poniedziałek, 30 marca 2020

PIĘKNE KŁAMSTWA Peter Swanson

"Ludzi nie da się określić przez jeden moment życia, nawet jeśli to niezwykle ważny moment."

Ciekawie skonstruowana intryga, nasycona tajemnicami i sekretami, przeplatana niewiadomymi i niedomówieniami, zmierzająca w ciemne sfery obsesji i fiksacji. Fabuła zgrabnie zaprezentowana, w lekkim stylu narracji, z jednej strony oszczędna i wyważona, z drugiej nie unika opisów uwzględniających detale i niuanse. Czytelnik prowadzony jest, krok po kroku, ku coraz mroczniejszym wymiarom ludzkiej duszy, gdzie zbrodnia, manipulacja i kłamstwo są na porządku dziennym, perfekcyjnie przebrane w szaty prawa, miłości i prawdy. Od początku podejrzewamy, że za fasadą dobroci i troski kryje się zło i obojętność, jednak nie jesteśmy w stanie określić, skąd tak naprawdę przybywa.

Peter Swanson potrafi stworzyć kilka warstw wątków, nadać im zatrważające brzmienie, zgrabnie kierować domysłami czytelnika, sprawić, że chętnie wkręca się w spiralę matactw i podejrzeń. Odpowiadał mi również brak bezpośredniości w odkrywaniu kart, pozostawienie przestrzeni dla dociekań odbiorcy. Zabieg ten atrakcyjnie podgrzewał atmosferę. Nie brakuje zwrotów akcji, jednak liczyłam, że będzie ich więcej. Szkoda, że autor za szybko zdecydował się odsłonić większy kawałek prawdy, gdyż zogniskowanie w jednym momencie dużej ilości światła na fragmenty faktów popsuło mi nieco zabawę, zmieniło styl rozrywki. To jedyne zastrzeżenia do książki, pozostałe aspekty spotkały się z przychylnością i zadowoleniem. Chętnie sięgnę po wcześniejsze powieści Swansona, jest coś w piórze pisarza, zwłaszcza w pierwszej części poznanej książki, co mnie przyciąga, mocno charakterystyczny rys i wyrazista ostrość konstruowania napięcia.

Tytuł "Piękne kłamstwa" świetnie oddaje to, co dzieje się w scenariuszu zdarzeń. Gdzie czytelnik się nie obejrzy, tam stosy kłamstw, które na pierwszy rzut oka wydają się czymś olśniewającym i cennym, a w miarę upływu czasu wybrzmiewają ponurymi dźwiękami. Wydarzenia w Kennewick Village to jedynie wierzchołek góry lodowej dawnych i nowych sekretów. Śmierć ojca zmusza Harriego do przyjazdu do rodzinnej miejscowości, pogrążona w żalu macocha czeka na jego duchowe wsparcie. Przed pogrzebem ma miejsce osobliwa rzecz, która nie daje spokoju młodemu mężczyźnie, a z każdym dniem pojawia się ich więcej. Tajemnicze okoliczności, przypadki i osoby wkraczają na scenę. Choć nie wszyscy aktorzy przygotowani są do powierzonych im ról, to jednak część z nich doskonale wie, co robi i dokąd zmierza. Harry staje przed koniecznością rozwiązania trudnych zagadek, wiele dowie się o najbliższych i sobie samym.

4/6 - warto przeczytać
thriller, 304 strony, premiera 19.02.2020 (2018), tłumaczenie Ewa Penksyk-Kluczkowska
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Marginesy.
Tekst ukazał się pierwotnie na DużeKa.pl

54 komentarze:

  1. Nie wiem, czemu jeszcze nie sięgnęłam po tego typu książki. Po Twojej recenzji powoli zmieniam zdanie, podoba mi się, w jaki sposób to opisałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedy Ty to wszystko czytasz? :D zazdroszę. Mnie, przy czwórce dzieci, ledwie udaje się przeczytać kilka stron dziennie. A i to obarczone jest wyrzutami sumienia :D No i ja juz nie zapisuję polecanych przez Ciebie tytułów. Od razu te lepsze dodaję do schowka na bonito ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki z motywem pogmatwanychy losów rodzinnych są dla mnie szczególnie ciekawe. :D Także motyw małych miasteczek. Interesująca pozycja.

