środa, 25 marca 2020

ZGODNIE Z PLANEM Lee Child

JACK REACHER tom 24

"Na mapie miasto robiło wrażenie małego.. ale było na tyle duże, że działające grupy przestępcze mogły podzielić się nim po połowie."

Zdziwiłam się, że to już dwudziesty czwarty tom serii z Jackiem Reacherem, nie przeczytałam nawet połowy z nich, ale wiem, że koniecznie chcę nadrobić zaległości. To nie tak, że wyjątkowo zachwycam się spotkaniem z kluczową postacią cyklu, po prostu bardzo lubię wchodzić w atrakcyjnie przedstawione klimaty z dreszczykiem, nawet jeśli ciekawy pomysł na intrygę bazuje na utartych schematach walki dobra ze złem. Seria powstaje niemal od ćwierćwiecza, zatem charakteryzuje się sprawdzonym stylem prowadzenia narracji, wciągania w fabułę i tworzenia aury pojedynku. Najnowsze tomy to uwspółcześnione wersje klasyki sensacji, zgrabnie skomponowana mieszanka wyczekiwanych wzorców i zaskakujących roszad. Pierwsze przybliżyłam na Bookendorfinie ("Poziom śmierci", "Uprowadzony", "Echo w płomieniach"), spełniły pokładane w nich nadzieje. Co ważne, każdy można poznawać niezależnie od siebie, nie powstaje zatem odczucie, że coś się traci.

Jack Reacher nie boi się stanąć w obronie słabszych i skrzywdzonych, upomnień się o ich prawa w niekonwencjonalny sposób, wymierzyć bezwzględną karę przestępcom, sadystom i oprawcom. Ukształtowały go liczne podróże w dzieciństwie, wojskowa przeszłość i pragnienie życia na własnych zasadach. Samotnik, ale z głęboką wrażliwością i umiejętnością czytania innych, przyjmujący za dobrą monetę to, co przyniesie każdy dzień. Łatwo wpada w poważne tarapaty, lecz zazwyczaj może liczyć na pomoc obcych ludzi. Superbohater, mający oprócz zalet też i wady, chętnie oczyszcza świat z różnych szumowin i zwyrodnialców. W tej odsłonie ukraińska i albańska mafia wykonuje nieprzemyślany ruch i bierze Reachera na celownik, szybko przekonując się, że z tym zawodnikiem nie przyjdzie im tak łatwo, jak początkowo myśleli. Jest dynamicznie, akcja goni akcję, a spektakularne efekty nakładają się na siebie. Kończąc rozdział, natychmiast chce się przechodzić do kolejnego. Kilka scen to typowe wydmuszki, obliczone na podgrzanie atmosfery i zbudowanie napięcia, na niektóre patrzymy z przymrużeniem oka, bo choć mało realne, to jednak sprężyście się w nie wchodzi. Oczywiście, nie mogło zabraknąć kobiecego pierwiastka, towarzyszki w boju i partnerki w danym fragmencie życia. Odpowiada mi taka konwencja niezobowiązującej rozrywki czytelniczej, coś pośredniego między klasycznym scenariuszem powieści a propozycją filmową w domyśle, można się przyjemnie zrelaksować.

4.5/6 - warto przeczytać
sensacja, 414 stron, premiera 12.02.2020 (2019), tłumaczenie Jan Kraśko
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

48 komentarzy:

  1. Podoba mi się podejście! Co prawda, bym musiała przeczytać pierwsze tomy. Ale za chwilę braki będę mieć do czytania, więc idealna seria!

    OdpowiedzUsuń
  2. 24 tom a ja nawet nie słyszałam o tym autorze, muszę nadrobić 😎

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś, pewnego dnia jak już przeczytam wszystko z mojej hałdy wstydu to zabiorę się za tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dwudziesty czwarty tom? Ile ten Jack Reacher ma lat? :D :D :D Aczkolwiek w filmach grał go Tom Cruise, który się nie starzeje, więc może nie ma to większego znaczenia ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wędrówki po kuchni25 marca 2020 11:14

    Wow chyba nie dałabym rady przebrnąć przez wcześniejsze tomy, ale brzmi ciekawie

    OdpowiedzUsuń
  6. Tyle części, jest w czym się zaczytywać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ooo, widzę, że mam sporo do nadrobienia w tej serii :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Cały czas zastanawiam się, czy spodobałaby się na seria mężowi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie też o tym pomyślałam. Bardziej dla mężczyzn :)

      Usuń
  9. Wiem, że tę książkę można czytać bez znajomości poprzednich tomów, jednak mimo wszystko "tom 24" trochę mnie przeraża :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Widzę, że to bardzo obszerna seria. Nie czytałam jeszcze nic tego autora.

    OdpowiedzUsuń
  11. Janek Michalak25 marca 2020 15:46

    Świetna recenzja! Może znajdę czas na przeczytanie tej serii książek :)

    OdpowiedzUsuń
  12. O mamo, ile tomów. Nawet nie wiedziałam, że chyba jest.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zaskoczyło mnie że to 24 tom. Nie przeczytałam jeszcze żadnego z serii. Nie do końca wiem, czy to mój czytelniczy klimat.

