piątek, 22 marca 2024

PRZYJACIÓŁKA

B.A. PARIS

„Nie tak to miało wyglądać.”

W trakcie poznawania książki równoległe odczuwałam kontrastowe wrażenia, z jednej strony bardzo mi się podobało, z drugiej niektóre elementy wywoływały rozdrażnienie. Ale thrillery mają to do siebie, że czasami wymagają mocnego naciągnięcia szwu fabuły, aby intryga intensyfikowała się do zaskakującego punktu kulminacyjnego. Ocenę książki podniosłam o stopień właśnie ze względu na zakończenie, z uznaniem je przyjęłam, gdyż autorka znakomicie mnie podpuściła, uwikłała w interpretację czynów bohaterów, wszystko by w finale podać frapujące wytłumaczenie. Dochodząc do ostatniej strony cieszyłam się, że nie zorientowałam się wcześniej, o co tak naprawdę w sprytnej intrydze chodziło. 

B.A. Paris zaproponowała ciekawą warstwę obyczajową. Każda z postaci zerkała na swoje i cudze tajemnice. Krok po kroku odsłaniały je dla innych. Radość sprawiło mi wyczekiwanie na podchwycenie właściwego tropu w dotarciu do prawdy zabawa w podejrzenia. Współczułam Iris, strofowałam w myślach Gabriela, za wszelką cenę chciałam rozgryźć Josepha, martwiłam się o zachowanie Pierre’a, nie doceniałam Laurie, starałam się zajrzeć w tajemnicę Esme, intrygował mnie Hugh, martwiłam się o Beth. Bohaterowie nieźle mieszali w scenariuszu zdarzeń, czasem dynamizowali akcję, kiedy indziej spowalniali rytm na własne przemyślenia. Główna narratorka Iris sprawiała wrażenie męczennicy, nie potrafiła niczego odmówić narzucającej się przyjaciółce. Trochę to męczyło, gdyż w realnym życiu taka sytuacja wydawałaby się mało realna. Jednak po skończeniu powieści zrozumiałam, co się za tym kryło. Inną rzeczą, która mi nie pasowała, to powtarzalność słów i komentarzy, zupełnie jak w telenoweli, ktoś coś komuś powiedział, a druga osoba powtarzała to samo kolejnej. Jednakże gotowanie się postaci we własnym sosie uwag, spostrzeżeń, nieufności, zdrady i podejrzeń nabierało przez to ciężkości i nadawało w pewnym stopniu chwytliwy klimat zamkniętej społeczności. Thriller ze sporymi szansami spodobania się szerszemu gronu czytelników. Prowadzony zgrabną narracją, uwzględniający atrakcyjnych bohaterów, potrafiący sprawić niespodziankę. Nie trzymał w silnym uścisku niepewności, ale nie można mu było odmówić bogactwa mrocznych incydentów. Zerknij na odczucia po spotkaniu z innymi książkami autorki, które przedstawiłam na Bookendorfinie ("Uwięziona", „Terapeutka”, "Dublerka", "Dylemat", "Na skraju załamania", "Za zamkniętymi drzwiami", "Pozwól mi wrócić").

4.5/6 – warto przeczytać
thriller obyczajowy, 348 stron, premiera 13.03.2024, tłumaczenie Maria Gębicka-Frąc
Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Albatros.

8 komentarzy:

  1. Bardzo lubię twórczość B.A Paris od czasu zapoznania się z jej "Za zamkniętymi drzwiami". Potrafi świetnych bohaterów kreować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam książek tego autora. Będę musiała coś wybrać . Recenzja mnie zachęciła.

    OdpowiedzUsuń
  3. Brzmi interesująco. Może znajdę czas dla tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem bardzo ciekawa tej książki, znam i lubię twórczość autorki, z jedną wpadka w postaci powieści Pozwól mi wrócić 🤭 Chętnie przeczytam Przyjaciółkę, a Twoja opinia sugeruje, że może mi się spodobać

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałam przyjemność przeczytać i uważam, że to solidna powieść, może faktycznie nie porywająca, ale dobrze mi się ją czytało.

    OdpowiedzUsuń
  6. To kolejna książka, która po Twojej recenzji koniecznie muszę przeczytać. Moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ładna okładka. Ja lubię thillery wiec pewnie mi też by sie spodobał

    OdpowiedzUsuń
  8. Niebawem będę ją czytać i jestem ciekawa, jakie wywrze na mnie wrażenie.

    OdpowiedzUsuń