poniedziałek, 29 sierpnia 2016

KSIĄŻKA O CZYTANIU Justyna Sobolewska 236/2016

"A więc jakim jesteś czytelnikiem?"

Potrzebowałam publikacji będącej interesującym przerywnikiem pomiędzy innymi gatunkami książek. Sięgając po tę propozycję liczyłam, że dzięki niej spojrzę niejako z zewnątrz na własną pasję czytania, tej szczególnej miłości do książek, niecierpliwego wyczekiwania na każde spotkania z nimi. Dostałam potwierdzenie, że moje pozorne dziwactwa związane z nawykami i rytmem czytania nie są wcale tak mocno odosobnione, jak mi się wydawało. Cieszy świadomość, że przymus oddawania się lekturze wszystkiego, co wpadnie w ręce, zgłębiania książek nawet z obcych mi dziedzin, swoistego uzależnienia, dopada także innych. Nałóg czytania z własnej perspektywy, intymnie, mocno subiektywnie, na bazie własnych doświadczeń, pragnienia zdobywania kolejnych porcji wiedzy, wyzwalania za każdym razem nieco innej mieszanki emocji, poznawania własnej osobowości. Nawet powrót do tej samej książki, niesie za sobą różne melanże nakładających się wspomnień, obrazów, zapachów, barw i uczuć. Wspaniałe zaproszenie do kreowania, malowania i odbierania świata ze słów, odnajdywaniu się w jego złożoności i różnorodności, poddawaniu się pozytywnym objawom zamiłowania do czytania.

Przyjemnie było zapoznać się z tą książką, znaleźć w niej wiele aspektów napisanych o sobie, ale też spojrzeć z punktu widzenia innych typów czytelnika, poznać ich powody, najdziwniejsze nawet sposoby i miejsca czytania, pryzmat odbierania opowiadanych historii, technik ich zapamiętywania czy inspirowania do dalszych poszukiwań. Wszystko podszyte dobrym humorem, z przymrużeniem oka, radością zaczytania. Wiele w niej anegdot, cytatów i zabawnych historyjek. Ile jest możliwości organizacji domowych bibliotek stopniowo pochłaniających kolejne przestrzenie mieszkalne? Jakie reakcje mogą wywołać tytuły, pierwsze zdania czy okładki? Które książki najchętniej zabieramy na wakacje? Jak bardzo te zespolone kartki stają się częścią nas samych, lustrzanym odbiciem naszej rzeczywistości, a ile z siebie dołączamy do nich? I coś, co mnie zawsze mocno intryguje, fenomen tej samej książki czytanej w różnym wieku, stającej się za każdym razem czymś innym. Mam wrażenie, że "Książka o czytaniu" to przykład publikacji, której nie sposób skończyć pisać, zawsze znajdzie się jeszcze coś nowego i interesującego do uwzględnienia w jej treści, wątków wartych rozwinięcia, ale dzięki temu, każdy czytelnik może ją wzbogacić według własnej wizji, osobistego spojrzenia na niezwykle wciągający, barwny i fascynujący świat książkowych kompozycji.

4.5/6 - warto przeczytać
esej

Data premiery: 18.05.2016

Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu Iskry. :)

49 komentarzy:

  1. Świetna recenzja. Z chęcią sięgnę po tą książkę ��

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam w książkach odnajdywać siebie :) Ja niestety nie czytam tak dużo jak Ty, ale myślę, że w tej książce też bym odnalazła fragment siebie. Bo jednak coś czytam i jednak to lubię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem przekonana, że nie chodzi o ilość czytanych książek, tylko wypełnianie nimi wolnych chwil w ciągu dnia, czasem mamy ich więcej czasem mniej. :)

      Usuń
  3. Bardzo przyjemny i pożyteczny przerywnik potrzebny każdemu z nas. :) Człowiek za bardzo i zbyt często skupia się na fabule zamiast spojrzeć na ten wspaniały nawyk, hobby, pasję jak na coś fascynującego. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo przyjemne spojrzenie z innej perspektywy, z chęcią poddałam się temu klimatowi czytania o czytaniu. :)

      Usuń
  4. Już od jakiegoś czasu szykuję się do przeczytania tej książki. Tematyka, którą uwielbiam i autorka, którą cenię sprawiają, że na pewno nie pominę tej pozycji. Pozdrawiam,
    Zaczytana do samego rana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zatem sympatycznego zaczytania i czekam na wrażenia po przeczytaniu tej książki, sama bym chętnie jeszcze do niej dodała kilka rzeczy, tak od siebie. :)

      Usuń
  5. Już od jakiegoś czasu szykuję się do przeczytania tej książki. Tematyka, którą uwielbiam i autorka, którą cenię sprawiają, że na pewno nie pominę tej pozycji. Pozdrawiam,
    Zaczytana do samego rana

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie miałam jeszcze okazji, dzięki za recenzję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pierwszy raz słyszę o tej książce, chętnie bym przeczytała cos takiego o czytaniu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potwierdzenie, że delektować się czytaniem można na różne sposoby, czasem nawet bardzo zaskakujące, jednak zawsze z tego wyciągamy coś dla siebie. :) Miłych chwil z książką w ręku. :)

      Usuń
  8. To niezwykłe, bo dopiero teraz uświadomiłam sobie, że rzeczywiście często utożsamiam się z bohaterami książek, które czytam i czasem przenoszę ich tok myślenia na swoje życie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie, wszystko zależy od tego, na ile mocno wciągnie mnie dana książka, czasami świata poza nią nie widzę, kiedy indziej jej bohaterowie towarzyszą mi jeszcze przez wiele dni czy tygodni. :)

