sobota, 16 czerwca 2018

IGŁA Ken Follett

"Niemcy dali się niemal całkowicie oszukać - tylko Hitler domyślał się prawdy, ale bał się zaufać intuicji..." Alan J.P.Taylor "Historia Anglii 1914-1945"

Klasyka sensacji, powieść, która trzyma w napięciu od początku do końca, podkręca wyobraźnię, cieszy solidną dawką satysfakcjonującej lektury. Fantastyczny pomysł na fabułę, losy drugiej wojny światowej zależne praktycznie od łutu szczęścia jednego mężczyzny, ale też i determinacji jednej kobiety. Czy jemu się uda uruchomić pokłady największego sprytu i uciec przed zbliżającym się pościgiem, a jej pokonać wewnętrzne bariery i zabić człowieka?

Wyraziście i przekonująco wykreowani bohaterowie, na tyle efektownie i emocjonalnie, że w pewnym momencie czytelnik czuje się rozdarty między kibicowaniem niemieckiej a angielskiej stronie. Rasowe szpiegostwo najwyższej klasy, spektakularne wydarzenia, działania pozbawione skrupułów, ale i też nieoczekiwanie pojawiająca się słabość. Dynamiczne rytmy i sugestywne opisy potęgują intensywność odbierania przybliżanej historii, w której fakty przeplatają się z fikcją tworząc niezwykle dramatyczną, przemyślaną i udaną mieszankę. Wyspiarski klimat, surowe realia i poczucie izolacji, jakby zupełnie inny fragment świata niż ten opanowany przez wojenną zawieruchę, stąd też ciekawie wypadający kontrast w stosunku do znacznie wzbogacającego powieść romantycznego wątku.

Pierwszorzędny wojenny thriller szpiegowski, zdecydowanie warto uwzględnić go w planach czytelniczych, jestem przekonana, że nie zawiedzie żadnego odbiorcy, błyskawicznie wciągnie i nie pozwoli o sobie zapomnieć. Przygotujcie się na zręcznie poprowadzoną intrygę, mega tajne misje, okupione życiem podtrzymane tajemnice, dowody niezwykłej odwagi, ale też bezczelnej śmiałości. Takie mistrzowsko napisane książki nie starzeją się, chętnie się do nich powraca, wprawiają w zachwyt, nawet jeśli czyta się je już kolejny raz. Właśnie jubileuszowa edycja z okazji czterdziestej rocznicy pierwszego wydania "Igły" staje się okazją do przypomnienia wcześniejszych wrażeń czytelniczych lub nadrobienia zaległości. Czy prawdziwe inwazyjne plany aliantów ujrzą światło dzienne, czy jednak uda się zapobiec nadciągającej katastrofie?

5/6 - koniecznie przeczytaj sensacja, 416 stron, premiera 21.05.2018 (1978)
tłumaczenie Janusz Ochab
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.


32 komentarze:

  1. Bardzo Lubię tego autora, czytałam cały cykl Filarów Ziemi. Tej pozycji jednak nie znam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie kojarze tego autora, ale też tematyka książki nie jest dla mnie ciekawa

    OdpowiedzUsuń
  3. O tak, Follett to klasyka zdecydowanie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak dobrze, że mam już wakacje i więcej czasu na czytanie! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniała powieść! Czytałam na studiach całą noc, zamiast uczyć się do egzaminu! Lata 1980. to były, własnie wyszła "Igła". Film też znakomity! Cieszy mnie, że ta powieść nadal żyje swoim życiem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Oooo to mi się już podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię taką tematykę. Na pewno sięgnę po tę pozycję

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam wojenne klimaty i szpiegowskie akcje :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam powieści Folletta i jego styl pisania, a wszystkie jego książki są na mojej liście czytelniczej :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię książki Kena Folleta, ta jest w klimacie, który mi odpowiada więc muszę ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Niestety książka raczej nie w moim klimacie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam Trylogię Stulecie tego autora, uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Rzadko sięgam po taką literaturę

    OdpowiedzUsuń
  14. Koniecznie do nadrobienia :) Aj, jak to świetnie brzmi, już nie mogę się doczekać lektury!

    OdpowiedzUsuń
  15. Ksiazki szpiegowskie to nie mój klimat :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Świetnie piszesz :) Nie ważne czy książka mnie ciekawi czy nie to i tak recenzje czyta się z przyjemnością :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubiłam Flletta. Dawno niczego jego nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Książka zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  19. W liceum się zaczytywałam. Ostatnio widziałam, że Ken Follet napisał trylogię historyczną. Trochę mnie zdziwiło, ale i zaciekawiło.

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam powieści sensacyjne - muszę odwiedzić księgarnię :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Sięgam po książki o takiej tematyce, także i tę wezmę pod uwagę :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Raczej nie przepadam za takimi książkami.

    OdpowiedzUsuń
  23. Lubię tego autora więc chętnie sięgnę po książkę

    OdpowiedzUsuń
  24. Uwielbiam wojenne thrillery szpiegowskie zatem i po tę pozycję sięgnę z przyjemnością. Recenzja doskonała. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. tematyka nie dla mnie, ale opis jest bardzo fajny :-)

    OdpowiedzUsuń
  26. Uwielbiam historie trzymające w napięciu! Muszę przyjrzeć się bliżej tej pozycji :)

    OdpowiedzUsuń
  27. No nie wiem, to niby nie moje klimaty... Ale chętnie bym się przekonała, czy do końca nie moje, gdyby tylko ta książka wpadła mi w ręce :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Niezbyt lekko się czyta, ale warto.

    OdpowiedzUsuń
  29. Zapowiada się interesująca lektura. Chętnie po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  30. Czytałam wieki temu, może warto byłoby go sobie przypomnieć!?

    OdpowiedzUsuń