    OdpowiedzUsuń
  4. Thillery nie sa moim ulubionym gatunkiem, jednak jest coś w tej historii co mnie pociąga

    OdpowiedzUsuń
  5. Wędrówki po kuchni30 marca 2020 13:30

    Kolejny dość ciekawy thiller nam polecasz. Muszę zorganizować sobie chyba więcej czasu na czytanie

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla mnie ta książka będzie bardzo interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  7. Widzę, że to kolejna książka o kłamstwach :D Nie znam jej również ani autora, ale zdecydowanie lubię książki pełne zwrotów akcji. Chyba jak większość kobiet lubię być zaskakiwana ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Polubiłam thrillery, zapiszę sobie ten tytuł ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zagadki i tajemnice to mój żywioł. Na pewno przeczytam. Widziałam już ten tytuł w zapowiedziach i sobie go nawet zapisałam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Recenzja ciekawa. Nie jestem fanką thrillerów. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Okładka fajna, thriller to plus, opinia też ok, może ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ale mrrroczny klimat się wyłania z Twojej recenzji. Mogłabym przeczytać ��

    OdpowiedzUsuń
  13. ostatnio zatopiłam się w takich lekturach - być może i na tę książkę się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Intrygujące i pełne tajemnic książki to propozycje idealne dla mnie. Zapisuję tytuł:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ciekawie to opisałaś, chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo trafny (jak zwykle) cytat z książki wybrałaś. Podoba mi się. Jednak mam takie tyły w czytaniu, ze tym razem jedynie komuś polecę, a sama nie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Uwielbiam thrillery, a ten brzmi wyjątkowo frapująco i tajemniczo. Coś dla mnie- bez wątpliwości.

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubię czytać książki z zagadką, niewiadomą, gdzie trzeba rozwikłać coś zawikłanego. Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Podoba mi się ta warstwowość, dlatego sięgnęłaby w wolnej chwili

    OdpowiedzUsuń
  20. Pierwszy cytat jest kluczowy we wszystkim. Bardzo intrygująca recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  21. Nigdy nie słyszałam o tym autorze, ale nic dziwnego jeśli nie czytam thrillerów ;) z Twojego opisu książka wydaje się jednak dość ciekawa. Gdyby trafiła w moje ręce, akurat gdy nie mam wielu innych książek czekających w kolejce ma przeczytanie, to ppewniewciągnęłabym ten thriller ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jak thriller to coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Po tym opisie mam ochotę nie tylko na tą książkę, ale i inne z dorobku autora.

    OdpowiedzUsuń
  24. Po tym, jak znów nacięłam się na polskiej prozie obyczajowej, chyba zacznę czytać coś zupełnie innego kalibru.

    OdpowiedzUsuń
  25. Jest na mojej kwarantannowej liście do przeczytania! :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo lubię takie książki i po tą pewnie też kiedyś sięgnę, zapisuje sobie tytuł. Teraz w czasie pandemii mam więcej czasu na czytanie, także nadrabiam zaległości. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, korzystając z wolnego czasu, czytam teraz bardzo dużo.

      Usuń
  27. Myślę, że mogła by mi się spodobać ta pozycja. Od czasu do czasu lubię sięgnąć po thriller, a ten zapowiada się ekstra. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Dość często czytam thrillery, więc możliwe, że się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  29. Dziękuję za recenzję i z chęcią sięgnę po tą pozycję. Ostatnio lubię po takie książki i przedzierać się przez te pajęczyny zdarzeń i kłamstw w stronę prawdy

    OdpowiedzUsuń
  30. Szukam dobrego thrillera do przeczytania, ale ten jakoś mnie nie kusi. ;)

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie znam autora, natomiast Twoja recenzja jego książki jak zwykle na wysokim poziomie. Myślę, że przeczytam z czasem tę książkę. Lubię ten gatunek.