    OdpowiedzUsuń
  14. Książki trzymające w napięciu, pozostawiające czytelnika w stanie niepewności aż do ostatnich stron - to coś, co zdecydowanie do mnie przemawia!

    OdpowiedzUsuń
  15. Jestem ciekawa czy widać różnicę czasów kiedy czyta się pierwszy i ostatni tom :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Sporo już tych książek, parę czytałam, fajne.

    OdpowiedzUsuń
  17. O aż tyle tomów, a ja żadnego nie znam i nie przeczytałam ;) może kiedyś przeczytam choć kilka z nich.

    OdpowiedzUsuń
  18. Trudno mi określić czy to Książka dla mnie, chyba muszę po nią sięgnąć żeby się przekonać czy warto tyle tomów czytać

    OdpowiedzUsuń
  19. czaję się na nią od dnia premiery, lecę zamawiać :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. Mam do nadrobienia kilka książek z tej serii. Do moich ulubionych należy Płonące Echo bo od niej zaczęła się moja przygoda z tym bohaterem

    OdpowiedzUsuń
  21. Zapowiada się bardzo ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  22. 24 tomy to chyba dla mnie za duzo. Lubię serie 3-4 tomy, ale 24.... to jak moda na sukces :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Książki trzymające w napięciu to coś co lubię bardzo

    OdpowiedzUsuń
  24. O kurcze 24 tom? To chyba za dużo jak dla mnie :-) Wolę książki jednotomowe lub trylogie.

    OdpowiedzUsuń
  25. Taki daleki tom książki a ja nie słyszałam ani jednej jego książce :D N ciekawe :D

    OdpowiedzUsuń
  26. Też nie znam tego autora. Ogólnie lubię serie, bo jak już się pozna nowy fajny świat, to fajnie zagościć w nim na dłużej. Tylko ta sensacja /kryminał ostatnio nie bardzo mi pasuje ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, serie są świetne, choć w moim wypadku to raczej fantasy. Do dziś z nostalgią wspominam Sagę o Ludziach Lodu.

      Usuń
  27. Dwudziesty czwarty tom, to chyba powinnam zacząć od pierwszego.

    OdpowiedzUsuń
  28. Jakoś wciąż mi nie po drodze z Lee Childem, ale myślę, że w końcu nadejdzie pora na to, żeby to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
  29. Klasyczny już autor, którego żadnej książki jeszcze nie przeczytałam. Wstyd? Chyba raczej dowód na to, że moje wybory literackie są inne.

    OdpowiedzUsuń
  30. Książki z tej serii zerkają na mnie na bibliotecznej półce, ale jakoś jeszcze się nie skusiłam :)

    OdpowiedzUsuń
  31. To jedne z moich ulubionych bohaterów :) Reacher jest mega tworem :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Nie słyszałam o tej serii, ale widzę, że nie trzeba znać całości, żeby przeczytać to z przyj mnoscia.

    OdpowiedzUsuń
  33. Może się skuszę, już ktoś mi polecał tę serię, mam nadzieję, że mnie nie zawiedzie - zapowiada się ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  34. Muszę podrzucić tytuł mojemu mężowi bo ostatnio marudził, że nie ma już co czytać.

    OdpowiedzUsuń
  35. Nie znam twórczości tego autora, ale recenzja zachęca do zapoznania się z nią :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Myślę, że ktoś, kto zaczyna czytać 24 tom, już nie pamięta, co było w pierwszym

    OdpowiedzUsuń
  37. Ta autorka zawsze mnie zachęci do lektury.

    OdpowiedzUsuń
  38. Coś mi mówi to nazwisko, chyba nawet coś tego autora czeka na mnie na półce. :)

    OdpowiedzUsuń
  39. O matko, 24 tom, a ja jeszcze żadnego z nich nie przeczytałam. Jak to możliwe? Nie ma co płakać, muszę czym prędzej nadrobić zaległości, oczywiście jak tylko otworzą biblioteki:)

    OdpowiedzUsuń
  40. Nazwisko autora jest dość znane, ale też nie wiedziałam że aż tyle książek ma w swoim dorobku :)
    chętnie się skuszę!

    OdpowiedzUsuń
  41. Tom 24 😯 Brzmi intrygująco, ale kiedy ja przeczytam te wszystkie tomy 🙈

    OdpowiedzUsuń
  42. Nazwisko autora jest dość znane z widzenia , bo nie czytała, ich ksiażek ale bendzie trzeba to zmienić i poczytać jego ksiażki

    OdpowiedzUsuń
  43. Chyba czas sięgnąć po pierwszy tom, skoro nadal trzyma poziom!

    OdpowiedzUsuń
  44. Uwielbiam serię książek Jack Reacher, mam zamiar przeczytać wszystkie tomy i mam nadzieję, że mi się to uda. Zgodnie z planem czytałam jakiś czas temu, świetna książka. :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Ta seria to taki literacki tasiemiec :) nie mam niestety czasu na tak długie serie.

    OdpowiedzUsuń