środa, 16 stycznia 2019

TAJEMNICZE ŻYCIE OCEANÓW Robert Hofrichter

"Być może w głębiny morskie trudniej dotrzeć niż na Księżyc, mimo to pozostawiliśmy w nich o wiele więcej (toksycznych) śladów niż na powierzchni satelity Ziemi."

Ocean jako wielka sieć życia, eksploatowana przez człowieka do granic możliwości, dziś dopomina się wzmożonego zainteresowania. Publikacja promuje ochronę środowiska morskiego i zwraca uwagę na konieczność spowolnienia upadku ekologicznego planety. Napisana w duchu uświadomienia istnienia fascynującego podwodnego świata. Powinniśmy jak najszybciej o niego zadbać, aby móc się nim cieszyć, koegzystować z nim, a także pozostawić coś wartościowego przyszłym pokoleniom.

Robert Hofrichter ukazuje jak toksyczne są współcześnie relacje człowieka z oceanem, a to właśnie z niego pochodzi wszelkie życie, jakże ciekawe, różnorodne, olbrzymie w ilość gatunków, a przy tym konieczne do zachowania gatunku ludzkiego, dobrego zdrowia i samopoczucia. Globalne zmiany klimatyczne, masowe zanieczyszczenia wód, bezmyślne pozyskiwanie surowców i pożywienia, czynią ludźmi winnymi degradacji środowiska wodnego. A przecież wciąż jeszcze nie zbadaliśmy wszystkich tajemnic mórz i wybrzeży. Niemal bezkresne głębiny oceanów nadal potrafią zaskoczyć naukowców funkcjonującymi formami życia. Nie bez powodu przytacza się argument, że więcej osób chodziło po Księżycu niż zbliżyło się do dna Rowu Mariańskiego.

Autor przekazuje zachwyt wobec morza i entuzjazm dla jego ochrony poprzez umówienie różnych zagadnień związanych z oceanami. Zaznajamiamy się z aspektami zasolenia mórz, przesunięć tektonicznych, ekspansji dna oceanicznego, wahań poziomu morza, wybrzuszeń i zagłębień oceanów, monstrualnych fal. Dowiadujemy się skąd wrażenie intensywnego błękitu oceanu, dlaczego nie ma morza z błękitnym członem w nazwie, jak system prądów morskich podtrzymuje życie na planecie, co to jest cyrkulacja termohalinowa. Wchodzimy do przebogatego świata morskich biosfer, ciekawostek o żywych istotach mieszkających w oceanach, z uwzględnieniem ich reprodukcji, mechanizmów obronnych, zdobywania pożywienia, kamuflażu, tworzenia wspólnot interesów i symbiozy. Widzimy jak wiele powierzchni raf koralowych straciliśmy, co musimy zrobić, aby chronić pozostałe, w aspekcie indywidualnym i globalnym. To też krótka wędrówka śladami dawnych mieszkańców oceanów, oraz stereotypów dotyczących delfinów i rekinów.

Przyjemnie i przyjaźnie czyta się publikację, we wciągający sposób nawiązuje do wieloletnich obserwacji i najnowszych faktów, jednak liczyłam na wszechstronniejsze ujęcie tajemniczego życia oceanów, bo zdecydowana większość zawartych w książce informacji była mi już wcześniej znana. Ale książkę można potraktować jako szerszą tematycznie broszurę popularyzacji idei ochrony środowiska, znakomicie sprawdzającą się jako jeden z instrumentów wykorzystywanych w ekokampaniach promocyjnych. Niewątpliwie w obu przypadkach warto po nią sięgnąć, podnieść świadomość ekologiczną, nabrać chęci do współuczestniczenia w ratowaniu i zachowaniu morskiego życia w jak najlepszej kondycji. Zerknijcie także na "Tajemnicze życie grzybów", wkroczcie w zachwycający świat grzybów, niezwykle złożony, wspaniale różnorodny, wyjątkowo bogaty, a jednocześnie również wciąż mało poznany i zrozumiany.

