poniedziałek, 17 października 2016

KOŚCIÓŁ SZPIEGÓW Mark Riebling 280/2016

"To dziwne, jak nieskończenie wiele rzeczy nagle zależy od pojedynczej decyzji. Jest to tych kilka chwil, kiedy nagle jeden człowiek może naprawdę zaważyć na historii świata."

Sięgając po książkę nie przypuszczałam, że tak dobrze będzie mi się ją czytało, niemal natychmiast się w nią wciągnęłam, kontrowersyjny temat zaintrygował, a atrakcyjny sposób jego przedstawienia powodował, że trudno było oderwać się od lektury. Autor bazował na ogromnej ilości dokumentów, także tych z watykańskich archiwów, stenogramów, różnych prac, wycinków prasowych. Wrażenie robi jego zaangażowanie i zakres uszczegółowienia informacji. Wszystko zgrabnie ze sobą skompilowane, płynnie zazębiające się, niesione wartką akcją, a jednocześnie nadające wydźwięk narastającego zaciekawienia, mocnego napięcia, niemal thrillerowskiego klimatu. Zastanawiamy się, jak wiele jest prawdy w opisywanych wydarzeniach, zgodności z faktami, gdyż wiele zaskakuje, zdumiewa, odwołuje się do tego co było z zupełnie innej perspektywy. Pius XII, według wielu "papież Hitlera", a jednak w książce przedstawiony nie jako sojusznik nazistowskiej Rzeszy, ale jako "Szef" szpiegów, agentów dążących do usunięcia Hitlera ze sceny politycznej i nie tylko.

Poznajemy skalę, przesłania i niebezpieczeństwa towarzyszące tajnym przedsięwzięciom Kościoła, podziemnej walce z hitlerowskim rządem. Owiane wielką tajemnicą operacje watykańskich służb specjalnych, misje wywiadowcze, nasłuchy, zapisy tajnych audiencji, spotkań z dyplomatami, analizy, raporty, kodowanie informacji, siatka kurierów i informatorów. Ogromne poświęcenie agentów, nieustanne narażanie własnego życia, a jednocześnie szukanie kolejnych sposobności na zatrzymanie przerażającego szaleństwa Hitlera. Liczne zamachy na jego życie, popierane przez papieża, przechytrzanie służb Gestapo i SS, balansowanie na cienkiej linii politycznej dyplomacji. Aktualności nabierały słowa Tomasza z Akwinu, że "kiedy nie ma wyjścia, ten, kto uwalnia swój kraj od tyrana, zasługuje na najwyższą pochwałę". Mamy wrażenie jakbyśmy zagłębiali się w powieść szpiegowską, a każdy z jej rozdziałów przynosi coraz bardziej nieoczekiwane wydarzenia, zaskakujące zwroty akcji, intrygujące interpretacje dostępnych źródeł. To co kryło się pod pozornym milczeniem Piusa XII wobec okrucieństwa nazizmu, mocno zdumiewa, skłania do zastanowienia, uważniejszego przyjrzenia się oficjalnym postawom, etycznym dylematom, moralnym wyzwaniom, zakulisowym i zakamuflowanym zachowaniom, a także świadectwom niemieckiego ruchu oporu. Jednak wciąż będzie zastanawiać znikoma odwaga otwartego sprzeciwu niemieckiego społeczeństwa wobec tego, co działo się podczas nazistowskiego reżimu.

5/6 - koniecznie przeczytaj
historia
data premiery: 15.09.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Literackiemu. :)

42 komentarze:

  1. Zwróciłam uwagę na tę publikację w nowościach WL, coś dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawa propozycja czytelnicza, warto po nią sięgnąć. :)

      Usuń
  2. Ciekawi mnie ta książka, aczkolwiek nie mam aż takiej wiedzy, aby umieć oddzielić tam prawdę od bajania ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyjątkowo ciekawa książka, dużo nowych rzeczy można się z pewnością dowiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele zagadnień mnie zaskoczyło, wiele poddaje w wątpliwość, jednak to inspirująca książka, w którą z łatwością wnikamy. :)

      Usuń
  4. Pozycja wydaje się fascynująca i jeśli rzeczywiście autor bazował na tak wielu źródłach może być doskonałym poszerzeniem wiedzy. Historia jest niezwykle fascynująca :)
    Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe, jak bardzo trudno dotrzeć do jej prawdziwego oblicza, nawet jeśli dotyczy współczesności. :)

      Usuń
  5. Ciekawe, niestety prawdy pewnie nigdy się nie dowiemy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciekawy tytuł, książka może być dobra :) Pozdrawiam, Marzena WM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Interesująco zebrane i przedstawione materiały, dobrze się w nie zagłębiamy. :)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Nie spodziewałam się, że będzie napisana z taką płynnością, tyle przypisów, a jednak wszystko bardzo zgrabnie i ciekawie ze sobą połączone. :)

      Usuń
  8. Książka z pewnością ciekawa, ale niestety tym razem nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tego typu książek jeszcze nie czytałam... zainspirowałaś mnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam artykuł niedawno o watykańskich służbach, zobaczyłam książkę i od razu chciałam bardziej zgłębić temat. Cieszę się, że się na nią zdecydowałam. :)

      Usuń
  10. Nie widziałam jeszcze tej książki (coś mnie pewnie ominęło w zapowiedziach), ale to zdecydowanie moje klimaty, więc będę mieć tytuł na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie jestem pewna czy to pozycja dla mnie ale czasem warto spróbować czegoś nowego więc zapisuję sobie tytuł i zobaczymy co z tego wyniknie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba się inspirować, szukać czegoś nowego, przynajmniej mnie sprawia to dużą radość. :)

      Usuń
  12. Nie często czytam tego typu książki, ale musze przyznać, że ta wydaję się bardzo ciekawa. Zapisuje sobie tytuł żeby o niej nie zapomnieć :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kontrowersyjny temat, intrygujące fakty, ciekawie podane, to z pewnością zwraca czytelniczą uwagę. :)

      Usuń
  13. ostatnio niemal wszystkie rekomendowane przez Ciebie pozycje wpisuję na moją listę. Z tą książką również tak będzie - bardzo lubię taką tematykę, tajemnicę, spiski...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciąż jestem w trakcie krystalizowania swoich zainteresowań, nie wiem, czy kiedykolwiek pozbędę się takiej wędrówki po różnych gatunkach, lubię w ten sposób czytelniczo podróżować. :) A książka wciąga, chętnie się z nią zaprzyjaźniłam. :)

      Usuń
  14. bardzo intrygujący już sam tytuł...skąd Ty wiesz, która książka będzie godna polecenia? Co tu zaglądam to same perełki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie wiem, co mnie czeka podczas spotkania z książką, czasem trafiają się dobre, czasem bardzo dobre czy rewelacyjne, jednak perełki stosunkowo rzadko. :)

      Usuń
  15. Bardzo ciekawe, interesująca książka!

    OdpowiedzUsuń
  16. Zapisuję tytuł, to coś zdecydowanie dla mnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że po przeczytaniu tej książki, z jeszcze większym zainteresowaniem obejrzałam wczoraj film dokumentalny "Watykan i III Rzesza". :)

      Usuń
  17. Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, bo to książka, po którą zdecydowanie warto sięgnąć. :)

      Usuń
  18. Brzmi ciekawie i do tego jest na faktach! Lubię to!

    OdpowiedzUsuń