wtorek, 19 marca 2019

ZŁA KREW Zoje Stage

"Dorośli... zachęcali do używania wyobraźni, ale nie cierpieli, jak się cokolwiek wymyślało."

Thriller dostarczający czytelnikowi mnóstwo świetnej rozrywki, pochłania się go z dużym zaangażowaniem, wciąga niesamowicie, wystawia na próbę harmonię zrozumienia i empatii. Przywiązujemy się do jednej z postaci, obdarzamy ją życzliwością i przychylnością, aby za chwilę, po zaskakującym zatrważającym incydencie, przenieść sympatię na drugą, a kiedy następuje niespodziewany zwrot akcji, wypełniony złowrogim i gniewnym brzmieniem, wracamy do pierwszych intuicyjnych postrzegań i odbiorów.

Dawno żaden autor nie spowodował we mnie tak silnego pomieszania uczuć, złożonych interpretacji, konieczności snucia wielopoziomowych przypuszczeń, kiedy naprawdę nie wiadomo, co jest krystalicznym dobrem, a co mrocznym złem, nawet etapy pośrednie niosą cały szereg sprzeczności i kontrastów. Sprawiało mi wielką przyjemność wnikliwe zanurzanie się w psychologicznej warstwie powieści, pogłębionej i przekonującej, która nie pozwala czytelnikowi na chwilę spokoju i wytchnienia, prowadzi po wzburzonym szlaku emocji, odbija obrazy w kolejnych lustrach mrocznej strony ludzkiej osobowości. Symboliczna niewinność zestawiona z okrucieństwem, wzorcowe macierzyństwo z bezsilnością, idealistyczne ojcostwo z zaślepieniem, a modelowe małżeńskie relacje z poczuciem straty.

Zatem spoglądamy na przybliżaną historię z wielu perspektyw, zaglądamy nawet tam, gdzie w pierwszym odruchu wzdrygnęlibyśmy się przed decyzją otworzenia drzwi do złowieszczych i ponurych cieni. Początkowo byłam zawiedziona finalną odsłoną książki, liczyłam na większe napięcie i kulminację, ale po zastanowieniu przyznaję, że zostało ona dokładnie przemyślane i miało mocne uzasadnienie, a otwarta forma może też być zapowiedzią kontynuacji opowieści. Chciałabym częściej trafiać na tak dobrze skonstruowane i przedstawione thrillery, z fantastyczną otoczką psychologiczną, wyrazistymi bohaterami, swobodą w poruszaniu zajmujących, acz trudnych, zagadnień, bo bazujących na naszych pierwotnych obawach i uprzedzeniach. Debiutancka powieść Zoje Stage to kompletna i satysfakcjonująca przygoda z dreszczykiem.

Hanna, uosobienie słodyczy, siedmiolatka bezgranicznie zakochana w tatusiu, za przeszkodę do pełni szczęścia uznaje matkę. Dziewczynka, choć z zaburzeniami mowy, to jednak piekielnie inteligentna, robi wszystko, manipuluje otoczeniem tak, aby wyeliminować schorowaną Suzette z życia, sprawić aby na zawsze zniknęła z jej z oczu, wydaje się, że sadyzm, wrogość i nienawiść dziecka nie ma granic. Jednak Suzette, schorowana i wypełniona wyrzutami sumienia, nie pozostaje bierna, szuka rozwiązań problemów, odwołuje się też do koniecznego wsparcia ze strony męża, który toczy bolesną wewnętrzną walkę. Nikt z nich nie zdaje sobie sprawy, jakie koszmary będą przeżywać i jak trudno będzie wyrwać się z zaklętego kręgu zaklęć i uroków.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
thriller psychologiczny, 400 stron, premiera 16.01.2019, tłumaczenie Piotr Kaliński
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

49 komentarzy:

  1. O kurczę! Nie słyszałem wcześniej o tym tytule. Dziękuję 😉

    OdpowiedzUsuń
  2. Dużo tu sprzeczności. Skoro jest to dobrze skonstruowany thriller, który trzyma w napięciu i napędza umysł, to wezmę go pod uwagę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Daddy's little girl ain't girl no more... No ciekawie się to wszystko zapowiada, muszę zapamiętać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ha właśnie tak dziecko wyobraź sobie ☺ a potem te co Ty pleciesz zejdź na ziemię

    OdpowiedzUsuń
  5. Mocna propozycja. Dzieci potrafią być niekiedy prawdziwymi mistrzami manipulacji.