    OdpowiedzUsuń
  32. Znalazłam na Legimi, dzięki za recenzję, będę miała co czytać w czasie zarazy :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Jako że kocham thrillery oczywiście mam tą książkę na swojej liście do przeczytania, choć sama nie wiem jak czy to do końca to. Zobaczymy.

    OdpowiedzUsuń
  34. Mam ostatnio fazę na thrillery i kryminały, najczęściej jej ostatnio wybieram.
    Przez ostatnie dni stawiam jednak na audiobooki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też zastanawiam się nad audiobookami. Wcześniej nie brałam ich pod uwagę, ale teraz, kiedy dzieci w domu i tyle jest do zrobienia, moglabym książek "słuchać".

      Usuń
  35. Jak zwykłe cytaty oddaję całą recenzję. Podziwiam za taki dobrym dobór cytatów. Recenzją bardzo mnie zaciekawiła, aż dziwię się, że jeszcze dotąd nie miałam okazji przeczytać tej książki. Ale nic straconego, czas ją nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taak,też bardzo lubię jak są ciekawe cytaty które dobrze obrazują to co dzieje się w powieści.

      Usuń
  36. Recenzja dość ciekawa, myślę, że fanów tego typu powieści dość mocno zainteresuje i skusi do zakupu :)

    OdpowiedzUsuń
  37. nie raz zaufałam Twojej opinii i przeżyłam ciekawą przygodę czytelniczą, tą pozycję także muszę przeczytać :-)

    OdpowiedzUsuń
  38. Tego akurat nie znam, ale wiesz, że mam kogo do Ciebie przysłać :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Mam już na czytniku i nie mogę się doczekać lektury

    OdpowiedzUsuń
  40. Czuje się zaciekawiona, książka w moich gustach :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo podoba mi się ten cytat, który widnieje na początku. Recenzja jak zawsze ciekawie i dobrze napisana

    OdpowiedzUsuń
  42. Bardzo trafny wprowadzający cytat. Ludzie to faktycznie zagadka, która potrafi bardzo zaskoczyć na każdym etapie życia. Nigdy do końca nie wiemy, czego można się po kimś (oraz po sobie samym) spodziewać.

    OdpowiedzUsuń
  43. Po opisie wydaje się bardzo ciekawa. To moje klimaty książkowe :) Lubię takie intrygi, historie z niedopowiedzeniami.

    OdpowiedzUsuń
  44. Cóż człowiek jest zmienny, więc i pewnie dlatego nie da się go określić :-)

    OdpowiedzUsuń
  45. Widzę u Ciebie kolejną fajną pozycję, którą mam ochotę przeczytać. Dobrze, że teraz jest na to więcej czasu, można korzystać. Zapisuję na listę do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  46. I ten tytuł zapisuję! Teraz - sama nie wiem jakim cudem - ale lepiej się organizuję, dzięki czemu mam więcej czasu na czytelniczą przygodę :)

    OdpowiedzUsuń
  47. Tytuł do mnie nie przemawia, ale po recenzji jestem na "Tak"

    OdpowiedzUsuń
  48. Wygląda na naprawdę ciekawą pozycję, w wolnej chwili rozważę lekturę. :)

    OdpowiedzUsuń
  49. Z recenzji wynika, że ta książka zasługuje na nieco więcej niż ocenę 4.

    OdpowiedzUsuń
  50. Ta ksiązka mnie niesamowicie kusi, mam ją na półce bibliotecznej i ciągle na nią zerkam!

    OdpowiedzUsuń