowiedzUsuń
  29. Na prawde bardzo ciekawy tytuł ksiazki. Zawsze się nad tym pytaniem zastanawiałam w glowie, bo deszcz pachnie tak niespotykanie :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Szkoda, że zabrakło większej ilości ilustracji, ale i tak wydanie jest ciekawe. Lubię takie ciekawostki....

    OdpowiedzUsuń
  31. Zakładam, że na większość tych pytań nie znałabym odpowiedzi. Niby poszczególne zjawiska otaczają nas praktycznie każdego dnia, ale jeśli trzeba wytłumaczyć, skąd się biorą, to już nie jest takie proste :p

    OdpowiedzUsuń
  32. Świetna książka jak pachnie deszcz - w sam raz na jesienne wieczory, gdzie również towarzysza nam deszczowe dni.

    OdpowiedzUsuń
  33. Lubie tego typu książki:) z chęcią po nią sięgnę:)

    OdpowiedzUsuń
  34. kolejna książka dla mnie! uwielbiam takie ciekawostki ze świata <3

    OdpowiedzUsuń
  35. O tego jeszcze nie czytałam :) Dziękuję za podrzucenie :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo ciekawa książka. Lubię czytać tego typu publikację i wzbogacić swoją wiedzę o nowe ciekawostki. Będę miała tytuł na uwadze.

    OdpowiedzUsuń