sobota, 9 marca 2019

NIE OTWIERAJ OCZU Josh Malerman

"Jak daleko sięga ludzki słuch?"

Tym razem odwróciłam naturalny porządek rzeczy i najpierw skusiłam się na obejrzenie filmu, a dopiero potem wzięłam za książkę. Jak to zazwyczaj bywa, drobne różnice w scenariuszu zdarzeń są, wiele aspektów zostało inaczej zaakcentowanych, bo w końcu duży ekran rządzi się swoimi prawami, zaś drukowane strony swoimi. A jednak, mimo, że znałam już fabułę, to powieść zrobiła na mnie większe wrażenie. Cieszy, że położono w niej nacisk na wyjątkowo przenikliwe napięcie, nieustanną niepewność, zestawienie czegoś nieuchwytnego z wybujałą ludzką wyobraźnią. Atmosfera niewytłumaczalnych zdarzeń bazowała w większości na bodźcach wysyłanych w stronę wyobraźni czytelnika, choć jak na horror przystało, byliśmy uczestnikiem kilku krwawych i spektakularnych incydentów. Podobało mi się umiejętne uwypuklenie różnych postaci samotności, czy to w wielkim mieście, czy w otoczeniu dzikiej natury. Konieczność odosobnienia, wymóg ograniczonego zaufania, utrata więzi społecznych, a nawet wiary w człowieczeństwo, sprawiają, że izolacja staje się jedyną szansą na przetrwanie. Ale jak długo ludzie są w stanie funkcjonować jako rozproszone jednostki, zwłaszcza gdy świat wokół nich pochłonięty zostaje przez chaos i destrukcję? Czy możemy pozbawiać dzieci, choćby namiastki dawnego porządku i zdobyczy cywilizacji? Jak zmieniają się w masowej tragedii funkcje rodzicielskie, do czego zmuszona jest matka, aby ratować swoje pociechy?

Błyskawicznie mknie się po stronach książki, choć czasami przystajemy, aby postawić się w sytuacji głównych bohaterów, intensywniej poczuć to, przez co przechodzą i jak odnajdują się w zaistniałych sytuacjach. Ciekawy wątek matki przewodniczki, ale również zajmujący aspekt dzieci skazanych na znikome korzystanie z uroków życia. Mieszkają na przedmieściach Detroit, nie wychodzą z domu, a jeśli już, to tylko z zawiązanymi oczami. Każda osoba, która zobaczy nieokreślone, ale przerażające coś, zostaje popchnięta do autodestrukcji i samozniszczenia. I nawet nie jest najważniejsze odkrycie, co przejmuje umysł człowieka, sprawia, że zabija on innych i popełnia samobójstwo, ale sam mechanizm strachu, paniki i paranoi, odzywania się najróżniejszych emocji i pierwotnych instynktów. Dostrzegamy kilka nieścisłości w budowaniu intrygi, jednak nie przeszkadzają we wciągającym i pozytywnym odbiorze przygody czytelniczej. Sceny z przeprawy rzeką przeplatają się z retrospekcjami, jest przerażająco i upiornie, czasem makabrycznie i ohydnie, kiedy indziej nierealnie i widmowo. Fantastycznie odnalazłam się w książce, mam ostatnio szczęście do trafnych wyborów czytelniczych.

5/6 - koniecznie przeczytaj
horror, 302 strony, premiera 16.01.2019 (2018), tłumaczenie Paulina Broma
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Czarna Owca.

29 komentarzy:

  1. Bardzo interesująco brzmi ta książka. Vędę musiała jej poszukać. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiedziałam, że tytuł mi się z filmem kojarzy, ale nie wiedziałam, że jest dostępna książka. Musze po nią sięgnąć

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam. I bardzo mi się podobało. Jednak gdybym nie miała tej pozycji za sobą to po Twojej receznji z pewnością bym ją zakupiła .

