piątek, 1 marca 2019

CZAPKINS. HISTORIA TOMKA MACKIEWICZA Dominik Szczepański

"Czasami w górach zimą mam wrażenie, że uczucie wolności nie jest stanem umysłu, ale czymś, co wykracza poza myślenie, poza umysł... To jest ulotne. To absolutna wolność, w nią wierzę. To coś, co czuję, i to jest prawdopodobnie przyczyna, która pcha mnie za każdym razem do powrotu tutaj."

Natychmiastowa refleksja po przeczytaniu książki, jak niewiele wiedziałam o Tomku Mackiewiczu zanim sięgnęłam po biografię. Imponuje podejście Dominika Szczepańskiego do wyjątkowo rzetelnej dbałości o szczegóły, co cenne, staranności w uchwyceniu wielu warstw i perspektyw. Prawdziwy obraz człowieka, bez zbędnego lukrowania, wybielania, umniejszania i oceniania. Czuje się istotę ludzkiego życia, jego złożoność i niejednoznaczność, a przy tym transformację stylu życia i spełniania się. Wady i zalety, klęski i sukcesy, bunt przeciwko szufladkowaniu i imponujące podporządkowanie pasji. Demony dzieciństwa, młodzieńcze błędy, próby stabilizacji i spełniania rodzicielskich funkcji. Echa trudnej przeszłości, uzależnień, długów, śmierci dziecka, perturbacji w związkach. A nade wszystko, obsesyjne wręcz zogniskowanie na zdobyciu Nanga Parbat na własnych zasadach.

I właśnie to intensywne nasycenie biografii klimatem gór, opisy kolejnych wypraw, bardzo mi odpowiadały, tym bardziej, że narracja plastyczna i emocjonująca. Od dawna podziwiam ludzi ogarniętych pasją zdobywania ośmiotysięczników, wydają się sięgać nieba, jednak ta publikacja pomogła mi jeszcze bardziej zrozumieć ich pragnienia i wyzwania. Jeśli ktoś kwestionuje taką formę życiowych prób, to książka sprawi, że pojawią się wątpliwości, a być może zmieni się również nastawienie. Czyta się szybko, z przyjemnością, zaangażowaniem, pomagało w tym logiczne ułożenie materiału i płynne przejścia między jego częściami. Ciekawie przybliża postać Tomka Mackiewicza, poprzez oddanie mu głosu z pozostawionych zapisków, wspomnień znajomych i przyjaciół, a także wypowiedzi kobiet bliskich mu na różnych etapach życia.

Wyłania się frapująca osobowość, rozdarta między ambitnymi marzeniami a codziennym życiem, wypełniona rozterkami, nieco zagubiona, ale bardzo wrażliwa, otwarta na potrzeby innych, potrafiąca słuchać, współczuć i pomagać. I ten niezwykły szacunek do wolności, prawa do indywidualizmu i dokonywanych wyborów. Góry jako okazja do odnajdywania równowagi, poznawania własnych granic, zmierzenia się z czymś niewykonalnym, stawienia czoła ekstremalnym sytuacjom, rozmawiania z sobą samym, dające poczucie życia, szczęścia i wolności. Nanga Parbat pozwoliła spojrzeć na świat z jej wierzchołka, ale Feri upomniała się o wieczne towarzystwo. Warto podkreślić, że biografia wzbogacona została licznymi kolorowymi zdjęciami, zamieszczonymi w przemyślanych miejscach, ich obraz zgadza się z wymową treści.

5/6 - koniecznie przeczytaj
biografia, 464 strony, premiera 23.01.2019
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Agora.

33 komentarze:

  1. Choć nie ciągnie mnie do tego typu książek, to ta stanowi wyjątek 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. To musi być ciekawa książka, nie przepadam za biografiami, ale ta wydaje się napisaną jak dobrze skonstruowana książka obyczajowa

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka do przeczytania, ciekawy człowiek...I recenzja bardzo dobra...

