piątek, 9 października 2020

STEPHEN HAWKING. OPOWIEŚĆ O PRZYJAŹNI I FIZYCE

LEONARD MLODINOW

"Fizyka nauczyła mnie, że kiedyś nie tylko to, co kochamy, ale wszystko, co widzimy wokół siebie, będzie miało swój kres… nawet dni naszej Ziemi, naszego Słońca i naszej Galaktyki są policzone, a potem pozostanie po nich tylko pył." Leonard Mlodinow

Książka zgrabnie łączy elementy literatury popularnonaukowej i biografii, choć nie są to czyste wypełnienia gatunków, to jednak zaproponowana mieszanka tworzy ciekawą przygodę czytelniczą. Poznajemy Stephena Hawkinga jako przenikliwego naukowca, oddanego przyjaciela, niezwykłego człowieka zmagającego się z bezlitosną chorobą. We wszystkich aspektach natychmiast wyczuwa się autentyczność i buntowniczość osobowości, wyciskanie z życia ile się tylko da, gdyż każdy dzień może być ostatnim. Niemal bezwładne ciało i nieprzeciętna inteligencja, podziw dla stylu walki ze zmaganiami zwykłej codzienności, tak ekstremalnie wymagającymi, oraz dynamicznych i energetyzujących umiejętności podróżowania myślami w wirtualnej przestrzeni kosmicznej.

Funkcję wypełnienia wątków pełnią różne cechy przyjaźni między dwoma fizykami, współautorami książek o fizyce, jak i sama fizyka. Publikacja daje ogólne spojrzenie na tę dyscyplinę nauki, zarówno z perspektywy dorobku Hawkinga, jak i znaczących autorytetów na przestrzeni dziejów. Wchodzimy w obszary grawitacji kwantowej, w tym teorii względności i mechaniki kwantowej. Zastanawiamy się nad pochodzeniem Wszechświata, zaglądamy w istotę czarnych dziur, praw mechaniki i promieniowania Hawkinga, przyglądamy się teorii braku granic. Leonard Mlodinow w wyjątkowo familiarny sposób zaznajamia z niełatwą i niejednoznaczną materią fizyki teoretycznej.

Przyjazna narracja jest niewątpliwym atutem, płynnie niesie po stronach książki, przekazuje zbiór wspomnień w atrakcyjnej szacie, poważnie i żartobliwie, z lotu ptaka i w detalach, z szacunkiem i szczerością. Nie jest to wyidealizowany obraz Hawkinga, choć prezentowany przez filtr przyjaźni, to wskazuje także wady osobowości. Ze strony naukowców spotykam się z mieszanymi opiniami odnośnie dorobku Hawkinga na płaszczyźnie fizyki i podkręconej marketingowo jego popularności, ale ta publikacja doskonale ukazuje portret pozornie zwykłego człowieka, chociaż opanowanego przez stwardnienie zanikowe boczne, to jednak wykazującego się niewyobrażalnie potężną siłą charakteru, uporem i determinacją w pokonywaniu przeciwności, odmowy ciała do współpracy.

Niezależnie od tego, jak fatalne rozdanie życiowych kart przypadło Hawkingowi, obrócił je na własną korzyść, zdobył nadzwyczajną koncentrację i motywację, uczynił istnienie pełniejszym, ustawił wartości we właściwej perspektywie. Kontrasty wypływające z jego sytuacji nauczyły go godzić przeciwstawne idee naukowe, a nawet uczynić sprzeczność filozofią życiową i sposobem na życie. Dzięki takiej postawie wiele zaproponował fizyce, ale też spopularyzował ją wyrywając ze sztywnych ram elitarności, wrzucając do obszaru kultury masowej, czyniąc dostępniejszą.

4.5/6 – warto przeczytać
biografia, literatura popularnonaukowa, 296 stron, premiera 15.09.2020
tłumaczenie Marek Krośniak
Tekst ukazał się pierwotnie na Secretum.pl

42 komentarze:

  1. Wydaje mi się, że narracja może się tu sprawdzić. Pokazanie w przystępnej formie wspomnień, ale też charakteru bohatera tej książki sprawi, że nie będzie to postać wybielona.

    OdpowiedzUsuń
  2. lubię biografię, zainteresowałaby mnie ta książka . podziwiam światłe umysły

    OdpowiedzUsuń
  3. Hawking był naprawdę niesamowitym człowiekiem, nie tylko ze względu na genialny umysł. Książkę jak najbardziej mam w planach

    OdpowiedzUsuń
  4. Postać Stphena Hawkinga jest tak interesująca, że książka musi wciągać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dostałam propozycję zrecenzowania jej, ale szczerze mówiąc, jakoś nie poczułam chęci przeczytania jej i na razie nic się nie zmieniło ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także na ten moment nie czuję się nią szczególnie zainteresowana.

      Usuń
  6. Hawking mnie intryguje...Dlatego książkę z chęcią przejrzę, a może przeczytam. Dziękuję za recenzję

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam dotychczas Hawkinsa, choć przyznam, że był on na tyle niezwykłą postacią, że mnie fascynuje i w końcu zapewne sięgnę po którąś z jego książek. Może ta będzie pierwsza?

    OdpowiedzUsuń
  8. To nie jest moj ulubiony typ literatury i tematyka,ale szanuje i podziwiam dokonania Pana Hawkinga :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie czytałam ale jak piszesz,że warto przeczytać to zobaczymy co się da zrobić

    OdpowiedzUsuń
  10. Podziwiam Hawkinga za to, że w tym wszystkim nie zatracił się w chorobie, że ten genialny umysł sprzeciwił się chorobie i pomimo tylu ograniczeń oddał się swojej pasji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że nie tyloo ja mam takie zdanie na temat tego genialnego człowieka.

      Usuń
  11. Hawking jest niesamowitym człowiekiem, chętnie sięgnęłabym po jego biografię, zwłaszcza dobrze napisaną.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię czytać takie książki. To coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie przepadam za czytaniem biografii i nie robię tego. Chyba, że ktoś mnie mocno zainteresuje, jednak rzadko się to zdarza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie przepadam, ale ta wygląda dość ciekawie. Może bym się przekonała.

      Usuń
  14. Nie czytałam jeszcze żadnej książko Hawkinga, ale wszystkie wydają się bardzo ciekawe. Muszę się wreszcie za jakąś zabrać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Mnie niespecjalnie ta książka interesuje tematycznie, więc ją sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie zbyt często sięgam po tego typu literaturę,ale Hawking jest niezwykle interesującą postacią, więc z chęcią przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  17. Mechanika kwantowa, biografia fizyka, człowieka wielkiej charyzmy. Pokonywanie słabości. Naprawdę czuję się zachęcona do tej książki. Takie tematy mocno mnie wciągają.

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo ciekawa propozycja dla fanów książek nawiązujących do nauki.

    OdpowiedzUsuń
  19. Książka do przeczytania koniecznie, przeczytałam kilka książek Stephena Hawkinga, ale jego życiorysu nie czytałam w takiej formie...
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
  20. Niezbyt często sięgam po biografie, zdecydowanie wolę powieści fikcyjne, gdzie jest mnóstwo akcji

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie tematycznie ta książka nie za bardzo zainteresowała, więc ją sobie odpuszczę.

      Usuń
  21. Mam ją w planach, a także parę innych książek o Hawkingu i jego własne książki.

    OdpowiedzUsuń
  22. Postać tego człowieka mnie niezwykle intryguje :). Może kiedyś przeczytam i jego książkę.

    OdpowiedzUsuń
  23. Choć książka zapowiada się bardzo ciekawie, to niestety tym razem to nie jest książka, po którą sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  24. Od czasu do czasu bardzo lubię przeczytać ciekawe biografie więc i tu się skusze

    OdpowiedzUsuń
  25. Zdecydowanie i jak najbardziej to książka godna polecenia,Howking to jeden z najwybitniejszych umysłów jakie zna świata o jego dorobku,mysli z pewnością będą się uczyć następne pokolenia. Tym bardziej warto poznać jego życiorys nieco bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  26. Zawsze uważałam, że ktoś kto lubi fizykę, interesuje się nią musi być choć trochę szalony i pomimo, a może przez to, że na codzień mam z nią dużą styczność jako z dziedziną nauki, wspomnienie o fizyce mnie odstrasza

    OdpowiedzUsuń
  27. Przyznam, że to w sumie dość ciekawe połączenie by napisać biografię, która jest równocześnie literaturą popularnonaukową.

    OdpowiedzUsuń
  28. Jeden z moich ulubionych naukowców - nietuzinkowy, oryginalny, niepowtarzalny. Bardzo cenię Howkinga i chętnie sięgam wszystko, co z nim związane!

    OdpowiedzUsuń
  29. Niezwykle interesująca postać, myślę, że dla zainteresowanych jego życiem, to smakowity kąsek.

    OdpowiedzUsuń
  30. Zupełnie nie moje klimaty niestety. Ale cieszę się, że Tobie się spodobała

    OdpowiedzUsuń
  31. jego historia pokazuje, że nie ma czegoś takiego jak niedostępne marzenia ;-). On jest doskonałym przykładem, że chcieć znaczy móc :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przesłanie jak najbardziej na plus. Często odpuszczamy z przekonania, że coś może się nie udać.

      Usuń
  32. Uwielbiam Hawkinga. Wybitny człowiek, dotknięty tragedią, z niesamowitą siłą walki. Nie ma drugiego takiego, który by tak opowiadał o fizyce. Mam tą książkę już na oku.

    OdpowiedzUsuń
  33. W szkole nie byłam wielką fanką fizyki,ale może po lekturze tej książki moje podejście choć trochę by się zmieniło :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Podziwiam tego człowieka szczerze i ogromnie. Przez życie parł z wręcz niesamowitym uporem, a ja dopiero teraz zaczynam odkrywać jego książki.

    OdpowiedzUsuń
  35. Ja osobiście nie czytałam żadnej z książek autorstwa Hawkinga, ale słyszałam , że jest naprawdę świetnym pisarzem.

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardziej od biografii tego wyśmienitego, nieżyjącego już fizyka wolałabym przeczytać jakąś z jego książek. Znam tylko "Krótką historię czasu".

    OdpowiedzUsuń