czwartek, 23 lutego 2017

ZA ZAMKNIĘTYMI DRZWIAMI B.A. Paris

"...nic nie pozbawia nas sił równie skutecznie jak strach."

Niezwykle mocny, silnie oddziałujący, fascynujący i porywający thriller psychologiczny. Zagłębiając się w jego fabułę czujemy, że przeżycia i emocje głównej bohaterki przenikają do naszych zmysłów, wyzwalają nie tylko ogromne pokłady empatii i buntu, ale również ponurą refleksję, jak wiele takich przerażających historii może dziać się za zamkniętymi drzwiami w prawdziwym życiu. Ekspresyjna narracja natychmiast przywołuje mroczne obrazy, klaustrofobiczne odczucia, intensywne wrażenie styczności z czystym złem. Autorka umiejętnie zagęszcza atmosferę niepokoju i podsyca wrażenie niebezpieczeństwa. Świat nikczemności, podstępności, przebiegłości, wyrafinowania, krzywdy, cierpienia i bólu, kunsztownie opakowany w perfekcyjne oszustwo, doskonałe kłamstwo, znakomicie wyreżyserowane widowisko sukcesu, szczęścia i powodzenia.

Stopniowo zaczynamy przeczuwać, że coś w tej idealności się nie zgadza, odbieramy drobne sygnały i sugestie pozorności, podwójne znaczenia słów i gestów, niedopowiedzenia tam, gdzie w naturalny sposób powinny pojawić się jakieś słowa. Bo czyż naprawdę można żyć w nakreślonym bez skazy otoczeniu, kiedy wszystko jest najlepszej jakości, nic nie wydaje się przebiegać bez problemów, każda zachcianka jest niemal natychmiast spełniania? Obracać się tylko w ciepłych barwach codzienności i prawdziwej miłości? B.A. Paris z dużą swobodą rozkręca, a później sugestywnie podsyca niepokój, lęk, obawę, trwogę, strach i przerażenie, uczucia jakie zmuszona jest odczuwać Grace Angel, żona Jacka, błyskotliwego prawnika robiącego ogromną karierę.

Bardzo chcielibyśmy zainterweniować, wskazać udręczonej kobiecie pomocne rozwiązania, kierunki postępowania, możliwości ucieczki. Jednak wobec misternie utkanej sieci perfidnych kłamstw, złożonych zależności i surowych konsekwencji, także my stajemy się w pewien sposób bezsilni, przyparci do muru, niepotrafiący podać nowego pomysłu, bo wszystkie dotychczasowe okazują się nieskuteczne, przewidywalne i łatwe do przypuszczenia kontrataku. Powieść utrzymuje bardzo dynamiczne tempo, w wielu aspektach zaskakuje, wciąga w intrygujący scenariusz zdarzeń, aby na koniec poprowadzić ku niespodziewanemu finałowemu rozwiązaniu.

Przez książkę mknęłam z wielkim zapałem, wyraziście odbierając każde słowo z opisu czy dialogu, bo każde z nich miało swoje uzasadnienie, pobudzało wyobraźnię czytelnika, nakreślało przypuszczalne ramy, ale jednocześnie nagle się z nich wymykało, skutecznie zachęcając do tropienia kolejnych śladów. W jakim stopniu nie znamy samych siebie, ani bliskich nam osób? Dlaczego w ekstremalnych warunkach potrafimy z determinacją trwać w wierze, pielęgnować nadzieję, wyczekiwać dogodnego momentu odzewu? Jak wyrwać się z matni okrucieństwa, sadyzmu i bezwzględności? Ile w takiej bezkompromisowej walce traci się samego siebie?