4/6 - koniecznie przeczytaj
literatura popularnonaukowa (oceanografia), 256 stron, premiera 20.11.2018
tłumaczenie Bartosz Nowacki
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

31 komentarzy:

  1. Zawsze byłam zafascynowana morskimi głębinami, jak i kosmosem... Ta ksiązka pewnie byłaby strzałem m 10! :)

    Kociel

    OdpowiedzUsuń
  2. oj cos dla mnie:0 lubie takoie przyrodnicze o zwierz etach ksiazki i nasze dzieci tez:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Moim marzeniem było kiedyś zobaczyć zorzę polarną. Zobaczyłam. A teraz chciałabym zobaczyć płetwala błękitnego pływającego na wolności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chciałabym pływać pod wodą na jakiejś rafie koralowej!

      Usuń
  4. Czy dzieci (takie 7-10 latki( też byłyby z takiej książki zadowolone?

    OdpowiedzUsuń
  5. Ogólnie nie przepadam za literaturą popularnonaukową, ale ta pozycja warta jest przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla dzieci jak znalazł, a i ja czasem jakieś ciekawostki na tematy przyrodnicze lubię poczytać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jedną i drugą chętnie przeczytam :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem pewna, że zaciekawi nas ta lektura. Mamy w domu podobne z tej serii.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem uzależniona od oglądania programów przyrodniczych w szwedzkiej telewizji, więc temat oceanów i ich mieszkańców jest mi dość bliski. Uwielbiam takie książki!

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie tylko to, co widzimy gołym okiem, jest zagrożone. Warto uświadomić sobie realne problemy naszego środowiska, a przecież woda jest podstawą życia. Bardzo dziękuję za ciekawą propozycję, z której chętnie skorzystam. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mimo, że to raczej nie mój gatunek, to brzmi nawet ciekawie i zachęcająco :) człowiek na co dzień nie zastanawia się nad pewnymi rzeczami i nawet nie zdaje sobie sprawy, jaki mają wpływ na nasze życie. Choćby właśnie oceany, czy ogólnie zbiorniki wodne.

    OdpowiedzUsuń
  12. Coś dla mojego taty muszę kupić.

    OdpowiedzUsuń
  13. Na pewno dla zapalonych przyrodników będzie to ciekawa propozycja, niezależnie od wieku :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Lubię książki o tematyce przyrodniczej.Jednak o ochronie mórz i oceanów nie miałam okazji czytać. To ważny temat ponieważ i te środowiska zatruwane, przez co cierpi wiele gatunków.

    OdpowiedzUsuń
  15. Interesująca pozycja. Trendy Mama

    OdpowiedzUsuń
  16. nie mój gatunek, ale fajnie opisane :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Odpowiedzi
    1. Poleciłam tę książce koleżance. Jej córka zaczęła fascynować się oceanami i ich mieszkańcami :)

      Usuń
  18. Bardzo ciekawy tytuł, ale po raz kolejny odłożę go na inną porę. Zawsze mnie boli przy takich książkach, że jest tak wiele tych, które chciałabym przeczytać, a mam tak mało na to czasu :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie przepadam za takimi książki ;) Jednak ciesze się, że Tobie się podobała ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Woda to mój żywioł... :-) interesującą pozycja

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam zwierzęta, a wodne stworzenia, to już w ogóle :) chętnie do niej zajrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Zawsze mnie interesowały wodne ziwerzęta, mimo, że boje sie wody ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Uwielbiam oceany i morza, z reszta nurkuje, wiec cos zdecydowanie dla mnie!

    OdpowiedzUsuń
  24. Przyznam szczerze, że nie jestem aż tak zafascynowana światem morza. Jednak bardziej interesuje się ochroną środowiska więc to mimo wszystko książka dla mnie.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  25. Ocean, podobnie jak kosmos, od zawsze mnie fascynował. Trafiłaś na fajną książkę. Podejrzewam, że nie jest to książka dla maluszków?

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie mój gatunek czytelniczy, ale myślę, że mogłaby mi się spodobać :-) Ocean to coś, co warto poznać :-)

    OdpowiedzUsuń
  27. Dobrze, że znów pełną parą ruszyło uświadamianie, jak niszczymy środowisko, zwłaszcza przez wszechobecny plastik. Wierzę, że im więcej będziemy czytać takich pozycji, tym świadomość i ochrona przyrody będzie większa.

    OdpowiedzUsuń
  28. Czytałaś może książkę dzieciom? Mój syn jest fanem Wajraka i literatury przyrodniczej, więc zastanawiam się, czy to coś dla niego ☺️

    OdpowiedzUsuń
  29. Lubię takie książki, interesujące i ciekawe, warte przeczytania.

    OdpowiedzUsuń