środa, 23 listopada 2016

SZUMOWINY Jørn Lier Horst 310/2016

WILLIAM WISTING tom 6

"Nie przypominał sobie drugiej takiej sprawy, która wydawałaby się aż tak chaotyczna, pozbawiona sensu i nieprawdopodobna. Nie wiedział od czego zacząć ani na co spożytkować skromne siły, którymi dysponował."

Kryminał napisany w bardzo wciągającym stylu, nie ma w nim szarpania narracji, jak to nieraz się zdarza, lecz konsekwentne, płynne, uporządkowane, choć również mocno zaskakujące obierane kierunki akcji i wyjątkowo umiejętne rozwijanie intrygi. Stopniowo zanurzamy się w coraz głębsze warstwy tajemnic i zagadek, docieramy do pokładów prawdy sprytnie ukrytych za przeszłymi i bieżącymi wydarzeniami. Wartko, lecz z dbałością o szczegóły, tak aby nic nam nie umknęło z detektywistycznych zawiłości, jak najbardziej ulec sprawnie budowanemu klimatowi książki, mocno zaangażować się w chwytające rytmiczne tempo następujących po sobie zdarzeń. Powieść kryminalna gwarantuje wysoki stopień zaczytania i mocną satysfakcję. Wiele w niej pomysłowych rozwiązań, zgrabnie prowadzonych wątków obyczajowych, ciekawych profili głównych bohaterów i czarnych postaci. Autor podnosi również interesującą kwestię sensowności kary więziennej, wieloletniego pozbawiania wolności, podstaw uzasadnienia izolacji skazanych od społeczeństwa, stopnia sprawdzenia się programów resocjalizacji, istotnych zmian zachodzących w człowieku podczas pobytu w więzieniu, wskaźnika powtórnych zbrodni i przestępstw po wyjściu zza krat zakładów więziennych. Kryminał na udany wieczór czytelniczy w konwencji świetniej gry docierania do źródeł zbrodniczych czynów i prób wskazywania tożsamości mordercy.

Makabryczne znaleziska wyrzucanych przez morze na norweską plażę ludzkich stóp wstrząsa mieszkańcami spokojnej miejscowości. Policja natychmiast zajmuje się identyfikacją, próbą odnalezienia reszty ciał i ustaleniem przyczyn zgonu ofiar. Jednak śledztwo prowadzone przez komisarza Williama Wistinga, może już nieco zmęczonego i zniechęconego wykonywaną pracą, okazuje się skomplikowane i złożone, uwarunkowane przez wydarzenia z dalekiej przeszłości, a do informacji o nich niezwykle trudno jest teraz dotrzeć. Rośnie presja czasu, zainteresowania opinii publicznej i środków masowego przekazu. Nie do końca wiadomo, jak prowadzić tak rozległe dochodzenie wobec znikomego zgromadzenia materiałów dowodowych, wielu teorii przedstawiających możliwy przebieg zdarzeń, braku logicznych powiązań, wyjaśnień, wzorców, wspólnych mianowników. Śledztwem zarzuca na prawo i lewo, wciąż nie wiadomo, z jakimi faktami i tajemnicami przyjdzie się jeszcze policjantom zmierzyć. Dlaczego plan zabójstwa zawiera element odcinania ofierze jednej stopy, co się za tym kryje? Co się okaże punktem zwrotnym sprawy, jaki ważny składnik, przełomowy detal, w końcu wydostanie się na światło dzienne, sprawiając, że powoli wszystkie elementy układanki zaczną trafiać na właściwe miejsca? Ale czy faktycznie uda się wszystko dokładnie i rzetelnie wyjaśnić, naświetlić właściwe tło sprawy, nie zgubić żadnego z tropów?

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
kryminał
data premiery: 14.09.2016

Książkę "Szumowiny" zgarnęłam z półki nowości. :)

40 komentarzy:

  1. Kryminały, thrillery, to zdecydowanie moja czytelnicza bajka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyciągają, wciągają, pozostawiają z uczuciem przeżycia świetnej rozrywki czytelniczej. :)

      Usuń
  2. Bardzo podoba mi się tytuł, a że dawno nie czytałam żadnego kryminału, chętnie bym po niego sięgnęła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czuję, że dam się tej serii skusić w całości, poczekam tylko na kolejny tom. :)

      Usuń
  3. Będzie duża dawka emocji:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaskakujesz mnie tymi recenzjami, chodzi mi o to, że czytasz błyskawicznie ;) recenzja super, zachęca do czytania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kryminał czyta się bardzo płynnie, ujęło mnie świetne rozplanowanie zdarzeń, budowanie napięcia i intrygi, to coś, co tak bardzo lubimy. :)

      Usuń
  5. ohhh widzę że dostałam podpowiedź co do prezentu dla mamy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi ciekawie będę musiała przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Również jestem w pełni usatysfakcjonowana lekturą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem poprzednich tomów, z pewnością uzupełnię tę serię. :)

      Usuń
    2. Nie czytałam jeszcze nic z tej serii, więc kiedyś na pewno to nadrobię.

      Usuń
  8. Skandynawskie kryminały uwielbiam, a tego autora jeszcze nie znam ;)

    Spojrzenie EM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też po raz pierwszy po niego sięgnęłam i przyznam, że bardzo odpowiada mi jego styl wkręcanie czytelnika w tę kryminalną grę. :)

      Usuń
  9. chyba za groźnie i za straszno jak dla mnie tym razem...chyba podsunę ten tytuł Mężowi

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam skandynawskie książki na tą na pewno też się skuszę w wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny wpis! Nie przepadam za kryminałami, ale właśnie podsunęłaś mi pomysł na gwiazdkowy prezent dla bliskiej osoby ;) Dziękuję :) Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam dostawać książki w prezencie, tyle wspaniałych przygód czytelniczych czeka na odkrycie. :)

      Usuń
  12. Nie gustuje w kryminałach, ale recenzje czytało się przyjemnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie mój klimat, ale recenzja mnie zaciekawiła :) Dodaje do listy 'to read' :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Skoro ro kryminał chętnie bym przeczytała. =)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie skonstruowany i poprowadzony, byłam pod wrażeniem. :)

      Usuń
  15. Ojojoj <3 Jak ja lubię ksiązki, w których są części ludzkiego ciała - mogą być zjadane, znajdowane w ciemnych uliczkach czy zwierzęcych żołądkach, używane jako ozdoby w domach psycholi - wszystko będzie super <3 Na pewno w ksiegarni pomiziam sobie tę ksiązkę i może nawet kupię :D
    Kasia z Kasi recenzje książek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Przywołałaś uśmiech na mej twarzy swym komentarzem. :) Jak to ludzie potrafią coś polubić. ;) Fantastycznego zaczytania zatem życzę! :)

      Usuń
  16. Bardzo lubię czytać kryminały, więc tę książkę na pewno kupię i przeczytam ;)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mogę się już doczekać, kiedy wszystkie tomy tej serii odnajdą miejsce na mojej półce, będzie się w czym zaczytywać. :)

      Usuń
  17. myślę, że moja mama była by zainteresowana tą książką, ostatnio jak patrzę, co czyta to szumowiny idealnie się w to wpasowują ;-)

    OdpowiedzUsuń