sobota, 28 lipca 2018

KOLEKCJONER KOŚCI Jeffery Deaver

LINCOLN RHYME tom 1

"Każda dusza ludzka w końcu cię oszuka. Możesz wierzyć nienawiści. Możesz wierzyć kościom. Wszystko inne jest zdradą."

Odmiana kryminału, która bardzo mi odpowiada. Detektywistyczna zagadka opleciona elementami thrillera. Dynamiczne i pełne energii rytmy. Wnikając w fabułę wkraczamy w ciemny i mroczny świat ludzkiego umysłu, psychicznych wypaczeń doprowadzających do obsesji i morderstw. Jak zatrzymać strumień obłędu, nienawiści i okrucieństwa? Jak odkryć motywy zbrodni, dotrzeć do źródła zła, przewidzieć posunięcia oprawcy? Lecz przede wszystkim jak zinterpretować pozostawione przez mordercę ślady?

Od razu widać, że to złożona gra psychologiczna prowadzona na wysokim poziomie, z wyjątkowo inteligentnym i przebiegłym mordercą, a stawić jej czoło może jedynie nieprzeciętnie uzdolniony detektyw. Ale co jeśli jest on sparaliżowany od ramion w dół, niegdyś bardzo aktywny w policji, teraz za sprawą nieszczęśliwego wypadku, zamknięty w czterech ścianach domu i popadający w depresję? Ciekawy pomysł na profil głównego bohatera, nietuzinkowa postać, z jednej strony wzbudza podziw dla wiedzy i sprytu, a z drugiej uświadamia ograniczenia ciała człowieka. Wyrazistość kluczowych bohaterów jest niewątpliwie atutem powieści.

Lincoln Rhyme, czterdziestolatek, dawniej szef nowojorskiego wydziału badań i zasobów informacji, błyskotliwy ekspert kryminalistyki, wciąż cieszy się uznaniem i szacunkiem wśród stróżów prawa, byłych współpracowników. Na prośbę burmistrza i komendanta policji zostaje przydzielony jako lider do priorytetowego śledztwa w sprawie zabójstwa Johna Ulbrechta, współwłaściciela stacji telewizyjnych i gazet, oraz zniknięcia Tammie Jean, negocjatorki, maklerki giełdowej. W śledztwie pomaga mu skryta, nieco wycofana z życia społecznego, młoda funkcjonariuszka, Amelia Sachs. Morderca dopiero się rozkręca, to początek dramatycznych zdarzeń, inscenizowanych miejsc przestępstw, presji czasu wywołanej próbą ocalenia ludzkiego życia, uniknięcia efektów brutalności i prawdopodobnych politycznych konsekwencji.

Sporo przystępnie przedstawionych szczegółowych opisów technik śledczych, procedur badania śladów, metod pozyskiwania informacji, wyłapywania najmniejszych wskazówek pozwalających na dotrzymanie kroku mordercy i wyprzedzenie jego zamysłów. Spodobał mi się styl narracji, może nie do końca płynny, lekko szarpany, ale wytwarzający mroczny klimat i podsycający napięcie. Zapętlenie detektywistycznej zagadki, sprytnie rozkręcona intryga, zaskakujące zakończenie, przemawiają na korzyść książki. Wyłapałam kilka drobnych nieścisłości w fabule, ale nie mają one większego wpływu na pozytywny odbiór przygody czytelniczej. Inne książki autora, które również satysfakcjonująco umiliły mi czas to "Pocałunek stali" (tom 12 serii o Lincolnie Rhyme") i "Panika" (tom 4 serii o Kathryn Dance).

5/6 - koniecznie przeczytaj
kryminał, 376 stron, premiera 07.06.2018 (1997), tłumaczenie Konrad Krajewski
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

44 komentarze:

  1. Nie czytałam książki, ale widziałam film i bardzo mi się podobał, choć pewnie po przeczytaniu inaczej bym wyobraziła sobie Amelię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie przepadam za książkami autora :/ nie podchodzi mi jego styl i choć robiłam kilka prób, nigdy nie udało mi się przeczytać całej . Za to ekranizację oglądałam z zapartym tchem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nasłuchałam się mnóstwo dobrego, więc chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Najpierw przeczytam książkę, żeby zobaczyć ekranizację. 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Kocham się ostatnio w kryminałach, na razie zaczytuję się w książkach Bondy :) Fajna propozycja. Gdybyś Iza chciała odrobine odmiany polecam Nella piękno nieoczekiwanego / recenzja jest u mnie na blogu / pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. O, w końcu coś co czytałam haha Co prawda dawno ale jednak :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Twoje opisy są świetne! Książkę zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam takie mroczne książki :) choć prawdę powiedziawszy komedie jednak cieszą się moim jeszcze większym zainteresowaniem :) Fil widziałam i książkę czytałam :) Świetna recenzja!