      Usuń
  9. Widziałam tę książkę w premierach, ale nie zwróciłam na nią większej uwagi.Błąd, ponieważ książka będzie idealna na leniwe poranki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się nad nią dłużej zastanawiałam, ale teraz wiem, że podjęłam słuszną decyzję, aby po nią sięgnąć, to była bardzo przyjemna lektura, nieco inaczej, ale ciekawie. :)

      Usuń
  10. Mam tę książkę na uwadze. Mam nadzieję, że odnajdę w niej odrobinę siebie jako czytelnika ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością odnajdziesz. :) Sama widzę, jak bardzo zmieniło się moje czytanie na przestrzeni tych czterdziestu lat, ale zawsze dostawałam od książek to, czego po nich oczekiwałam. :)

      Usuń
  11. No i dostałam konkretną recenzję tej książki, super! Przeczytałam z przyjemnością, wiem już mniej więcej, czego się po niej spodziewać. teraz pozostaje ostatnie - kupić czy nie :) Przemyślę i zapewne zasilę grono czytelników :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sympatycznego zaczytania i oczywiście jestem bardzo ciekawa Twoich refleksji po zapoznaniu się z nią. :)

      Usuń
  12. Oj nie, czuję nosem książkę o niczym. ;-P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po przeczytaniu książki, nie odniosłam takiego wrażenia. :)

      Usuń
  13. Mam wielką ochotę na tę książkę, widziałam już kiedyś jej zapowiedź, potem o niej zapomniałam, no i teraz recenzja - przypominajka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto od czasu do czasu sięgać po takie propozycje czytelnicze, tym bardziej, że wiele przyjemności zapewniają. :)

      Usuń
  14. Jestem ciekawa, jak autorka ugryzła temat pięknego nałogu, jakim jest czytanie. Może kiedyś przeczytam, aby to zweryfikować. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe jest to, że zawsze będą istnieć pewne typy czytelników, że literatura będzie nam mnóstwo miała do zaoferowania, że znajdziemy w niej wiele cząstek siebie. :)

      Usuń
  15. NIgdy nie byłam książkomaniakiem. Jestem bardzo świadomym czytelnikiem i książki dobieram bardzo starannie. Dziś pisać może każdy, ale nie oznacza to, że pisze na poziomie. Dlatego nie wezmę w rękę byle czego lub czegoś co nie odpowiada moim gustom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie to różnie bywa, oczywiście zawsze priorytet dostają książki, których przeczytania nie mogę się doczekać, jednak jestem bardzo też otwarta na inne propozycje, wszystko zależy od tego, ile wolnego czasu mam do dyspozycji. :)

      Usuń
  16. Ciekawa pozycja. Zazwyczaj nie czytam tego typu książek, ale nigdy nie wiadomo.

    Staram się świadomie dobierać sobie lekturę, chociaż wychodzi różnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami książki, które miały nas zachwycić, pozostawiają nas z niepełną satysfakcją, a te, na które często wpadamy przypadkiem, dostarczają wspaniałej rozrywki, bardzo różnie to bywa, dlatego szperam w różnych gatunkach w poszukiwaniu czytelniczych inspiracji. :)

      Usuń
  17. Zachęciłaś mnie do sięgnięcia po tą pozycję. Możliwość spojrzenia na swoją pasję z perspektywy innych osób musi być bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W miarę powiększające się stażu czytania, coraz silniejsze stają się nasze czytelnicze nawyki, z zainteresowaniem przyjrzałam się także swoim zwyczajom. :)

      Usuń
  18. Brawo za tytuł :) Krótki, ale zapadający w pamięć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. :) O tytułach też znajdziemy w tej publikacji. :)

      Usuń
  19. Po przeczytaniu recenzji przyznam, że zapowiada się całkiem ciekawie. Szkoda, że dopiero teraz mam okazje po krótce poznać tą książke. Właśnie jestem w podróży i przydałaby się jakaś ciekawa lektura :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością będą jeszcze inne sprzyjające okazje, aby nacieszyć się spotkaniem z tą lekturą. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  20. Jakiś czas temu (no dobra dość dawno, ze dwa lata ;) czytałam obszerny wywiad z Justyną Sobolewską w Press, aż dziwne, że do tej pory nie przeczytałam książki. Muszę to nadrobić.
    /pozdrawiam,
    Szufladopółka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyjemnych chwil z książką w ręku! :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  21. Hmmm, nie wiem czy zdecydowałabym się przeczytać książkę o czytaniu. Chociaż po Twojej recenzji jestem bliżej podjęcia próby:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa propozycja czytelnicza, tak między innymi tytułami, spojrzenie trochę z boku na pasję czytania. :)

      Usuń
  22. A ja tak cały czas czaję się na tę książkę :) Też przydałaby mi się taka przyjemna odskocznia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka ma taką strukturę, że w dowolnym momencie można przerwać czytania i wrócić w kolejnej wolnej chwili. :) Sympatycznego zaczytania! :)

      Usuń
  23. Myślę, że w księgarni by mnie nie zaciekawiła, ale jak jest tak miło napisana, jak mówisz, chyba się skuszę przy okazji ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chętnie sięgam po takie nieszablonowe książki, a jej tematyka bliska mojemu sercu. :) Warto spojrzeć na czytanie z nieco innej perspektywy. :)

      Usuń
  24. O tym jeszcze nie słyszałam, Ty to zawsze wynajdziesz jakąś nowinkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieco inna propozycja czytelnicza, która wielokrotnie wywoływała uśmiech na mojej twarzy. :) Pozdrawiam serdecznie. :)

      Usuń
  25. do esejów jeste zrażona, moja polonistka uważała to za jedyny istniejący rodzaj tekstów

    OdpowiedzUsuń