poniedziałek, 4 marca 2019

NERON Aleksander Krawczuk

"Człowiek mądry stroni od polityki, nie da się zwieść urokom władzy!" Sekstius Niger

Propozycja czytelnicza, którą miłośnicy historii starożytnego Rzymu będą zachwyceni, wiele reprezentantów starszego pokolenia zna ją już doskonale, zaś młodzi mają wyborną okazję do jej niewątpliwie fascynującego odkrywania. Płynie i swobodnie przemieszczamy się po książce, wyjątkowo szybko wciąga i interesująco porywa, na kilka godzin przyjemnie zajmuje czas nietuzinkową postacią historyczną i towarzyszącą jej oprawą.

Wszystkie elementy publikacji doskonale ze sobą współgrają, jednolicie brzmią, wyraziście kształtują obraz, ale też potrafią zaskoczyć informacją i rzucić nową perspektywę na dotychczas zdobytą wiedzę. Żałuję, że podczas edukacji szkolnej nie miałam okazji trafić na nauczycieli, którzy by w tak ciekawy, barwny i entuzjastyczny sposób prowadzili narrację o największej potędze starożytności, jej znanym i kontrowersyjnym przedstawicielu. Wiele przywołanych faktów i szczegółów, ale też pozostawiona przestrzeń dla czytelnika, którą może wypełnić własnymi interpretacjami i osądami. Wczuwamy się w sytuację przedstawianych postaci, znakomicie odbieramy ich wady i przywary, zalety i przymioty, wahania i rozterki, determinację i bezwzględność. Jesteśmy świadomi, że tak naprawdę niczym się od nas nie różnią w pogoni za szczęściem, władzą, sławą, bogactwem, pragnieniem pozostawienia po sobie czegoś niezwykłego i niepodważalnego. Neron i Imperium Rzymskie, ale nie tylko, poświęcamy uwagę jego poprzednikom na cesarskim tronie, osobom towarzyszącym w zmiennych kolejach losu, wpływowym poplecznikom lub wrogom, istotnym zdarzeniom i pozornie błahym decyzjom, oraz społecznym realiom. "Nerona" zdecydowanie warto uwzględnić w planach czytelniczych, z pewnością nie będziecie zawiedzeni spotkaniem z nim.

5.5/6 - koniecznie przeczytaj
biografia, 376 stron, premiera 15.02.2019 (1965)
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czytelnik.

31 komentarzy:

  1. Raczej nie czytam tego typu książek, ale fajna recenzja ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. O książce nie słyszałam. Nie jestem pewna czy to pozycja dla mnie. Choć zaciekawiłaś mnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przymierzałem się do zakupu, ale miałem wątpliwości, szczerze. Niemniej ocena 5.5/6 chyba skutecznie mnie przekonała do udania się do księgarni ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam takie książki. Znałam ją, ale jakoś nigdy nie przeczytałam. Jednak swoją recenzją bardzo mnie zaciekawiłaś.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie przepadam za ksiażkami historycznymi, ale są pozycje (i osoby!) które wręcz trzeba znać i Neron to chyba jedna z nich :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ocena jest bardzo zachęcająca, podobnie jak recenzja, niemniej ten typ literatury nie do końca jest moim ulubionym.

    OdpowiedzUsuń
  7. Szczerze mówiąc ciekawa musi być biografia takiego szaleńca, który był przywódcą jednego a największych imperiów świata.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka z pewnością ciekawa, jednakże niestety nie moja tematyka...

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla miłośników tematu na pewno będzie genialna, ale dla mnie raczej nie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak zawsze ciekawa recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ostatnio przekonuję się do biografii, ale wolę trochę mniej antyczne postacie w nich znajdować.

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna recenzja! Mimo że nie czytam takich ksiazek😉

    OdpowiedzUsuń
  13. Idealna książka dla mojej siostry! Pisała prace o Neronie na studiach magisterskich, ale w sumie sama może chętnie bym się skusiła, bo to ciekawa postać :)

    OdpowiedzUsuń
  14. a ja przeczytam! jestem mega zaintrygowana :) jakiś czas temu czytałam Adwokata i bardzo mnie wciągną klimat tamtych czasów.

    OdpowiedzUsuń
  15. Zapowiada się fascynująca lektura. Historyczne książki również potrafią być pełne emocji, ciekawostek i faktów.

    OdpowiedzUsuń
  16. W takim razie trafiałyśmy na podobnych nauczycieli :) Warta przeczytania!

    OdpowiedzUsuń
  17. Biografie nie są dla mnie, za wiele w nich dat i rzeczy trudnych do zapamiętania

    OdpowiedzUsuń
  18. To chyba jednak nie dla mnie...

    OdpowiedzUsuń
  19. Zdawałam rozszerzoną historię na maturze, ciekawe ile bym faktów z tej ksiazki znala.

    OdpowiedzUsuń
  20. Jak fenomenalnie początkowy cytat oddaje obecną sytuację polityczną w naszym kraju ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Pamiętam, że oglądałam kiedyś film o tej postaci i byłam wstrząśnięta.

    OdpowiedzUsuń
  22. Tym razem sobie odpuszczę tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ja miałam szczęście do fantastycznych historyków, dlatego do dziś kocham historię.

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie do końca moja tematyka, ale jednak czasem warto sięgnąć po coś innego!

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie mój typ literatury, choć książki o tematyce historycznej czytam. Wolę jednak tą z XX wieku.
    Neron był zdrowo szurnięty, ale też sial postrach. Wiem o nim tyle co z lekcji historii, lektury oraz ekranizacji "Quo Vadis".

    OdpowiedzUsuń
  26. Biografie wielkich przywódców to jest to, co lubię!

    OdpowiedzUsuń
  27. Prawdopodobnie mógłbym być nią bardzo pozytywnie zaskoczony. ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. Neron to jednak człowiek historia, warto coś o nim wiedzieć.

    OdpowiedzUsuń