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś czytałam mnóstwo książek o górach i ludziach gór. Teraz niestety nie mam na to czasu, nad czym mocno ubolewam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Od dawna mam na nią ochotę i kiedyś na pewno ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Tę książkę chętnie przeczytam bo Tomek był kolegą mojego męża i kiedyś się poznaliśmy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna recenzja, książka kusi mnie z okien wystawy księgarni, obok, której przechodzę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Na pewno interesująca biografia, składająca się z niełatwych elementów i tragicznego finału. Ludzie chętnie sięgają po takie historię, zwłaszcza jeśli jest o kimś głośno. Powinna się dobrze sprzedawać.

    OdpowiedzUsuń
  9. To poczucie wolności to jedyne co mnie pcha na szlak. W górach jest zupełnie wyjątkowe.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie przepadam za górami ale hobby i pasja ludzi mi imponuje

    OdpowiedzUsuń
  11. Niesamowity charakter i siła podążania za marzeniami człowieka o którym świat usłyszał, niestety w tragicznych okolicznościach. Książka dla osób, które lubią biografię myślę trafiona.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam. Kocham góry, wędrówki i wspinaczkę. Tę książkę zaraz po tamtych wydarzeniach,przeczytałam jednym tchem.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wiele można o nim powiedzieć, ale z pewnością, nie to, że był postacią nijaka. Historia tego człowieka, to gotowy materiał na film. Szkoda tylko, że bez Happy endu.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dobrze pamiętam czas, kiedy co drugi Polak stawał się ekspertem himalaistyki. Tutaj mamy obraz człowieka z pasją i ludzkimi rozterkami, który poświęcił wszystko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze mnie dziwi to "nie wiem, ale się wypowiem" i masa domorosłych ekspertów.

      Usuń
  15. Słyszałam już o tym tytule, ale zimno mi się robi na samą myśl o tym zimnie :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Od dawna planuję przeczytać! Twoja wysoka opinia o książce tylko utwierdziła mnie w przekonaniu, że muszę w końcu kupic książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Publikacja wydaje się bardzo ciekawa. Zwłaszcza w takim ujęciu, o jakim wspominasz.

    OdpowiedzUsuń
  18. Biografii chyba jeszcze żadnej nie czytałam. Ta historia jest niezwykła i pełna pasji.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja niestety nie rozumiem tej pasji, o bardziej mnie ona przeraża niż fascynuje. Nie bronię nikomu prawa do spełniania siebie ale po tego typu książki nie sięgam

    OdpowiedzUsuń
  20. Sporo słyszałam o tej książce, ale jednak się na nią nie skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Kolejna książka na mojej liście do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ludzie z pasją zawsze mnie pociągali, dlatego z chęcią przeczytam tą biografię.

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetna książka, ciekawa postać, jeszcze lepsza przygoda.

    OdpowiedzUsuń
  24. Pojawiło się teraz tyle książek o tematyce górskiej...a ta jest chyba jedyną, po którą mam ochotę sięgnąć i to za sprawą tej recenzji.

    OdpowiedzUsuń
  25. Od dawna korci mnie zawsze, gdy zaglądam do Empiku, teraz muszę po nią sięgnąć ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Rzadko sięgam po biografię - ale ta ma w sobie coś intrygującego...:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Fenomenalna książka, czytałam z zapartym tchem, wspaniała lektura!

    OdpowiedzUsuń
  28. Napisałaś tak piękną recenzje że naprawdę mam ochotę biegnąc do księgarni i kupić tą książkę zresztą uwielbiam czytać biografie ludzi którzy mają ciekawe myśli pełne przygód życie i indywidualne podejście do bytu

    OdpowiedzUsuń
  29. Mam na nią ochotę od jakiegoś czasu. Twoja recenzja tym bardziej mnie dobrego przekonała.

    OdpowiedzUsuń
  30. Lubię książki o takiej tematyce i ta jest na mojej liście... Pozdrawiam Zaczytana emigrantka :)

    OdpowiedzUsuń