5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller psychologiczny, 304 strony, premiera 15.02.2017
tłumaczenie Janusz Ochab
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros. :)

72 komentarze:

  1. Właśnie czytam thriller (pierwszy ever, bo zwykle to były horrory) i podoba mi sie bardzo ten gatunek! Jeśli polecasz "Za zamkniętymi drzwiami", to zapisuję sobie ten tytuł i z chęcią przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest coś w tych thrillerach, zwłaszcza psychologicznych, co bardzo mnie do nich przyciąga, bardzo lubię taki poziom czytelniczego niepokoju, stopniowo uwalnianych emocji, podniesienia adrenaliny i zagłębiania się w naturę człowieka. :)

      Usuń
  2. zgadzam sie strach potrafi nam wiele w życiu utrudnić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba, że nad nim zapanujemy i obrócimy na naszą korzyść, ale o to zazwyczaj bardzo trudno. :)

      Usuń
  3. Też w pewnym momencie już nie miałam pomysłu, jak Grace mogłaby sobie poradzić. Świetny thriller.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również szukałam rozwiązania razem z nią i zaczynałam czuć trud sytuacji, w jakiej się znalazła. Pozdrawiam! :)

      Usuń
    2. Dorota, a to ciekawe doświadczenie czytelnicze. :)

      Usuń
    3. Miłka, sztuką było tak to poprowadzić. :)

      Usuń
  4. O zapowiada sie świetnie, z pewnością dopiszę do swojej listy do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością Ci się spodoba, intrygująca przygoda czytelnicza. :)

      Usuń
  5. Na pierwszy rzut oka powieść Paris wydaje się banalną historią, a jak się zacznie czytać, to okazuje się, że to świetny, trzymający w napięciu thriller. Obyśmy dostawali takich więcej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobnych pomysłów na fabułę było już wiele, ale ile znaczy właściwa propozycja przedstawienia takiego pomysłu. :)

      Usuń
  6. Lubię takie trzymające w napięciu lektury... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książkę pochłonęłam na raz, nie mogłam się od niej oderwać. :)

      Usuń
  7. To już druga pozytywna recenzja tej powieści, na jaką dzisiaj trafiłam, więc mam coraz większą ochotę na lekturę. Jestem bardzo ciekawa rzeczywistości bohaterki i tego co doprowadziło ją do takiej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wszystko zaczyna się tak niewinnie, pięknie, idealnie... :)

      Usuń
  8. Uwielbiam thrillery psychologiczne, w której zauważamy dwuznaczności, ale nie możemy uchwycić ich znaczenia do końca książki! Zachęciłaś mnie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To uczucie, że wciąż coś groźnego wisi nad bohaterami. :)

      Usuń
  9. Ooo, lektura zdecydowanie w moim guście! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zachęcona! Twoje recenzje są zawsze takie...obligujące :)

    OdpowiedzUsuń
  11. O tek książce w ostatnim czasie wiele słychać, uwielbiam thrillery psychologiczne, mam ją już na swojej liście, muszę koniecznie przeczytać! Okładka genialna! Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładka również zwróciła moją uwagę, ma ten konieczny pazur do przyciągnięcia uwagi. :)

      Usuń
  12. Wygląda interesująco. Pozycja ląduje do kolejki:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Jakoś nie widzę siebie i tej pozycji... ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zawsze wszystko musi podpasować, inaczej byłoby diabelnie nudno. :)

      Usuń
  14. Od jakiegoś czasu z każdej strony atakuje mnie ta okładka. Książka kusi, więc pewnie w końcu jej ulegnę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również bardzo lubię i zwracam uwagę na takie okładki, bardzo pasuje do treści książki. :)

      Usuń
  15. Od czasów Dziewczyny z pociągu mam ochotę na dobry thriller, ale nie wiem, czy nie zostawię go sobie na wakacje

    Pozdrawiam
    To Read Or Not To Read

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. najlepiej wtedy, kiedy przyjdzie na niego chęć, wówczas silniejsze doznania czytelnicze. :)

      Usuń
  16. Słyszałam już co nieco o tej książce i bardzo chcę ją przeczytać. Historia głównej bohaterki wydaje się bardzo intrygująca :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Pozorna idealność, a pod nią wyczuwalne zło- już czuję niepokój i jestem zaintrygowana tym tytułem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mnie książka zrobiła bardzo dobre wrażenie, mam nadzieję, ze i Tobie się spodoba. :)

      Usuń
  18. Większość książek, które chcę przeczytać ty mass już za sobą. Jak znajdujesz na to wszystko czas?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie rozdrabniam się na inne pasje, na razie żyję tylko tą. :)

      Usuń
  19. Kolejna pozytywna opinia tej książki. Bardzo chciałabym przeczytać. Za pewne lekturze towarzyszy uczucie chęci pomocy głównej bohaterki (jak wspomniałaś) więc musi to być niezwykle wciągająca książka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz wielką ochotę wyciągnąć ją z tego splotu dramatycznych okoliczności, ale równocześnie nie masz już pomysłu jak. :)

      Usuń
  20. Czytałam o niej u Dorotki z Co przeczytałam i, o tak, jestem zainteresowana! :) Ciekawą mnie strasznie te tajemnice schowane za zamkniętymi drzwiami!

