wtorek, 5 grudnia 2017

GDY MORZE CICHNIE Jørn Lier Horst

WILLIAM WISTING tom 3

"W jego głowie roiło się od informacji, których nie potrafił uporządkować, a bez tego nie mógł stworzyć logicznego, spójnego obrazu sytuacji. Sprawa stawała się zbyt skomplikowana."


Z każdym tomem seria staje się atrakcyjniejsza, bardziej intrygująca i porywająca. Detektywistyczne zagadki nabierają wielowymiarowych cech, płynnie zazębiają się, tworzą spójną i logiczną całość, a przy tym dostarczają zaskakujących rozwiązań i rozstrzygnięć. Frapująca fabuła odwołuje się do współczesnych zagrożeń związanych z nasilającą się działalnością terrorystów w krajach europejskich, w tym właśnie w Norwegii. Prowadząc wraz z głównych bohaterem wyjątkowo trudne śledztwo, docieramy do Hiszpanii, w której powieść nabiera sensacyjnych barw, to satysfakcjonujący bonus, podgrzewający atmosferę napięcia i niepokoju. Spektakularne wydarzenia wyczekują na czytelnika także w ostatecznej odsłonie książki. Nie mogło zabraknąć kontynuacji rozwijania scenariusza zdarzeń z prywatnego życia komisarza Williama Wistinga, ciekawą kartą zagrał autor. Książkę czyta się z dużym zainteresowaniem, zgrabnie prowadzona narracja, umiejętnie wytwarzany klimat, zręczne wciąganie w opowiadaną historię, sugestywne nakłanianie do dokonywania interpretacji i snucia kryminalnych przypuszczeń.

Czterdziestosiedmioletni William Wisting staje przed wyzwaniem rozwiązania zagadek dwóch tragicznych wydarzeń. Jedno dotyczy mężczyzny z raną postrzałową brzucha, którego odnaleziono pod drzwiami apteki, a drugie ciała ofiary pożaru w domku letniskowym. Sprawy rozrastają się do wyjątkowo pogmatwanej kryminalnej szarady. Nie są znane okoliczności zdarzeń, motywy zbrodni, miejsca popełnienia przestępstw, tożsamości ofiar. Brakuje świadków mogących udzielić znaczących informacji. Detektywistyczna intuicja podpowiada Wistingowi, że te dwa wypadki coś łączy, lecz nie można dostrzec punktu stycznego, wspólnego mianownika, brakuje istotnych elementów, żeby je zrozumieć i rozszyfrować. Jednocześnie szefostwo policji ogranicza środki finansowe na śledztwa. Za każdym razem, gdy Wisting trafia na nowy ślad, mnożą się tajemnice, pojawiają kolejne znaki zapytania. Czy uda się zgromadzić odpowiedni materiał dowodowy, ograniczyć liczbę potencjalnych sprawców, ustalić możliwe powiązania, rozważyć wszelkie warianty, sformułować słuszne hipotezy i je udowodnić? Inne wciągające przygody czytelnicze w wykonaniu autora, które miałam przyjemność przeżyć, to "Kluczowy świadek" tom pierwszy, "Felicia zaginęła" tom drugi i "Szumowiny" tom szósty.

4.5/6 - warto przeczytać
kryminał, 336 stron, premiera 22.11.2017 (2006), tłumaczenie Milena Skoczko
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Smak Słowa.

43 komentarze:

  1. Rewelacyjny temat: dwa łączące się ze sobą wątki i dreszcz emocji. Uwielbiam :-) pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Super książka, jeśli tak dobra jak recenzja to murowana przyjemność.

    OdpowiedzUsuń
  3. To już kolejna entuzjastyczna recenzja tej książki, na którą trafiam w necie. Chyba w końcu muszę sama sprawdzić, czy to naprawdę jest TAK dobre :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kończę czytać tę książkę i mam podobne wrażenia jak Ty :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo mnie zachęciłaś tym klimatem, który zapowiadają już tytuł i okładka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W zasadzie natychmiast się w niego wczuwamy, sugestywnie wykreowany. :)

      Usuń
  6. W ogole zacznijmy od tego ze skoro to tom 3 a Ty jzu na wstepie deklaruejsz ze jest ejszcze lepiej niz poprzednio, a potem dodajesz ze zagadki i tajemnice sa na poziomie, to dlaczgeo ja nic o tym nie wiem?! :D Tyle ksiazek ze juz w glowie mi sie tytuly nie meiszcza ;_; Ale teraz lece na LC i zapisuje :D KROPKA :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypadkowo sięgnęłam po szósty tom serii, mocno mnie do siebie przekonał, teraz jak pojawiła się okazja, grzecznie od pierwszego tomu zapoznaję się z tym cyklem. :)

      Usuń
  7. Chyba mógłby wciągnąć mnie ten świat przedstawiony - ostatnio, serio, nabrałam ochoty na te skandynawskie kryminały. Pewnie po części to zasługa Twoich recenzji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie zimowe scenerie, wyspiarskie klimaty, zamknięte społeczności, to mój żywioł. :) A jeszcze kiedy frapująco oddane realia społeczne... :)

      Usuń
  8. Msze zapoznać się z tą serią.:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajnie, że seria pozytywnie zaskakuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię, kiedy serie w ten sposób się rozwijają, wielka przyjemność czytelnicza. :)

      Usuń
  10. Czytałam pierwszy tom, i widzę, że muszę koniecznie odświeżyć sobie tę serię i zapoznać się z resztą :)
    Book Beast Blog

    OdpowiedzUsuń
  11. Wydaje mi się, że to nie moje klimaty niestety ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, nie każdy lubi wchodzić w takie klimaty, ale mnie bardzo do siebie przyciągają. :)

      Usuń
  12. Ja już mam wypożyczona pierwszą część i już nie mogę się doczekać...

    OdpowiedzUsuń
  13. Wow, chyba musze sięgnąć po tą książkę!! :) Wydaje sie być super.

    OdpowiedzUsuń
  14. Po recenzji widzę, że to książka bliska ideału. Super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaledwie kilka elementów widziałabym inaczej, a generalne wrażenie pozytywne. :)

      Usuń
  15. Ja to już mam dosyć kryminałów, więc na razie sobie odpuszczę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem też robię przerwy, aby jeszcze lepiej angażować się później w rozwiązywanie zagadek kryminalnych. :)

      Usuń
  16. Bardzo ciekawa recenzja :) Z pewnością sięgnę po tę książkę

    OdpowiedzUsuń
  17. Słyszałam już o tej pozycji, jednak nigdy nie odważyłam się sięgnąć jednak teraz myślę, że może jednak warto? Gdy znajdę chwilę to na pewno po nią chwyce, jednak myślę, że to nie będzie już w tym roku! 😂
    Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tomu na tom seria nabiera intensywności. :) Czekam z niecierpliwością na kolejną jej odsłonę. :)

      Usuń
  18. Jak najbardziej mój temat, tylko, że czasu brak, zwłaszcza przed świętami. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Pierwszy raz widzę autora i książkę, ale chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  20. na pewno ta książka ma specyficzny klimat, który sprawia, że nie można się od niej oderwać

    OdpowiedzUsuń