    OdpowiedzUsuń
  6. Widzę, ze bardzo wysoka notka, muszę przeczytać, bo bardzo wierzę Twoim poleceniom

    OdpowiedzUsuń
  7. Wydaje się przerażająca. Nie mam obecnie nastroju na taką książkę na silne nerwy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo pozytywna opinia widzę... a w sumie o książce do tej pory nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam o niej, ale jeszcze nie przeczytana.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ocena bardzo wysoka więc pozostaje mi tylko zapisać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dokładnie takie książki lubię czytać, a i imponująco wysoka ocena też robi robotę 😉

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeżeli psychologiczny, to zdecydowanie muszę przeczytać ;) Mam nadzieję, że nie będę bała się swojego odbicia w lustrze później;-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Okay, zafascynowałą mnie ta książka.. :D

    OdpowiedzUsuń
  14. To bardziej brzmi jak horror. Zastanowię się nad tym tytułem. Fabuła robi wrażenie i na pewno przy lekturze nie będzie można się nudzić.

    OdpowiedzUsuń
  15. uwielbiam thrillery i ten dreszczyk napięcia :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo się cieszę, że książka czeka już na mojej półce. 😊

    OdpowiedzUsuń
  17. Wydaje się całkiem ciekawy ^^ może kiedyś po niego sięgnę :)
    trapped-in-book.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie przepadam za thrillerami więc raczej się nie skuszę 😉 poczekam na inne propozycje 😜

    OdpowiedzUsuń
  19. Historia wydaje się mega ciekawa - chociaż chyba za ciężka jak na moje "standardy"...;)

    OdpowiedzUsuń
  20. Wow, brzmi mega ciekawie. Jako matka przeraża mnie podwójnie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Uwielbiam Twoje recenzje :). Ta książka do mnie chyba nie przemawia ale to nic.

    OdpowiedzUsuń
  22. Z mojego postanowienia noworocznego, że będę czytała więcej kryminałów i thrillerów niewiele niestety zostało :( na razie więcej mam na koncie obyczajówek - muszę to koniecznie zmienić i przeczytać te książkę

    OdpowiedzUsuń
  23. Jakoś cicho jest o tej książce, bo pierwszy raz ją widzę. Czuję się zaintrygowana :-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Określenie "piekielna inteligencja" jest jak najbardziej na miejscu, co przekonuje mnie do tej powieści. Świetna recenzja pozbawiła mnie resztek wątpliwości. Dziękuję i pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Cos dla mnie:D
    Na pewno (prędzej, czy później) przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ciekawa przygoda z mnóstwem emocji - o musi być dobry sposób na wieczór.

    OdpowiedzUsuń
  27. A więc powiadasz, że podczas lektury ciężko jest odróżnić dobro od zła, a nasze nastawienie do bohaterów może się zmieniać jak kanały w telewizji, kiedy lecą reklamy? Nie powiem, zaintrygowałaś mnie. A kiedy jeszcze wspomniałaś pomiędzy kim będzie toczyć się ta zażarta batalia... wyczuwam niezły harmider emocjonalny! Chętnie przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Świetna recenzja zachęca do przeczytania. Sprezentuję ją mężowi, będzie zachwycony

    OdpowiedzUsuń
  29. Obejrzała bym film na podstawie tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie słyszałam o tej książce. Zapowiada się interesująco. Chętnie ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Brzmi ciekawie! I jaką wysoką ocenę jej postawiłas... idę jej szukać!

    OdpowiedzUsuń
  32. Lubię dobre thrillery psychologiczne! Bywają naprawdę wciągające. Chyba żaden inny gatunek nie potrafi tak dogłębnie wstrząsnąć czytelnikiem.

    Miye's Imaginations ♥

    OdpowiedzUsuń
  33. Muszę znaleźć na nią czas... koniecznie, brzmi ciekawie...

    OdpowiedzUsuń
  34. Mam książkę na półce - liczę na dobrą rozrywkę czytelniczą :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Brzmi bardzo intrygująco :D Ja wczoraj dopiero co skończyłam ''za zamkniętymi drzwiami'', więc też poniekąd thriller.

    OdpowiedzUsuń
  36. O wow pozycję tak wysoko ocenioną to muszę przeczytać :)
    ______
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  37. Już po cytacie wiem, że chcę to przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  38. Chyba bałabym się przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  39. Chyba się pokuszenie o jej przeczytanie.

    OdpowiedzUsuń
  40. Takie troszke psychologiczne, podoba mi się! Bardzo bym chciała przeczytać całość :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Wow cóż za recenzja. Już ona sama wyzwala mnóstwo emocji. To, co dopiero książka. Sięgnę po nią na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  42. Niby thriller, ale okładka jest cudowna :D Na bank przeczytam :D Już nie mogę się doczekać :D

    OdpowiedzUsuń
  43. O kurcze, temat naprawdę intrygujący i chyba sięgnę po tę książkę, choć ostatnio stronię do thrillerów.

    OdpowiedzUsuń
  44. Mnie coś nie ciągnie ostatnio w ogóle do czytania... przemęczona jestem.

    OdpowiedzUsuń
  45. Mnie takie książki przerażają!

    OdpowiedzUsuń
  46. Brzmi przerażająco ciekawie! Z chęcią przeczytam, choć to zupełnie nie mój klimat książek.

    OdpowiedzUsuń