    OdpowiedzUsuń
  21. Oh, wygląda po opisie, że lektura genialna!

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie mój gatunek, ale już wiem, co polecić koleżance :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Zachęciłaś mnie do tej książki. Zapowiada się mocna lektura.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo taka właśnie jest, powinnaś być z niej zadowolona. :)

      Usuń
  24. Zapowiada się soczyście. Uwielbiam powieści, w których tak duże znaczenie ma wątek psychologiczny, mrrr! Zapisuję i będę wypatrywać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te aspekty również mnie bardzo do książek przyciągają. :)

      Usuń
  25. Czytałam ostatnio recenzję tej książki, która była bardzo pochlebna. Widzę, że Tobie również przypadła do gustu, więc pewnie po raz kolejny wyląduje na mojej wiecznej liście ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lista co prawda się wydłuża, ale to przyjemne uczucie, że tyle fascynujących przygód na nas czeka. :)

      Usuń
  26. Taki temat to ja ewentualnie w filmie, choc i też nie zawsze :) Lubię lekkość w książkach i coraz częściej też w filmach :) Im jestem starsza tym chętniej sięgam po komedie, na co dzień jest dość smutku, złości i problemów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie tak, jednak ja tam lubię w ten sposób się zrelaksować. :)

      Usuń
  27. O książce słyszałam już wiele dobrego i sama muszę się w końcu zmotywować i zabrać się za czytanie tej pozycji. Thrillery psychologiczne to jeden z moich ulubionych gatunków i nie mogę się doczekać, kiedy będę mogła oddać się lekturze tej ksiażki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że Ci się spodoba, tym bardziej jeśli chętnie sięgasz po ten gatunek. :)

      Usuń
  28. Zamknięte drzwi już same w sobie budzą lęki podejrzeniami skrywanych sekretów, tajonych instynktów i skondensowanego aż do atramentowej stałości mroku. Pokusa, by je otworzyć jest silna, ale niemożność wyrwania się poza nie... Z pewnością obezwładniająca bezsilnością...

    Niczym nie zmącona idylla musi rzeczywiście być pozorem, ponieważ rzeczywistośc bez pęknięć niedoskonałości nie istnieje. Myślę, że Grace Angel jest jedną z postaci, której ja także chciałabym pospieszyć z pomocą i chętnie przekonam się o swoich możliwościach.

    Dziękuję za porywajacą recenzję i wskazanie kolejnej, trzymajacej w napięciu powieści :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś czytałam bardzo podobną do tej książki opowieść, jednak przyznaję, ze ta wersja zrobiła na mnie mocniejsze wrażenie. :)

      Usuń
  29. Bardzo, bardzo mocno chcę przeczytać tą książkę :) Wydaje się idealna dla mnie, wpisuje się w moje wymagania, więc mam nadzieję wkrótce ją zdobyć.
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  30. Z jednej strony mnie interesuje, a z drugiej sama nie wiem, czy to lektura dla mnie. Muszę jeszcze się nad nią zastanowić. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka zawsze poczeka na odpowiedni moment i właściwe przekonanie. :)

      Usuń
  31. Wiele przychylnych opinii na temat tej książki przeczytałam, więc z pewnością przeczytam tę powieść, zapowiada się naprawdę ciekawie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie się przy niej można zrelaksować, spora dawka czytelniczych wrażeń. :)

      Usuń
  32. Strasznie interesuje mnie ta książka, tym bardziej, że idealnie trafia w mój gust. Gdybym miała tak dodatkowe 24h na czytanie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby ktoś przydzielił mi jeszcze dwie godziny w ciągu dnia na czytanie, na blogu znalazłoby się wiele książek poświęconych psychologii. :)

      Usuń
  33. muszę sięgnąć po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń