czwartek, 17 stycznia 2019

MÓZG. WŁADCA CZASU Dean Buonomano

[PRZEDPREMIEROWO]

DLACZEGO DZIEŃ MOŻE BYĆ KRÓTSZY NIŻ GODZINA,
A MINUTA DŁUŻSZA OD DNIA

Nigdy nie poświęciłam tak dużo czasu słowie "czas" i kryjącym się za nim znaczeniom, rozpatrywanymi pod różnymi kątami, z odmiennych perspektyw i w zgodzie z ciekawymi definicjami. Nie przypuszczałam, że to tak rozległy i rozproszony temat wchodzący w skład dziedzin naukowych, w który zagłębiać się można na wiele sposobów, technik i interpretacji. Dean Buonomano, z racji przygotowania zawodowego, skupia się przede wszystkim na neuronauce i psychologii, ale wędruje również po ścieżkach fizyki i filozofii, a nawet biologii ewolucyjnej.

"Czas jest tym dla zegara, czym umysł dla mózgu." Dava Sobel

Interesująco było przyjrzeć się czasowi jako wymiarowi, sposobom jego odczuwania przez mózg, tworzenia reprezentacji, wzorców, pojęć i określeń. To także zagadnienia iluzji płynięcia czasu wytwarzanej przez nasz mózg, dynamiki mózgu, chaosu, mechanizmów odmierzania czasu w ujęciu prospektywnym i retrospektywnym, podejściu do istoty czasu z perspektyw prezentyzmu i eternalizmu. Przekonał mnie podział czasu na naturalny, zegarowy i subiektywny, właśnie aspekty tego ostatniego najbardziej przyciągnęły mnie do publikacji. Przyspieszanie i zwalnianie czasu, indywidualne przystosowanie ludzi do rytmu okołodobowego, wpływ środków farmakologicznych na jego odbieranie i rozszyfrowywanie. Frapujące, na ile czas kalendarzowy ma coś wspólnego z czasem mentalnym i emocjonalnym, przeżywanymi przez każdego z nas na swój sposób. Wszystko zdaje się prowadzić do konkluzji, że mózg to wehikuł czasu w kontekście pamiętania przeszłości, ewolucyjnego przygotowania człowieka do przewidywania przyszłości, odmierzania czasu, tworzenia poczucia czasu i umożliwienia umysłowych podróży, w przód i wstecz.

Publikacja jest zbiorem intelektualnych wycieczek zmierzających do zrozumienia czasu. Na wiele zadawanych pytań nie ma jeszcze odpowiedzi, jednak stopniowo przybliżamy się do ich poznania. Narracja nie nastręcza problemów w odbiorze, dość zwięzłe omówienia zagadnień, bez zbędnego technicznego żargonu, ale za to z lekkim humorem. Otrzymujemy anegdoty, ciekawostki, wyniki badań, trafnie dobrane porównania, konkretne przykłady, aby jak najprzejrzyściej przemieszczać się po złożonych tematach i nawiązać pasjonującą nić porozumienia. Publikację urozmaicają rysunki, wykresy, równania, tabele, oraz przekierowania do imponującej bibliografii. Książkę dobrze się czyta, zajmująco spędza z nią czas, i nawet wybrane kwestie z fizyki nie okazują się takie straszne jak przypuszczamy. Interesująco jest zagłębiać się w kwestie rozwiązywania skomplikowanych problemów czasowych przez mózg. 

4.5/6 - warto przeczytać
literatura popularnonaukowa (neuronauka, psychologia), 392 strony, premiera 24.01.2019
tłumaczenie Adam Tuz
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

29 komentarzy:

  1. Nie pomyślałabym, że ten rodzaj literatury może być w odbiorze dość łatwy. Interesujący temat, który w wolnej chwili warto zgłębić. Znakomita recenzja. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę,że tą książkę mogłabym śmiało przeczytać.Taki mały filozof jak ja lubi takie zagadnienia

    OdpowiedzUsuń
  3. Tym razem niestety nie mój gust... strasznie się męczę przy takich lekturach :(

    OdpowiedzUsuń
  4. ciekawa tematyka ale jednak nie dla mnie myślę.

    OdpowiedzUsuń
  5. lubię takie książki które wyjaśniają tak proste zagadnienia, jednak tak trudne do zrozumienia. zawsze się zastanawiałam dlaczego doba ma 24 h, a nie np 26, albo dlaczego minuta to 60 sekund i kto to wszystko obliczył

    OdpowiedzUsuń
  6. ciekawa propozycja!

    OdpowiedzUsuń
  7. Przyznam że książka wydaje być się ciekawa. Jednak boję się że będzie zbyt "sztywna" jak dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam takie książki o działaniu mózgu.

    OdpowiedzUsuń
  9. To coś dla mnie i jak zwykle moje ulubione Wydawnictwo Prószyński i S-ka.

    OdpowiedzUsuń
  10. oj tym razem nie moja bajka, ale recenzja jak zwykle świetna :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Skoro tak polecasz, może faktycznie sięgnę w wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawa propozycja dla tych, którzy mają ochotę na coś innego, niż powieść.

    OdpowiedzUsuń
  13. Co do istoty czasu, najważniejsze jest chyba to, by go dobrze wykorzystywać. Pokusiłem się w tej tematyce nawet o napisanie obszernego e-booka: "Jak odzyskać 2 godziny dziennie w domu" - zapraszam, jeśli temat jest dla kogoś wartościowy: http://szkoleniakursyporadniki.pl/produkt/zarzadzanie-czasem-poradnik/

    OdpowiedzUsuń
  14. Istotny temat, książka zapowiada się interesujaco!

    OdpowiedzUsuń
  15. Niestety nie sięgam po literaturę popularnonaukową >: Aczkolwiek nie zaprzeczam, że pojęcie czasu wydaje się być ciekawym tematem!
    Pozdrawiam ♥

    OdpowiedzUsuń
  16. juz sama okladka do mnie przemawia !

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie moje klimaty, jednak super, że Tobie się podobało ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Niekoniecznie mój gust, ale fajnie, że Tobie przypadła do gustu, bo to jest najważniejsze :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam ochotę zapoznać się z tą lekturą. Moj czas pędzi, ale mam też doswiadoświad, że potrafi niezwykle zwolnić. Nie piszą tam, jak go spowolnić? ��

    OdpowiedzUsuń
  20. zaintrygował mnie ten tytuł, musze przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  21. Czas jest rzeczą wzgladną i tak samo duzo go mija co przybywa. Ciekawa lektura zamówię do biblioteki.

    OdpowiedzUsuń
  22. Czas to rzeczywiście bardzo intrygujący temat. Sama często nad tym się zastanawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Myślę, że książka mogłaby mi się spodobać. Tylko już lista tak długa, że nie wiem czy kiedy kolwiek uda mi się dobrnac do tej pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  24. To coś dla mnie :) Książkę zapisuję na swojej liście.

    OdpowiedzUsuń
  25. Koniecznie muszę ją przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ciekawe podejście do tematu. Gdzieś kiedyś spotkałam się z róznymi sposobami ‚postrzegania’ czasu i chyba coś w tym
    Jest

    OdpowiedzUsuń