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawi mnie ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zazwyczaj książka jest lepsza niż film bo odwołuje sie do twojej wyobraźni a nie serwuje gotowe obrazy będące z wyobraźni kogoś innego ❤️

    OdpowiedzUsuń
  6. Oj nie lubie ekranizacji ale zaciekawiona jestem bo ostatnio pracujemy z córką nad precepcją słuchową.

    OdpowiedzUsuń
  7. Czy przypadkiem ostatnio w TV albo kinie nie ma filmu na podstawie tej książki? I jeszcze jest challange w mediach społecznościowych, gdzie ludzie próbują żyć w ciemnościach. Super książka, muszę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  8. Oglądałam film już, więc za książkę podziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  9. Film mi się podobał. Ale książka to jednak działa inaczej na zmysły. Chcę sprawdzić jaka będzie ta historia w porównaniu z filmem

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie wiedziałam, że jest książka, myślałam, że film został tylko nakręcony. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ksiazki nie czytalam ale film zrobil na mnie duze wrazenie i wiem ze z kazdej sytuacji jest wyjscie, niekiedy malo komfortowe, ale nie warto sie poddawac ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Kiedy na społeczeństwo spada jakaś katastrofa, łatwo zauważyć, że nawet ci, którzy dotąd byli chętni pomagać, zapominają o swej dobroci i uciekają w siną dal. Taka jest już nasza natura, że zazwyczaj w pierwszej chwili myślimy tylko o sobie, dopiero po oswojeniu się z sytuacją dostrzegamy pozostałych. To jest po prostu instynkt. Przecież, gdy jedziemy samochodem, a w naszą stronę pędzi ciężarówka, naszym odruchem też jest odbicie w prawo, przez co zazwyczaj najwięcej obrażeń zyskuje pasażer.
    Co nieco słyszałam o filmie, ale nie przypuszczałam, że wyszła też książka. Kojarzę co nieco fabułę, jednak wątpię, bym się z nią całkowicie zapoznała. Może lubię odczuć dreszczyk grozy, ale nie taki, gdzie muszę być czujna na każdym kroku. Powiem wprost: w tych kwestiach jestem tchórzem. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Super! Ostatnio szukałam książki dla córki na urodziny. Już mam. Zachęcający opis. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Chętnie przeczytam tę książkę bo obejrzałam film. Jeszcze bardziej lubię przeczytać książkę, a później obejrzeć film. Zawsze mnie zadziwia jak mamy rozbieżne spojrzenie na książkę z reżyserem...

    OdpowiedzUsuń
  15. Chyba zbyt ponura jak na mój gust :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Zaciekawiłaś mnie kolejną pozycją, więc zapisuję. Lista co raz dłuższa ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Najpierw obejrzę ekranizację bo na czytanie ostatnio nie mam czasu :(

    OdpowiedzUsuń
  18. U mnie zazwyczaj książka okazuje się ciekawsza niż film. ale też rzadko mam czas na filmy...

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie przepadam za horrorami, więc ani film ani książka mnie nie skusi, niestety 😉

    OdpowiedzUsuń
  20. Dawno recenzja nie zrobiła na mnie takiego wrażenia, z pewnością przeczytam! :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Szczerze mówiąc, mam ogromną ochotę na film. A o książce nie wiedziałam - dobrze wiedzieć, że takowa istnieje! :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo bym chciała obejrzeć ten film.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie lubię horrorów - boję się;p Ale książkę kupiłabym dla samej okładki - jest piękna!
    Piszesz, że bohaterki mieszkają na przedmieściach Detroit, co jest dla mnie pokusą do jej przeczytania, ponieważ o tym miejscu słyszałam sporo, a także czytałam Detroit. Sekcja zwłok Ameryki. Może czytałaś?

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie oglądałam filmu ani nie czytałam książki ale coraz bardziej fascynują mnie horrory więc chyba się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  25. Oglądałam film i był świetny. Mam w planach również książkę.

    OdpowiedzUsuń