    OdpowiedzUsuń
  9. Widziałam film, który bardzo mi się podobał. Chyba nadszedł czas na książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa jestem czy znajde ja w mojej bibliotece. Jeśli nie to na pewno kupie bo uwielbiam takie książki.

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam ten film, ciekawe czy jest wierną adaptacją.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubie opisy technik śledczych, procedury badania śladów chetnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Lubie w ksiazkach element psychologiczny. Być może się skuszę

    OdpowiedzUsuń
  14. Widziałam film i czytałam książkę. A ponieważ skończyłam studia chemiczne, to doskonale odnalazłam się w świecie badań i eksperymentów na próbkach :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Chyba najsłynniejsza książka Deavera, ale ja wolę inne tego autora :) "Błękitna pustka" to jedna z najlepszych książek ever dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ostatnio czytałam kilka podobnych powieści, chociaż na Deavera nie trafiłam. Omijam w bibliotece te regały, ale moze się skusze po wakacjach.

    OdpowiedzUsuń
  17. Niemal wszystkie wcześniejsze pozycja zasługują na uwagę poza tymi najnowszymi a zwłaszcza Mag czy dwunasta karta

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo fajnie napisałaś o tej książce. Jak na co dzień nie jestem fanką kryminalnych opowieści, tak ten tytuł już czuję w kościach, że muszę zdobyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny tytuł :) Nie znam ani książki, ani filmu. Trzeba to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Dopisuję kolejną książkę do mojej listy. Kiedy ja je wszystkie przeczytam? ☺

    OdpowiedzUsuń
  21. Widziałam film. Czas na książke, gdyż zapewne w filmie była większość okrojona

    OdpowiedzUsuń
  22. Filmu nie widziałam ale taka morczna tematyka mnie przyciąga

    OdpowiedzUsuń
  23. Pierwszy tom rewelacyjny. Drugi Ci się też z pewnością spodoba. ;)

    OdpowiedzUsuń
  24. Dla tej pozycji muszę mieć dużo wolnego czasu, czuję że jak zacznę to będę musiała przeczytać do końca na raz 😉

    OdpowiedzUsuń
  25. Moje klimaty: kości, zagadki, mordercy, trupy etc. Kiedyś widziałam film, nawet nie wiedziałam, że jest i książka.

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie czytałam jej jeszcze, jakoś nie mam czasu żeby się zebrać - zawsze mam do czytania coś innego :P

    OdpowiedzUsuń
  27. Idealne klimaty dla mojego męża :D

    OdpowiedzUsuń
  28. Czytałam i oglądałam film, są świetne

    OdpowiedzUsuń
  29. O jacie, ale lubię ten film! Klimaty w sam raz dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie mój styl książek, jednak opis mocno zachęcający :)

    OdpowiedzUsuń
  31. "Złożona gra psychologiczna" - ta jedna fraza przekonuje mnie najbardziej. Zapisane na listę do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Film. Mi się bardzo podobał, po książkę chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Brzmi intrygująco i wygląda na kryminał z prawdziwego zdarzenia :).

    OdpowiedzUsuń
  34. Widziałam film. Nie miałam pojęcia że istnieje książka. Chetnie sięgnę po tę pozycję dla porównania z filmem :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Czytałam i uwielbiam! Podobnie jak film!:)

    OdpowiedzUsuń
  36. Film widziałem, ale książki jeszcze nie czytałem :)

    OdpowiedzUsuń
  37. To niezwykła historia, którą koniecznie trzeba poznać. Niezwykłe wątki detektywistyczne, warsztat śledczy, elementy thrillera wplecione w fabułę kryminalno-detektywistyczną. To musi być bardzo udane.

    OdpowiedzUsuń
  38. Uwielbią tą książkę i podobne z gatunku, choć czasem później miewam koszmary.

    OdpowiedzUsuń
  39. Niedawno czytałam imna książkę tego autora i mnie pozytywnie zaskoczył. Na pewno będę kontynuować czytanie jego twórczości.

    OdpowiedzUsuń
  40. Właśnie sobie zdałam sprawę jak bardzo jestem do tyłu z czytaniem książek, aż w końcu znalazłam coś, co znam i polecam! Cały blog - świetna robota!

    OdpowiedzUsuń
  41. Już sam tytuł bardzo przyciąga do czytania

    OdpowiedzUsuń