wtorek, 22 stycznia 2019

RAGDOLL (SZMACIANA LALKA) Daniel Cole

WILLIAM FAWKES tom 1

"Jeśli jesteś diabłem, kimże ja jestem?"

Podobała mi się przygoda czytelnicza, wciągnęła w intrygujący sposób, nie chciałam się od niej oderwać, niecierpliwie przerzucałam kolejne strony w oczekiwaniu tego, co będzie dalej. Mnóstwo zaskakujących incydentów i zwrotów akcji czeka na miłośników kryminału zawierającego nie tylko ciekawą i zajmującą zagadkę detektywistyczną, ale przede wszystkim świetnie wyeksponowane elementy thrillera. Szybko odnajdujemy się w emocjonujących wątkach, niedopowiedzeniach, umiejętnie podgrzewanej atmosferze.

Natychmiast wyczuwamy, że autor proponuje czytelnikowi coś atrakcyjnego, zręcznie bawi się z nim w grę stopniowego odkrywania tajemnic, dociekania niejednoznacznej prawdy, docierania do najciemniejszych stron ludzkiej natury, choć jednocześnie przyznam, że liczyłam na mniejszą powierzchowność. Radość z przygody czytelniczej psuły mało zgrabne dialogi, w które czasami trudno uwierzyć, niby podszyte humorem, ale jakoś tak sztywnym, podobnie jak relacje damsko-męskie, czy nieprzekonujące poczynania policji. Jednak to debiutancka książka, pierwszy tom dobrze zapowiadającej się serii. Wkomponowano wabiki, które pewnie dopiero w kontynuacji nabiorą rozmachu i intensywności. Niezaprzeczalnie jest mrocznie, makabrycznie, złowróżbnie, postaci nie są w żaden sposób oszczędzane, a ich postawy i czyny potrafią zaskoczyć, frapująco się je interpretuje i poddaje osądom. Książka nierówna, wkradło się trochę nieścisłości, nie na wszystkie pytania kryminalne odnajdujemy odpowiedź, choćby kwestie motywów mordercy, lecz fabuła potrafi trzymać w napięciu. I to bezwzględne spojrzenie na współczesną kondycję etyczną środków masowego przekazu, przesłania mocne, bezpośrednie i w punkt.

W "Ragdoll" poznajemy detektywa Williama Fawkesa, osobliwą postać, często mało zrozumiałą, zagmatwaną w echa przeszłości, z zawiłą psychiką i doświadczeniami życiowymi. Cztery lata wcześniej złapał brutalnego mordercę, który został jednak uniewinniony z braku wystarczających dowodów winy. Kiedy oprawca nastolatek ponownie skutecznie zaatakował, Fawkes bezradny wobec pomyłki organów sprawiedliwości przypłacił to załamaniem nerwowym, problemami z alkoholem, skłonnością do przemocy, rozpadem małżeństwa, utratą wysokiego stanowiska w policji, zniszczoną reputacją. Teraz wspomnienia dawnego śledztwa ponownie odżywają za sprawą makabrycznego morderstwa. Zwłoki składające się z części ciał sześciu ofiar zostają odnalezione w jednym z londyńskich lokali usytuowanych w sąsiedztwie mieszkania detektywa. Jakby tego było mało, oprawca przekazuje mediom nazwiska kolejnych ofiar i dat ich śmierci. Fawkes zwany "Wolfem" i jego partnerka Emily Baxter, osaczeni przez presję czasu i media oszalałe z pragnienia sensacji, starają się dopaść zwyrodniałego zabójcę.

4/6 - warto przeczytać
thriller kryminalny, 398 stron, premiera 09.11.2017, tłumaczenie Zbigniew Kościuk
Książkę "Ragdoll" zgarnęłam z półki księgarni "Gandalf".

28 komentarzy:

  1. Bardzo dobrze się zapowiada, zaufałam Ci i zamawiam <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za tak pozytywną opinię o tej powieści, która czeka na mnie na półce. Prezkładam ją na bliższą pozycję. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Taka literatura zawsze mnie nęci i też trudno mi się od niej oderwać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi nieco brutalnie, ale intryguje, żeby po nią sięgnąć. Mam kilka podobnych tematycznie książek, ale tu cała fabuła wydaje się być jeszcze bardziej atrakcyjna. Chętnie przeczytam, a już na pewno polecę znajomej miłośniczce takich serii.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jednej ofiary mało, to musi być z sześciu ?
    Nie chyba , nie dla mnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Daruję to sobie, pomimo że lubię takie klimaty ten mnie jakoś nie kręci...

    OdpowiedzUsuń
  7. Boję się, że horrory po nocach by mi się śniły, jak mnie zapewnisz, że nie to spróbuję

    OdpowiedzUsuń
  8. Chętnie bym przeczytała, bo wygląda na ciekawą i interesującą propozycję czytelniczą :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi nieźle! Muszę jej poszukać ☺️

    OdpowiedzUsuń
  10. Spodobało mi się. Dam jej szansę 😺😺😸

    OdpowiedzUsuń
  11. Zachęciłaś, przeczytam z przyjemnością - lubię taką literaturę.

    OdpowiedzUsuń
  12. Brzmi nieźle. A skoro to debiut, to może autor w następnych pozycjach uniknie początkowych błędów. Z tego co piszesz, warto dać mu szansę!

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie boję się debiutów, czasami zdarzają się zaskakująco dobre :) Opis fabuły mnie nawet zaciekawił, a ponieważ rzadko sięgam po kryminały, to sobie zapiszę tę książkę. Szkoda tylko tych niedociągnięć ale miejmy nadzieję, że autor wkrótce się podciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Wydaje się ciekawa :-) Chętnie podsunęła tytuł koleżance :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. To nie mój gatunek, ale moja przyjaciółka świetnie by się bawiła przy lekturze tej książki, także jej polecę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciekawy temat, szkoda, że wykonanie niezupełnie zadowalające. Ale może kolejne będą już lepsze.

    OdpowiedzUsuń
  17. To faktycznei może być ciekawa książka!

    OdpowiedzUsuń
  18. To też dla mnie! Kurcze.. zainspirowała mnie do sięgnięcia po Twoje propozycje. Muszę odwiedzić internetowa księgarnie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Kolejna książka warta mojej uwagi

    OdpowiedzUsuń
  20. uwielbiam kryminały! jak się odkopię z tego co mam to chętnie sięgnę :-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Zdecydowanie nie dla mnie.
    Choć recenzja ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  22. To bez dwóch zdań coś dla mnie 😀

    OdpowiedzUsuń
  23. Lubię kiedy autor bawi się z nami na swój sposób, rzucając nam wyzwanie. Podnosząc rękawice podążamy za fabułą tworząc wizję, która pokrywa się, bądź nie z tym, co przygotował dla nas kreator poznawanych przez nas rzeczywistości poznając przy tym postaci w niej występujące.

    OdpowiedzUsuń
  24. zapełniasz mi listę, a czytać nie nadążam :) dzięki za kolejną świetną propozycję :)

    OdpowiedzUsuń